"Hybridi". Ja lainausmerkit erittäin isolla. Ei nuo MHEV laitteet mitään hybridejä ole oikeasti. Sähköinen liikkellelähtöavustin ja sitten kutsutaan hybridiksi. Lähinnä se on ihan normi polttismalli, jossa vaan korvattu 12V järjestelmä startteineen fiksummalla systeemillä..
Itselläni kun nykyinen käyttis on tuollainen MHEV laite (mild hybrid electric vehicle), niin pyrozin kommentin luettuani voisin kommentoida ko. järjestelmän toimintaa sigun autossa:
Auto ei lähde liikkeelle pelkällä sähköllä missään tilanteessa, eli ei sitä ainakaan B58 moottorin yhteydessä miksikään liikkeellelähtöavustimeksi voi kutsua. Mutta EcoPro ja Comfort -ajomoodeilla polttomoottori sammutetaan ja auto etenee pelkän sähkömoottorin voimalla, silloin kun jalan nostaa kaasulta ja tie on loivaa alamäkeä tai aivan tasaista. Parhaimmillaan polttomoottori voi olla em. tilanteessa sammuksissa yhtä kyytiä ehkä minuutin verran (tuskin ainakaan paljoa sen enempää, mutta minuutin tai pari kuluttua tilanne voi taas toistua). Sigun autossa sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 8kw (11hp) ja käsittääkseni se on samalla auton starttimoottori. Auton akku vastaa fyysiseltä kooltaan ja painoltaan perinteistä 12v akkua, mutta se toimii 48v jännitteellä. Lisäksi akku on 6-sylinteriselle Bemarille epätyypillisesti moottoritilassa.
Itse olen vakuuttunut, että MHEV-järjestelmä auttaa kyllä jonkin verran polttoainetaloudessa. Esimerkiksi Pohjois-Norjaan suuntautuneen kesälomareissun menomatka oli 2032,6km, jonka kulutukseksi auton oma ajotietokone ilmoitti 6,5 litraa/100km. Tuon matkan aikana auto kulki pelkällä sähköllä 141,6km ja polttomoottori oli ajon aikana sammuksissa 1 tunti 47 minuuttia 18 sekuntia (sisältää myös liikennevaloissa ja ruuhkassa tapahtuneen polttomoottorin sammutuksen).
Itselläni kun nykyinen käyttis on tuollainen MHEV laite (mild hybrid electric vehicle), niin pyrozin kommentin luettuani voisin kommentoida ko. järjestelmän toimintaa sigun autossa:
Auto ei lähde liikkeelle pelkällä sähköllä missään tilanteessa, eli ei sitä ainakaan B58 moottorin yhteydessä miksikään liikkeellelähtöavustimeksi voi kutsua. Mutta EcoPro ja Comfort -ajomoodeilla polttomoottori sammutetaan ja auto etenee pelkän sähkömoottorin voimalla, silloin kun jalan nostaa kaasulta ja tie on loivaa alamäkeä tai aivan tasaista. Parhaimmillaan polttomoottori voi olla em. tilanteessa sammuksissa yhtä kyytiä ehkä minuutin verran (tuskin ainakaan paljoa sen enempää). Sigun autossa sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 8kw (11hp) ja käsittääkseni se on samalla auton starttimoottori. Auton akku vastaa fyysiseltä kooltaan ja painoltaan perinteistä 12v akkua, mutta se toimii 48v jännitteellä. Lisäksi akku on 6-sylinteriselle Bemarille epätyypillisesti moottoritilassa.
Itse olen vakuuttunut, että MHEV-järjestelmä auttaa kyllä jonkin verran polttoainetaloudessa. Esimerkiksi Pohjois-Norjaan suuntautuneen kesälomareissun menomatka oli 2032,6km, jonka kulutukseksi auton oma ajotietokone ilmoitti 6,5 litraa/100km. Tuon matkan aikana auto kulki pelkällä sähköllä 141,6km ja polttomoottori oli ajon aikana sammuksissa 1 tunti 47 minuuttia 18 sekuntia (sisältää myös liikennevaloissa ja ruuhkassa tapahtuneen polttomoottorin sammutuksen).
Juuri näin. Eli itse tiivistäisin niin, etä MHEV tekniikka on kyllä sinänsä fiksua ja hyvää, mutta kyllä se auto on täysverinen polttomoottorimalli. Käsittääkseni esim. 520d:n uutena ostava ei edes voi saada muuta kuin MHEV tekniikalla olevaa autoa? Eli että enää ei BMW tekisi 20d dieseleitä ollenkaan kun kaikki on "hybridejä". Vääriä mielikuvia tässä yritetään välttää
Juuri näin. Eli itse tiivistäisin niin, etä MHEV tekniikka on kyllä sinänsä fiksua ja hyvää, mutta kyllä se auto on täysverinen polttomoottorimalli. Käsittääkseni esim. 520d:n uutena ostava ei edes voi saada muuta kuin MHEV tekniikalla olevaa autoa? Eli että enää ei BMW tekisi 20d dieseleitä ollenkaan kun kaikki on "hybridejä". Vääriä mielikuvia tässä yritetään välttää
Siinäpä se oli Ikalta ja Pyrozilta hyvin tiivistetty. En itsekään MHEV:tä hybrinä pidä. Järkevä systeemi paljon ajavalle, sitä ei sovi väheksyä.
Ei mahda Suomessakaan toimia tuo kilpien piilottelu myynti-ilmoituksessa. Pikaisella vilkasulla tuossa ei pitäisi olla suurempia rasitteita. Tuotu 2019 Viroon Italiasta tosin.
Juurikin kyseisellä motilla kulkimia kytännyt.
Toistaiseksi mun lompakolle liian kalliita.
Mitenhän noi motit kestää sitten kun ovat vuosia vedetty lappu lattiassa, eli hinnat pudonneet?
Noh täytyy malttaa odottaa.
Comment