Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä/Mistä iskunvaimentimet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SidiOus
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 523
    • Helsinki

    Mitkä/Mistä iskunvaimentimet?

    Eli kävipä auto katsastuksessa ja totesipa katsastusmies vasemman etuiskunvaimentimen olevan entinen (v.e. 33%, o.e. 73%, v.t. 63%, o.t. 67%). Toki sanomista tuli myös vasemman etukulman alatukivarren pallonivelestä, seisontajarrusta jonka jarruvoimien ero liian suuri (v. 0.4kN, o. 1.9kN), ja jonka palat ja muut hilppeet juuri eilen ja toissa päivänä vaihdettu. Myöskään peruutusvalo ei tietenkään toiminut.

    Asiaan... autossa on ILMEISESTI Konin säädettävä iskarisetti. Ainakin takana tolpat on keltaiset (eipä tullut edestä vilkaistua ), niin kuin Koneissa näyttää olevan ja myös katsastusmies kallistui siihen, että autossa olisi Konin vaimentimet. Tuota Koniakin taitaa saada useampaa mallia, mistäköhän olisi helpoin selvittää mitä mallia nuo ovat, jos nyt ylipäätään ovat Konit?

    Taitaisi muuten olla nuo: http://www.lysimox.fi/index.asp?sivu...li=525i&rivi=3

    Vaihtoehtoinahan olisi nyt ostaa 1kpl. noita Konin iskareita, jos autossa semmoiset on. Toinen vaihtoehto olisi ostaa uudet (mielellään säädettävät) iskarit eteen molemmille puolille. En tiedä paljonko tuolla alustalla on ajettu, mutta ilmeisesti jo jonkin verran, joten sitä vaihtaisi mielellään uutta tavaraa molempiin nurkkiin vaikka oikea etuiskari näyttäisikin olevan terve. Ainakin noilla linkin etuiskareilla näyttää olevan hintaa 262€/kpl. Mistä noita iskareita saisi halvimmalla? Tai jos koko keulan iskunvaimentimet laittaisi uusiksi niin mitä sinne kannattaisi tyrkätä ja paljonko tulisi hintaa? Tarkoitus olisi löytää edullinen ratkaisu, mutta ei tässä kuitenkaan kannata alkaa liikaa säästelemään...

    Kyseessä siis sigun auto ja jos sillä mitään merkitystä on niin renkaina pyörivät kesällä ja talvella 225/45/17, edestä löytyy myös poikittaistuki.
  • SidiOus
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 523
    • Helsinki

    #2
    Ompa tullut paljon vastauksia. Nyt kun ajattelee niin eipä sillä ole juurikaan väliä olisiko nuo iskarit säädettävät vai eivät. Eli mikä olisi suht edullinen jousi-iskari-setti eteen? Saisi olla melko jämäkkä, koska alusta on myös takana kova. Kyllähän porukalla nyt pitäisi näistä kokemusta olla. Mitä tuonne keulan alle kannattaisi työntää? H&R, FK?? Ja hieman suuntaa antavaa hintaa + mistä kannattaisi hankkia?

    En tiedä paljonko takana on madallusta, mutta keula saisi kyllä tippua varmaan 45-65mm... :think

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      Originally posted by SidiOus View Post
      Ompa tullut paljon vastauksia. Nyt kun ajattelee niin eipä sillä ole juurikaan väliä olisiko nuo iskarit säädettävät vai eivät. Eli mikä olisi suht edullinen jousi-iskari-setti eteen? Saisi olla melko jämäkkä, koska alusta on myös takana kova. Kyllähän porukalla nyt pitäisi näistä kokemusta olla. Mitä tuonne keulan alle kannattaisi työntää? H&R, FK?? Ja hieman suuntaa antavaa hintaa + mistä kannattaisi hankkia?

      En tiedä paljonko takana on madallusta, mutta keula saisi kyllä tippua varmaan 45-65mm... :think
      noh melkein sama et bemari ku bemari niin sitä bilstein ja h&r yhdistelmä on ollu hyvä ajaa kuuleman mukaan. Hakua kannattaa testiä, saattaa löytyy aika paljon vastaavia kysymyksiä. Bilsteiniä saa varmaan melkein kaikista tarvikeliikkeistä ja h&r taitaa kitupiikissä olla halvimmillaan.
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • Rudenorth
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 2415
        • Iisalmi

        #4
        Itellä on ollut eri autoissa Eibachia, Konia ja nyt tämänhetkisessä on Weitec. Noista mielestäni paras ollu Eibach iskari/jousi setti, pintapehmeä mutta silti jämäkkä. Konin iskarit/jouset olivat melko kivireki ajaa. Weitec on pikkasen kovempi kuin tuo Eibach, hyvä hinta/laatu kuitenkin. Paljohan ne on tuota Bilstein/H&R yhdistelmää kehuneet, joten se on varmaan luotettava ratkaisu.

        Jos päädyt ostamaan eteen uudet iskarit niin laita mieluummin parettain kuin yksittäin.
        Last edited by Rudenorth; 19-04-2008, 18:49.
        MB W204 C320 CDI
        Kawasaki Ninja ZX-7R

        Comment

        • tabasco
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 851
          • fin

          #5
          Kysäisepä tuolta mitä Konien korjaus maksaisi. http://www.motoral.fi/ Tietysti jos autoa tarvitset päivittäin, niin jotkut väliaikaiset pumput siihen täytyy siksi aikaa saada.

          Comment

          • goldenm
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 544

            #6
            Ja kannattaa huomioida, jos päätyy vaihtamaan vain yhden iskarin niin takuuta siihen ei silloin saa..
            Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

            Comment

            • iikka
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2597
              • Oulu

              #7
              jep.. pelkän yhden iskarin vaihdossa ei ole mitään järkeä! kannattais harkita koko uuden alustan ostoa, koska ei nuo muutkaan iskarit enää kovin pitkä ikäisiä ole
              Speed costs, how fast you wanna go?

              Comment

              • SidiOus
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 523
                • Helsinki

                #8
                Haulla yritin etsiä vaikka millä eri hakusanoilla, mutta eipä löytynyt mitään. Luulisi kyllä että juttua olisi löytynyt enemmänkin.

                Tuolla kitupiikissäkin kahdelle H&R:n jouselle tulisi hintaa 410 euroa. Iso raha kahdesta vieteristä. :think Ei oikein löytynyt mistään hintaa Bilsteinin iskareille, paljonkos semmoiset maksavat? Kehtaisikohan tuonne keulaan iskeä vain uusia iskareita ja antaa vanhojen jousien olla? Varmasti kyllä kaikki topikissa tulleet merkit ovat toimivia, hinnat kiinnostaisi kun ei oikein tahdo mistään löytyä.

                Sigun auto...


                Edit.
                Muuten tuosta korjaamisesta... Korjataanko noita iskareita tosiaan? Luulisi kyllä että on melko kertakäyttö kamaa siinä vaiheessa kun mehut tulevat pihalle. Tuskin edes aivan halpaa lystiä alkaa yhtä iskaria korjaamaan? Ei sinällään oikein houkuttaisi tuo vaihtoehto.
                Last edited by SidiOus; 19-04-2008, 20:03.

                Comment

                • M-Lead
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 1500
                  • Oulu

                  #9
                  Niin onko sulla jousetki sitten entiset?

                  ...jos sulla on nyt esimerkiksi ehjät Konin -40mm jouset niin kannattaisi hankkia esim. Bilstein B8 Sprint iskunvaimentimet jatkoksi. Bilsteinin B8 sprinttien ovh hinta on jossain 600e paikkeilla sarjalle, viilattuna voi saada jopa 550e Suomesta.

                  Lahden varaosaexpertiltä saa kyllä vaikka mitä tavaraa (mm. koni sekä h&r), mutta mielestäni siel o aivan sikahinnat.

                  Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                  Comment

                  • Northstar
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 745
                    • Järvenpää

                    #10
                    Bilsteinitkin on keltaisia...

                    Kyselyä vaan menemään: http://www.konig.fi/cms/etusivu/alustasarjat.html
                    Eiköhän tuolta ainakin hinnat tule. Itselle tuli tuolta lafkasta Bilstein Sprint/H&R setti alle viime kesänä, tyytyväinen olen ollut.

                    Jollei ole kiire, niin Rännärikin myy Bilstein/H&R settejä, halvemmalla. Jos kiire, niin Königin kautta saa Suomen nopeiten.
                    Last edited by Northstar; 19-04-2008, 20:36.
                    sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                    Comment

                    • SidiOus
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 523
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by M-Lead View Post
                      Niin onko sulla jousetki sitten entiset?

                      ...jos sulla on nyt esimerkiksi ehjät Konin -40mm jouset niin kannattaisi hankkia esim. Bilstein B8 Sprint iskunvaimentimet jatkoksi. Bilsteinin B8 sprinttien ovh hinta on jossain 600e paikkeilla sarjalle, viilattuna voi saada jopa 550e Suomesta.

                      Lahden varaosaexpertiltä saa kyllä vaikka mitä tavaraa (mm. koni sekä h&r), mutta mielestäni siel o aivan sikahinnat.
                      Jousien kyllä pitäisi olla kunnossa. Kuulee vain kaikkialta sanottavan, että olisi hyvä vaihtaa samalla iskarien kanssa myös jouset. Tosiaan ei huvittaisi rahapussinkaan kannalta alkaa sörkkimään tuota takapään jousitusta, kerta siinä ei mitään vikaa ole. En nyt ole aivan varma ovatko jouset konin, iskarit ilmeisesti ovat. Saakohan noita Bilsteinejä miten yksitellen tai 2 kappaleen paketeissa (hinta? tulee varmaa enemmän kappale hintaa kuin sarjalle?)? Paljonko nuo muut vastaavat iskarit sitten maksaisivat? Jousista tuntuu löytyvän huomattavasti paremmin hintatietoa netistä.

                      Viisaammat voisi tosiaan kertoa onko kannattavaa vaihtaa pelkkiä iskareita? Olisi nyt rahalle muutakin käyttöä...

                      Comment

                      • goldenm
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 544

                        #12
                        Jos jouset ovat kunnossa, niin mikään ei estä vaihtamasta pelkkiä iskareita.. Tietty suojakumit kannattaa vaihtaa samalla..
                        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                        Comment

                        • SidiOus
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 523
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by goldenm View Post
                          Jos jouset ovat kunnossa, niin mikään ei estä vaihtamasta pelkkiä iskareita.. Tietty suojakumit kannattaa vaihtaa samalla..
                          Selvä. Turha sitä sitten on alkaa mitään ylimääräistä vaihtelemaan. Nyt pitäisi saada selville, että paljonko kaksi esim. Bilsteinin iskaria tulisi maksamaan, mistä kannattaa hommata? Toki muidenkin merkkien hinnat kahdelle iskarille kiinnostavat. Uusinta katsastus on vajaan kuukauden päästä, eli siihen mennessä iskariongelma pitäisi saada kuntoon.

                          Comment

                          • M-Lead
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 1500
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by SidiOus View Post
                            Jousien kyllä pitäisi olla kunnossa. Kuulee vain kaikkialta sanottavan, että olisi hyvä vaihtaa samalla iskarien kanssa myös jouset. Tosiaan ei huvittaisi rahapussinkaan kannalta alkaa sörkkimään tuota takapään jousitusta, kerta siinä ei mitään vikaa ole. En nyt ole aivan varma ovatko jouset konin, iskarit ilmeisesti ovat. Saakohan noita Bilsteinejä miten yksitellen tai 2 kappaleen paketeissa (hinta? tulee varmaa enemmän kappale hintaa kuin sarjalle?)? Paljonko nuo muut vastaavat iskarit sitten maksaisivat? Jousista tuntuu löytyvän huomattavasti paremmin hintatietoa netistä.

                            Viisaammat voisi tosiaan kertoa onko kannattavaa vaihtaa pelkkiä iskareita? Olisi nyt rahalle muutakin käyttöä...
                            Mielestäni Bilsteiniin jos vastaavia koittaa löytää niin ainoastaan Koni on kilpaileva valmistaja. Bogeakin jotkut suosittelevat, mutta tästä en mene mitään sanomaan kun ei ole kokemusta.

                            Saa noita yksittäinkin tilattua, mutta järkevin on 2kpl hankkia suoraan ja laittaa autoon kiinni.
                            Joskus tiedustelin paikallisesta varaosaliikkeestä kappalehintoja Bilstein B8 iskareista ja jos en väärin muista, niin pyörivät 160-170e/kpl. B6 Sportit voivat olla jonkun verran halvemmat ja ne pitäisi olla toimivia ainakin M-tech alustassa (-20mm nimellis madallus?). Kannattaa kuitenkin kysellä eri puljuista noita hintoja.

                            Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                            Comment

                            • Jaska.T
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1536
                              • TaNpere

                              #15
                              Originally posted by SidiOus View Post
                              Muuten tuosta korjaamisesta... Korjataanko noita iskareita tosiaan? Luulisi kyllä että on melko kertakäyttö kamaa siinä vaiheessa kun mehut tulevat pihalle. Tuskin edes aivan halpaa lystiä alkaa yhtä iskaria korjaamaan? Ei sinällään oikein houkuttaisi tuo vaihtoehto.
                              Kyllä noita Koneja ehkä kannattaakin korjata, tiivisteet ne sinne vaihtaa. Ja ymmärtääkseni kaikki konit on säädettäviä eli iskari täyteen mittaan ja sitten männävarren ympäriltä muoviprikka pois ja sitten painetaan iskari kasaan ja pyöritetään uuteen tiukkuuteen. Itse ostin viimeksi uudet Konit avensikseen motoralilta ja huolto mies sanoi että ajat ensin 100tkm vakiosäädöillä ja sitten pyöräytät puolikierrosta tiukkuutta lisää ja ajat toiset 100tkm

                              G30 530e Msport
                              -------------------------------------------------
                              F30 330e Msport
                              E60 525d Msport LCI
                              E39 530d Touring
                              Ex E46 320i coupé
                              Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                              Ex ALPINA B6
                              Ex E34 525i Touring
                              Ex E36 328i Coupe
                              Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                              Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                              Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                              Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                              Never Drive Faster Than
                              Your GuardianAngel Can Fly

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎