Announcement

Collapse
No announcement yet.

periaatteellinen kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bember
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 479
    • Kirkkonummi

    periaatteellinen kysymys

    E32 730 on auto ja löysin foorumilta vain 750:n katista taakse putkiston.
    Asennutin sen paikallisella korjaamolla ja oletin jotain hinnasta ja näin hän se yleensä menee. Todettiin mekaanikon kanssa että pitää modifioida vähän ja hitsata sovitekappale vanha putki/uusi-käytetty-putki. Lähdin kotiin odottamaan hänen soittoaan, 5min. matka. 2tunnin kuluttua tulin takaisin ja mekaanikko kertoi että piti tehdä uusiksi, koska otti kiinni kardaaniin ja kun tarkistin niin nyt oli väliä about 2mm. ymmärsin että hän oli ensimmäisen hitsi-kartion tehnyt uusiksi ja tämä oli toinen versio. Sitten hän yritti omalla verihydrauliikalla vääntää siihen lisää väliä. Ainut nimenomainen vaatimukseni oli että pakoputken päät takana pitää olla vaaka suorassa ympäröivien vaakasuorien linjojen kanssa. No eipä ole!
    Uskoin että hommaan menis runsas tunti pieteetillä, mutta meni 4½ tuntia.
    Tuppukylässä kun olen niin täytyy ottaa huomioon vaimon "kaikkien kanssa kaveri" mentaliteetti ja niellä mitä vaan. Seuraavana päivänä sitten alatukivarren vaihto ja kaveri ei saanut sitä vanhaa irti ja sanoi että täytyy hitsipillillä lämmittää, johon minä että ei helvetissä, silloinhan sulaa kumi/muovi osat liittyvistä tukivarsista. Näin hän katsoi kuitenkin parhaaksi tehdä ja niinhän siinä kävi, eli kävin ostamassa uuden raidetangon pään.
    Samalla kävi niin että vanhaan raidetankoon hän kiinnitti muovisen pikakiristimen, joka toimi merkkinä ,jolla hän mittasi työntömitalla määreen aurausta varten, tämähän sitten suli, jolloin hän ei enää voinut millintarkkaan asentaa uutta raidetangon päätä työntömitalla.
    Ei hän siitä mitään maininnut,mutta satuin näkemään. Tämä toisen päivän työ sai alkunsa, kun edellisenä päivänä totesin että on hieman vaakasuuntaista glappia eturenkaassa ja hän sanoi ettei sen korjaaminen kauaa kestäisi. Kysyin että miten kauan ja vastaus oli ettei kovin kauan!
    Mitä vittua se kellekkään tarkoittaa. Eikö duunari pysty verbaalisesti ilmaisemaan ajatuksiaan vai onko tämä tietoista juridispohjaista kieroutta?
    Kertokaa mulle jos tässä piilee jokin itsestään selvyys, kun en hiffaa.
    Ajattelin että vartti, mutta siihen meni 1½tuntia!
    Nyt autossa ratti on vinossa noin 5min. ja täristää/ravistaa.
    Molemmissa työsuoritteissa mulla on ollut tietty uskomus niitten ajallisesta kestosta kun olen vastaavat itse joutunut tekemään.
    Molempina kertoina kaveri tekee virhearvioita ja joutuu tekemään uusiksi pakoputki-sovittimen sekä joudun hankkimaan lisää osia hänen toimistaan johtuen. Hän kuitenkin katsoo häpeilemättä voivansa veloittaa tuntien mukaan! Ja edellämainitusta syystä minähän maksoin! Muistui mieleen keväinen tapaus kun kävin säädättämässä aurauskulmia paikallisella ykköshuoltamolla ja kysyin vanhemmakta staralta joka hommaa rupes hoitamaan, että kai te laskette auton mittauksen yhteydessä alas, kun niillä oli se ylhäällä kun tein lähtöa hallista kahvion puolelle, no tämä osoituksena millainen maallikko olen, ja stara rupes halveksien pyytämään" mene nyt jo". Kahviossa tutustuin ohjekirjaan jossa sanotaan että kabiinissa pitää olla toista sataa kiloa lisä-painoa säädön yhteydessä. Kysyin tästä sitten heidän työnsä valmistuttua että käyttivätkö lisä painoja ja vastaus oli että ei ja "me tehdään tällä tavalla". Pyysin heitä palauttamaan säädöt ennalleen. Veloittivat yhden säädön hinnan ja maksoin, edellä mainitusta syystä, perkele.
    Kannanottoja pyydetään.
    Last edited by bember; 01-09-2007, 23:52.
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    Oma kokemukseni, vaikkakin pakettiautosta tulee viime talvelta.
    Fiat päätti kovien pakkasten yhteydessä heittää kampiakselin hinapyörän vulkanoinnin ja pyörän kesken ajon pitkin moottoritietä

    Nilkuttamalla merkkikorjaamoon jossa vika todettiin tyyppiviaksi ja kerrottiin mitä uusi osa maksaisi. Kun kyselin työn hintaa sitä ei osattu sanoa(kuitenkin yleinen tyyppivika) ja jouduin allekirjoittamaan työmääräyksen jossa luki että työ tehdään tuntiveloituksella.
    Reipas korjaaja sitten vaihtoi osan alle tunnissa ja merkitsi työtunneiksi 1h.

    Kun siten menin lapun kanssa maksamaan sitä 1h työtä, tuli toinen työn johtaja selittämään että joudun maksamaan vaihdosta 2h työn mukaan.
    Ihmettilin että mitä vittua? Perustelut olivat, että fiat on ohjeistanut että kyseisen osan vaihoon menee se 2h. Sillä kuulemma tasataan kokeneiden ja kokemattomien korjaajien nopeuseroja.....
    Kun näytin allekirjoittaani työmääräystä jossa luki että veloitetaan tuntityönä, oli kommentti että joskus heille sattuu virheitä ja lasku tosiaan on sen 2h mukaan.
    Kun kysyin kuuluvalla äänellä että onko tosiaan niin että kun asiakas tuo auton jonkun hänelle tuntemattoman vian takia auton huoltoon vaikka klo.12 ja tulee hakemaan auton klo. 16 kun liike suljetaan. Te voitte laskuttaa asiakasta vaikka 6h työstä jos ohjeistetuista tunneista tulee niin paljon..
    Vastaukseksi sain vain änkytystä ja punaisen naaman.
    Maksoin laskun 2h mukaan ja äänestin jaloillani, eli en käytä enää sen korjaamon palveluita, enkä suosittele sitä muillekkaan.


    Vituttaa suunnattomasti kun niin sanotut ammattimiehet eivät osaa sanoa miten kauan menee johonkin hommaan joita he kuulemma ovat tehneet jo 20v..
    Ensin ollaan optimistisia ja sitten laskun mukaan pessimistejä
    Last edited by jannmann; 01-09-2007, 23:50.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • arska84
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1356
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by jannmann View Post
      Oma kokemukseni, vaikkakin pakettiautosta tulee viime talvelta.
      Fiat päätti kovien pakkasten yhteydessä heittää kampiakselin hinapyörän vulkanoinnin ja pyörän kesken ajon pitkin moottoritietä

      Nilkuttamalla merkkikorjaamoon jossa vika todettiin tyyppiviaksi ja kerrottiin mitä uusi osa maksaisi. Kun kyselin työn hintaa sitä ei osattu sanoa(kuitenkin yleinen tyyppivika) ja jouduin allekirjoittamaan työmääräyksen jossa luki että työ tehdään tuntiveloituksella.
      Reipas korjaaja sitten vaihtoi osan alle tunnissa ja merkitsi työtunneiksi 1h.

      Kun siten menin lapun kanssa maksamaan sitä 1h työtä, tuli toinen työn johtaja selittämään että joudun maksamaan vaihdosta 2h työn mukaan.
      Ihmettilin että mitä vittua? Perustelut olivat, että fiat on ohjeistanut että kyseisen osan vaihoon menee se 2h. Sillä kuulemma tasataan kokeneiden ja kokemattomien korjaajien nopeuseroja.....
      Kun näytin allekirjoittaani työmääräystä jossa luki että veloitetaan tuntityönä, oli kommentti että joskus heille sattuu virheitä ja lasku tosiaan on sen 2h mukaan.
      Kun kysyin kuuluvalla äänellä että onko tosiaan niin että kun asiakas tuo auton jonkun hänelle tuntemattoman vian takia auton huoltoon vaikka klo.12 ja tulee hakemaan auton klo. 16 kun liike suljetaan. Te voitte laskuttaa asiakasta vaikka 6h työstä jos ohjeistetuista tunneista tulee niin paljon..
      Vastaukseksi sain vain änkytystä ja punaisen naaman.
      Maksoin laskun 2h mukaan ja äänestin jaloillani, eli en käytä enää sen korjaamon palveluita, enkä suosittele sitä muillekkaan.


      Vituttaa suunnattomasti kun niin sanotut ammattimiehet eivät osaa sanoa miten kauan menee johonkin hommaan joita he kuulemma ovat tehneet jo 20v..
      Ensin ollaan optimistisia ja sitten laskun mukaan pessimistejä

      Tossa ottaisin kyllä kuluttajasuojaan yhteyttä...
      BMW PREMIUM

      BMW E46 318

      Comment

      • Amd-man
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 211
        • Pertteli

        #4
        Samaan kategoriaan vois laittaa tapauksen joka tapahtu faijalle pari kuukautta sitten.

        Auto on VW Bora -00. Nyki matalilla kierroksilla liikkeelle lähdettäessä joten ukko vei sen salossa sijaitsevaan VW/Audi merkkiliikkeeseen. Vikakoodit luettiin ja näytti että HALL anturissa vika ja laittoivat osan tilaukseen. Seuraavalla viikolla auto takas sinne ja vaihtoivat osan, lasku kainaloon ja auto ajoon. Nyki vieläkin eli soittoa sinne ja aika varaukseen. Kun auto vietiin korjaamolle taas niin sama vikakoodi, sitten faija huomautti että sehän vaihdettiin just johon korjaamolta että sinne vaihdettiinkin kampiakselin tai nokka-akselin asennon tunnistin(En muista kumpi), faija korotetulla äänellä kovin ihmetteli että sellaisesta ei ole sovittu mitään vaan ainoastaan HALL anturin vaihdosta, mekaanikko oli itse päättänyt vaihtaa väärän osan. HALL anturi kun uusittiin niin vika korjaantu eli asennon tunnistin vaihdettu vaikka vanhassa ei mitään vikaa jne joten korjaamo mitätöi sen laskun ja ellen väärin muista niin HALL anturi+työt tuli myös ilmatteeks.
        Auto tykkää kun sille annetaan kenkää

        Comment

        • Kaimann
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 1214
          • Karigasniemi

          #5
          Originally posted by bember View Post
          E32 730 on auto ja löysin foorumilta vain 750:n katista taakse putkiston.
          Asennutin sen paikallisella korjaamolla ja oletin jotain hinnasta ja näin hän se yleensä menee. Todettiin mekaanikon kanssa että pitää modifioida vähän ja hitsata sovitekappale vanha putki/uusi-käytetty-putki. Lähdin kotiin odottamaan hänen soittoaan, 5min. matka. 2tunnin kuluttua tulin takaisin ja mekaanikko kertoi että piti tehdä uusiksi, koska otti kiinni kardaaniin ja kun tarkistin niin nyt oli väliä about 2mm. ymmärsin että hän oli ensimmäisen hitsi-kartion tehnyt uusiksi ja tämä oli toinen versio. Sitten hän yritti omalla verihydrauliikalla vääntää siihen lisää väliä. Ainut nimenomainen vaatimukseni oli että pakoputken päät takana pitää olla vaaka suorassa ympäröivien vaakasuorien linjojen kanssa. No eipä ole!
          Uskoin että hommaan menis runsas tunti pieteetillä, mutta meni 4½ tuntia.
          Tuppukylässä kun olen niin täytyy ottaa huomioon vaimon "kaikkien kanssa kaveri" mentaliteetti ja niellä mitä vaan. Seuraavana päivänä sitten alatukivarren vaihto ja kaveri ei saanut sitä vanhaa irti ja sanoi että täytyy hitsipillillä lämmittää, johon minä että ei helvetissä, silloinhan sulaa kumi/muovi osat liittyvistä tukivarsista. Näin hän katsoi kuitenkin parhaaksi tehdä ja niinhän siinä kävi, eli kävin ostamassa uuden raidetangon pään.
          Samalla kävi niin että vanhaan raidetankoon hän kiinnitti muovisen pikakiristimen, joka toimi merkkinä ,jolla hän mittasi työntömitalla määreen aurausta varten, tämähän sitten suli, jolloin hän ei enää voinut millintarkkaan asentaa uutta raidetangon päätä työntömitalla.
          Ei hän siitä mitään maininnut,mutta satuin näkemään. Tämä toisen päivän työ sai alkunsa, kun edellisenä päivänä totesin että on hieman vaakasuuntaista glappia eturenkaassa ja hän sanoi ettei sen korjaaminen kauaa kestäisi. Kysyin että miten kauan ja vastaus oli ettei kovin kauan!
          Mitä vittua se kellekkään tarkoittaa. Eikö duunari pysty verbaalisesti ilmaisemaan ajatuksiaan vai onko tämä tietoista juridispohjaista kieroutta?
          Kertokaa mulle jos tässä piilee jokin itsestään selvyys, kun en hiffaa.
          Ajattelin että vartti, mutta siihen meni 1½tuntia!
          Nyt autossa ratti on vinossa noin 5min. ja täristää/ravistaa.
          Molemmissa työsuoritteissa mulla on ollut tietty uskomus niitten ajallisesta kestosta kun olen vastaavat itse joutunut tekemään.
          Molempina kertoina kaveri tekee virhearvioita ja joutuu tekemään uusiksi pakoputki-sovittimen sekä joudun hankkimaan lisää osia hänen toimistaan johtuen. Hän kuitenkin katsoo häpeilemättä voivansa veloittaa tuntien mukaan! Ja edellämainitusta syystä minähän maksoin! Muistui mieleen keväinen tapaus kun kävin säädättämässä aurauskulmia paikallisella ykköshuoltamolla ja kysyin vanhemmakta staralta joka hommaa rupes hoitamaan, että kai te laskette auton mittauksen yhteydessä alas, kun niillä oli se ylhäällä kun tein lähtöa hallista kahvion puolelle, no tämä osoituksena millainen maallikko olen, ja stara rupes halveksien pyytämään" mene nyt jo". Kahviossa tutustuin ohjekirjaan jossa sanotaan että kabiinissa pitää olla toista sataa kiloa lisä-painoa säädön yhteydessä. Kysyin tästä sitten heidän työnsä valmistuttua että käyttivätkö lisä painoja ja vastaus oli että ei ja "me tehdään tällä tavalla". Pyysin heitä palauttamaan säädöt ennalleen. Veloittivat yhden säädön hinnan ja maksoin, edellä mainitusta syystä, perkele.
          Kannanottoja pyydetään.
          Äänestä jaloillas, ei sieltä niin hirveä matka voi olla seuraavaan paikkaan. Ite asuin karigasniemessä, pieni kylä norjanrajalla. Kävin paikallisesta korjaamosta kysyyn öljyn vaihdon hintaa.Sanoivat että 100€. Ostin kuiten heiltä öljynsuodattimen 14,90€ tais olla hinta, sillosesta työpaikasta öljyt Neste/lähikauppa, 4L n.30€. Kaveri jolla talli ja rasvamonttu asuu tämän korjaamon vieressä, sinne öljynvaihtoon ja kävimpä vielä korjaamosta lainaamassa hylsyn tuota suodatinkoteloa varten,oli kuulemma viimeinen kerta ku aikovat lainata
          "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

          Comment

          • ankkuli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 938
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by bember View Post
            Kannanottoja pyydetään.
            kannanotto vähän yli vuoden takaa:



            en valitettavasti ole voinut muuttaa näkemystäni.
            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

            Comment

            • Rocket
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 155
              • Ii

              #7
              Tuo laskutus menee suurimmassa osassa liikkeitä maahantuojien antamien aikojen perusteella, eli jos tunnin työ tehdään puoleen tuntiin niin tunti siitä laskutetaan tämähän toimii myös toisinpäin eli jos siinä tunnin työssä meneekin 2 tuntia niin laskutetaan vain tunnista.
              EX:
              BMW E46 316i

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by bember View Post
                Uskoin että hommaan menis runsas tunti pieteetillä, mutta meni 4½ tuntia.
                No eipä tuo nyt ihmeellinen aika ole, tunnissa ei pakoputkihommissa saa ihmeitä aikaiseksi jos jotain uusia osia pitää tehdä, mutta 4½ tunnissa pitäisi kyllä ehdottomasti saada aikaiseksi jämptisti istuva putki. Aika ihan ok, jos lopputuloskin olisi.

                sanoi että täytyy hitsipillillä lämmittää, johon minä että ei helvetissä, silloinhan sulaa kumi/muovi osat liittyvistä tukivarsista.
                Pillillä lämmitys ei ole mikään uusi juttu, käytetään sitä useammassakin paikassa eikä mitenkään huono tapa kunhan tietää mitä tekee ja katsoo vähän työnsä päälle ettei polta puolta autoa.

                Samalla kävi niin että vanhaan raidetankoon hän kiinnitti muovisen pikakiristimen, joka toimi merkkinä ,jolla hän mittasi työntömitalla määreen aurausta varten, tämähän sitten suli, jolloin hän ei enää voinut millintarkkaan asentaa uutta raidetangon päätä työntömitalla.
                Vähintäänkin epämääräinen työtapa, ei tule ikinä onnistumaan aurausten kohdalleen saanti tuolla tavalla.

                Ajattelin että vartti, mutta siihen meni 1½tuntia!
                Siis oletit tuosta arviosta että 15min? Jos itse tosiaan olet jotain näitä hommia tehnyt, tiedät miten pieni aika 15min on vaikka kaikki menisi putkeen.

                Kahviossa tutustuin ohjekirjaan jossa sanotaan että kabiinissa pitää olla toista sataa kiloa lisä-painoa säädön yhteydessä. Kysyin tästä sitten heidän työnsä valmistuttua että käyttivätkö lisä painoja ja vastaus oli että ei ja "me tehdään tällä tavalla".
                Painojen käyttö olisi oikea tapa, mutta työn nopeuttamiseksi (koska kaikkihan meistä vievät sinne halvimpaan paikkaan ja korjaamolla aika maksaa) sitä käytetään todella harvassa paikassa. Ei ole suuri ihme jos painoja ei korjaamolta löydy. Niitä käyttäessä pitää käyttää suojia ym ettei sotke vielä koko autoa, joten jos välttämättä niiden käyttöä edellyttää, etsi oikea paja.

                Ei korjaamon toiminta omastakaan mielestä tuon jutun perusteella esimerkillistä ollut, mutta mielestäni asiakaskin olettaa nyt vähän liikaa. Olen nähnyt senkin miten jollain menee naama vitivalkoiseksi kun autoremontissa kaivetaan se tallin isoin leka esiin, kun ei asiasta ymmärrä ja luulee että nyt hajoaa kaikki. Jurppii asentajaa muuten aika kevyesti sekin, kun joku "kirjaviisas" tulee selittämään miten hommat pitäisi tehdä. Toki jos hommat tehdään siten että lopputulos on aivan metsässä ja matkalla rikottu ties mitä, on syytäkin valittaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Amd-man View Post
                  HALL anturi kun uusittiin niin vika korjaantu eli asennon tunnistin vaihdettu vaikka vanhassa ei mitään vikaa jne joten korjaamo mitätöi sen laskun ja ellen väärin muista niin HALL anturi+työt tuli myös ilmatteeks.
                  Tuli varmaan tosi asiantuntija fiilis kun sai oikein korotetulla äänellä kertoa ettei vika olekkaan asentoanturissa vaan HALL anturissa! Tiesitkö, että asentoanturit ovat joko vr- tai hall-antureita, tuossa kyseisessä autossa suurella todennäköisyydellä hall-antureita... Hohhoijaa.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Wille83
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 98
                    • Tampere

                    #10
                    Kyllä näitä kusipää korjaajia on maailma pullollaan...

                    Sovitaanko ettet enää käy näissä liikkeissä joista tarinassasi kerroit.

                    Tosin, tuskin mikään liike käyttää noita auton valmistajan ilmoittamia lisäpainoja aurauskulmien säädössä... en meinaan ole vielä nähnyt yhtään liikettä joka näin tekee.

                    Comment

                    • Tojopa
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 1592
                      • Kuopio

                      #11
                      Ite olen oman buimurin säätöjä käynyt säädättämässä Joensuussa Tulliportinkadulla (ei mainita liikettä niin ei mene mainostamisen puolelle ), ja ainakin kyseisessä liikkeessä käytetään painoja, jotta saadaan valmistajan ilmoittama kuorma autoon.

                      Originally posted by Wille83 View Post

                      Tosin, tuskin mikään liike käyttää noita auton valmistajan ilmoittamia lisäpainoja aurauskulmien säädössä... en meinaan ole vielä nähnyt yhtään liikettä joka näin tekee.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎