Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensankulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17476
    • Turku

    Originally posted by Vibaa View Post
    Autona E34 530iA.
    M60B30 + ZF5HP18 tomaatti.

    Ajelut välillä kaupunki- ja välillä matka-ajopainoitteisia.


    Kaikki auton tankkaukset vuoden varrelta:
    Sulla on erikoinen kulutuskaavio . Itselläni käyttiksessä nimenomaan nuo talven pakkaskuukaudet on isoimmilla kulutuslukemilla ja kesäkuukaudet pienimmillä. Miten tuo kesäkuu näyttää tuolta ?

    Oma kaavio toukassa (heinäkuun ajoin pääosin kasilla, joten ko. kk:ssa on lähinnä vain peräkärryvetoja rakennustarvikkeita mökille):

    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Laku View Post
      Miten tuo kesäkuu näyttää tuolta ?
      Partyilla kuminpolttoa koko vkl

      Comment

      • Vibaa
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 581
        • Vaasa

        Originally posted by Laku View Post
        Sulla on erikoinen kulutuskaavio . Itselläni käyttiksessä nimenomaan nuo talven pakkaskuukaudet on isoimmilla kulutuslukemilla ja kesäkuukaudet pienimmillä. Miten tuo kesäkuu näyttää tuolta ?

        Oma kaavio toukassa (heinäkuun ajoin pääosin kasilla, joten ko. kk:ssa on lähinnä vain peräkärryvetoja rakennustarvikkeita mökille):
        Voipi olla että on ollut enemmän kaupunkiajoa kesäkuussa. Voi olla niin että yhtenä kuukautena on 80% matka-ajoa sekä 20% kaupunkiajoa, jonain kuukautena toisinpäin.
        Yleisesti keskinopeudet matka-ajossa hieman korkeammat kesällä kuin talvella joka myös selittää osaksi korkeamman kulutuksen.

        Kesäkuussa on ehkä hieman reippaampi kyyti myös maistunut

        Niin ja toki pienet viat ovat voineet vaikuttaa kulutukseen hetken ajan, esim. öljyä tulppien koloissa sekä imusarjan takaosassa sijaitsevan venttiilin laukeaminen.
        E: hmm huoltokirja kertoi että nämä ilmenivät jo maaliskuussa :think
        Last edited by Vibaa; 07-01-2012, 16:13.
        sigpic
        E34 530iA

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          Originally posted by Vibaa View Post
          Autona E34 530iA.
          M60B30 + ZF5HP18 tomaatti.

          Ajelut välillä kaupunki- ja välillä matka-ajopainoitteisia.

          Pelkässä matka-ajossa kulutuksen saisi oikein pihistelemällä 8-9 tuntumaan.

          Ylipäätänsä kaikkia lukemia saisi varmaan alaspäin keventämällä kaasujalkaa hieman, kuten myös manuaaliaskilla
          Muuten ajot ovat olleet suht taloudellisia jarrutusten, ennakoinnin, moottorijarrutusten etc. suhteen mitä automaatilla nyt pystyy siihen vaikuttamaan.

          Kaikki auton tankkaukset vuoden varrelta:

          Omalla 530i vuoden keskikulutus ajotietokoneen mukaan 12.3/100, ajotyyli ei ole mitenkään taloudellinen ollut, päinvastoin Matka ajoa @100kmh päässyt tolla pienimmillään 7.4/100
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Tuli kerran ajettua eräällä Passatilla, missä oli 2.8 V6 Syncro ja siinä sattui sillä kertaa olemaan joku tarkka polttoainemittauslaitteisto kiinni jotakin tutkimusta varten ja siinä huomasin, että pelkästään jo pieni soutaminen nopeudessa maantiellä, nostaa kulutusta jopa puoli litraa sadalla. Lisäksi jarruttelu ja kiihdyttely jonossa saattoi nostaa kulutusta jopa 4 litraa. En siis ihmettele yhtään, että joillakin tuntuu palavan maantielläkin enemmän polttoainetta, jos ajotottumukset ovat erilaiset. Parhaiten säästää polttoainetta, kun ajaa reilulla välillä edellä ajavaan, et jarruttele ollenkaan ja nopeus pitää pyrkiä pitämään mahdollisimman vakiona, mutta ilman turhaa jännittämistä. Nimittäin sekin tuli testattua, että jatkuva kaasupolkimen hierominen aiheutti myös kulutuksen nousua. Vakkari ei myöskään ollut loppupeleissä mikään maailman paras polttoaineensäästölaite.

            Comment

            • Vibaa
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 581
              • Vaasa

              Originally posted by Ramzez View Post
              Tuli kerran ajettua eräällä Passatilla, missä oli 2.8 V6 Syncro ja siinä sattui sillä kertaa olemaan joku tarkka polttoainemittauslaitteisto kiinni jotakin tutkimusta varten ja siinä huomasin, että pelkästään jo pieni soutaminen nopeudessa maantiellä, nostaa kulutusta jopa puoli litraa sadalla. Lisäksi jarruttelu ja kiihdyttely jonossa saattoi nostaa kulutusta jopa 4 litraa. En siis ihmettele yhtään, että joillakin tuntuu palavan maantielläkin enemmän polttoainetta, jos ajotottumukset ovat erilaiset. Parhaiten säästää polttoainetta, kun ajaa reilulla välillä edellä ajavaan, et jarruttele ollenkaan ja nopeus pitää pyrkiä pitämään mahdollisimman vakiona, mutta ilman turhaa jännittämistä. Nimittäin sekin tuli testattua, että jatkuva kaasupolkimen hierominen aiheutti myös kulutuksen nousua. Vakkari ei myöskään ollut loppupeleissä mikään maailman paras polttoaineensäästölaite.
              Juuri näin, rasittavaa kun suuri osa muista autoilijoista vispaa tuolla liikenteessä kuin olisi jousi kaasupolkimen sekä jalan välissä. Etenkin mikäli ei ole ohituspaikkoja taikka vauhti vaihtelee yli 15km/h jolloin suht normaali turvavälikään ei riitä.
              sigpic
              E34 530iA

              Comment

              • Jonee^^^^
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 140
                • Viitasaari

                ex volvolla 3-6l/100km
                ämmällä 8-18l/100km
                F01 730D
                E30 4d M60 turbo

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1493
                  • Ilvola

                  Vakkarillakin (helppo kun voi "nukkua" kotimatkan) pääsee kohtuulliseen kun järjestelee takaa tuleville ohituspaikat. Motarilla työmatkalla huomaa vakkarikuskit ja voi säätää nopeuden just. Siis ennakointi, turha paino autosta pois ja rengaspaineet hiukka plus.

                  Parempi tulos syntyy "jäykkänilkalla" eli muuten kuten vakkari, mutta nilkka ei koskaan muuta kaasupolkimen asentoa. Tämä nyt talvella kun M5 vakkari on liukkailla liian ärhäkkä ja lisättynä:
                  - Risteyksiä lähestyessä ennakoi niin ettet joudu jarruttamaan tai ainakaan pysähtymään.
                  - Keskinopeuden ratkaisee hitaimmat kohdat ja vie energiaa.
                  - Pyri ylläpitämään tasanopeus hitaissakin kohdissa, tingi ennen suorilla huipusta.
                  - Jarrutus vie aina energiaa ja kuluttaa tekniikkaa.
                  - Säädä nopeus kierrokset hiukka parhaan väännön yläpuolella.
                  - Hyödynnä liike-energia rullaamalla, auto kulkee satoja metrejä hitaastikkin.
                  - Rullatessa kone sammuksiin jos ei tehostajia (bimmerillä on joten tyhjäkäynnillä).

                  Paras tulos syntyy "jäykkänilkalla" rauhallisessa n. 2/3 tehosta kiihdytysasennossa esim. 80km
                  alueella sammuttaen 95km/t, vapaalla rullaten kytkin pohjassa ja käynnistäen 70km/t. Keskinopeus n. 80km/t, mutta kanssa-autoilijoilta näkyy palavan päreet!

                  Sitten se kielletty jolla säästää vielä enemmän rekan perässä...!, on yöllä tosi helppo automaatti huonoissa keliolosuhteissa ja voi pitkässä siivussa rentoutua kun "Kyllä rekka reikää tekee!"
                  Last edited by tsbmw; 08-01-2012, 08:59.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • janne36
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 72
                    • Liperi

                    m20b25 e30 touringin kopassa seka ajossa näin talvella n.12 litraa/100km, maantiellä pääsee 7.5-8.5 lukemiin.
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten


                    e21 316, e30 316, e39 523i
                    Entiset:e46 328i, e39 523i, e39 530d, e34 518i, e36 320i, e38 728i, e34 525tds, e30 325i, e36 325i, e30 320i, e36 320i, e39 540ia, e34 520i, e38 740ia, e36 316i, e30 316, e60 525d, e90 330d

                    Comment

                    • MattiH90
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2012
                      • 26
                      • Kempele

                      Tässä muutamana päivänä seurannu kulutusmittaria jos edes sinnepäin näyttääkään. Mittari pysyny 20l hujakoilla ja matkaa tulee päivittäin reilu 70km yhteensä ja mittarin mukaan 85kmh isolla tiellä ajaessa. Kierroksia maltilliset alle 2500rpm ja viitosvaihde. Viisari pysyny 6l kohdalla aika hyvin. Toki ku kiihdyttää niin kummasti katoaa kolmenkympin paremmalle puolen. Ja autona E34 M50B20 ja manuaaliaskilla.

                      BMW E34 520i M50B20 '91 -Purkutuomio

                      Comment

                      • t-mos
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2011
                        • 40
                        • Tre

                        Ensimmäiset 5000km tuolla e39 520d touringilla takana. Kulutus vaihdellut välillä 5.7-6.2. Ajoista 70% maantiellä, 20% taajamissa ja 10% kaupungissa.

                        Kiinnostaisi mitä on muilla saman 520d mallin omistajilla vienyt?
                        Z4 e85 -06

                        Audi A4 --10

                        Comment

                        • Petri
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 3156
                          • Nummela

                          E36 320i (M52B20), laskettu kulutus 9,7l/100km. Puolet moottoritiellä ja toinen puolisko todellista kaupunkiajoa(Hki-Vantaa) liukkaalla kelillä...
                          E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                          E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                          Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                          Comment

                          • Villjo
                            Newbiemmer
                            • Jan 2012
                            • 2
                            • Finland

                            316 1.8 valvetronic kulutus

                            Morjesta pöytään!

                            Ostin tuossa pari kuukautta sitten tuommosen -02 316 farkun 1.8 valvetronic koneella ja olen "vähän" yllättynyt sen bensan kulutuksesta....

                            Sekalaisessa ajossa kulutus on ollut tasaseen n.10l/100km koko ajan.
                            Matka-ajossa kulutus oli 7.2l/100km tosi nätillä ajolla, mutta täydellä lastilla. (3 aikuista + 2 lasta + peräkonttitäynnä)

                            Onko tämä ihan normaalia vai onkohan tuossa jotain vikaa kun noin hyvin bensa maistuu?

                            Muuten olen kyllä ollut tosi tyytyväinen, että palasin foordin erehdyksen jälkeen takaisin Bemariin

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8971
                              • Kellokoski

                              Ensivaikutelmia tuosta uudesta tulokkaasta eli -00 735ia. Suunnilleen samalla menee kuin tuo ex -97 vastaava.
                              Sekalaisessa työmatkaliikenteessä obc mukaan 11.9l/100km. Eilen pistin tankin täyteen niin katsotaan mitä todellisuudessa ottaa parin päivän päästä :think

                              Matkassa veikkaisin että jossain 9-9.5l paikkeilla mennään..
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by _nixu_ View Post
                                Ensivaikutelmia tuosta uudesta tulokkaasta eli -00 735ia. Suunnilleen samalla menee kuin tuo ex -97 vastaava.
                                Sekalaisessa työmatkaliikenteessä obc mukaan 11.9l/100km. Eilen pistin tankin täyteen niin katsotaan mitä todellisuudessa ottaa parin päivän päästä :think

                                Matkassa veikkaisin että jossain 9-9.5l paikkeilla mennään..
                                Tuon perusteellahan 740 on vähemmän janoinen kuin 735?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎