Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulevaisuuden klassikkoautot sijoitusmielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nupaha
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 269
    • Pohojanmaa

    #31
    Originally posted by Thmas View Post
    Tässä aiheeseen liittyvä Autobildin juttu, 50 prosentuaalisesti eniten arvoaan kasvattanutta automallia 2008-2018.
    Jos Autobildin juttua on uskominen, niin ei se valmistusmäärä yksinään arvonnousua määrää. Itselläni on sellainen mielikuva, että kun auto on museoikäinen ja jos ei tuolloin ole arvo noussut pohjilta, niin ei se nousekaan. Tili tehdään ostaessa eli ajoitus on kaiken a ja o.
    Vähän väliä hallituksen puheenjohtaja jaksaa mullekkin tuosta sigun kesäautosta paasata, että kaiken maailman tilanviejiä on talli täynnä. Voisiko sinne hankkia jotain järkevää.
    Ajattelin nyt kuitenkin kattoa siihen museoikään. Valmistusmäärä on tuolla mallilla 9661kpl, nimenomaan remmiahdettuna. Eli korimalli on X100.
    Tällä hetkellä Bemariton
    työmatkakiiturina MB Glc 220d
    kauppakassina Audi A3 sedan
    kesäkissana Jaguar XKR

    Comment

    • Sami.
      Bimmer Enthusiast
      • May 2007
      • 2526
      • Lahti

      #32
      R32 Gt-r:think



      eDIRTY
      kliks

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6166
        • Helsinki

        #33
        Noiden Nissan Skyline GT-R hinnat eivät tule koskaan enään laskemaan, että jos nyt haluaa sijoittaa niin kannattaa, koska suomessa hinnat on erittäin "edullisia" vielä, Japanin markkinoilla on jo hinnat nouseet rakentin lailla, et on halvempi ostaa suomesta, tietysti onhan siellä niitä "edullisia", mutta ne voi olla sitten huono kuntoisempia ja mitä on ymmärtänyt, että pitäisi olla suhteita siellä että voi saada priimaa edullisesti, kun 4 vuotta sitten yksi halvimpia Skyline GT-R 32 suomessa oli n.10 000€. Yksi erittäin kova kysyntä/hinnan nousu on, kun jenkeissä GT-R 32 on nyt saatavilla laillisesti rekisteriin, seuraavaksi on GT-R 33 ja sitten GT-R 34. Se hypetys on niin kova, että esim Nissan on aloittanut tekee uudelleen GT-R 32 osia, myös osa aftermarket osien hinnat ihan pilvissä ja muutamassa kk noussut. Sama on Toyota supra mk4, nyt kovan julkisen median hypetyksen aikana/jälkeen hinnat nousseet pilviin. Myös ihmeellinen hypetys menee Bmw e30:sten kanssa jenkeissä tai sitten jengi vaan kokeilee korkeilla hinnoilla.
        Last edited by MikeDry; 09-03-2019, 11:52.
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4985
          • Forssa

          #34
          Originally posted by 928 GTS View Post
          E63 ja E64 6v manuaali lootalla ja km/h mittaristolla. Ei montaa autoa Kanadaan myyty joten hakekaa talteen ennen kun loppuvat kokonaan. Toisena Mitsu 3000 GT VR4 Spyder. Minimaalinen valmistusmäärä takaa tuon klassikko statuksen. Eli on suunnattava Atlantin taakse jos haluaa tulevan klassikon jotenkin järkevään hintaan ostaa tänään talteen.

          On kyllä totta, että nuorisoa ei auton enää kiinnosta niin kuin ennen. Tällä voi olla mielenkiintoisia vaikutuksia. Mitä tapahtuu ennen toista isoa sotaa tehdyille autoille joita nyt harrastaa jo toinen jalka haudassa oleva porukka? Autoja ei ole aivan älyttömästi joten ehkä ne saadaan vielä perikunnilta jonnein dumpattua.

          Entä sitten jenkkipellit -50, -60 ja -70-luvuilta? Niidenkin harrastajien suuri enemmistö alkaa olla hyvässä keski-iässä. Vaikka ihmiset elää nykyisin pidempään on 20-30 vuoden kuluttua monta Hemi replika Moparia jne tarjolla perikunnilla. Jonnekin nuokin pitäisi dumpata.

          Sitten kun tullaan -80, -90 jne lukujen kalustoon ollaan pitkällä aikavälillä vielä suuremmissa ongelmissa. Eihän ne perkeleet edes ruostu niin kun ennen. Niille riittää vielä toistaiseksi kysyntää koska -70 ja -80-luvuilla syntyneillä alkaa olla talous kunnossa harrastusvälineiden ostoon. Tässä vaan ongelmana on, että tämän porukan pitäisi kerätä talteen myös noiden kahden edellisen ryhmän perintökalleudet.

          Mutta tätäkin pahempi riesa on nykyiset suuret valmistusmäärät. Esim. M-Bemmejä, AMG-Mesejä, Porscheja, Ferrareita, Lamboja jne on valmistettu -80-luvulta alkaen aivan tolkuttoman paljon enemmän kun ennen tuota aikaa. Esim. Ferrareita on tehty yhteensä vuoden 1947 jälkeen n. 200 tuhatta kpl ja niistä on tällä hetkellä alle 20v vanhoja melkein 3/4 kokonaismäärästä. Mitä kaikilla yli 17 tuhannella 360 Modenalla tehdään kun niiden nykyiset omistajat joko pystyy ostamaan 458:n tai vanhuuttaan poistuu kokonaan markkinoilta? Täällä on varmaan monta joille 360 kelpaa heti kun vaan budjetti antaa myöden. Mutta minne sitten ne kaikki M3:t jne myydään kun 360 vie sen ainoan lämpimän tallipaikan?

          No M3:t menee sille porukalle jolla nyt on 325 tms. mutta jossain tulee raja vastaan ettei kaikelle harrastusautoksi laskettavalle kalustolle yksinkertaisesti vaan löydy ottajia. Hyvä kun ilmaiseksi kelpaa koska säilyttäminen maksaa. Kun tuohon lisätään se, että vähintään 98% ihmisistä haluaa aina niin uuden auton kun budjetti antaa myöden tai ainakaan ei halua mitään mistä on enemmän riesaa kun jostain uudemmasta niin tässä tullaan vielä hukkumaan harrastekalustoon. Jotkut on ehdottaneet pelastukseksi entisiä itäblokin maita, Venäjää ja Kiinaa jne. Noissa vaan on ongelmana se ettei vanhusten omistamiskulttuuri ole ainakaan vielä juurtunut niihin. Auton pitää olla niin uusi kun mahdollista.

          Vuosikymmenien mittakaavassa yhtälö ei vaan toimi. Kaikelle 25+ ikäiselle kalustolle jota ei voi enää käyttää käyttöautona ei yksinkertaisesti tule olemaan ottajia. Ei edes sille vähän eksoottisemmalle kalustolle.
          En kyllä jaksa nähdä e63/64 minkäänlaisena klassikkona. Ainoastaan Bangleperse saattaa jäädä elämään jonkinlaisena klassikkona tavalla tai toisella.
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • N54
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2012
            • 526
            • Satakunta

            #35
            Originally posted by mikae34 View Post
            En kyllä jaksa nähdä e63/64 minkäänlaisena klassikkona. Ainoastaan Bangleperse saattaa jäädä elämään jonkinlaisena klassikkona tavalla tai toisella.
            Uskon että tuosta alkuperäisestä lauseesta unohtui sana M6, koska onhan noita normimalleja manuaalina myyty Euroopassakin.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17500
              • Turku

              #36
              Originally posted by touring39 View Post
              Suuri osa ei hommaa edes ajokorttia.
              Tämä varmasti pk-seudulla, mutta Turun talousalueellakin ?
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Jani_88
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2010
                • 367
                • jkl

                #37
                Originally posted by MikeDry View Post
                jenkeissä GT-R 32 on nyt saatavilla laillisesti rekisteriin, seuraavaksi on GT-R 33 ja sitten GT-R 34 .
                Mitä mitä mitä? Eikö noita ole aikaisemmin saanut kilpien väliin? Miksi ei?

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #38
                  Originally posted by Jani_88 View Post
                  Mitä mitä mitä? Eikö noita ole aikaisemmin saanut kilpien väliin? Miksi ei?
                  Koskee pölhölää. Kun auto on riittävän vanha niin esimerkiksi päästörajoitukset poistuvat. Harrasteauton myyminen USA:n on yhtä helppoa kuin lihanpalan ottaminen nälkäisen leijonan suusta.

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6166
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by Jani_88 View Post
                    Mitä mitä mitä? Eikö noita ole aikaisemmin saanut kilpien väliin? Miksi ei?
                    Siel on se laissa että pitää olla yli 25 vuotta vanha https://www.carcareninja.com/nissan-skyline-illegal/, että saa laillisesti kilpii. Jotain kolari/kori turvallisuus hyväksyntä juttu.
                    Muista myös vanhasta gti-lehdestä kun haastateltiin yhtä firmaa joka toi aikoinaan skyline:ja suomeen että olisi Englannissakin silloin mennyt joku juttu umpee, niin esim Nissan Skyline GT-R 34 ei olisi saanut ihan tuosta noin vain leimaan tms, mutta taitaa olla laillisia siellä nykyään.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by Juppe View Post
                      Nepankin hinnat toki nousevat, mutta itse en kyllä moista ostaisi sijoitukseen. Niillä nousseilla hinnoilla Suomesta löytyy ehkä yhden käden verran ostajia. Auto muuttuu sijoitukseksi siinä kohtaa, kun se on voitolla myyty, ei silloin kun se on myytävänä.
                      Ei kannata katsoa pelkkiä Suomen markkinoita. Niitä harvoja hyväkuntoisia nepanepoja mitä täältä löytyy viedään ulos maasta koska siellä niistä saa sijoitetulle pääomalle tuottoa. Autoverosta huolimatta klassikkomarkkinat on maailmanlaajuiset.

                      Originally posted by N54 View Post
                      Uskon että tuosta alkuperäisestä lauseesta unohtui sana M6, koska onhan noita normimalleja manuaalina myyty Euroopassakin.
                      Juu niin teki. Noissa se juttu ei ole kaunis muotoilu vaan korkealta ja kovaa laulava V10 + 6v manuaali yhdistelmä. Koittakaapa ostaa mitään vastaavaa uutta tänään. Ei löydy enää miltään valmistajalta vaan kaikissa on DSG tai turbot, useimmissa molemmat.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Jani_88 View Post
                        Mitä mitä mitä? Eikö noita ole aikaisemmin saanut kilpien väliin? Miksi ei?
                        Koska siellä on suojeltu oman maan myyjiä. Myös ulkomaisten tehtaiden oman maan virallisia kauppiaita. 80-luvulla sinne vietiin paljon vähän käytettyjä Euro autoja lähinnä Saksasta ja kilvitettiin niitä erikoispajojen toimesta. Homma oli valuuttakurssien takia kannattavaa. Etenkin kun konversio (valot, päästö- ja turvallisuuslaitteet) tehtiin esim. niin, että viranomaisille näytettiin auto jotta saatiin leima ja siitä sitten siirrettiin kaikki tarvittavat kilkkeet seuraavaan samanlaiseen ja myytiin ensimmäinen suunnilleen Eurona eteenpäin. Näitä enemmän tai vähemmän hämäriä pajoja oli kaikki paikat täynnä. Olivat piikkinä lihassa etenkin sikäläinen Mersun maahantuojalle eli käytännössä Mersun tehtaalle. Tästä sitten DOT keksi alkaa kiristämään sääntöjä. Vuosikymmenen kiristysten jälkeen kilvitys saatiin tehtyä käytännössä mahdottomaksi. Tosin myös valuuttakurssien muutokset auttoi asiassa.

                        Säännöistä tuli niin tiukat, että oikein mitään ei mennyt läpi rajalta. Edes Bill Gates ei saanut Porsche 959:iä kilpiin ennen kun sen ja parin muun köyhän lakimiehet sai lobattua erityissäännöt missä sallittiin "show" autojen uitto kunhan kyseistä mallia ei ollut ollenkaan myyty USA:ssa. Noilla sai ajaa muutaman tuhat km vuodessa yleisillä teillä. Sallituista malleista on olemassa lista jolla myös kaikki vanhemmat kun R35 Skylinet on kai olleet. Eli tämän kautta niitä on jo saanut rajalta läpi jos halua eli rahaa on ollut tarpeeksi.

                        Toinen helpotus lakeihin on yli 25v vanhoille tietyistä DOT säännöistä vapauttaminen. Ei tarvitse enää tehdä paljoakaan muutoksia kun aiemmin pahimmillaan piti tehdä kolaritestit jotta todisti mallin kelvollisuuden. Tämä avaa vielä enemmän portteja ja on jo aiheuttanut hintojen nousua myös Japanissa. Autoja on ostettu varastoon Kanadan puolelle jo useamman vuoden ajan. Sieltä ne sitten valuu etelään kun ikä tulee täyteen. Siis vähän sama kun kotona Suomessa jossa kannattaa tiettyjä vajaa 25v ikäisiä seisottaa tallissa kunnes ikä tulee täyteen. Esim. omat kiinnostuksen kohteet tuppaa olemaan sellaisia, että säästö rekisterikilpien hankinnassa on helposti 20-30ke kun odottaa iän täyttymistä.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #42
                          Nämä:



                          Fiat 595 Abarth Competizione F1
                          Last edited by BMW525Xda; 16-03-2019, 11:13.

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 536
                            • Espoo

                            #43
                            Tässä olisi sellainen peli, ettei tulisi heti toista vastaan. Katsokaapa kuvatekstiä

                            Msn:n sivuilla kuvakooste elämästä Suomessa 50-vuotta sitten, kuvakaappaus siitä. Tämän on varmaan koostanut joku EU-aikana syntynyt, muuten ei pysty ymmärtämään, että joku oikeasti voisi kuvitella meillä valmistetun avoautoja sarjatuotantona 1960-luvulla
                            Attached Files

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              #44
                              Originally posted by hietase View Post
                              Tässä olisi sellainen peli, ettei tulisi heti toista vastaan. Katsokaapa kuvatekstiä

                              Msn:n sivuilla kuvakooste elämästä Suomessa 50-vuotta sitten, kuvakaappaus siitä. Tämän on varmaan koostanut joku EU-aikana syntynyt, muuten ei pysty ymmärtämään, että joku oikeasti voisi kuvitella meillä valmistetun avoautoja sarjatuotantona 1960-luvulla
                              No juu ei pysty. Varsinkaan ysisatasia.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • T3
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 8530
                                • Karhe

                                #45
                                Jutun kirjoittajalle tullut näppäilyvirhe. 1968 pitäisi olla 1986. Ei siinä sen kummempaa.
                                .

                                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎