Mitäs tossa olis verot ku en oo löytäny mistään. Auto
"You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
"You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
vero on maksettava kymmenen päivän kuluessa veropäätöksestä... etkö ole katellu tullin sivulta näitä
mitenkä jos tuo auton ja ei ole tarkoitus maksaa veroa samalla, vaan esim. jos tuo talvella , niin maksas veron sitte kesällä ja sitte auto vasta ajoon, niin onko siinä alussa mikä aika ajaa sillä autolla...Vai hetikö kun tulee suomeen niin pitääkö se ajaa vaan talliin heti ja sitte vakuutukset.Että pystyykö sitä jollain keinolla ajaa sillä tona aikana maksua vastaan, jotenki joku ajolupa muutamaks päiväks yms???
mitenkä jos tuo auton ja ei ole tarkoitus maksaa veroa samalla, vaan esim. jos tuo talvella , niin maksas veron sitte kesällä ja sitte auto vasta ajoon, niin onko siinä alussa mikä aika ajaa sillä autolla...Vai hetikö kun tulee suomeen niin pitääkö se ajaa vaan talliin heti ja sitte vakuutukset.Että pystyykö sitä jollain keinolla ajaa sillä tona aikana maksua vastaan, jotenki joku ajolupa muutamaks päiväks yms???
ja sitten kesän alussa, verot jne..
Taitaapi olla vain niin, et siirtokilvet kun on, niin voit vain ajaa auton talliin parempia aikoja odottelemaan. Eli ajaa et taida voida kyllä mitenkään, edes rahaa vastaan.
Taitaapi olla vain niin, et siirtokilvet kun on, niin voit vain ajaa auton talliin parempia aikoja odottelemaan. Eli ajaa et taida voida kyllä mitenkään, edes rahaa vastaan.
kiitän..no pitää sitte ajaa pari kiekkaa tuolla kaupungilla kun auton saan...Ja sitte talliin
onko tossa rajaa minkä aikaa auto saa olla esim. tallissa kun niitä veroja ei maksa, eli saa pitää autoa vaikka vuoden tallissa jos sillä ei aja ja maksaa sitte verot...Kuulin tänään, että 6kk aikana ne verot pitäs maksaa vaikka ei laittas autoa ajoon. Onko tässä perää?
Jotain tonnia odottelin... Kyseessä ei todellakaan mikään helmikuntoinen. Voi perseen perse...
Onko kukaan saanut näitä E34 535sia vm.90-> alle 2000e veroilla? En tajua miksi ihmeessä before 90 malleja (88, 89) löytyy taulukoista pilvin pimein 1000-1500 veroilla. Mitä kummaa tullin mielestä tapahtuu tuossa vuoden, kahden aikana?
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Taitaapi olla vain niin, et siirtokilvet kun on, niin voit vain ajaa auton talliin parempia aikoja odottelemaan. Eli ajaa et taida voida kyllä mitenkään, edes rahaa vastaan.
Saahan konttorilta ostettua siirtokilpiä ihan rahaa vastaan, maksimiaika lienee viikko jos oikein muistelen..
25e ekalta päivältä, sitten olikohan 2e vai 4e seuraavat päivät.
Onko kukaan saanut näitä E34 535sia vm.90-> alle 2000e veroilla? En tajua miksi ihmeessä before 90 malleja (88, 89) löytyy taulukoista pilvin pimein 1000-1500 veroilla. Mitä kummaa tullin mielestä tapahtuu tuossa vuoden, kahden aikana?
Sitä mäkin ihmettelen. Ajoneuvon kunnosta olin saanut 141€. Vaikka perä mällin korjaamisen työ vaatisi uuden maalin. Kilsoja kun kummiskin 290t niin olisin kyllä alle kahta odottanut.
BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Onko kukaan saanut näitä E34 535sia vm.90-> alle 2000e veroilla? En tajua miksi ihmeessä before 90 malleja (88, 89) löytyy taulukoista pilvin pimein 1000-1500 veroilla. Mitä kummaa tullin mielestä tapahtuu tuossa vuoden, kahden aikana?
1788e ja rapiat. 01/90. Eli on . Verotettu kesäkuussa.
Vaikka ostaisit BMW:n esim. Saksasta YHDEN EURON kauppahinnalla, niin Suomen Tullilla on erikseen asetettu komitea, joka miettii, mikä sen markkinahinta on Suomessa. Sitten markkinahinnan määrityksen perusteella sinulle MÄTKÄISTÄÄN veroa. Jos autovero ei ole tiedossa, on vero% MARKKINAHINNASTA (yleinen ko. auton myyntihinta hinta Suomessa) tunteeton 29. Siihen sitten ALV päälle.
Tulli on päivittänyt veropäätössivunsa. Katso sieltä, mitä tuollaisen auton tulisi (huom, tulisi!) veroa kustantaman.
Upataans/editoidaan vähän
Tullin markkina-arvolautakunta käyttää myös mobile.de-sivustoa auton hinnan määrittelyssä. Lautakunta määritteli minun tuoman auton hinnaksi EUR 6500 ja julkesi väittää, että "tällä hintaa" niitä on Suomessa myytävänä. Just joo, 24 valmistettu, eli tasan tarkkaan EI ole Suomessa samanlaista, ainakaan myynnissä. Sain tullista käsiini tuon markkina-arvolautakunnan "päätöksen" (huom. sehän ei ole Suomen valtiota sitova) ja tein heti korjausehdotuksen markkina-arvolautakunnalle => Lähetin faxin, Vaasan tullin kautta. Asiakirjassa perustelin asian omalta kantiltani ja mitä ilmeisimmin oikein, sillä markkina-arvolautakunta teki uuden "päätöksen" käyttäen arvona euromäärää, jonka olin heille aika jyrkin ja suorin sanoin esittänyt.
MOT= markkina-arvolautakunta on nykysysteemillä aivan turha instanssi. Auton arvo on se, mitä siitä on ulkomailla maksettu. Siitä vero+alv, niin jopa olisi helppoa... Tämän markkina-arvolautakunnan rooli pitäisikin kääntää päinvastaiseksi, eli heidän tulisi selvittää, ovatko tullin tekemät päätökset oikeassa linjassa, eli esimerkiksi E46:n tuoja ei saisi päätöstä "tonnin" kauppalapun perusteella. Ettei tulisi ali- ja/tai ylilyöntejä.
Olisiko mahdollista saada tuota perustelua niin siitä voisin muokata itselleni sopivan? Koska tuo minun saamani varopäätös on niin yläkanttiin kun vaan voi olla.
BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Kun tuot auton Suomeen ja jätät tulliin veroilmoituksen;
a) huolehdi siitä, että auton mallimerkintä tulee kirjattua papereihin tismalleen oikein. JOS tuomasi auto on viimeisiä mallisarjansa edustajia, eli on ns "valmistettu samaan aikaan" kuin uudempi korimalli, ole erityisen tarkkana, että tämä huomioidaan! (Tällaisia tapauksia ovat esim viimeiset E30:set.) Huolehdi siitä, että mahdolliset auton vauriot ovat riittävän selkeästi esitelty. Huolehdi myös siitä, että mahdollista alhaista kilometrimäärää ei aukottomasti pysty todistamaan, eli tuolloin km-määränä tulisi TULLIN käyttää 18800/vuosi.
b) kerää hintatietoja Suomessa myytävänä olevista SAMANLAISISTA tai lähes samanlaisista autoista. Siis VAPAILTA MARKKINOILTA (kuten Keltainen Pörssi) ja dokumentoi ne myöhempää käyttöä varten. Oikein viisas kerää hintatietoja jo etukäteen ja LIITTÄÄ ne veroilmoitukseen, tietenkin kopiona. JOS olet ostanut OIKEIN harvinaisen auton, niin mobile.de-hintatiedot menevät läpi.
c) KUN se veropäätös tulee, sinulla on 1) kymmenen päivää aikaa maksaa vero 2) SAMA kymmenen päivää aikaa VALITTAA älyttömästä päätöksestä. Näinä kymmenen päivän aikana sinun tulee päätöksen tehneelle tullivirkailijalle pystyä DOKUMENTOIMAAN tarkasti perustellen, miksi vero on liian korkea. Pelkkä itkuvirsi korkeasta verosta ei auta. Markkina-arvolautakunnan tekemä arvonmääritys EI ole valtiota sitova, mutta se muuttuu sitovaksi silloin, kun tullivirkailija tekee sen perusteella päätöksen. Ja tähän päätökseen pitää pystyä vaikuttamaan. VIELÄ EDITTIÄ; Tullin omien ohjeitten mukaan markkina-arvo tulee määrittää yleisesti myynnissä olevien samanlaisten autojen hintojen alarajalta, että ei tapahdu ns syrjivyyttä! Jos ne tullissa muuta väittää, niin väärin menee.
d) Tarkasta, että tullivirkailija on huomioinut sinulle kuuluvat alennukset (EUR 1500 tai max 30% markkina-arvosta) sekä vauriot ja kilometrimäärän.
e) JOS ei onnistu, tulee sinun maksaa vero ja tehdä verovalitus, joko suoraan tulliin tai Helsingin, oliko se nyt hallinto-oikeuteen. Tällaisia verovalituspohjia on mm TUULILASI-lehden sivuilla, mutta löytyy niitä muualtakin. Minullakin on yksi ja aikas toimiva muuten mutta huono puoli siinä on se, että siihen ei saa vaihdettua palautettavan veron pankkitilinroa (=MUN)
Korjatkaa, JOS olen väärässä. Osa asiakirjoista on ns "toisella koneella", eli en pääse tarkasti dokumentoimaan kaikkia detaljeja. Lukekaa ihan oikeasti niitä tullin nettisivuja ja tehkää vertailuja verotetuista autoista. Muutaman tunnin lukusessio saattaa säästää monta sataa ellei jopa tuhatta euroa.
Ja sitten niihin LIKAISIIN konsteihin. Jos olet saanut ostettua UNELMIESI penarin, jopa güntherin nenän edestä ja tiedät, että ISO vero tulee ja ISO vero tappaa, eli haluat lisää maksuaikaa (verorahan keräämiseen), eli enemmän kuin max kolme kk=ajoluvan aika+10 päivää=veron maksuaika)
1) Ilmoita auto verolle, mutta keskeytä katsastus. Huolehdi, että auton vakuutus katkeaa.
2) "Unohda" toimittaa alkuperäinen kauppakirja tulliin.
3) Aja auto siirtokilvillä kotiin ja tee veroilmoitus myöhemmin. Kiva sitä Überpenaria on pihassa/tallissa rassata/kiillottaa/opetella käyttöohjekirjasta nippelitietoutta/panna "risoja paikkoja" kuntoon. Ja samanaikaisesti ko auton markkina-arvo sen kun laskee ja laskee ja laskee...
Last edited by nullzwei; 30-07-2005, 01:17.
Reason: panin yhden ällän lisää
Comment