Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelikko katumaasturi hakusessa, F25 X3, MB GLK vai LR Evoque?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Nelikko katumaasturi hakusessa, F25 X3, MB GLK vai LR Evoque?

    Morjens pitkästä aikaa. Olis tarkoitus päivitellä käyttistä paremmin veneen vetohommiin soveltuvaksi ja arvon foorumilaisten kokemuksia kuulisin mielellään jos näistä malleista olis kokemusta.. Vähä maavaraa sais tosiaan olla enemmän ja kun nyt muutaman kerran on jääny kiinni luonnonramppiin niin nelivetoakin osaisi arvostaa, sekä pitää olla dieseli ja automaatti. Venepaketti mulla on 1000kg trailerilla ja lähinnä olen katsonut autovaihtoehtoja alle 2500kg kokonaispainolla koska en omista pikku-e:tä. Toki kyllähän kortinkin voisi päivittää, mutta hyvin muuten pärjäisi tommosella keskikokoisella katumaasturilla. Eli mallit jotka kiinnostaisi ensisijaisesti on:

    1. BMW F25 X3 30-35d

    2. Mercedes Benz GLK 220 dci facelift

    3. Land Rover Evoque

    Mielellään jos alle 200tkm ajettu löytyis, tai ei ainakaan paljoa päälle. X3:nen kulkupuolen osalta vie varmasti noita muita, mutta miten on luotettavuuden laita? Ilmeisesti F25 N57 koneessakin on jotain lapsuksia, ja kait mersun OM651 koneessakin jossain määrin venyviä ketjuja on ollu.. mutta entä lantikan AJ200D kone.. ei meinaa oikein mitään infoa löytyä siitä..? Entä muu tekniikka ja automaattilaatikkopuoli? Löytyykö kellään kokemuksia tai vertailupohjaa näistä kaikista malleista, tai jos on tiedossa jotain tiettyä ongelmaa. Saa toki kehuakin.
    ​​​​​​
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • evilracer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2015
    • 218
    • Suomi

    #2
    GLK:ssa taitaa suurin ongelma olla vasemman etuvetarin tukilaakerointi joka väljistyy ja pahimmillaan halkaisee öljypohjan, virallinen korjausmetodi on vaihtaa koko öljypohja mutta jotkut korjaamot noita onnistuneesti on holkittanut tai koneistanut isommalle laakerille tms. Muutenhan tollanen on samaa tekniikkaa kuin saman ikäinen C-mersu, uudemmissa 651:ssä ei oo jakopää läheskään yhtä huono () kuin alkupään malleissa ja muutenkin tekniikalta mun käsittääkseni aika perusvarma kampe noilla kilsoilla.
    Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Kaikissa autoissa taitaa olla omat hyvät ja huonot puolensa. Käsittääkseni nuo X3:t ihan ok kolmilitraisina. Toki ei omaa kokemusta ole. Range Rover Evoque on ehkä vähän pienempi auto kuin GLK tai X3. Veljellä oli pari Freelander 2 korista autoa ( eli teknisesti aika sama kuin Evoque) 2,2 litran dieselillä. Vanhempi on edelleen ajossa vajaat 400tkm ajettuna. Uudemmassa oli DPF ja se meinasi mennä tukkoon jo alta 150tkm ja lisäksi kone meinasi vedättäessä kolista kevyesti. Olen joskus ajanut sillä Land roverin omalla Ingeniumillakin ( eli tuo AJ200D) ja ajoltaan ihan ok. Ei ihan niin alavääntöinen kuin tuo 2.2 kone. Se taas ei kyllä sitten ole mikään talousihme vaan syö normaaliajossa helposti 8-9l/100km polttoainetta. Automaattinahan niissä on noissa vanhemmissa ihan ok 6 vaihteinen (sama kuin Volvon geartronic) Aisin ja sitten uudemmissa muistaakseni ZF:n 9-vaihteinen automaatti. Takavetopyörästön voi joutua laakeroimaan uusiksi noissa vanhemmissa Land Rovereissa kun niissä on osassa tehtaalta pinjon-akselin laakerit kiritty ilmeisesti liian tiukalle tai löysälle. Tuossa vanhemmassa alkoi aikanaan vollottaa 140tkm ajettuna. Osat maksoi englannista satasen ja ainakin toistaiseksi se on kestänyt kun nykyään on mittarissa 370tkm +
      Tuosta AJ200D koneesta kuullut kyllä huonoa, että ei olisi oikein kestävä ja tekniikan maailman testien mukaan sekään ei kyllä ole mikään talousihme. Uskoisin, että BMW 3-litran koneella kulkee pienemmällä kulutuksella.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Tompsoni
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 51
        • ?

        #4
        Originally posted by evilracer View Post
        GLK:ssa taitaa suurin ongelma olla vasemman etuvetarin tukilaakerointi joka väljistyy ja pahimmillaan halkaisee öljypohjan, virallinen korjausmetodi on vaihtaa koko öljypohja mutta jotkut korjaamot noita onnistuneesti on holkittanut tai koneistanut isommalle laakerille tms. Muutenhan tollanen on samaa tekniikkaa kuin saman ikäinen C-mersu, uudemmissa 651:ssä ei oo jakopää läheskään yhtä huono () kuin alkupään malleissa ja muutenkin tekniikalta mun käsittääkseni aika perusvarma kampe noilla kilsoilla.
        Se öljypohjan laakeripesä menee väljäksi jos ajetaan rikkinäisellä laakerilla. Tuosta vaivasta pääsee kun vaihtaa aikoinaan uuden laakerin. Korjaamolla hintaa tulee huimat 100€ ja itse tehtynä n. 10-20€. Omassa c-sarjalaisessa oli n. 240000km mittarissa kun vaihdoin uuden tukilaakerin. Vanha oli vielä täys kampe mutta halusin vaihtaa ennemmin sen laakerin kuin öljypohjan . Muuten tekniikka on idioottivarmaa kun huoltaa aikoinaan

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Kiitos. Tässä tuli tosi hyviä ajatuksia... Tuo britti-ihme jäi laskuista pois, alkujaankin hieman mietitytti tuo. Löyty aika paljo juttua heikosta jakopäästä tuon AJ200D koneen suhteen. GLK:n pikku "särmä" ulkonäössä miellyttää kyllä vaikka valtaosa melko pappamalleja onkin. Nyt tuli kuitenki jo alustavaa sovittua yhdestä hieman poikkeavasta. Katsotaan pääseekö siitä kauppoihin...
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Taski
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2009
            • 380
            • Tampere

            #6
            Evoque kannattaa ennemmin metsästää sillä 2.2 motilla, on kaikin puolin ok kampe.
            Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

            Comment

            • icecold
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2009
              • 2341
              • 🌍

              #7
              Miksi Bemarin pitäisi olla kutoskoneella, jos muut menisi nelosella?

              Oma valinta näillä kriteereillä olisi ehdottomasti F25 LCI B47-moottorilla.

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Lähinnä sillä kattelin kutoskoneista X3:sta kun on melko maukas paketti, muilla ei oo oikein vastaavaa tarjolla samanlaisella teho/kulutus/päästö yhtälöllä.. kait..?

                Tehtiin kaupat nyt kuitenki yhdesta GLK:sta. Ensimmäinen mersu tässä taloudessa(tai no kävi yks vanha sprintteri kerran käsissä myyntiä varten). Saa nähä onko pidemmän päälle pettymys, vai tottuuko tohon hieman outoon hallintalaitteiden layouttiin ja onko miten toimintavarma. Ajoltaan kyllä on kivan oloinen, mielestäni kohtuu hyvä ajotuntuma vaikkei bemarin "analyyttiselle" tuntumalle vedä vertoja. Sisätiloiltaan ei mikään tilaihme, melko samaa tasoa kuin edellisessä käyttiksessä(e91 320d) poikkeuksena oviaukko isompi ja enemmän päätilaa. Päivän käytöllä ei osaa paljoa muuta vielä sanoa.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎