Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton talvisäilytys ja bensa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Venom
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2002
    • 623
    • Vantaa

    Auton talvisäilytys ja bensa

    Mitäs mieltä porukka on, kannattaako laittaa tankki täyteen ja stabilointiaineet sekaan vai mahdollisimman tyhjäksi ja keväällä sitten tuoreet bensat tankkiin kun laittaa auton talveksi seisontaan? Kyse siis nykyaikaisesta turbokoneesta..
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 307
    • Uusimaa

    #2
    Ainakaan vanhalla S62 koneella en ole huomannut eroja. On ollut erilaisilla säilytysaineilla ja ilman, 98 puolitankilla ja täydellä tankilla ja aina lähtenyt kuin palmun alta keväisin. (Säilytyspaikka n. 10c lämmössä loka-huhtikuu)
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3639
      • Raisio

      #3
      Talvi ilman akun välilatauksia ja kuin palmun alta vai akkukaapeli irroitettuna?
      Last edited by ritariässä; 18-09-2022, 17:38.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #4
        Minkälaisessa tilassa/olosuhteissa tarkoitus säilyttää?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3639
          • Raisio

          #5
          Turha.
          Last edited by ritariässä; 18-09-2022, 17:37.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Venom
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 623
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Minkälaisessa tilassa/olosuhteissa tarkoitus säilyttää?
            Lämmin talli, 20 asteen kieppeillä.. Lähinnä siis mietin nykybensojen säilyvyyttä..

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Venom View Post
              Lämmin talli, 20 asteen kieppeillä.. Lähinnä siis mietin nykybensojen säilyvyyttä..
              Lämpimässä tallissa ei tarvi miettiä kondensio-ongelmia. Eli tankki nahoille ja keväällä tuoreet liemet.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1834
                • N/A

                #8
                Itse olen seisottanut kesäautoa kylmässä kuivassa hallissa yli kymmenenä talvena loka-huhtikuu välisen ajan. Tankissa olevan bensan määrä on ollut milloin mitäkin. Akun kaapelin olen irroittanut. Mitään lisäaineita en ole koskaan käyttänyt. Akkua ei ole talven aikana latailtu. Akku on vaihdettu vuonna 2012. Sen verran olen talveen varustautunut, että syksyllä olen lopettanut etanolin käytön hyvissä ajoin jotta tankissa on pelkkää bensaa.

                Joka kevät auto on lähtenyt käyntiin kuin palmun alta. Minkäänlaisia käyntihäiriöitä ei ole ollut. Akku kaapeli kiinni ja avaimesta käyntiin.

                Tältä pohjalta sanoisin, ettei se bensa mene yhdessä talvessa miksikään sen enempää täyteen ladattu kunnossa oleva akkukaan. Ehkä tuo etanolilla ajelu kesällä auttaa, kun se puhdistaa sen vähäisen kertymän joka sinne talven aikana on saattanut tulla.
                Nyt:
                BMW X3 xDrive30e (g01)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                BMW 320i (e30)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • eljas
                  BTCF Member
                  • Apr 2017
                  • 316
                  • Vantaa

                  #9
                  Mitenkäs RE85 säilyy tankissa talven yli? Omassa tapauksessa lämmin talli. Vai ajelenko tankin tyhjäksi vähän 98:ia tankkiin ja keväällä sitten RE85:sta tankki täyteen?
                  N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                  Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                  Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1834
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by eljas View Post
                    Mitenkäs RE85 säilyy tankissa talven yli? Omassa tapauksessa lämmin talli. Vai ajelenko tankin tyhjäksi vähän 98:ia tankkiin ja keväällä sitten RE85:sta tankki täyteen?
                    Etanoli on hydrofiilinen aine, joten siihen liukenee ilmasta kosteutta. Siksi en ole jättänyt seisonnan ajaksi etanolia tankkiin vaikka suoraan sanottuna en uskokaan että siitä mitään käytännön haittaa olisi.
                    Nyt:
                    BMW X3 xDrive30e (g01)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    BMW 320i (e30)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6217
                      • Helsinki

                      #11
                      Tää olis mun resepti, tankki täyteen 98E5 ja sekaan säilöntäainetta, ihan sama millaisessa tilassa seisoo.
                      Myös jos mahdollista laittaa ylläpitolaturiin tai ottaa akun miinus napa irti, käydä välillä lataillemassa.

                      Omakohtainen kokemus toi 98E5 kestää about 3kk, sitten alkaa kerää vettä ja sakkaa ilman lisäainetta, RE85:sesta on taas ollut aika useassa autolehdessä, käyttö kannattaa lopettaa ajoissa, jotta tankissa olisi vähemmän etanolia, mutta jos on unohtanut, niin säilöntäainetta.
                      Tässäkin näkee, että on monta erinlaista kokemusta ja näkemystä
                      Last edited by MikeDry; 18-09-2022, 17:30.
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #12
                        Originally posted by MikeDry View Post
                        ...ottaa akun miinus napa irti...


                        Lämpimässä tallissa molemmat harrasteet, bensan määrä mitä sattuu ajojen jälkeen tankkiin jäämään. Akusta miinuskaapeli irti, ladannut aina muistaessa, noin parin kuukauden välein...

                        Yksi auto seisoi yhden talven ulkona, kevään kosteus aiheutti mielenharmia (sisusta aikamoisen harmaa mutta lähti kuivaamalla ja imuroimalla). Akku oli sisätiloissa. Käynnistämisen kanssa ei senkään suhteen ollut mitään ihmeellistä; akku kiinni ja auto tulille.

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3639
                          • Raisio

                          #13
                          Kumpi parempi tapa, kaapelit kiinni vai miinus irti vai voiko pitkäkestoinen katkos tehdä jotain negatiivista esim ajonestolle tms?
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • MeisterW
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2017
                            • 307
                            • Uusimaa

                            #14
                            Ainakin Neste mainostaa 98 säilyvän moninkertaisesti normeja pidempään. Tässä dokumentissa kertovat säilyvyyskohdassa s.25, että ei tarvitse säilöntäaineita pullosta lisätä, koska ne on jo jalostamolla laittaneet.


                            (Toki pieni vaiva/kulu on lisätä aineita kuten itsekin usein tehnyt ihan vaan varmuuden vuoksi, kun paljon seisotusta)

                            Omasta mielestä akunkenkä (-) irti on helpoin tapa säilöä, ei ainakaan kärähdä mikään
                            E39 M5 2002
                            E70 X5 3.0sd 2008
                            E83 X3 3.0i 2005
                            G21 330e

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6217
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Kumpi parempi tapa, kaapelit kiinni vai miinus irti vai voiko pitkäkestoinen katkos tehdä jotain negatiivista esim ajonestolle tms?
                              Tästäkin on varmaan monta eri kokemusta muilla, varmaan riippuu myös siitä miten paljon auto itsessään kuluttaa lepo virtaa. Joskus vanhoissa autoissa, käynyt niin että esim mittaristosta kuivunut kondensaattorit tms, kun ei ole ollut ylläpito virtaa jos pitkääkin seisonut, toiset auto merkit hävittäneet ajoneston synkkauksen, toiset taas ei.

                              Tuosta nesteen bensiinioppaasta mieleen, että tuo pienkonebensan aromit voi olla jossain määrin haitallista kumi ja toisille tiivisteaineille..Myös se että muistelisin kun 95E10 ja 98E5 tuli markkinoille, kun alkoi ilmeta säilytyksen jälkeen vikoja esim kaasareissa jne, että neste olisi puhunut n.3kk kestosta.
                              Sitten taas esim kaverilla ei ole koskaan mitään ongelmia ollut säilytyksen kanssa, on joskus seisonut vuodenkin, akku kiinni, bensaa tankissa se mitä sinne on jäänyt ja auto seisonut ulkona aina, joskus apu virtaa tarvinnut antaa, mutta sen jälkee toiminut:think
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎