ja ettei tässä vielä kaikki kiva niin eikös uuden hallituksen ohjelmassa tainnu lukea, että tulevan hallituskauden aikana liikennepolttoaineiden verotusta nostetaan siten, että bensa kallistuu noin 7,5 c/ l ja riisseli 4,5c/l ....
+tämä edellisen hallituksen dieselveron siirto polttoaineeseen
Paitsi että dieseleitten hankinta nykyään jopa todella paljon halvempaa kuin bensakoneisten ja tarjontaa on todella paljon enempi, tarkoitan e60/e61, e90/e91 jne..sama homma myös muilla merkeillä..
Ja juuri olen harkitsemassa suurempikoneisen bensa-bemun hankintaa.
Anna mennä vaan, kohta ei enää tule vastaan kuin isokoneisia bensabeemereitä kunhan diesel vähän vielä kallistuu ja ne bensarosvoja kauhistelevat huoltoasemien kantisukot kaljahuuruissaan alkaa käyttämään polkupyöriä.
Just tossa päivänä muutamana osuin kävelemään kaupan parkkiksella autoni luokse kun kuulin jonkun vanhemman herrasmiehen päivittelevän vaimolleen mun autoa että "kuinka kellään on varaa ajaa tollasella bensarosvolla"
Pass(k)atti on iso perusauto. Pitääkö olla saman kokoinen vai ei vaikuttaa aika paljon. itse vaihdoin V70:stä nykyiseen säästöpossuun ja tyytyväinen olen ollut.
Itse suosittelisin esim 318iA/320iA malleja. Molempien teho riittää normaaliajossa tarpeeksi ja kulutus on aisoissa. Toki bemussakin on omat vikansa, mutta alle 5 vuotiaan auton hinaukset ja sijaisauton maksaa valmistaja takuun jälkeenkin. Hyvin pidetyn auton kilometrit ei näy muualla kuin mittarissa. Ainakin kolmosen (e90/91) vioista on oma ketjunsa täällä. Budjettiisi saa hyvin E91-korimallien autoja.
Ajettavuus on hyvä tai parempi ja muiden autoilijoiden asenne on keskimäärin kohtuullisen hyvä sua kohtaan. Eli eivät kiilaile ja väistävät oikeanpuoleiselle kaistalle tarvittaessa. (vaimo tästä kertoo joka kerta ajettuaan mun autolla, itse en ole huomannut).
Itse suosittelisin muuta kuin perusmustaa sisustusta. Omassa on vaalea nahkasisustus ja muuttaa ulkonäön sekä tunnelman ihan täysin.
sigpic
Nykyinen auto F10 (2013)
Entisiä: E60 (2008), E90 (2008)
Volvot (2004, 2005, 2008)
Fiudet (1986, 1993, 1999, 2001)
Paitsi että dieseleitten hankinta nykyään jopa todella paljon halvempaa kuin bensakoneisten ja tarjontaa on todella paljon enempi, tarkoitan e60/e61, e90/e91 jne..sama homma myös muilla merkeillä.
Aivan sama tuo ostohinta . Tarkoitin, että käyttövoimaveron takia ei kannata olemattomilla ( <30 000km) ostaa dieseliä halvemman ajon takia - se ei sitä ole. Jos haluaa pettää itseään tankatessa pienemmällä summalla - oma valinta. Eri asia on, jos näkee vääntävämmässä koneessa jotain mukavampaa tai siinä, ettei tarvitse niin tiheään käydä tankkaamassa.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Aivan sama tuo ostohinta . Tarkoitin, että käyttövoimaveron takia ei kannata olemattomilla ( <30 000km) ostaa dieseliä halvemman ajon takia - se ei sitä ole. Jos haluaa pettää itseään tankatessa pienemmällä summalla - oma valinta. Eri asia on, jos näkee vääntävämmässä koneessa jotain mukavampaa tai siinä, ettei tarvitse niin tiheään käydä tankkaamassa.
Käyttövoimavero laskee ensivuonna 18%. Ja dieselin hinta nousee.
Käytännössä keskimäärin dieselin kannattavuus
menee tasan bensan kanssa 18 tkm kohdalla.
"Käyttövoimaveron taso on mitoitettu siten, että bensiini- ja dieselkäyttöisen henkilöauton verorasitus on
suurin piirtein yhtä suuri noin 18 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella"
Aiemmin raja oli jossain 20-25 tkm.
Nyt tuo "käyrä" loivenee molemmista päistä, ts. paljon ajavat säästää vähemmän
ja vähän ajaville diesel tulee paremmin kannattavaksi.
Tuskin millään normiautolla raja on 30tkm:ssä.
Jos olet tätä mieltä, kerro esimerkit niin lasketaan se ero...
Käyttövoimavero laskee ensivuonna 18%. Ja dieselin hinta nousee.
Käytännössä automallista riippuen dieselin kannattavuus
menee tasan bensan kanssa jossain 10-15 tkm kohdalla.
Aiemmin raja oli jossain 15-20 tkm.
Nyt tuo "käyrä" loivenee molemmista päistä, ts. paljon ajavat säästää vähemmän
ja vähän ajaville diesel tulee paremmin kannattavaksi.
Tuskin millään normiautolla raja on 30tkm:ssä.
Jos olet tätä mieltä, kerro esimerkit niin lasketaan se ero...
Ok, en ollut tietoinen tuosta veron laskusta. Mutta onko 18% vaikutus noin suuri? Aiemmin on kyllä puhuttu tuollaisesta +20 000km, että diesel kannattaa. Tarkoitin 30tkm:llä sitä, että vasta silloin olen pitänyt dieseliä järkevänä vaihtoehtona, koska dieselissä on tuo paljon puhuttu hankintahinta ja vikaherkkyys (=huoltokulut) suuremmat...
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Ok, en ollut tietoinen tuosta veron laskusta. Mutta onko 18% vaikutus noin suuri? Aiemmin on kyllä puhuttu tuollaisesta +20 000km, että diesel kannattaa. Tarkoitin 30tkm:llä sitä, että vasta silloin olen pitänyt dieseliä järkevänä vaihtoehtona, koska dieselissä on tuo paljon puhuttu hankintahinta ja vikaherkkyys (=huoltokulut) suuremmat...
Korjasin vähän lukemia kun piti tarkistella tietoja ettei mennyt ihan rahi-menetelmäksi...
Tilanne muuttui jo 2009 huomattavasti kun siirryttiin päästöpohjaiseen autoverotukseen.
Tällöin diesel autojen autovero tippui -> arvonalenema tasoittui bensan ja aiemmin reilusti kalliimman dieseli välillä.
Lisäksi (2010?) tehty ajoneuvoverotuksen muutos CO2 pohjaiseksi sekin vähensi diesel auton kuluja suhteessa bensaan.
Ja kommenttina tuohon vikaherkkyyteen että a) uudemmissa ei juurikaan vikoja b) pitäisi verrata saman verran ajettuja
Onhan se fakta että esim. ensimmäiset E60/61:t on bensoina paljon vähävikaisempia. Ja sedanissa vähemmän ongelmia kuin farkussa.
Ja manuaalissa vähemän kuin automaatissa.
Korjasin vähän lukemia kun piti tarkistella tietoja ettei mennyt ihan rahi-menetelmäksi...
Tilanne muuttui jo 2009 huomattavasti kun siirryttiin päästöpohjaiseen autoverotukseen.
Tällöin diesel autojen autovero tippui -> arvonalenema tasoittui bensan ja aiemmin reilusti kalliimman dieseli välillä.
Lisäksi (2010?) tehty ajoneuvoverotuksen muutos CO2 pohjaiseksi sekin vähensi diesel auton kuluja suhteessa bensaan.
Ja kommenttina tuohon vikaherkkyyteen että a) uudemmissa ei juurikaan vikoja b) pitäisi verrata saman verran ajettuja
Onhan se fakta että esim. ensimmäiset E60/61:t on bensoina paljon vähävikaisempia. Ja sedanissa vähemmän ongelmia kuin farkussa.
Ja manuaalissa vähemän kuin automaatissa.
Jep, plus tarkoitin vikaherkkyydellä, että turbo, siirtopumput ym., joita ei bensavehkeissä mene eli kalliimpaa siinä mielessä ylläpitää. Ko. esimerkit kalliita osia.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Oma auto tulossa myyntiin, niin kysytääs nyt onko täällä kenelläkään kiinnostusta. Autona E39 528ia steptronic 1996 siistikuntoisella nahkasisustalla. Miinuksia on syyläri tukossa (puhdistus tai uusiminen) ja ulkoapäin auto on jokseekin epäsiistin näköinen. Ajettu + 400tkm. Katsastus ummessa, mutta ei pitäis olla mitään sanottavaa leimalla ku viime katsastuksen jälkeen ajettu muistaakseni n. 500km eli auto samassa kuosissa kuin viime katsastuksessa. Kone toimii, laatikko toimii ja ihan mukava peli. Pientä sanomista siellä täällä, joten en kehtaa paljoa tuosta pyytää joten 2000€ olisi sellainen sopuhinta omasta mielestäni kerran siitä jää laitettavaa ostajalle.
Emännälle työ/kauppa/matka kuljetin olisi hakusessa....Ehdotin bemari, jä kuvia näytin, ihastui. Budjetti 12-13t, palmu öljy (ok, oikein kohdalla voi joustaa), ilmastointi. Joten ajattelin että helppoahan sen on oltava. Mutta ei.... En tiedä mitään UUSISTA bemareista, joten e46 vai e39? Nelikosta puhui, mutta se saa jäädä (tai jos oikea tulee kohdalle, niin... mutta ei ole se kynnys kysymys). Mukaan jos mahtuisi vakituisesti 2 ihmistä ja 1 koira, joten e46 tilat ei ole ongelma. Kilometrit vuodessa noin 35-40tkm, joten diisseli olisi sen puoleen järkevämpi, mutta toisaalta kaikenhan se vie...
Nää puheet on taas mutua ilmeisesti. itse aikanaan dieseliä katselin ja totesin jo 10tkm riittävän jotta päästään kustannuksissa bensan kanssa samoihin. kaikki tuosta ylimenevät kilometrit on jo plussaa. Toki jo bensavehje on erittäin pieniruokanen mutta laskin kulutuksen jollain 8.5-9l/100 ja diesel tais olla 5.5-6l/100
Se on sitten jo eriasia jos uutta autoa mene rahoituksella hakemaan niin todellisuus kilometreissä taitaa olla se 25tkm mutta kun kyse on halvoista autoista niin tuollasia rahotushuolia ei normaalisti ole.
Nää puheet on taas mutua ilmeisesti. itse aikanaan dieseliä katselin ja totesin jo 10tkm riittävän jotta päästään kustannuksissa bensan kanssa samoihin. kaikki tuosta ylimenevät kilometrit on jo plussaa. Toki jo bensavehje on erittäin pieniruokanen mutta laskin kulutuksen jollain 8.5-9l/100 ja diesel tais olla 5.5-6l/100
Se on sitten jo eriasia jos uutta autoa mene rahoituksella hakemaan niin todellisuus kilometreissä taitaa olla se 25tkm mutta kun kyse on halvoista autoista niin tuollasia rahotushuolia ei normaalisti ole.
Vuodenvaihteen jälkeen se kannattavuusraja dieselissä on suunnilleen 40tkm tienoolla kun dieselin litrahintaan lätkästään korotus.
LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
Comment