Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel polttoaineen ero eri asemilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sto
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 89
    • Helsinki

    #16
    Kymmeniä tankillisia tullut tätä ajettua kahdella eri autolla eikä ainakaan MY:llä tunnu olevan merkittävää eroa ST1 dieseliin. Kulutukseen vaikuttaa huomattavasti enemmän ulkolämpötila ja ajotapa. Olen myös seuraillut auton dpf:n polttovälejä (sigun E61) eikä niissäkään ole ollut pahemmin eroja.


    Positiivisena puolena My:llä on, että pakokaasut ei haise niin pahalta ja loukuttoman (Opel 1.9cdti) auton pölläyttelyt väheni. Ja onhan se tuoksu tankatessakin miellyttävämpi Toisaalta Nesteen omissakin tutkimuksissa sanotaan, että VOI alentaa kulutusta, joten tuskin mistään isoista luvuista on kyse.


    https://www.neste.com/fi/moottorin-s...t%C3%B6j%C3%A4
    EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #17
      Originally posted by JaniLap View Post
      Imusarjan läppien vaikutus on havaittavissa ainakin moottorin alakierrosten väännössä, mutta polttoaineenkulutuksen osalta en osaa sanoa miten se vaikuttaa moottorin hyötysuhteeseen. Parantaa sitä? Läppien johdosta/ansiosta imusarjaan kulkeutuva ahtoilmahan joutuu pyörteisempään liikkeeseen kulkeutuessaa läppärakenteiden läpi, mikä ilmeisesti parantaa täytöstä ja voisi siten nostaa tehoa?
      Tätä itsekin epäilen. Ero kahden auton kesken oli niin selvä. Tosin en ole varma kuinka läppien ohjaus tarkalleen ottaen toimii. Mahtaako niitä olla ahtojen kanssa toiminnassa ollenkaan?

      Tässä oli tuosta pyörteilystä juttua:(tämä kone tosin N57 mutta toiminta läppien kanssa lienee jotakuinkin vastaavaa vaikka kanavat ovatkin aivan erilaiset.) Tuossa dokkarissa on muutenkin kaikkea mielenkiintoista...

      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2667
        • Tampere

        #18
        Originally posted by |foder| View Post
        Tyhmänä kyselen että mitä eroa bio-diiselissä verrattuna tavalliseen diiseliin?

        Omassa tankin korkissa lukee isolla NO BIO DIESEL.

        Onko tässä mahdollista tuhota auto vai onko vain pelottelua ja ns. varmistelua bemarin puolelta?
        Biodiesel on dieselpolttoainetta, johon on sekoitettu mukaan muista kuin fossiilisista lähteistä (käytännössä maaöljy) saatavaa dieselöljyjalostetta. Biovelvoitelaki edellyttää, että markkinoilla on oltava biopolttoainetta, joten sen käytöstä ei voi poiketa. Polttoaineen toimittajalla ei ole velvollisuutta kertoa, onko polttoaineen seassa biodieseliä. Mikäli on, sen pitoisuuden on kuitenkin oltava alle 7 % kun kyse on perinteisestä biodieselistä. Motivan sivuilla on selkeä selostus biodieselistä.

        HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) ja perinteinen biodiesel (FAME eli Fatty Acid Methyl Ester) ovat molemmat dieselmoottoreihin soveltuvia polttoaineita. Vaikka molemmat valmistetaan biomassoista tai liuoksista, eroavat ne merkittävästi valmistusprosessin sekä lopputuotteen ominaisuuksien osalta.

        Perinteinen biodiesel (FAME) valmistetaan esteröimällä kasviöljyjä tai rasvoja ja sen laatuvaatimukset määritellään EN 14214 -standardissa. Suomessa liikenneasemien jakelussa olevan dieselin EN 590 -standardi määrittelee sallitun biodieselin määrän (max. 7 %). Tätä suuremmat pitoisuudet voivat aiheuttaa ongelmia, mm. polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosien vaurioitumista tai karstaa moottorin polttoainesuuttimiin. FAME-polttoaineilla on myös taipumus edistää polttoaineen bakteeri- ja eliöstökasvua, mikäli muut olosuhteet polttoainejärjestelmässä ovat kasvustolle suotuisia (mm. kosteus ja epäpuhtaudet). FAME-biodiesel kerää itseensä vettä ja on luonnostaan biohajoavaa, joten se on helpommin hyödynnettävää ravintoa mikrobeille. Tankissa kasvaessaan se voi johtaa polttoainesuodattimen tukkeentumiseen.

        Kehittyneet uusiutuvat dieselpolttoaineet (HVO) voidaan valmistaa mm. teollisuuden prosessitähteistä. Laatuvaatimukset on määritelty EN 15940 -standardissa, joka koskee ns. parafiinisiä dieselpolttoaineita. HVO-tuotteet on jalostettu uusiutuvista raaka-aineista, ja ne ovat kemialliselta rakenteeltaan fossiilisen dieselin kaltaisia. Niitä voidaan käyttää suurempina pitoisuuksina fossiilisen dieseliin sekoitettuna.

        Oletan että tuo "NO BIO DIESEL" on muistutus kuljettajalle ettei autoon tankata liian paljon biodieseliä (ei tosin ole Suomessa edes mahdollista). BMW on aiemmin ilmoittanut, että sen uudemmissa dieselmoottoreissa voi käyttää korkeintaan 7 % biodieseliä. Sen sijaan 10 % ja yli on BMW:n mukaan liikaa. Tällä rajoituksella BMW tarkoittaa kuitenkin perinteisiä biodieseleitä (esim. FAME), joita on Keski-Euroopassa yleisesti myytävänä. Uudempia biodieseleitä (esim. HVO) voidaan käyttää suurempina pitoisuuksina, kuten esim. Nesteen Pro Diesel, jossa sitä on 15 %.

        Esim. keskustelussa mainitut Nesteen dieselpolttoaineet Pro Diesel, Furura ja MY Diesel eivät sisällä lainkaan FAME-dieseliä, mikäli se olisi moottorille ongelmallista. Pieninä määrinä (5 %) ei liene merkitystä edes FAME:lla?
        Last edited by JaniLap; 30-09-2018, 19:42. Reason: Linkit
        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • TuusBim
          Bimmer Rookie
          • Jan 2014
          • 125
          • Tuusula

          #19
          Vuosi sitten tuli kokeilun takia muutama tankillinen ajettua myDieseliä E70:ssä ja sen ainoaksi positiiviseksi puoleksi jäi parempi tuoksu ja suht kiva käynti ääni. Kulutus nousi ja tehoja oli selkeästi poissa, liekö sit suuttimet rajoittaneen jo tehoja. Epäilen erojen johtuvan puhtaasti muita merkittävästi huonommasta energiasisällöstä, ei niinkään tehollisen lämpöarvo (44 MJ/Kg vs "normi" ~41-43MJ/kg) olevan muita huonompi vaan sen tiheys on merkittävästi pienempi 780 kg/m3 vs esim Teboilin kesälaadussa 840 kg/m3. Saman energiamäärän tekemiseen tarvitaan sama kilomäärä ja taas siihen kiloon mydieseliä tarvitaan enemmän litroja kuin muita dieseleitä, muissa fossiilisissa tiheydet pyörii 800-820 kg/m3 tasolla. Teboilin kesälaadun erotti sekä kulutuksessa että persdynolla, mutta tänä vuonna sitä ei enää ole näkynyt pumpulla.

          Aiempien kokeilujen perusteella ST1:n dieselin pyrin jättämään kokonaan väliin hirveen käryn ja ikävämmän käyntiäänen takia, muuta eroa esim normi Futuraan en löytänyt.
          Q7 e-tron TDI -17
          MB CLA 250e -21
          E81 116i -09
          Ex:
          F60 Countryman S E ALL4 -17
          F15 X5 30d -14
          E70 X5 40d M Sport -12
          F20 120da -13
          E61 530xd -09
          F11 520d -12
          E60 520d -09

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1227
            • Kainuu

            #20
            Nyt on kovaa faktaa aiheesta.
            Työmatka ajoa 91 km josta 88km maantietä ja ajo vakkarilla 103km/h.
            Tankkaus ABC:lla töistä lähtiessä jolloin kone kerkesi puoli lämpimäksi. Kulutus kotona 7,7. Tänään Nesteen Futuraa tankkiin töihin mennessä joten lähtö kylmällä koneella liikkeelle. Lisäksi rengaspaineet 0,2 bar pienemmät ja osin oli märkä tie ja satoi paikoin vettä. Matkalla lisäksi yksi reipas rekan ohitus. Kulutus kotona 7,4.
            BMW i4 M50, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #21
              Nesteen jalostamoilta taitaa suurinosa polttoaineista Suomeen tulla kun sitä joku kyseli aiemmin.
              Lisäaineet ja niiden määrät on kuulemma eri st1, teboil, neste jne. Välillä..myös väriaineita käyttävät eri.

              Näin oli ainakin about 8kk sitten Porvoon jalostamolla vieraillessa.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • JiPe
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2010
                • 2548
                • Kuopio

                #22
                Tästä oli mielestäni juttua joskus aikaisemmin foorumilla (muistaakseni juuri tällä kysyisellä). Silloin ajattelin testata Nesteen pro dieseliä. Sprinterin 2.7cdi moottorilla ei huomannut kulutuksessa mitään eroa ABC:n dieseliin nähden. Myös Euroopan reissuilla on kulutus ollut samaa luokkaa kuin ABC:n dieselillä.

                Nyt ei ole tullut Nesteen dieseliä kokeiltua. Chevy kuitenkin syö ihan saman verran Suomessa kuin Latviassakin. Ja mielestäni tuo Nesteen pro diesel on aina muutaman sentin kalliimpaa kuin ABC ja jos vielä laskee 5snt bonusalennuksen, niin ero kasvaa. Eli saisi sitä jonkun verran vähemmän kuluakin.
                MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5151
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by Markkanenn View Post
                  St1 ja abc omistaa yhdessä NEOT nimisen polttoaineiden hankintayhtiön.
                  Tällä foorumilla saadaan nykyään moottoriöljy paranemaan mitä enemmä sitä käytetään niin kait se dieselkin muuttuu eriaineeksi riippuen minkä kyltin alta sitä tankataan?

                  BMW:n keskikulutusmittari on sellainen kusetus että jos sillä tulkitsee mikä polttoaine on parasta, saa joka kerta eri vastauksen. Tai jos ajat 100km ja tankkaat "tankin täyteen" niin tuollainen 0,2l poikkeama on helppo saada aikaiseksi pelkästään tankkauksessa. Lisäksi yks tai kaksi suoritusta ei ole kylllä tilastollisesti viel kovin validia aineistoa.

                  Originally posted by Janzki View Post
                  Lisäaineet ja niiden määrät on kuulemma eri st1, teboil, neste jne. Välillä..myös väriaineita käyttävät eri.
                  Itseasiassa oikeastaan hyvin usein vain niiden määrät. Samassa tehtaassa eri värisiin tynnyreihin purkittavat lisäainetta.
                  Last edited by jani; 08-10-2018, 22:40.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎