memebuy23buy

Auton haku ruotsista

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dualfun
    replied
    Kiitos kommenteista, ilmeisesti olin oikeilla jäljillä

Originally posted by MMF View Post
    SEPA-maksu on EUR --> EUR

EUR --> SEK on ulkomaanmaksu.

Jos ruotsalaisella myyjällä on EUR valuuttatili, niin silloin voi maksaa SEPA-maksuna, myyjän kanssa vaan on sovittava eurosumma.
    Juuri tämä on se haaste, jos liikkeellä ei ole EUR valuuttatiliä - saati mistä tuon saa edes tietää, vaatii ylimääräistä puljaamista ainakin.

Originally posted by bemu2000 View Post
    Kyllähän sen voi ihan sepa maksuna euroissa maksaa Ruotsiin, jolloin se kääntyy vastaanottajalle kruunuiksi. Laittaa summan hiukan alle ja maksaa loput sitten vaikka kortilla tai käteisellä. Pari kauppaa olen noin tehnyt.
    Tottakai, mutta silloin vastaanottajalta menee käsittelymaksu. Ainakin vastaanottajan pitää olla tietoinen, että summasta vähennetään käsittelykulu hänen päässään ja lasku pitää täsmäyttää uusiksi sen jälkeen kun tietää paljonko hänelle on siirtynyt. Jos kuvitellaan tilanne, että kokonainen lasku pitäisi maksaa kerrasta (tai miksei vaikka yksityiselle henkilölle maksu autosta), tulee haasteeksi tietää mikä on se exact eurosumma joka vastaanottajalle pitäisi maksaa jotta laskua ei tarvitse täsmäyttää.

Ehkäpä on syytä todeta, että SEPA-maksun kanssa SEK laskua ei pysty kovin helpolla maksamaan 1-1, vaan loppusumma täytyy aina hoitaa muulla tavalla.

Leave a comment:

• bemu2000
    replied
    Kyllähän sen voi ihan sepa maksuna euroissa maksaa Ruotsiin, jolloin se kääntyy vastaanottajalle kruunuiksi. Laittaa summan hiukan alle ja maksaa loput sitten vaikka kortilla tai käteisellä. Pari kauppaa olen noin tehnyt.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Ainakin OP:lle on myöhemmin tänä vuonna tulossa joku pika SEPA-maksu, eli EUR-->EUR siirtyisi samoin tein koko euroopassa.
    Tuo on tulossa muillekin pankeille. Tärkeä huomio tuossa tosin on se, että molemmat pankit lähettävä ja vastaanottava pitää olla mukana tuossa pika-SEPA kuviossa jotta homma toimii.

Leave a comment:

• MMF
    replied
    SEPA-maksu on EUR --> EUR

EUR --> SEK on ulkomaanmaksu.

Jos ruotsalaisella myyjällä on EUR valuuttatili, niin silloin voi maksaa SEPA-maksuna, myyjän kanssa vaan on sovittava eurosumma.

Kun tehdään suuri valuuttamaksu, silloin voi pankkiin soittaa ja sopia fiksattu kurssi, muuten menee spot-kurssilla eli sen hetkisellä kurssilla. En tiedä rajoja, mutta luulen ettei paljoa alle 100k€ maksuja "myydä".

Kortilla jos maksaa niin kannattaa aina valita paikallinen valuutta, se eurokurssi mitä kone tarjoaa voi olla aika huono.

Pikkupuljut ei korttia ota, isot liikkeet ottaa.

Ainakin OP:lle on myöhemmin tänä vuonna tulossa joku pika SEPA-maksu, eli EUR-->EUR siirtyisi samoin tein koko euroopassa.

Leave a comment:

• Keetee
    replied
    En varsinaisesti viitannut yksittäiseen pohdintaan vaan lisäsin oman pohdintani soppaan eli itse maksan ihan kotimaisella pankkikortilla Ruotsin pojan maksupäätteeseen ja maksu näkyy myyjällä heti ja homma hoidossa. Muistaakseni kone vielä kysyy maksettaessa kahta vaihtoehtoa (eurot/kruunut?) ja sitten nistä menee x määrä maksukuluja. Olennaista on nopeus ja helppous.

Leave a comment:

• Dualfun
    replied
    ^Niin, en tiedä viittasitko juuri minun pohdintaani yllä, mutta itse ajoin sitä takaa millä toimintavalla pääsisi hyötymään nopeasta Sepa-maksusta hitaan valuuttamaksun sijaan.

Leave a comment:

• Keetee
    replied
    Maksukeskustelua seuranneena. En yhtään tiedä millä kursilla tai välityspalkkiolla vaihtuu korttimaksulla, mutta jos haetaan autoja vaikka Ruotsista, niin itselle on ainakin ihan sama meneekö siinä kurssimuutoksessa sitten 10 euroa vai sata euroa. Tällä ajattelulla voi maksaa vaivattomasti ihan vaan pankkikortilla pinniä koneeseen ja auto alle. Itse en jaksa noiden maksujen kanssa muutaman euron takia puljata jos kuitenkin menee x määrä kiloeuroja valuuttaa.

Ainakin itse olen löytänyt Tukholmasta ihan kuranttia tavaraa. Loppuunajettu on loppuunajettu myös Ruotsissa.

Leave a comment:

• Dualfun
    replied
    Originally posted by kama View Post
    SEPA-maksu on aina euromääräinen ja maksuton, muussa valuutassa tehdyistä ulkomaanmaksuista pankki perii yleensä palvelumaksun ja kaupan päälle maksun perille meno kestää pidempään kuin sepa
    Jos lasku on kruunuissa ja haluat maksaa euroissa niin lisämaksu valuuttamuunnoksesta menee vastaanottajalle eli kannattaa sopia etukäteen "kurssi"
    Tuli tätä asiaa nyt väännetyä itselle rautalangasta, ja tässä oma käsitykseni:

Case: Maksa Ruotsiin SEK lasku suomalaisesta pankista, vaihtoehdot:

1. SEPA maksu
    On aina euromääräinen ja kuluton. Mutta jos vaatimuksena on maksaa Ruotsiin kruunuja, minun pitää maksaa euroina eli pitää katsoa oman pankin valuutan senhetkinen myyntikurssi ja maksaa sen mukaan oikea määrä. Ongelma: Jos vastaaottajalla ei ole valuuttatiliä, joutuu hän puolestaan maksamaan käsittelymaksun. Maksu on kuitenkin "välitön" (tai sitten ei, mutta siitä väännettiin jo sivukaupalla aiemmin).

Pohdintaa: Jos lasku pitää maksaa exact oikealle summalle, ei oikeastaan SEPA maksu edes tule kyseeseen? Vastaanottaja joutuu pahimmassa tapauksessa käsittelymaksun lisäksi täsmäyttämään laskun uusiksi sille summalle minkä sai. Ajan siis takaa, että krunuissa tulee pieni marginaalivirhe esim 0,01 SEK.

2. Valuuttamaksu
    Jos haluan maksaa exact oikean summan kruunuina, ja haluan maksaa kaikki aktion kulut, pitää minun maksaa valuuttamaksuna (ulkomaanmaksuna), jolloin voin syöttää juuri sen SEK määrän minkä haluan verkkopankissa. Joudun maksamaan käsittelymaksun (esim. Nordea 6,75€) ja maksussa on siirtoaika se perinteinen muutamapäivä.

Korjatkaa jos olen väärässä?

Leave a comment:

• MMF
    replied
    Originally posted by j-a View Post
    Täh, ymmärränkö oikein siis että suunnilleen näin:
    S-mese 20k€
    "Tuontimaksu" 10k€
    Verot, esim. 10k€
    =40k€

Ja siihen vaihdossa CLS, jolla "markkinahinta" vaikka 20k€, niin siitä sai 10k€? Eli Saksan hintaan siis 20k€:n "tuonti+vaihtolisä"? Jos näin, niin on ihan hyvä pisnes. Toki joskus pisnesriskit realisoituu tuollaisen kalliin korjauttelun muodossa.
    Jotakuinkin, itse hakemalla ässä olisi maksanut muistaakseni 75k€ kilvissä, Kamuxin kautta maksoi 85k€. CLS:n hyvityksen ja Kamuxin pyyntihinnan väli oli 10k€, eikä se kauaa siellä myynnissä seisonut.

Tottakai pitää olla katteet kohdallaan tuonhintaisessa, mutta aika paljon halvemmalla olisi selvinnyt jos olisi laittanut jonkun muun hakemaan sen ässän, ja luultavasti saanut paremman auton paremmalla historialla.

Ja itse siis haen asiakkaille autoja, eli ihan puolueeton en tietenkään ole. Mutta eurot on euroja, eikä tuossa kauheasti saanut lisäarvoa tuolle 10k€.

Leave a comment:

• j-a
    replied
    Kaveri osti Kamuxin kautta Saksasta S Langin ja antoi CLS:n vaihdossa, 10k€ tuli extraa Saksan hintaan + verot ja kymppi oli väliä CLS hyvityksen ja niiden pyynnin välillä.

Toki ne joutui Ässää korjauttamaan reilulla 5k€ jälkikäteen Veholla ja paljastui vielä mällipeliksi.
    Täh, ymmärränkö oikein siis että suunnilleen näin:
    S-mese 20k€
    "Tuontimaksu" 10k€
    Verot, esim. 10k€
    =40k€

Ja siihen vaihdossa CLS, jolla "markkinahinta" vaikka 20k€, niin siitä sai 10k€? Eli Saksan hintaan siis 20k€:n "tuonti+vaihtolisä"? Jos näin, niin on ihan hyvä pisnes. Toki joskus pisnesriskit realisoituu tuollaisen kalliin korjauttelun muodossa.

Leave a comment:

• MajorDrake
    replied
    Originally posted by Taski View Post

Älkääkä ymmärtäkö väärin, fiksuja hienoja laitteita on sielläkin mutta aika paljon huonommalla osumatarkkuudella kuin vaikkapa juuri Saksassa.
    Samat kokemukset täälläkin. Valitettavasti se nastarenkaiden käyttö näkyy autojen maalipinnoissa ja tuulilaseissa.

Leave a comment:

• MMF
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Onko kellään kokemuksia Ruotsin kamuxilta ostosta? Mietin vaan järjestyisikö kauppa kivuttomasti jonkun Suomen pisteen kautta ilman tuhansien provikoita. :think
    Kaveri osti Kamuxin kautta Saksasta S Langin ja antoi CLS:n vaihdossa, 10k€ tuli extraa Saksan hintaan + verot ja kymppi oli väliä CLS hyvityksen ja niiden pyynnin välillä.

Toki ne joutui Ässää korjauttamaan reilulla 5k€ jälkikäteen Veholla ja paljastui vielä mällipeliksi.

Leave a comment:

• bemu2000
    replied
    Onko kellään kokemuksia Ruotsin kamuxilta ostosta? Mietin vaan järjestyisikö kauppa kivuttomasti jonkun Suomen pisteen kautta ilman tuhansien provikoita. :think

Leave a comment:

• Taski
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ai että kuulostaa tutulle. Kyllä ruotsissa tosiaan autot on lähes järjestäen siinä kunnossa että mielenkiinto sulaa viimeistään paikanpäällä. Suola puree, autot on halpoja ja autoilu ei lajina kiinnosta niin kunto on sitten näiden tekijöiden mukainen. Huollot tehdään joo, mutta ihan viimeisillään kun on pakko. Kannattaa mennä Kamuxille tai Sakalle katsomaan 5v ikäisiä autoja mitä ovat hakeneet Ruotsista niin kokonaisuus valkenee äkkiä.

Väitän että suomalainen on tarkempi autonostaja kuin ruotsalainen.
    Voisi sanoa että aikalailla 1:1 omien kokemusten kanssa. Jokusia vehkeitä Ruotsista kanssa ostanut ja kyllä se Saksa / Hollanti / Belgia -akselin kalusto on vain ihan eri kunnossa, ellei nyt sieltä halvimmalta häkki-hermannilta autoa osta. Suomalaisten kiima ruotsia kohtaan johtuu varmasti kruunun kurssista ja mukana useimmiten seuraavasta talvirengaspakasta - Hyvän kunnon perässä sieltä ei kannata autoa ostaa.

Älkääkä ymmärtäkö väärin, fiksuja hienoja laitteita on sielläkin mutta aika paljon huonommalla osumatarkkuudella kuin vaikkapa juuri Saksassa.

Leave a comment:

• j-a
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Taitaa olla sama kuin Saksassa; paremmat vehkeet löytyy vasta etelästä ja vanhasta itäsaksasta en menis katsomaan mitään.
    Tämän voin täysin allekirjoittaa noin 15 sillä puolella Saksaa katsotun auton perusteella. Esimerkiksi jotain noin 10-vuotiaita premium-merkkien avoautoja mitä sielläpäin jokunen vuosi sitten kävin katsomassa, ne oli kyllä järkiään aika uskomattoman kehnossa kunnossa.

Toki siellä itäisellä puolellakin on muutama firma joka diilaa muutaman vuoden vanhoja leasing-palautuksia, ja niissä en kyllä yleisesti ottaen ole eroa huomannut muuhun Saksaan. Ehkä lähinnä itäsaksalainen palveluasenne joskus tuottaa yllätyksiä, mutta sekin alkaa olla katoavaa kansanperinnettä.

Leave a comment:

Working...
X