Announcement

Collapse
No announcement yet.

Itse pidetty huoltokirja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • siksta
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 675
    • Orimattila

    Itse pidetty huoltokirja

    Olen nyt alkanut tuosta E46:sta pitämään itse huoltokirjaa.
    Eli kerään kansioon kaikki kuitit yms. ja kirjoitan esim öljyjen ostokuittiin, milloin
    on vaihdettu ja kilometrilukema perään.

    Sitä vaan aloin miettimään, että kun joskus alkaa tuota myymään, niin osaako
    tuollaista kukaan oikeasti arvostaa ja ottaa tosissaan vai miettivätkö, että
    tuokin vaan kynällä aina satunnaisia päivämääriä ja kilsoja sutinut lappuihin?

    Ihan periaatteesta en mihkään liikkeeseen vie huoltoon, ellei ole niin paha
    vika, että itseltä menee ikä, terveys sekä laatikko olutta, että kuntoon saa.
    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Itse pitänyt samanlaista kirjasta itsekin, vaikka olisin osat itse vaihtanutkin.

    Itse myös arvosta tuollaista, joku muu ehkä ei.
    Monihan näitä miinoja itse huoltaa alusta loppuun, niin ei tule sitä huoltoliikkeen kuittia sitten.

    Mut jos vaikkapa alustan osia on itse vaihtanut, niin kyllähän ihan katsomalla jo näkee et onko joku tukivarsi 10v vai 1v vanha... Ehkä
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • siksta
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 675
      • Orimattila

      #3
      Juurikin näin!

      Ja jos mä olen varaosaliikkeestä käynyt sen tukavarren kalliilla ostamassa, niin
      enkai mä ole sitä vaihtamattakaan jättänyt.
      F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

      Comment

      • Raine
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2603
        • N/A

        #4
        ..........
        Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:53.
        ///Motorporot

        Comment

        • Camo
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1662
          • Lahti

          #5
          Itse arvostan ainakin. Myös omasta Zetasta olen jemmannut lähestulkoon kaikki kuitit. Öljynvaihdosta tietenkin otan leiman huoltokirjaan, vaikka en merkkiliikkeessä vaihdatakaan. Myös katsastuskuitit yms. on tallessa.

          Ehdottomasti kannattaa, eikä ole turhaa hommaa :jepo:
          Current:
          Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
          DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


          Previous:
          Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
          E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
          Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
          E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            #6
            Sama se mun mielestäni on kuka sen "huoltokirjan" on tehnyt. Jos joku viitsii auton käyttöä tuolla tavalla dokumentoida, niin ehkäpä se kertoo auton pidosta jotain. Tehtaan huolto-ohjelmassa tosin taitaa olla asioita jotka tehdään ennenkuin joku hajoaa. Eli hyvä olisi olla ainakin joskus leima "isosta" huollosta valtuutetulta liikkeeltä.
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2553
              • Kirkkonummi

              #7
              Itse ainakin yritän aina laittaa sinne käyttöoppaan viimeisille sivuille merkinnät öljynvaihdoista jne, mitään kuitteja ei ole tullut kyllä lisättyä. Jos ei muuta, nii ei ainakaan tarvitse alkaa muistelemaan, milloinkas se öljynvaihto tulikaan tehtyä. Ei dokumentaatio arvoa ainakaan alenna, varsinkin kun käydään keräilemässä leimoja harrastuskirjaan tai näkymättömiin on ruuvattu satojen eurojen edestä vaihto-osia..
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Siis, tuon huoltokirjan suurin funktio on kuitenkin hahmottaa ko.auton kilometrilukeman oikeellisuutta. Se että huollot tehdään itse, tarkoittaa näin autokauppiaan näkökulmasta sitä että kilometrikertymää ei voi tarvittaessa tarkistaa ja tietyissä tapauksessa se on siis joka tapauksessa vaihtoarvoa laskeva tekijä. Eli se kuinka hyvin auto on "ylihuollettu" on kuitenkin vähän merkitystä sille kuinka luotettavana mittaristossa seisovaa ajokilometrikertymää voidaan pitää. Toki, mikäli eri huoltotoimenpiteet on kirjaan kuitenkin merkitty ajokilometreineen ja näitä merkintöjä tukee osien ostokuitit, ei vahinko välttämättä ole suuri.
                Itse huollon näkökulmasta tällä on vähän tai ei ollenkaan merkitystä näin autokauppiaan+auton ostajan näkökulmasta. Se millä hieman kuitenkin on, on se että yksityishenkilö ei oikeasti tiedä niitä painotuksia mitä mikäkin merkki+malli huolloissa vaatisi. Eli vaikka huolto-ohjelma ei sitä suoraan kertoisikkaan niin esim. jokin merkki+malli vaatii säännöllistä täyttä jarruhuoltoa tai etupyöränlaakerien kiristyksen, kun taas joku tarvitsisi vedenpoistokanavien aukaisun, tms.
                Pentti Perusautoilija usein näkee auton "huolloksi" sen että koneeseen kaadetaan Edgesporttia 10tkm:n välein ja samalla mm.alustanosia vaihdellaan vasta kun alkaa kolinat tai saadaan hylky leimalla.
                Ei useinkin ihmetellään kun virallisessa huollossa on jätetty kusipojan neste tarkistamatta samalla kun itse huollossa on keskitytty niihin oikeasti oleellisiin ja kullekkin merkille+mallille tyypillistä huoltoa vaativiin seikkoihin.
                Eli niihin seikkoihin jotka tulevat eteen joka tapauksessa ennen seuraavaa huoltoa, mikäli niitä ei tehdä. Pentti Perusautoilijalla ei tällaista tietoa voi olla, jolloin hän tietenkin keskittyy moottoriöljyjen+suodattimen vaihtoon ja jättää mm.alustan läpikäymisen katsastusinssin huoleksi.

                Comment

                • 180578
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 172

                  #9
                  Minulle ei itse rustattu "huoltokirja" merkitse yhtään mitään!!
                  Mistä sitä tietää, mihin autoon ne palikat on ruuvattu ja mihin autoon öljyt kaadettu! Kuitteja saa nykyään mistä tahansa, joten ne eivät paljon asiaa auta. Sama kyllä koskee valitettavasti korjaamoiden leimoja. Kuitenkin minut vakuuttaa parhaiten merkkikorjaamon leima ja kuitti.

                  Itse en kuitenkaan käytä autoa merkkikorjaamolla kuin isoimmissa "tarkastuksissa", muuten vaihdatan öljyt tutussa pikkukorjaamossa. Veloittavat siitä yleensä 8 euroa, joten se on mielestäni hyvinkin kohtuullinen korvaus jäteöljyn kierrätyksestä ja uusien laittamisesta. Ohessa saan merkinnän leimoineen huoltokirjaan ja virallisen kuitin, josta selviää käytetty öljy. Kyseisestä liikkeestä löytyy myös autoni huoltohistoria.

                  Comment

                  • goldenm
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 544

                    #10
                    Pentti Perusautoilijalla ei tällaista tietoa voi olla, jolloin hän tietenkin keskittyy moottoriöljyjen+suodattimen vaihtoon ja jättää mm.alustan läpikäymisen katsastusinssin huoleksi.
                    Täyttä totta.. Ja useimmiten monen "täyshuolto" käsittää vain öljyhuollon, alusta jätetään useinkin omalle kontolleen..
                    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                    Comment

                    • Pande
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1324
                      • Helsinki

                      #11
                      Kyllä se on parempi kun on itse merkannut ylös huoltoja + kuitit kun ei olis yhtään mitään dokumenttia auton historiasta. Kuinka moni oikeesti viittii ruveta väärentää jotain kuitteja :think Tietenkään ei kaikkeen pidä sokeasti luottaa, mutta kyllä itse arvostan jonkun verran jos on kaikki huollot ja tehdyt työt ylhäällä + ne kuitit osista.
                      Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                      330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                      sigpic

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17845
                        • PKS

                        #12
                        Originally posted by 180578 View Post
                        minut vakuuttaa parhaiten merkkikorjaamon leima ja kuitti.
                        Ja minut yleinen kunto.

                        En näe mitään todellista arvoa huoltokirjalla oman auton kohdalla. Mentaliteettini on se, että autosta pitää näkyä ylle se, että sitä on huollettu. Ja nyt en tarkoita sitä, että konehuoneeseen on suihkittu puhidstusainetta Jokainen näitä vehkeitä harrastaneena pystyy muutaman kymmenen minuutin tiirailulla tekemään riittävät johtopäätökset, jos kuitenkin oston jälkeen jotain mullistavaa löytyy - se korjataan.

                        Jokatapauksessa alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Sekä harrasteautoista, että käyttöautosta löytyy nippelifaktat mitä kaikkea minä niille olen tehnyt ajoa, pesua ja tankkausta lukuunottamatta. Se keräänkö tätä faktaa muita varten vai itseäni, en tiedä. Uskon, että omistamistani yksilöistä pystyy kunnon päättelemään ihan tutkimalla ja loput kuulee tarvittaessa minulta suusta Toki se huoltokirja on jees jos sellainen on, mutta kaupanteossa en ole vielä sen merkitystä huomannut. Ehkä alle 100tkm ajetun 'uuden auton' kohdalla tilanne muuttuu minullakin ja koen sen välttämättömäksi. Sen jälkeen kyllä jos totta puhutaan, ei paljon merkitystä.

                        p.s. itse huolletaan kaikki mihin kyetään, eli tänä päivänä 90% toimenpiteistä. Korjaamolle tuntemattomiin käsiin en uskaltaisi edes harrasteautoja viedä vaikka ilman huoltaisivat. It's just me.
                        Last edited by Dualfun; 29-04-2008, 13:52.
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                        ½
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Camo
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1662
                          • Lahti

                          #13
                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Ja minut yleinen kunto.

                          En näe mitään todellista arvoa huoltokirjalla oman auton kohdalla. Mentaliteettini on se, että autosta pitää näkyä ylle se, että sitä on huollettu. Ja nyt en tarkoita sitä, että konehuoneeseen on suihkittu puhidstusainetta Jokainen näitä vehkeitä harrastaneena pystyy muutaman kymmenen minuutin tiirailulla tekemään riittävät johtopäätökset, jos kuitenkin oston jälkeen jotain mullistavaa löytyy - se korjataan.

                          Jokatapauksessa alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Sekä harrasteautoista, että käyttöautosta löytyy nippelifaktat mitä kaikkea minä niille olen tehnyt ajoa, pesua ja tankkausta lukuunottamatta. Se keräänkö tätä faktaa muita varten vai itseäni, en tiedä. Uskon, että omistamistani yksilöistä pystyy kunnon päättelemään ihan tutkimalla ja loput kuulee tarvittaessa minulta suusta Toki se huoltokirja on jees jos sellainen on, mutta kaupanteossa en ole vielä sen merkitystä huomannut. Ehkä alle 100tkm ajetun 'uuden auton' kohdalla tilanne muuttuu minullakin ja koen sen välttämättömäksi. Sen jälkeen kyllä jos totta puhutaan, ei paljon merkitystä.

                          p.s. itse huolletaan kaikki mihin kyetään, eli tänä päivänä 90% toimenpiteistä. Korjaamolle tuntemattomiin käsiin en uskaltaisi edes harrasteautoja viedä vaikka ilman huoltaisivat. It's just me.
                          Näinhän se kyllä on. Tosiaan vaikka arvostan sitä huoltokirjaa, niin haluan, että myös auto näyttää vähintään samalle kuin huoltokirja antaa olettaa. Tosin mikään välttämättömyys koko kirjanen ei ole, vaan yleiskunto ratkaisee.

                          Itse aloin laiskaksi tuon teinixcoupen jälkeen ja päätin jättää nuo huollot toisten hommiksi (tosin silti tulee toimenpiteitä tehtyä asenteella: kun teen ite ni säästän, mm. alustan vaihto..), mutta huoltofirman on oltava ehdottoman luotettava tai tuttu. Tästä syystä käytänkin autojani tuossa tutussa vanhassa mestassa, jossa tiedän, että tyypit osaavat hommansa ja arvostavat toisten ajoneuvoja. Esimerkkinä öljynvaihto kyseisessä mestassa ja oli harjoittelijajunnu siinä hommissa, niin sanoi suoraan ettei aja Zetaa nosturille, kun näki että maavaraa ei ole paljoa, niin ei kokemattomuutensa takia ota mitään riskiä. Korjaamon omistaja tuli itse ajamaan auton nosturille ja on muuten sellainen tyyppi, jonka käsiin voisin antaa minkä vain auton, sillä siitä kyllä huomaa, että osaa arvostaa harrasteautoja, olivat ne sitten minkä merkkisiä vain.
                          Current:
                          Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                          DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                          Previous:
                          Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                          E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                          Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                          E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                          Comment

                          • Tuuve
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2005
                            • 733
                            • Pk-seutu

                            #14
                            Todennäköisesti ne jotka tollaista kirjaa pitävät, niin sellaista arvostavat. Ja sama homma sitten toisinpäin.

                            Jos itse kuvittelisin tilanteen, että olisin autoa menossa ostamaan ja myyjä alkaisi suu vaahdoten esittelemään kyseisenlaista opusta, niin ensimmäinen ajatus olisi todennäköisesti negatiivinen. Todennäköisesti ajattelisin hinnassa olevan reilusti lisää "hyvin" huolletusta autosta, vaikka eihän siihen tollainen kirja vielä mitään sinällään sano.

                            Itse en tollaisia kirjoja pidä, vaikkakin autoihin liittyvät laskut ovat kyllä tallessa vuosikohtaisissa mapeissa omaa kirjanpitoani varten.
                            Ostotilanteessa tollainen kirja olisi tyhjää parempi, mutta hirveästi en sille painoarvoa, saati sitten rahallista arvoa rupeaisi antamaan.
                            Enemmän kertoo kuitenkin juuri aikaisemmin Dualfunin mainitsema auton yleiskunto, ja se puhuisi meikäläiselle enemmän kun kirja.

                            Emäntä oli pitänyt vanhasta harrasteautostaan (b-manta) tuollaista kirjaa, ja sanoi että olihan se kiva vuosien jälkeen katsella kuitteja ja muistiinpanoja, ja muistella niistä mieleentulevia asennuksia ym. Tuossa mielessä kirjan hyöty on sitten taas enemmän henk.kohtainen, josta joku saa kiksit, ja joku ei.
                            BMW X5 E53 4.8is

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Ja minut yleinen kunto.....
                              ....Mentaliteettini on se, että autosta pitää näkyä ylle se, että sitä on huollettu..... Jokainen näitä vehkeitä harrastaneena pystyy muutaman kymmenen minuutin tiirailulla tekemään riittävät johtopäätökset.....
                              Jostakin syystä....jota minä en ihan oikeasti tiedä, minä ja me monet muut jotka autoja on ostanut ja myynyt jo parisen vuosikymmentä, ei nähdä auton yleisestä kunnosta sen sen hetkistä oikeaa mekaanista kuntoa?
                              En myöskään mitenkään pysty 10min tiirailulla sanomaan auton kunnosta yhtään mitään sellaista joka pelastaisi minut myöhemmältä eteenpäin myydyn auton kuntoon liittyvältä jälkipyykiltä?
                              Muistan kyllä joskus alle ja hieman yli parikymppisenä kun ensimmäisiä autoja hieman isommassa kaavassa "jobattiin", niin jostain syystä tuolloin näin tosiaan auton todellisen kunnon ja huoltohistorian n.5min päällipuolisella tarkastamisella?
                              Mitään papereita tai huoltohistoriaa ei tuolloin tarvinnut todellakaan tarkistella, eikä sitä mitä missäkin merkissä+mallissa tulee eteen milläkin kilometrimäärällä. Silloin ei siis tarvinnut myöskään perehtyä lainkaan eri automallien+merkkien eri vikatiheyksiin eikä niiden perusvikoihin, vaan kaiken näki hyvin hoidetusta sisustasta ja vahatusta maalipinnasta.....
                              No, tosin sitten näitä oppirahoja makseltiin jossain vaiheessa oikein urakalla, jonka jälkeen on tuo "röntgenkatse" jostakin syystä täysin kadonnut?
                              Nimittäin, olen todellakin valmis maksamaan hyvääkin liksaa henkilölle joka oikeasti näkee 10min tiirailulla minkä tahansa auton todellisen mekaanisen kunnon niin että voin hyvällä omallatunnolla pistää kiesin heti uudelleen kiertoon ja antaa siihen normaalit ja mielummin pienet extratakuut.
                              Tosin voidaanhan se diili tehdä niinkin että mikäli ongelmia/jälkipyykkejä kuitenkin tulee, niin vähennellään ne sitten tämän röntgenkatseen omaavan sisäänostajan huippuliksasta ensin päältä?
                              Itse kun nyt joudun turvautumaan kahteen päätietoon autoja sisäänottaessani. Eli TODELLISEEN ajokilometrisuoritteeseen ja juuri kulloisenkin auton tyyppiviat milläkin ajosuoritteella, joilla sitten suhteutetaan ostosta syntyneet riskit tähän. Tuo edellinen tyyli kävi 5-vuodessa loputa taloudellisesti kestämättömäksi, kun nyt tämä jälkimmäinen tyyli todennäköisesti vie eläkeikään asti....mikäli tosiaan en löydä Suomesta hyvällä liksalla(mutta huom.omavastuu) hommiin henkilöä joka 10min tiirailulla selvittää kunkin sisääntulevan auton todellisen kunnon?
                              Last edited by Hemi; 29-04-2008, 16:06.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎