Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lubricheck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    Lubricheck

    Onko joku tullut hankkineeksi moottoriöljyntestauslaitetta esim lubricheck? Vähän huuhaalta tuntuu, enkä vaihtoväliä tuon perusteella lähtisi pidentämään. Kuitenkin voisi olla ihan hyödyllinen mikäli "haistelee" öljyn epäpuhtauksia. Kokemuksia,ajatuksia?
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2781
    • Tampere

    #2
    Kysymääsi asiaa öljyanalyyseihin liittyen on keskusteltu jo aiemmin täällä. Sen sijaan jonkinlaisen kuluttajakäyttöön tarkoitetun analyysilaitteen ominaisuudet ja tulosten luotettavuus herättävät hieman epäilyksiä ainakin itsessäni.

    Tulisiko analyysejä niin paljon, että tuollaisen laitteen hankinta on kannattavaa sen sijaan että lähettäisi öljyjään analysoitavaksi ammattilaisille?
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Kysymääsi asiaa öljyanalyyseihin liittyen on keskusteltu jo aiemmin täällä. Sen sijaan jonkinlaisen kuluttajakäyttöön tarkoitetun analyysilaitteen ominaisuudet ja tulosten luotettavuus herättävät hieman epäilyksiä ainakin itsessäni.

      Tulisiko analyysejä niin paljon, että tuollaisen laitteen hankinta on kannattavaa sen sijaan että lähettäisi öljyjään analysoitavaksi ammattilaisille?
      Kiitos linkistä!

      Kyllä testejä varmasti tulisi tehtyä säännöllisesti vaihtovälin sisällä ensinnäkin mielenkiinnosta kuinka nopeasti tietty öljy menettää ominaisuuksiaan ja toiseksi moottoriongelman(vesi, jäähdytysneste, metallihileet) havaitsemiseksi. Tietysti olettaen, että laite oikeasti toimii kuten mainostettua. Mikäli tulos indikoisi moottorivikaa, voisi tässä tapauksessa turvautua ammattilaisen tekemään analyysiin. Omalla kohdalla tässä olisi kuitenkin lähinnä kyse mielenkiinnosta aiheeseen eikä niinkään käytännöllisyydestä/järkevyydestä.

      Comment

      • radiaani
        Bimmer Rookie
        • Jul 2016
        • 131
        • Etelä-Suomi

        #4
        Originally posted by aku1979 View Post
        Kyllä testejä varmasti tulisi tehtyä säännöllisesti vaihtovälin sisällä ensinnäkin mielenkiinnosta kuinka nopeasti tietty öljy menettää ominaisuuksiaan ja toiseksi moottoriongelman(vesi, jäähdytysneste, metallihileet) havaitsemiseksi. Tietysti olettaen, että laite oikeasti toimii kuten mainostettua. Mikäli tulos indikoisi moottorivikaa, voisi tässä tapauksessa turvautua ammattilaisen tekemään analyysiin. Omalla kohdalla tässä olisi kuitenkin lähinnä kyse mielenkiinnosta aiheeseen eikä niinkään käytännöllisyydestä/järkevyydestä.
        Skeptinen olen itsekin, ihan jo alkaen siitä, että laite "kertoo" öljyn kunnon muutamalla LEDillä. Mitä siitäkin voi päätellä kunnon taustalla olevista syistä? Kaupallisessa öljyanalyysissä saa öljystä jopa kymmeniä mitattuja arvoja ja jonkinlaisen asiantuntija-arvion öljyn kunnosta.

        Ei sillä, että tulosten tulkinta helppoa olisi mutta ehkä niistä näkee, onko öljyssä jotain olennaisesti vialla (esim. polttoaine alentanut viskositeettiä) ja muutokset testistä toiseen voivat kertoa jotain. Viskositeettiahan tuo kotitesti ei mittaa ollenkaan.

        Helppo ja halpa kotitesti kai olisi laittaa pisara öljyä paperille ja katsoa jonkin ajan kuluttua onko öljytäplä tasainen vai näkyykö siinä erottuneita komponentteja. ...mutta millaista paperia ja kuinka kauan? Toivottavasti ainakaan metallihilettä ei näy.
        Ajossa: F10 520d SE (2012)

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎