Smersu
blogi jatkuu:
S-Mersu 2011, ajettu 1tkm.
-Korimallihan on jo vanha, mutta silti livenä näky on sykähdyttävä -kokoa ja näyttävyyttä riittää. Sisällä sama jatkuu. Kojelaudan pinta on nahkaa ja yleisfiilis on hyvinkin laadukas. Muoviset painikkeet on hopealla maalattuja, joten laatuvaikutelma säilyy. Penkkistä löytyy samat säädöt kuin E39:stä, mutta lisänä vielä sivuttaistukea voi säätää valikoista portaattomasti. Ihan jees. Yllättäen S:n takajalkatilat on oikeastaan melko pieni verrattuna auton kokoluokkaan. Kyllä sinne mahtuu mutta kovin iso Fuhrer ei siellä viihdy. Jalkatilat onkin lisävaruste -Lang!
Baanalle.
Tämä on iso auto kaikella tapaa. Autoa on kuitenkin kevyt käsitellä vahvan tehostuksen johdosta. Jenkkirauta tulee mieleen koon puolesta. Alusta on ilmajousituksella ja sen hyödyt on parhaimmillaan kaupunkiajossa. Kaivon kannet ylittyvät todella nätisti ja pienempiä ei edes huomaa. Kaarteissa taas massa alkaa näkyä ja mihinkään urheilulliseen ajotapaan tämä ei houkuta. Renkaat ovat korkeaprofiiliset ja tämä tuntuu epävarmuutena ja muljahteluna. Alustan saa sportille joka vähän parantaa tilannetta, mutta epävarmuus renkaita kohtaan säilyi. Ei tällä halua syöttää kaarteisiin urheilullisesti. Reippaasti voi mennä ja siinä renkaat pysyy vielä mukana. Pysäköinti taas onnistuu ihan ok tutkien ja näytön ansiosta.
Jotta päivä olisi täydellinen niin koeajo tapahtui saksassa Kone on malliston pienin bensa 350, mutta ei aivan vähäpätöinen tämäkään. Hiljattain uusiutunut motti tarjoaa +300hv ja 6,9s 0-100km/h, tälläkin laivalla (1910kg). Ääneltään tässä on hieman V8 rumblea alakierroksilla ja taas V6 kireyttä yläkierroksilla. Upeaa!
Eco moodilla kierrokset pysyvät 1300rpm paikkeilla ja laatikko heittää hermostuneesti pienempää sisään ylämäissä. Ilmeisesti ohjelma muuttaa myös aika reippaasti moottorin ohjausta kun auto laiskistuu selvästi verrattuna sportiin vastaavilla kierroksilla, mutta oikein hyvä rauhalliseen ajoon. Start stop toimii kuin ajatus.
Sportti asennolla taas kierrokset pysyy 2000-3000rpm paikkeilla ja meno maistuu paremmin. Joskus taas tuntuu että suorilla vois pitää kierrokset alemmalla. Sport asennossa start stop ei ole aktivoitu. Ihan en sinuiksi päässyt laatikon toiminnan kanssa. Eli vielä kaipais sportin ja econ väliin yhtä asentoa. Vielä on tarjolla manuaali siivekkeet, mutta kun laatikko ei ole dsg-nopea, niin antaapa olla. Alaspäin vaihtoja saa joskus odotella yli sekunnin.
Johtuen noista laatikon asennoista niin joskus kaipaa lisää alavääntöä = 1200rpm paikkeille. Muutenhan kone kyllä vääntää hyvinkin iloisesti eteenpäin näinkin painavaa autoa. 5000rpm jälkeen taas alkaa uusi elämä. Mitä ylemmäs kierrättää sitä paremmin tämä laukkaa. Kunnon old-school kone! Kick-downilla meno on yllättävnkin ripeää V6 koneeksi. Ei bensa-V6 ole ollenkaan eilisen päivän kone, vaikka lehdistön mielipide alkaa olla siihen suuntaan. Herraskaista on kyyti
Tällä on mahdollista päästä hyvinkin alhaisiin kulutuslukemiin ja joskus ajotietokone näyttikin noin 5l/100km lukemia. Käynnistyksen jälkeen taas kaupungilla räppäiltäessä 25-30l/100km. Koko lenkin kulutus autobahn ajoineen oli 12l/100km, mikä on huima tulos tämän kokoluokan automaattimersulle. Maantieajoa oli paljon, pääosin +140-160km/h vauhdilla ja useita kertoja yli 200km/h vetoja. Vielä 190km/h kohdalla kick-downilla tulee alasvaihto ja selkä nojautuu penkkiä kohden. Matkaan mahtui myös tietöitä 60-80km/h vauhdeilla. Maukkaat äänet saavat suorituskyvyn tuntumaan selvästi kovemmalta kuin F10 530d, vaikka paperilla suunnilleen samat arvot. Odotukset olivat hyvinkin korkealla tasolla auton suhteen ja vähän yllättävää oli rengasmelu huonoilla teillä näikin korkealla profiililla ja toisaalta kyllä se tuuli suhisi hyvinkin selvästi +200km/h nopeudella. Ja jos tarkkoja ollaan, niin hälyääniä oli kuultavissa pahemmissa kuopissa vaikka autolla oli ajettu vasta 1tkm. Edelleenkän en ole ajanut täysin hälyäänetöntä autoa. Ei tämä nyt NIIN paljoa muita edellä ole..
Varusteita riitti. Ilmastoitu penkki on todellakin hyödyllinen varuste ja nyt olen sitten tavannut oikeasti toimivan ensiasennus navin. Tästä löytyi riittävästi POI pisteitä moskeijoita myöten! Myös TMC vakuutti kattavuudellaan ja toiminnallaan. Ehkä suomessa toisin? Distance tronic on ihan hyödyllinen sekin, mutta toisaalta se aiheuttaa turhaa jarrutus-kiihdytys-jarrutus sykliä. Tämän takia jonossa ajelussa mieluummin distronic pois päältä.
Luksus kyytiä, mutta turhan iso omaan makuun. Kiva myös huomata ettei S-mersukaan täydellinen ole, mutta maineensa veroinen silti. Vielä kun saisi kokeilla V8 mallia..!
blogi jatkuu:
S-Mersu 2011, ajettu 1tkm.
-Korimallihan on jo vanha, mutta silti livenä näky on sykähdyttävä -kokoa ja näyttävyyttä riittää. Sisällä sama jatkuu. Kojelaudan pinta on nahkaa ja yleisfiilis on hyvinkin laadukas. Muoviset painikkeet on hopealla maalattuja, joten laatuvaikutelma säilyy. Penkkistä löytyy samat säädöt kuin E39:stä, mutta lisänä vielä sivuttaistukea voi säätää valikoista portaattomasti. Ihan jees. Yllättäen S:n takajalkatilat on oikeastaan melko pieni verrattuna auton kokoluokkaan. Kyllä sinne mahtuu mutta kovin iso Fuhrer ei siellä viihdy. Jalkatilat onkin lisävaruste -Lang!
Baanalle.
Tämä on iso auto kaikella tapaa. Autoa on kuitenkin kevyt käsitellä vahvan tehostuksen johdosta. Jenkkirauta tulee mieleen koon puolesta. Alusta on ilmajousituksella ja sen hyödyt on parhaimmillaan kaupunkiajossa. Kaivon kannet ylittyvät todella nätisti ja pienempiä ei edes huomaa. Kaarteissa taas massa alkaa näkyä ja mihinkään urheilulliseen ajotapaan tämä ei houkuta. Renkaat ovat korkeaprofiiliset ja tämä tuntuu epävarmuutena ja muljahteluna. Alustan saa sportille joka vähän parantaa tilannetta, mutta epävarmuus renkaita kohtaan säilyi. Ei tällä halua syöttää kaarteisiin urheilullisesti. Reippaasti voi mennä ja siinä renkaat pysyy vielä mukana. Pysäköinti taas onnistuu ihan ok tutkien ja näytön ansiosta.
Jotta päivä olisi täydellinen niin koeajo tapahtui saksassa Kone on malliston pienin bensa 350, mutta ei aivan vähäpätöinen tämäkään. Hiljattain uusiutunut motti tarjoaa +300hv ja 6,9s 0-100km/h, tälläkin laivalla (1910kg). Ääneltään tässä on hieman V8 rumblea alakierroksilla ja taas V6 kireyttä yläkierroksilla. Upeaa!
Eco moodilla kierrokset pysyvät 1300rpm paikkeilla ja laatikko heittää hermostuneesti pienempää sisään ylämäissä. Ilmeisesti ohjelma muuttaa myös aika reippaasti moottorin ohjausta kun auto laiskistuu selvästi verrattuna sportiin vastaavilla kierroksilla, mutta oikein hyvä rauhalliseen ajoon. Start stop toimii kuin ajatus.
Sportti asennolla taas kierrokset pysyy 2000-3000rpm paikkeilla ja meno maistuu paremmin. Joskus taas tuntuu että suorilla vois pitää kierrokset alemmalla. Sport asennossa start stop ei ole aktivoitu. Ihan en sinuiksi päässyt laatikon toiminnan kanssa. Eli vielä kaipais sportin ja econ väliin yhtä asentoa. Vielä on tarjolla manuaali siivekkeet, mutta kun laatikko ei ole dsg-nopea, niin antaapa olla. Alaspäin vaihtoja saa joskus odotella yli sekunnin.
Johtuen noista laatikon asennoista niin joskus kaipaa lisää alavääntöä = 1200rpm paikkeille. Muutenhan kone kyllä vääntää hyvinkin iloisesti eteenpäin näinkin painavaa autoa. 5000rpm jälkeen taas alkaa uusi elämä. Mitä ylemmäs kierrättää sitä paremmin tämä laukkaa. Kunnon old-school kone! Kick-downilla meno on yllättävnkin ripeää V6 koneeksi. Ei bensa-V6 ole ollenkaan eilisen päivän kone, vaikka lehdistön mielipide alkaa olla siihen suuntaan. Herraskaista on kyyti
Tällä on mahdollista päästä hyvinkin alhaisiin kulutuslukemiin ja joskus ajotietokone näyttikin noin 5l/100km lukemia. Käynnistyksen jälkeen taas kaupungilla räppäiltäessä 25-30l/100km. Koko lenkin kulutus autobahn ajoineen oli 12l/100km, mikä on huima tulos tämän kokoluokan automaattimersulle. Maantieajoa oli paljon, pääosin +140-160km/h vauhdilla ja useita kertoja yli 200km/h vetoja. Vielä 190km/h kohdalla kick-downilla tulee alasvaihto ja selkä nojautuu penkkiä kohden. Matkaan mahtui myös tietöitä 60-80km/h vauhdeilla. Maukkaat äänet saavat suorituskyvyn tuntumaan selvästi kovemmalta kuin F10 530d, vaikka paperilla suunnilleen samat arvot. Odotukset olivat hyvinkin korkealla tasolla auton suhteen ja vähän yllättävää oli rengasmelu huonoilla teillä näikin korkealla profiililla ja toisaalta kyllä se tuuli suhisi hyvinkin selvästi +200km/h nopeudella. Ja jos tarkkoja ollaan, niin hälyääniä oli kuultavissa pahemmissa kuopissa vaikka autolla oli ajettu vasta 1tkm. Edelleenkän en ole ajanut täysin hälyäänetöntä autoa. Ei tämä nyt NIIN paljoa muita edellä ole..
Varusteita riitti. Ilmastoitu penkki on todellakin hyödyllinen varuste ja nyt olen sitten tavannut oikeasti toimivan ensiasennus navin. Tästä löytyi riittävästi POI pisteitä moskeijoita myöten! Myös TMC vakuutti kattavuudellaan ja toiminnallaan. Ehkä suomessa toisin? Distance tronic on ihan hyödyllinen sekin, mutta toisaalta se aiheuttaa turhaa jarrutus-kiihdytys-jarrutus sykliä. Tämän takia jonossa ajelussa mieluummin distronic pois päältä.
Luksus kyytiä, mutta turhan iso omaan makuun. Kiva myös huomata ettei S-mersukaan täydellinen ole, mutta maineensa veroinen silti. Vielä kun saisi kokeilla V8 mallia..!
Comment