Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin lattian maalaus / pinnoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thmas
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 531
    • HEL

    Autotallin lattian maalaus / pinnoitus

    Kohteena 70-luvun talon kellarikerroksessa sijaitseva kahden auton lämmin talli, jossa pinta-alaa n. 40 m2. Tallissa on maanvarainen betonilaatta. Lattia on melkoisen kulunut, ruma ja taitaa pikkusen pölytäkin. Lattiaan pitäisi nyt keksiä jonkinlainen pinnoite tai maalaus lähinnä siitä syystä, että saisi sen ulkonäöltä siistiksi.

    Käyttö on hyvinkin kevyttä. Juuri mitään tallissa ei tehdä muuta kuin säilytetään perheen kahta autoa ja harrastevälineitä. Molemmissa on talvirenkaina kitkat, joten ei tarvetta millekään heavy duty aineille. Autoista sulaa loskat talvella lattialle, joten suolaa pitää kuitenkin kestää.

    Bauhausin myyjä kehui Solmaster EP1 epoksimaalia, joka on aineena ilmeisesti hyvä mutta ei vaan ole ihan halpaa tavaraa. Myyjä oli kuitenkin sitä mieltä, että välttämättä ei tarvitsisi hioa, mihin olin varautunut.

    Mikä olisi tähän tarkoitukseen hinta/laatu -suhteeltaan järkevin ratkaisu?
    Audi e-tron 55

    Exiä:
    1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2089
    • Naantali

    #2
    Bauhausin myyjä puhuu nyt kyllä palturia jos sanoo että ei tarvitse pohjaa hioa. Se on kuin heittäisi rahaa kaivoon jos maalaat tai pinnoitat lattian ilman hiontaa.
    Vanhassa betonissa on niin paljon epäpuhtauksia että pohjan hionta on aivan ehdoton edellytys maalin / pinnoitteen pysyvyydelle, mielummin vielä timanttihionta koneellisesti, esim. vaikka käsitimanttihiomakoneella! tälläisellä https://www.konetuote.fi/product/304...ne-vuokrattava.
    Samoin jos pinnassa on epätasaisuutta voit hioa sitä pintaa tasaisemmaksi.
    Maalina tai pinnoitteen vesiohenteinen ja hengittävä jos on hiukankin epäilystä että pohjasta nousee kosteutta ylöspäin, muuten voi laittaa periaatteessa mitä vain kun pohjan suhteellinen kosteus on alle 97%.
    RTV:ltä voit kysyä myös Sikan pinnoitteita jotka ovat hyviä, mutta kyllä ne kaikki hyvät vaan maksaa aika paljon. Tuosta Solmasterin EP1 mulla ei ole kokemusta vaikka lattianpinnoitus alalla olenkin ollut 35 vuotta, mutta noi Solmasterin tuotteen on enemmän suunnattu juurikin yksityistalouksiin eikä niinkään paljon käytettyjä lattianpinnoitus urakoitsijoiden keskuudessa.
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • Thmas
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 531
      • HEL

      #3
      Arvasinkin, että täältä löytyy tietotaitoa, hieno juttu

      Hiontaan olin itse varautunut, mutta meinasin vuokrata seisten käytettävän koneen ettei tarvitse kontillaan työstää, esim. tämmöisen: https://www.cramo.fi/fi/category/rak...ontecgmbhalpha

      Hengittävä olisi varmaan hyvä olla, en ole suhteellista kosteutta vielä mitannut. Biltemakin myy 2K epoksimaalia, onko näistä halpiksista mitään kokemusta?
      Audi e-tron 55

      Exiä:
      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

      Comment

      • Thmas
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 531
        • HEL

        #4
        Ja Miyli ihan mielenkiinnosta kun alalla olet, missä hintaluokassa tuon teettäminen ammattilaisella olisi? Pinta-alaa se 40m2.
        Audi e-tron 55

        Exiä:
        1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2089
          • Naantali

          #5
          Ei kokemusta Bilteman tuotteista, mutta eiköhän ne ihan samaa peruskamaa ole, kuin muillakin valmistajilla nämä yksityiskuluttajille tarkoitetut maalit.

          Toi menekki vaan on aika outo että 4kg riittää muka 2 kertaan 32m2.
          Yleensä jos maalataan betonilattiaa ja pinta on sileä menekki on luokkaa 0,3L tai kg/m2, 2 kertaan telattuna riippuen tuotteesta, niin tällöin menekki 40m2 olisi luokkaa 12L.

          Hinta urakoituna riippuu niin monesta asiasta, mutta hionta ja epoksimaalaus 2 kertaan 40m2 maksaa luokkaa 30€/m2 alv 0% ja siitä ylöspäin riippuen mitä pohjalle pitää tehdä ja millainen lopputulos halutaan.
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • amrojnuuti
            BTCF Member
            • Mar 2016
            • 69
            • Siilinjärvi

            #6
            Jos vielä itse meinaat hioa niin tarttet sen koneen lisäksi vielä imurin. Semmosen ukkelin korkusen jonkun ermator tai vastaava. Sitä pölyä tulee sitten aivan älytön määrä. Vuokraamoilla on kyllä nämä vermeet. Sama olipa hiomakone kontattava tai seisoskellen ajettava.

            Joitain tuhansia neliöitä näitä tehneenä kanssa sama kommentti että elä mee laittaan mitään ilman sitä hiontaa, ei varmana pysy...
            Last edited by amrojnuuti; 07-05-2022, 19:22. Reason: more info

            Comment

            • nevari
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 259
              • jyväskylä

              #7
              Omassa hallissa solmaster ep10
              Silloin tällöin lämmitettävä tila eli kosteutta
              On reilustikkin välillä. Vanha hallin lattia jossa jo oli
              Muutamia öljytahroja jne. Timantilla hiottiin ja telattiin
              Aine 2 kertaan. Hyvänä on pysynyt vajaa 10 vuotta
              Tämän tuotteen miinuspuoli että on melko kallis

              Comment

              • amrojnuuti
                BTCF Member
                • Mar 2016
                • 69
                • Siilinjärvi

                #8
                Olen kanssa tolla solmasterilla tehnyt. Ihan hyvä ja yleisesti saatava aine. Nää lattiat on sitten liukkaita. Jonkun hiekan laittasin kyllä siihen samalla. Ja vaikka on maalityyppiseksi aineeksi kova niin jos vasara putoo niin pinta on rikki.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17528
                  • Turku

                  #9
                  Hyvä topikki. Mitä muuta pinnoitetta suosittelette, jos unohdetaan epoksi ja pitäisi kestää vasaranputoaminen?
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7087
                    • Forssa

                    #10
                    Joitakin kymmeniä vuosia vanha pinnoittamaton betonilattia. Kyllästetty jäähdytinnesteellä, öljyllä ja muilla autosta löytyvillä nesteillä.

                    Onko olemassa halpaa keinoa saada lattiasta siistimpi tai muuten käyttäjäystävällisempi.

                    Käynyt mielessä lattian maalaus valkoisella, joka toisi valoa myös auton alla touhuamiseen. On kyllä erikseen valo piuhan päässä auton alla ropaamiseen mutta tuohan valkoinen eri tavalla valoa joka paikkaan.

                    Maali ehkä hieman kestämätön ja menee vuosien saatossa rumaksi kun osia tai työkaluja tippuu lattialle.

                    Perinteinen halpa ja hyvä olisi hakusessa.

                    Pinta-alaa n. 100m2.

                    Mitähän tolle kannattaisi tehdä, vai eikö kannata edes tehdä mitään?
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • miyli
                      BTCF Member
                      • Dec 2008
                      • 2089
                      • Naantali

                      #11
                      Originally posted by Laku View Post
                      Hyvä topikki. Mitä muuta pinnoitetta suosittelette, jos unohdetaan epoksi ja pitäisi kestää vasaranputoaminen?
                      Kyllä epoksikin kestää aika hyvin iskuja jos laitetaan 2mm ja yli kerrosvahvuudella. Sit voi laittaa myös polyuretaanipinnoitetta jolla on murtovenymää n.60% eli on aavistuksen elastinen jolloin se kestää iskuja hieman paremmin kuin epoksi. Haittana vaan huono uv kesto, eli kellastuu tosi herkästi.

                      Paras oikeastaan on Ucrete tai Purcem pinnoite joka on sementtipohjainen polyuretaani. Hinta on tietenkin sitten Kolmin - nelinkertainen verrattuna epoksi ja polyuretaani pinnoitteisiin.
                      Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                      Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                      Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                      Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                      Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                      Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                      1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                      0-200km/h 11.40s
                      100-200km/h 6,00s
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                      Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                      Comment

                      • miyli
                        BTCF Member
                        • Dec 2008
                        • 2089
                        • Naantali

                        #12
                        Originally posted by |foder| View Post
                        Joitakin kymmeniä vuosia vanha pinnoittamaton betonilattia. Kyllästetty jäähdytinnesteellä, öljyllä ja muilla autosta löytyvillä nesteillä.

                        Onko olemassa halpaa keinoa saada lattiasta siistimpi tai muuten käyttäjäystävällisempi.

                        Käynyt mielessä lattian maalaus valkoisella, joka toisi valoa myös auton alla touhuamiseen. On kyllä erikseen valo piuhan päässä auton alla ropaamiseen mutta tuohan valkoinen eri tavalla valoa joka paikkaan.

                        Maali ehkä hieman kestämätön ja menee vuosien saatossa rumaksi kun osia tai työkaluja tippuu lattialle.

                        Perinteinen halpa ja hyvä olisi hakusessa.

                        Pinta-alaa n. 100m2.

                        Mitähän tolle kannattaisi tehdä, vai eikö kannata edes tehdä mitään?

                        Toi öljy on paha jos on paljon imeytynyt betoniin niin sen päällä pysyvyys aika heikkoa. Öljyisiä kohtia voi koittaa polttaa kosanilla niin se kiehauttaa sitä öljyä ylös sieltä betonista. Sit kunnon timanttihionta ja maali tai pinnoite päälle. Pitäis kyllä pysyä kohtuu hyvin autotallikäytössä.
                        Last edited by miyli; 08-05-2022, 11:11.
                        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                        0-200km/h 11.40s
                        100-200km/h 6,00s
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                        Comment

                        • jaskap
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 528
                          • Finland Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by |foder| View Post
                          Joitakin kymmeniä vuosia vanha pinnoittamaton betonilattia. Kyllästetty jäähdytinnesteellä, öljyllä ja muilla autosta löytyvillä nesteillä.

                          Onko olemassa halpaa keinoa saada lattiasta siistimpi tai muuten käyttäjäystävällisempi.

                          Käynyt mielessä lattian maalaus valkoisella, joka toisi valoa myös auton alla touhuamiseen. On kyllä erikseen valo piuhan päässä auton alla ropaamiseen mutta tuohan valkoinen eri tavalla valoa joka paikkaan.

                          Maali ehkä hieman kestämätön ja menee vuosien saatossa rumaksi kun osia tai työkaluja tippuu lattialle.

                          Perinteinen halpa ja hyvä olisi hakusessa.

                          Pinta-alaa n. 100m2.

                          Mitähän tolle kannattaisi tehdä, vai eikö kannata edes tehdä mitään?
                          Itsellä ihan sama homma ja melkein saman kokoinenkin. Piti aikanaan pinnoittaa tai laittaa joku primeri. Lattia on nähnyt kaikennäköistä. Totesin kuitenkin, että turhaa ajan ja rahan haaskausta alkaa pinnoittamaan. Jos tarvitsee joskus isommasti autoa maalata, kastelee lattian huolella. Ei se enää muutenkaan juuri pölise.

                          Joskus pohtinut jotain pinnoitelevyjäkin tai ritelikköä. Tallin keskellä saksinosturi ja se on hieman ikävä Pahka.
                          Last edited by jaskap; 09-05-2022, 09:16.
                          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                          e32 750 iA -88 DoubleSex.
                          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                          e32 735 1/18
                          e34 M5 1/18
                          e24 635 Csi 1/18
                          e9 3.0 CSi 1/18
                          e31 850 Csi

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7087
                            • Forssa

                            #14
                            Ei pöly tms ole haitannut.

                            Enemmänkin olisi tarkoitus tuoda tallia tälle vuosikymmenelle. Mahdolliset valumatkin olisi helpompi siivota.

                            Nyt imeytetään sahanpuruun ja sen siivoaminen on vähän työlästä.

                            Pohditaan asiaa talliporukan kanssa.

                            Jossain vaiheessa upotetaan saksinosturi lattiaan niin samalla vetäisi pinnoitteen lattiaan kun kuitenkin joutuu tallia tyhjentämään sitä operaatiota varten.
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • yason
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2016
                              • 181
                              • Helsinki

                              #15
                              Jonkinlaista pyyhittävää tallin lattiaa olen minäkin miettinyt.


                              Öljyä ja nesteitä kuitenkin lurahtaa aina joskus lattialle, ja tuo sahanpurulla imeyttäminen on tietysti rasittavaa, vaikka toimiikin varsin hyvin.


                              Pinnoitteissa on se vika, että ne aina jossain vaiheessa menee rikki. Tippuu jotain raskasta lattialle ja sitten siinä kohtaa on reikä, josta pääsee lisää likaa sinne alle. Pitäisi avata siltä kohdin ja pinnoittaa äkkiä se uudelleen umpeen.


                              Betonilattialla on sinänsä korjailukäytössä ja muussa heavy duty -möyhimisessä se etu, että se on sopivan karheaa eikä syty palamaan kipinöistä. Nesteiden pyyhintä on sen ainoa ongelma. Tietysti moottoritilan alle voisi sijoittaa jonkinlaisen sopivan irrallisen suojan, joko pysyvästi tai sitten remppoja tehdessä.



                              Yhteenhitsatut teräslevyt olisivat varmaan käyttökelpoisin suoja. Ongelma on tietysti hinta, jos muutaman kymmenen neliötä koittaisi päällystää vaikkapa parin millin teräksellä. Jonkinlainen lohtu on, että ne levyt voisi uusiokäyttää joskus myöhemmin joko toisessa tallissa tai jotain rakennellessa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎