Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30/M20 ulkona seisottaminen vuosia, toimenpiteet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 789
    • Espoo

    E30/M20 ulkona seisottaminen vuosia, toimenpiteet?

    Mitä ja miten pitäisi huomioida kun E30+M20b27 on seissyt noin 6 vuotta ulkona kesät talvet?

    Jos nappaa tulpat pois ja liottaa männänrenkaita, niin dieselillä, öljyllä vai millä?

    Miten saisi helpoiten vanhat bensa pois tankista?

    Jakohihna lienee melkoisen korppu kun vaihdosta ei oe haisua. Samoin vesipumppu. Mites ohjaustehostin, ilmastoinnin kompura, laturi, startti yms.?

    Lähinnä mietin, mitä kannattaa tehdä, ennen kuin yrittää käynnistää? Onko esim. kannessa jotain huomioitavaa?
    E46 325ti Compact
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Onko se kone edes jumissa? Jos ei niin ihan turha liuoitella.
    Tarkistaa että koneessa on öljyä eikä sen seassa kauheaa määrää muuta.
    Nokkahihnan vaihtaa kilkkeineen jos näyttää oikein pahalta

    Itse kokeilisin käynnistää ihan noineen hyvineen jos kone pyörii suosiolla kampurasta pyörittämällä. Jos karahtaa niin olisi varmasti mennyt muutenkin säleiksi hetken ajamalla.

    Sen jälkeen kun näkee että toimii niin muuta huoltoa päälle.

    Comment

    • antti
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 789
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Onko se kone edes jumissa? Jos ei niin ihan turha liuoitella.
      Tarkistaa että koneessa on öljyä eikä sen seassa kauheaa määrää muuta.
      Nokkahihnan vaihtaa kilkkeineen jos näyttää oikein pahalta

      Itse kokeilisin käynnistää ihan noineen hyvineen jos kone pyörii suosiolla kampurasta pyörittämällä. Jos karahtaa niin olisi varmasti mennyt muutenkin säleiksi hetken ajamalla.

      Sen jälkeen kun näkee että toimii niin muuta huoltoa päälle.
      Ei ole tietoa onko jumissa, kunhan oletin. Pitäskö sinne jotain öljyä pudotella yläkautta vai voiko pinnat kuivua liikaa seisomisen vuoksi?
      E46 325ti Compact

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Onko siitä moottorista vielä ajopeli tarkoitus tehdä?
        Remmin vaihtaisin suosiolla jos ei ole vaihdosta tietoa.
        Niin helppo homma m20:n vaihtaa.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • antti
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 789
          • Espoo

          #5
          Originally posted by JJT View Post
          Onko siitä moottorista vielä ajopeli tarkoitus tehdä?
          Remmin vaihtaisin suosiolla jos ei ole vaihdosta tietoa.
          Niin helppo homma m20:n vaihtaa.
          Kyllä olisi tarkoitus tehdä ajopeli, mulla ei ole tämmöisestä pitkään seisoneesta autosta mitään kokemuksia. Remmin olen vaihtanut m20 koneeseen 20 vuotta sitten, eiköhän se edelleen onnistu.
          E46 325ti Compact

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            Ei se lähe käyntiin jos otat bensat pois tankista. Ihime mörkönä pietään vanhaa bensaa. Se palaa aivan varmasti vaikka olis sielä ollu 20 vuotta. Kaadat sekaan uutta jos se helpottaa henkisesti. Just kesällä hain varastosta viis vuotta seisseen auton ja jokunen litra oli bensaa tankissa, ihan samanlailla se lähti käyntiin ja kävi kun sen sinne ajoinkin.

            Jos kone pyörii käsin niin eipä sillä liottamisella mitään virkaa ole. Sylintereihin on ruostunu renkaiden jäljet, ne ei sieltä millään liottamisella katoa.
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • yason
              Bimmer Rookie
              • Feb 2016
              • 181
              • Helsinki

              #7
              Kannattaa ennen käynnistysyrityksiä pyöritellä konetta ilman bensansyöttöä, kunnes öljynpainevalo sammuu (tai öljynpainemittarissa nousee viisari). Voi olla aika raaka paukku koneelle tärähtää käymään, kun voideltavista pinnoista on öljykalvo valunut ohkaiseksi ja öljynkiertokin vähän nihkeää kylmällä seisseellä koneella...

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by GOOFY View Post
                Ei se lähe käyntiin jos otat bensat pois tankista. Ihime mörkönä pietään vanhaa bensaa. Se palaa aivan varmasti vaikka olis sielä ollu 20 vuotta. Kaadat sekaan uutta jos se helpottaa henkisesti. Just kesällä hain varastosta viis vuotta seisseen auton ja jokunen litra oli bensaa tankissa, ihan samanlailla se lähti käyntiin ja kävi kun sen sinne ajoinkin.

                Jos kone pyörii käsin niin eipä sillä liottamisella mitään virkaa ole. Sylintereihin on ruostunu renkaiden jäljet, ne ei sieltä millään liottamisella katoa.
                Kyllä tässä itselle on käynyt niin että ei lähde tulille vanhoilla bensoilla.
                Aika usein kyllä on lähtenyt vanhemmillakin mutta osaa se joskus näköjään olla toimimatontakin.

                Comment

                • magilainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1023
                  • Iisalmi

                  #9
                  Originally posted by GOOFY View Post
                  Ihime mörkönä pietään vanhaa bensaa. Se palaa aivan varmasti vaikka olis sielä ollu 20 vuotta.
                  Noh tähän on pakko kommentoida, että jos se bensa todella on vaikka sen 10v vanhaa, ajalta milloin se oli vielä bensaa niin kyllä, se mahtaa käynnistyä mainiosti vanhoillakin. Mutta tämänpäivän pumppubensa ei VIRALLISESTI säily kuin sen ~3kk, toki syttyy pidemmänkin ajan kuluttua. Mutta töissä olen saanut vuosia taistella vanhojen bensojen aiheuttamien ongelmien vuoksi ja jo 2v vanha bensa ei ole sytkärillä välten syttynyt ollenkaan.
                  Ja taasen ajalta jolloin bensa oli vielä "bensaa" on yli 5vuoden seisomisen jälkeen laitteet käynnistyneet ongelmitta.
                  Tähän toki vaikuttaa olennaisesti säilytyspaikka ja olosuhteet, stabilointi aineet jne.


                  Nämä siis omiin kokemuksiin pohjautuvia huomioita.
                  Bmw e91 330xd -06 msport
                  Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                  Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                  Freude am Fahren

                  Comment

                  • antti
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 789
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by yason View Post
                    Kannattaa ennen käynnistysyrityksiä pyöritellä konetta ilman bensansyöttöä, kunnes öljynpainevalo sammuu (tai öljynpainemittarissa nousee viisari). Voi olla aika raaka paukku koneelle tärähtää käymään, kun voideltavista pinnoista on öljykalvo valunut ohkaiseksi ja öljynkiertokin vähän nihkeää kylmällä seisseellä koneella...
                    Tätä itsekin tarkoitin. Mikä hylsy sopii M20 kampuran päähän ja minkäkokoinen tulppa-avain? Sori tyhmät kysymykset, mutta auto on hieman hankalassa paikassa.
                    E46 325ti Compact

                    Comment

                    • magilainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1023
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by antti View Post
                      Tätä itsekin tarkoitin. Mikä hylsy sopii M20 kampuran päähän ja minkäkokoinen tulppa-avain? Sori tyhmät kysymykset, mutta auto on hieman hankalassa paikassa.
                      22mm on kampiakselin kunkkupultti ja tulppa avain oletettavasti 21mm, mutta voi olla myös 16mm. Varaa nuo ainakin matkaan
                      Bmw e91 330xd -06 msport
                      Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                      Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • rgaweer
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 1670
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by antti View Post
                        Tätä itsekin tarkoitin. Mikä hylsy sopii M20 kampuran päähän ja minkäkokoinen tulppa-avain? Sori tyhmät kysymykset, mutta auto on hieman hankalassa paikassa.
                        Tulppa avain 16mm ja kampuran päähän käy 22mm hylsy näin ulkomuistista. Edit: Semi hidas


                        Itse herättelin 5-6 vuotta seisseen M20 noin vuosi sitten seuraavalla metodilla:
                        Akku kiinni jossa on virtaa ja avaimesta käyntiin. Siitä sitten ajelin tyytyväisenä tallille noin 20km.

                        Samoin herättelin 6 vuotta seisseen M40:in mistä ei ollut mitään tietoa milloin hihna vaihdettu. Akku kiinni ja laakista käyntiin. Hyvin kesti melkein 400km yhteen suuntaan "koeajolenkin" ja vielä toisen vuoden päästä takaisin. Ei saa pelätä
                        Last edited by rgaweer; 12-12-2019, 21:40.
                        E34 x2, E12 x2, E30
                        E28 520i -82 & 520iA -86
                        Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by magilainen View Post
                          22mm on kampiakselin kunkkupultti ja tulppa avain oletettavasti 21mm, mutta voi olla myös 16mm. Varaa nuo ainakin matkaan
                          Originally posted by rgaweer View Post
                          Tulppa avain 16mm ja kampuran päähän käy 22mm hylsy näin ulkomuistista. Edit: Semi hidas


                          Itse herättelin 5-6 vuotta seisseen M20 noin vuosi sitten seuraavalla metodilla:
                          Akku kiinni jossa on virtaa ja avaimesta käyntiin. Siitä sitten ajelin tyytyväisenä tallille noin 20km.

                          Samoin herättelin 6 vuotta seisseen M40:in mistä ei ollut mitään tietoa milloin hihna vaihdettu. Akku kiinni ja laakista käyntiin. Hyvin kesti melkein 400km yhteen suuntaan "koeajolenkin" ja vielä toisen vuoden päästä takaisin. Ei saa pelätä
                          21 mm vahva veikkaus tulpalle jos yhtään oikeat on paikallaan.

                          Comment

                          • antti
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2002
                            • 789
                            • Espoo

                            #14
                            Kiitos kaikille vastanneille avusta. Auto kotiutunee meille nyt viikonloppuna ja sitten sitä apua vasta tarvitaankin.
                            E46 325ti Compact

                            Comment

                            • antti
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2002
                              • 789
                              • Espoo

                              #15
                              Kyseessä siis ´85 E30 325e (eli m20b27, mutta virikannella). Neliovinen, 4xsähkölasit, ohjaustehostin, ABS, ilmastointi, kattoluukku, lukkoperä. Tainnut sittenkin seistä lähemmäs 10 vuotta. Katsotaan mitä tuosta tulee.
                              E46 325ti Compact

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎