Announcement

Collapse
No announcement yet.

SaKa Kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1116
    • suomi

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Mihin sumeaan logiikaan tuo 10% perustui?
    kyseessä ~10v vanha ja varmaan lähemmäs 300tkm ajettu auto?
    Miksi autoliike korvaisi uuden osan siihen 100%?tai edes 50%?

    Comment

    • Thmas
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 531
      • HEL

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      Mihin sumeaan logiikaan tuo 10% perustui?
      Villi veikkaus, että kyseessä on 270 tkm ajettu auto :think
      Audi e-tron 55

      Exiä:
      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9093
        • Oulu

        #18
        Siksipä minä tuota logikkaa kysyinkin.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • iKivi
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 515
          • Kokkola

          #19
          Originally posted by Thmas View Post
          Villi veikkaus, että kyseessä on 270 tkm ajettu auto :think
          Aikalailla. Eihän tässä tosiaan muuten, mutta koska puhelimitse sovittiin kaupan ehdoksi että löytyneet viat korjataan. Muussa tapauksessa olisin lähettänyt auton takaisin ja ostanut jonkun toisen. Ensinnäkin nykyisessä työssä semmoisia päiviä, ettei tarvitse unelmoida autoremonteista, ja toinen tytär syntyi juuri, joten hakusalla oli auto, jota ei heti tarvitsisi olla laittamassa
          E46Ci Facelift, F34Gt

          Ex:
          3-series 4x
          5-series 24x
          7-series 5x
          X3

          Comment

          • Ale1
            Bimmer Rookie
            • Jan 2018
            • 32
            • länsisuomi

            #20
            Mikä ongelma tässä nyt on? liikkeet kun on vastuussa myymistään autoistaan. Vie se vaan takas sinne.

            Comment

            • iKivi
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 515
              • Kokkola

              #21
              Originally posted by Ale1 View Post
              Mikä ongelma tässä nyt on? liikkeet kun on vastuussa myymistään autoistaan. Vie se vaan takas sinne.
              Vaimo meinasi soitella kuluttaja-asiamiehelle sekä myyjälle. Saapahan purkaa vähän raskaushormoneja. Tokikaan eipä tuolta paljon puhelimella ketään saa kiinni. Korjaamolta soittelivat sinne viikon ennenkuin saivat kiinni
              E46Ci Facelift, F34Gt

              Ex:
              3-series 4x
              5-series 24x
              7-series 5x
              X3

              Comment

              • Taski
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2009
                • 380
                • Tampere

                #22
                En yritä nyt mitenkään aukoa päätä, mutta pakko silti kysäistä että voiko yhtään ainutta 270tkm ajettua autoa ostaa ja ajatella että nyt kyseessä auto jota ei tarvi hetkeen laitella... Jos nyt siis tuo yllämainittu spekulointi kilsoista pitää paikkansa.

                Itsellä on 120tkm ajettu 4v vanha rassi ja siihenkin suhtaudun terveellä epäluulolla että "koska tahansa voi hajota mitä tahansa".

                Totta kai sovituista asioista pitää pitää sekä myyjän että ostajan kiinni, se on toki ihan itsestäänselvyys.
                Last edited by Taski; 29-01-2018, 21:58.
                Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

                Comment

                • iKivi
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 515
                  • Kokkola

                  #23
                  Originally posted by Taski View Post
                  En yritä nyt mitenkään aukoa päätä, mutta pakko silti kysäistä että voiko yhtään ainutta 270tkm ajettua autoa ostaa ja ajatella että nyt kyseessä auto jota ei tarvi hetkeen laitella... Jos nyt siis tuo yllämainittu spekulointi kilsoista pitää paikkansa.

                  Itsellä on 120tkm ajettu 4v vanha rassi ja siihenkin suhtaudun terveellä epäluulolla että "koska tahansa voi hajota mitä tahansa".
                  Onko moottorin lämmöt ok, onko takaluukun sähköissä häikkää, ja joku kolmas kysymys vielä jotka kysyin enimmäisenä. Kaikki kunnossa tuli vastaus. Olisi sanonut miten asiat ovat niin olisin vaikka liisannut veljeni -86 corollan
                  E46Ci Facelift, F34Gt

                  Ex:
                  3-series 4x
                  5-series 24x
                  7-series 5x
                  X3

                  Comment

                  • kimmon
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Tuusulantien päässä...

                    #24
                    Originally posted by iKivi View Post
                    Onko moottorin lämmöt ok, onko takaluukun sähköissä häikkää, ja joku kolmas kysymys vielä jotka kysyin enimmäisenä. Kaikki kunnossa tuli vastaus. Olisi sanonut miten asiat ovat niin olisin vaikka liisannut veljeni -86 corollan
                    Ymmärrän harmistuksesi mutta ei se myyjä voi oikeasti kaikkia noita tietää. Ei ne niin tarkasti niitä tutki tai niillä itse ajele. Tokihan se kaupan toivossa sanoo, että kaikki on kunnossa.
                    Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                    Comment

                    • SkyMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 518
                      • Sirius

                      #25
                      Originally posted by kimmon View Post
                      Ymmärrän harmistuksesi mutta ei se myyjä voi oikeasti kaikkia noita tietää. Ei ne niin tarkasti niitä tutki tai niillä itse ajele. Tokihan se kaupan toivossa sanoo, että kaikki on kunnossa.
                      Täysin eri mieltä. Selvät kysymykset, joihin annettu selvä vastaus. Jollei tiedä, myyjän tehtävä ottaa selvää. Ei ole liikaa vaadittu. Ei kai se kauppa niin voi toimia, että vastata vaan myöntävästi ja toivotaan toivotaan kauppaa ja että kaikki menis hyvin?
                      Coffee isn´t my cup of tea

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14309
                        • Oulu

                        #26
                        Itseä harmitti myös kun Kamuxin myyjä jätti suurimman osan vioista sanomatta/ei varmaan tiennyt. Eli kuten yllä... Hiukan pitäisi selvittää eikä vaan vastata puutaheinää. Toki mitä virman puolesta asioinu sakalla niin ei ole vakuuttanut.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1811
                          • N/A

                          #27
                          Originally posted by zener View Post
                          Itseä harmitti myös kun Kamuxin myyjä jätti suurimman osan vioista sanomatta/ei varmaan tiennyt. Eli kuten yllä... Hiukan pitäisi selvittää eikä vaan vastata puutaheinää. Toki mitä virman puolesta asioinu sakalla niin ei ole vakuuttanut.
                          Ketju ei tainnut käsitellä Kamuxia, mutta itselläni sieltä aivan päinvastainen kokemus. Myyjä soitti minulle ennen sovittua luovutusta ja kertoi huomanneensa autossa vikaa. Sovittiin, että siirretään luovutusta jotta saavat aikaa korjata auton kuntoon.

                          Olisin takuulla huomannut vian luovutuksen jälkeen, ja käynyt tappelemaan siitä. Huomattavasti fiksumpaa näin päin. Luultavasti laskeskelivat, että joutuvat kuitenkin korjaamaan auton, ja asiallisesti hoidettuna minä saatan tulla sinne katselmaan seuraavaakin autoa sitten kun asia on ajankohtainen. Ja ovat siinä aivan oikeassa.
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • Thmas
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 531
                            • HEL

                            #28
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Mihin sumeaan logiikaan tuo 10% perustui?
                            Kuluttajariita.fi sivuilta kohta, josta selviää mihin myyjän virhevastuu perustuu:

                            Virhearvioinnin perustana ovat ostajan aiheelliset odotukset. Käytetyn ajoneuvon kaupassa ostajan aiheellisia odotuksia arvioidaan erityisesti sen perusteella, onko ajoneuvon kunto sellainen kuin sen iän ja sillä ajettujen kilometrien perusteella voi olettaa. Myyjä ei vastaa vioista, jotka johtuvat ajoneuvon normaalista kulumisesta. Arvioinnissa otetaan myös huomioon, onko ajoneuvon hinta yleisen hintatason mukainen. Myös huolto ja hoito vaikuttavat tavaran kuntoon. Ostajalla on aihetta varautua siihen, että käytettynä ostettuun ajoneuvoon voidaan joutua tekemään välttämättömiä korjauksia ehkä piankin kaupanteon jälkeen. Korjauskustannukset eivät kuitenkaan saa muodostua kohtuuttoman korkeiksi ajoneuvon ikä, kauppahinta ja sillä ajetut kilometrit huomioon ottaen.

                            Sitten jatkoa osoitteesta kkv.fi erään turboahdinratkaisun yhteydestä, jossa kilometrit vastaavat tätä tapausta:

                            Kuluttaja ei esittänyt minkäänlaista selvitystä siitä, miksi turboahdin oli vaurioitunut. Autolla ajetut kilometrit (272 973 kilometriä) huomioon ottaen, kuluttajan olisi pitänyt käsittää auton olevan käyttöikänsä loppuvaiheessa ja siihen voi joutua tekemään merkittäviäkin korjauksia.

                            Auton oletettavissa oleva elinkaari perustuen näihin kuluttajariitalautakunnan ratkaisuihin on jossain 250-300 tkm välissä. Vuosina ajateltuna kriteerit eivät ole yhtä selvät, mutta luokkaa 10-15 vuotta se on. Jos 270 tkm ajettuun autoon tulee joku vika osaan, jonka voisi olettaa kestävän koko auton eliniän, myyjän virhevastuun osuus on n. 10 % kun laskennallista elinikääkin on jäljellä sen verran. Logiikka on siinä, että korjauksen jälkeen auto tulee siltä osin verrokkejaan parempaan kuntoon.
                            Audi e-tron 55

                            Exiä:
                            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                            Comment

                            • Torsti19
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 52
                              • Tampere

                              #29
                              Voisiko kuluttajan odotuksiin vaikuttaa hänelle kerrotut valheet? Missä menee tiedonottovelvollisuuden raja eli riittääkö selkeä kysymys myyjälle, vai pitääkö asia vielä itse todentaa ennen kaupantekoa? Tai "nettikaupoissa" 14 vrk:n aikana?

                              En minä ainakaan kitissyt karvan yli 250 tkm ajetun auton ilmoitetuista tai jälkeenpäin syntyneistä vioista. Niistä kitisin ja vaadin korjaamaan, jotka olivat kaupantekohetkellä havaittavissa ja joista ei erikseen ollut kerrottu (liike tuskin tiesi niistä). Toki kirjallisesti esitin ne kaupan ehdoiksi.

                              EDIT: eikä tämäkään toki Sakaa koskenut.

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                #30
                                Originally posted by Torsti19 View Post
                                Voisiko kuluttajan odotuksiin vaikuttaa hänelle kerrotut valheet? Missä menee tiedonottovelvollisuuden raja eli riittääkö selkeä kysymys myyjälle, vai pitääkö asia vielä itse todentaa ennen kaupantekoa? Tai "nettikaupoissa" 14 vrk:n aikana?

                                En minä ainakaan kitissyt karvan yli 250 tkm ajetun auton ilmoitetuista tai jälkeenpäin syntyneistä vioista. Niistä kitisin ja vaadin korjaamaan, jotka olivat kaupantekohetkellä havaittavissa ja joista ei erikseen ollut kerrottu (liike tuskin tiesi niistä). Toki kirjallisesti esitin ne kaupan ehdoiksi.

                                EDIT: eikä tämäkään toki Sakaa koskenut.
                                Omasta mielestäni linja tämän tyyppisessä on aika selvä. Jos myyjä vastaa "en tiedä", mennään normaalin "mitä voi kohtuudella odottaa" periaatteen mukaan. Jos selvään "toimiiko?" kysymykseen vastataan "toimii", sen pitäisi olla ainakin sellaisessa kunnossa, ettei heti ensimmäisenä tarvitse pajalle viedä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎