Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 2009

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #46
    aijai, jos olisi rahaa niin tuollaisen ostaisin.

    Vanhaan Z4:n verrattuna huomattavasti aggressiivisemman näköinen ja samalla linjoja on pyöristetty (tulee kovasti Z3 mieleen...). Edellinen Z4 kun on vähän proomun muotoinen jyrkkine kylkilinjoineen.

    No, ehkä muutaman vuoden päästä voi vaihtaa Zetaa uudemmaksi.

    Me like!
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Tibexe
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 485
      • Tampere

      #47
      Näyttää muuten huomattavasti räyhäkkäämmältä sinisenä tuo uusi Zeta. Kyllähän tuota hieman piristetyllä tupla-turbo padalla kelpais varmaankin viedä
      sigpic

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7367
        • Oulu

        #48
        Jokos joku on ehtinyt tällästä E89:ä koeajaan? Tänään kävin istuskeleen kylmät tyypit tästä, mutta eipä tullut kysyttyä koska on ajossa.

        Esittelyauton kultaan vivahtava Orion silver -väri ei ole mun suosikki ja vakiona olevat 17" vanteet näytti vähän pieniltä siihen mitä esitekuvissa ja videoissa yleensä nähdyt isommat on näyttäny, ja yllättäen myös alusta vaikutti hiukan korkealta. Ohjaamossa sen sijaan kaikki tuntu olevan todella hyvin kohdillaan, vaikka esittelyautosta uupuikin nahat ja sporttipenkit. Ratti oli loistava käteen ja laaja istuimen korkeussäätö antoi mahdollisuuden saada pää sopivalle korkeudelle jotta näkee korkeahkolta näyttävän kojelaudan ja konepellin yli, eikä pää silti ole tuulilasin yläpuolella.

        Ois mielenkiintoista kokeilla miten toi pienin kone eli 2,5-litrainen sDrive23i kuljettaa tuota kun massaa on kuitenkin 1480 kg (luvattu kiihtyvyys silti 6,6 s 0-100 km/h), ja toisaalta toi 7-vaihteinen kaksoiskytkinloota ois myös tosi mielenkiintoinen päästä joskus kokeileen, mutta sitä saa vain sDrive35i:hin. Lisävarusteena saatava adaptiivinen M-alusta (jota voi itsekin säätää) vaikuttaa myös mielenkiintoiselta.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Isamu
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 104
          • Hyvinkää

          #49
          Hitto Nuo uusien bemarien munuaiset ovat kyllä aika surkuhupaisa ilmestys. Kiitos Chris Bangle... Varsinkin uusi 7-sarja Hyi vittu!!!
          Asiaan: Z4 on mielestäni hieno auto. Uuden sarjan bemareista mielestäni varsin onnistunut kokonaisuus ja paljon paremman näköinen kuin esim mercedes SLK joka on samassa luokassa.
          Edellinen z4 on kyllä maukkaan näköinen ja kai se silmä tuohon uuteenkin tottuu. Kunhan nuo munuaiset olisi suhteessa muuhun autoon niin olisi oikein hyvnnäköinen heti ensisilmäyksellä
          Kyllästyin BMWn huonouteen ja nyt ajelen nissanilla

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15213
            • Ajamisen Iloa

            #50
            petyin tähän täysin luettuani useampia arvosteluja. slk kopio, painava ja turvallinen mutta paska. eipä sillä tehollakaan pelkästään ole mitään tekemistä ajonautinnon kanssa loppujen lopuksi tarvitaan muutakin, bmw sössiny kunnolla.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7367
              • Oulu

              #51
              Originally posted by Remotion View Post
              petyin tähän täysin luettuani useampia arvosteluja. slk kopio, painava ja turvallinen mutta paska.
              Osaatko sanoa suunnilleen miten paljon tuo paino on noussut Z3 -> E85 Z4 -> E89 Z4? Onhan tää nykyinen liian painava, mutta onko noissa vanhoissa painoissa sitten aina mukana toi 68 kg kuljettaja + 7 kg tavaraa = 75 kg? Suomessa näin kai on ollu jo pidempään....? :think
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #52
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Jokos joku on ehtinyt tällästä E89:ä koeajaan? .
                No niin, nyt se on testattu, musta 35:n kaksoiskytkinvaihteistolla. Ensinnäkin: on se aivan perhanan hyvän näköinen auto (toki ulkonäkö on subjektiivista). Erityisesti pidän siitä, että tässä on nyt selvää sukunäköä Z3:n kanssa, varsinkin takaosassa. Ainoa oikeastaan mikä häiritsee ulkonäössä on vakiona kohtuu suuri väli renkaan ja lokasuojan kaaren välissä, nopeasti vilkaistuna näyttää maasturilta. Kuitenkin kun sitten katsoo tarkemmin alle, niin ei siellä ihan loputtomasti ole maavaraa. Tätäkään ei ole kovin halpa korjata, koska autossa on vakiona jäykkyyssäädettävä alusta (joka ei varmasti ole kovin halpa korjata/korvata).

                Kun istahtaa ajajan penkille, niin tunnelma on sama kuin kaikissa vähän urheilullisemmissa puimureissa: siinä istuu kuin hanskassa (sporttipenkit), tällaiselle normimittaiselle jantterille kaikki osuu kohdalleen. Ainoa mikä saattaa pidempää kuskia häiritä on penkin sijoittelu: sitä ei saa kovin taakse, joten voi tulla "polvet suussa" tunnelma. Hallintalaitteethan onkin sinänsä jo tuttuja muista bemareista, joten jos on ajellut muita vehkeitä niin kotonaanhan tässä on heti. Säätimissä häiritsevää on ilmastointilaitteen säätimien sijoittelu melko ylös ja symmetrisesti kuskin/pelkääjän kesken: niihin joutuu vähän kurottelemaan. Toinen asia mikä sisällä häiritsee, on säilytystilojen puute: riittää että on puhelin ja lompakko mukana, niin niitäkään ei meinaa saada mihinkään fiksusti aseteltua. Ovitaskut on lähinnä muodon vuoksi (niihin ei mahdu GT-karttaa ihmeellisempää), kyynärnojaan mahtuu just puhelin mutta siihen se sitten jääkin, takaseinässä olevaan lokeroon ei pääse käsiksi kuin akrobaatti ja hanskalokeroonkin joutuu kohtuuttomasti kurottelemaan. Eli vihje tehtaalle: keksikää siihen lisää ja isompia säilytystiloja.

                Kattoahan tällaisessa autossa ei oikeastaan tarvita: jos on avoauto niin sillä ajetaan katto alhaalla. piste. Eli katon alaslaskussa mekanismi toimii yllättävän ripeästi, ottaen huomioon että siinä on kolme erillistä peltiä jotka liikkuu välillä jopa irrationaalisiin suuntiin. Mutta joka tapauksessa katto toimii kohtuu nopeasti ja ennenkaikkea ilman ylimääräisiä kolinoita (kuten eräässä ranskalaisessa kovakattoisessa avossa). Kannattaa huomioida takaluukussa olevat tavarata ENNEN kuin alkaa avaamaan kattoa, ensinnäkin katto vie leijonanosan takaluukusta ja toisekseen, realisistisesti katsottuna takaluukusta et saa mitään pois/sinne sisään kun katto on alhaalla. Tuli kokeiltua kun haettiin postista M-Tech II ruorin kokoinen paketti, jota oli kohtuu turha yrittää tunkea katon ja luukun kynnyksen välistä sisään.

                Ovat muuten sitten keksineet laittaa tähän sähköisen käsijarrun (joka on omasta mielestäni täydellisen turha kapistus). Eikö Audilla ole ollut jo ihan tarpeeksi ongelmia niiden kanssa että niitä tarvitsisi enää tunkea näihin?

                Kun lopulta kuskinpukilla istuu, lompakko ja puhelin vaikkapa vaimon autossa ja katto on alhaalla, päästään asiaan, eli koneen käynnistämiseen. joka onkin sitten aivan mieletön elämys. Sen verran taustaksi, että tuon pakoputkiston kanssa on nahkahousu ajatellut, että avoauton omistaja haluaa myös kuulla moottorin käynnin ja että nimenomaan käyntiäänet on yksi oleellinen osa ajoelämystä, ja sen mukaisesti on sitten suunniteltu putkisto joka ei turhia kiertele. Tässä autossa ei koneen käynnissäoleminen jää huomaamatta. Tyhjäkäynnillä ääni on vielä jokseenkin sivistynyt ja rauhallinen, ainoa sivuääni on mieto bokserimainen fläpätys. Luit oikein: bokserimainen: 35i:ssä on todella erikoinen ääni bemarin suoraksi kutoseksi, huolimatta turboista. Kun sitten tarjoaa kaasua, niin meteli nousee eksponentiaalisesti kertoen että täältä pesee ja linkoaa.
                Kun lähdetään liikkeelle, niin kaksoiskytkinvaihteisto toimii todella eleettömästi ja rauhallisesti vaihtaen ihan pehmeästi. Jokaisen vaihdon kohdalla tosin kuuluu kevyt pamaus kun ylimääräiset ahtopaineet ampuu ulos. Vaikka tehoa on riitävästi, niin rauhallinen cruisailu onnistuu mainiosti pitkin bulevardeja ja samalla saa nauttia todella erikoisesta äänimaailmasta.

                Sitten löytyy vaihdevalitsimen vasemmalta puolelta namiska, josta saa valita alustan asetuksia: Normal, Sport ja Sport+. Normal asennossakaan ei alusta ole järin pehmeä, mutta huomattavasti anteeksiantavampi esim mukulakivillä. Sport -asennossa alusta muuttuu jäykemmäksi ja vaihdelaatikon asetukset hieman ärhäkkäämmiksi. Sport+ asennossa alusta pysyy samana, mutta luistonhallinta menee osittain pois päältä ja vaihteisto muuttuu todella hermostuneeksi: vaihdetta pidetään pitkään sisällä ja pienestäkin kaasunpainalluksesta reaktio on pykälän muuttuminen pienemmäksi. Samaten laatikosta häviää pehmeys: vaihteen vaihdot on todella nopeita ja meno muuttuu kulmikkaaksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kun pitäisi ajaa hiljaa esim kotikadulla hidastetöyssyjen yli, niin vaihteisto hakee koko ajan 1. ja 2. väliä, mikä on tosi raivostuttavaa ja pomppuista. Hitaassa ajossa tuo Normal asetus on siis aivan loistava ja ehdoton.
                Mutta kuten aina, muulla kuin Sport+:lla ei meillä päin paljon ajeta.

                Z4 muuttaa tosi radikaalisti luonnettaan, siitä tulee riidanhaluinen epeli, ja jokainen kaasunpainallus (riippumatta kuinka syvään) aiheuttaa helvetillisen metelin ja auto hyökkää eteenpäin. Kun kierrokset menee punaiselle, vaihteisto vaihtaa salamannopeasti uutta pykälää (tämä on oikeasti sellainen asia, jota ei meinannut aluksi uskoa, niin nopeasti se laatikko toimii) melkoisen pamauksen kera. Kenellekään ei jää epäselväksi että nyt menee auto Isolla Moottorilla. Ongelmana on vain kotimaiset nopeusrajoitukset: muutaman sekunnin kaasunpainallus saa ajokortin jo lepattamaan lompakossa, joten tämän kanssa saa olla oikeasti jo vähän varovainen. Itse kun haluaisin kovasti kuunnella jatkuvasti tuota ahtimien vihellystä ja vaihteen vaihdon aiheuttamaa orgasmia, mutta se on mahdollista aina vain n 2 sekuntia kerrallaan.

                Mutkaisella tiellä ajaminen kompensoi kuitenkin tuota vauhdin puutetta. Ensinnäkin en tiedä mitä insinöörit on sinne alustaan tehneet, mutta geometria tuntuu olevan kunnossa. Autoa on kohtuullisen haasteellinen saada yli-/aliohjaamaan (toki se onnistuu jos oikein haluaa... ), ja kun mutkassa painaa lisää kaasua niin perän tiehen liimautumisen oikein tuntee ja aistii. 306 hv välittyy alustan ja 255/30/19 kumien kautta tiehen mielettömän hyvin. Lisäksi mutkaisella tiellä saa kuunnella tuota moottorin meuhkaamista turbojen säestämänä huomattavasti enemmän kuin kehilllä/motareilla.

                Reilun tunnin ajolenkin kokemuksella rakastuin kyllä tähän autoon. Jos vain olisi se rohkeat 95000€ ylimääräistä, niin allekirjoittaisin tilauksen heti.
                Onhan se saamarin epäkäytännöllinen, mutta eihän tällaisella ajavat tarvitse mitään muuta kuin sen luottokortin ja puhelimen. Ja se moottori... Mitä olen ajellut 335i:llä, niin se ei tunnu ollenkaan niin räyhäkkäältä kuin tämä versio, ja tuo vaihteisto on ihan ehdoton: se on mukava normiajossa, mutta se toimii salamannopeasti ja tarkasti kun halutaan mennä vähän kovempaa. Radalle vain haluaisin vielä päästä kokeilemaan tuon moottori/vaihteistoyhdistelmän toimivuutta.

                Tulihan pitkä vuodatus, mutta ne lukee ketkä jaksaa.
                Last edited by BeamR; 20-05-2009, 11:14.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Ileee
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 1025
                  • Espoo

                  #53
                  Originally posted by Isamu View Post
                  Hitto Nuo uusien bemarien munuaiset ovat kyllä aika surkuhupaisa ilmestys. Kiitos Chris Bangle... Varsinkin uusi 7-sarja Hyi vittu!!!
                  Asiaan: Z4 on mielestäni hieno auto. Uuden sarjan bemareista mielestäni varsin onnistunut kokonaisuus ja paljon paremman näköinen kuin esim mercedes SLK joka on samassa luokassa.
                  Edellinen z4 on kyllä maukkaan näköinen ja kai se silmä tuohon uuteenkin tottuu. Kunhan nuo munuaiset olisi suhteessa muuhun autoon niin olisi oikein hyvnnäköinen heti ensisilmäyksellä
                  van Hooydonk on suunnitellut uusimman seiskan ja Z4:n. (ja oikeastaan molempien edeltäjätkin)

                  Originally posted by Remotion View Post
                  petyin tähän täysin luettuani useampia arvosteluja. slk kopio, painava ja turvallinen mutta paska. eipä sillä tehollakaan pelkästään ole mitään tekemistä ajonautinnon kanssa loppujen lopuksi tarvitaan muutakin, bmw sössiny kunnolla.
                  Sitten taas minun lukemani arvostelut, mukaanlukien BeamR:n, ovat olleet täysin päinvastaisia. Ohjaus on kuulemma huipputarkka ja moottori aivan mieletön. Toiset ovat jopa kehaisseet sitä paremmaksi kuin vanhempi S54, joka löytyi Z4M:stä!

                  Jospa jonakin päivänä pääsisi tuollaiselle työntämään Alppiteitä menemään!
                  __________
                  E92 BMW 335i M-Sport -12

                  "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #54
                    pari fotoa

                    toisessa voi verrata Z3 vs uusi Z4, sukunäköä on.
                    Last edited by BeamR; 07-11-2012, 06:59.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Ileee
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 1025
                      • Espoo

                      #55
                      Originally posted by BeamR View Post
                      toisessa voi verrata Z3 vs uusi Z4, sukunäköä on.
                      No tuosta ilmeni minullekin tämä yhtäläisyys ja täytyy sanoa, että mielettömän hyvän näköinen tuo uusi!

                      Toivottavasti tämä painon nousu hillittäisiin. M3:kin lihoaa 70-100 kiloa per sukupolvi
                      __________
                      E92 BMW 335i M-Sport -12

                      "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                      Comment

                      • JNIJNI
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1480

                        #56
                        Originally posted by Ileee View Post
                        Toivottavasti tämä painon nousu hillittäisiin. M3:kin lihoaa 70-100 kiloa per sukupolvi
                        Turvallisuus painaa!

                        Tällainen laite on joskus omassa tallissa.
                        G21 LCI 330e xDrive 2022
                        E93 M3

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #57
                          Originally posted by BeamR View Post
                          Ainoa oikeastaan mikä häiritsee ulkonäössä on vakiona kohtuu suuri väli renkaan ja lokasuojan kaaren välissä, nopeasti vilkaistuna näyttää maasturilta. Kuitenkin kun sitten katsoo tarkemmin alle, niin ei siellä ihan loputtomasti ole maavaraa. Tätäkään ei ole kovin halpa korjata, koska autossa on vakiona jäykkyyssäädettävä alusta (joka ei varmasti ole kovin halpa korjata/korvata).
                          Jos autossa on vakiona EDC-alusta, eli sähkösäätöiset iskunvaimentimet normaaleilla kierrojousilla, niin näiden jousien vaihtaminen on mahdollista. Tuollaisen auton voi madaltaa ihan samalla tavalla kuin normaalinkin auton, vaihtamalla alkuperäisten jousten tilalle madallusjousisarjan jouset.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #58
                            Originally posted by Juhis View Post
                            Jos autossa on vakiona EDC-alusta, eli sähkösäätöiset iskunvaimentimet normaaleilla kierrojousilla, niin näiden jousien vaihtaminen on mahdollista. Tuollaisen auton voi madaltaa ihan samalla tavalla kuin normaalinkin auton, vaihtamalla alkuperäisten jousten tilalle madallusjousisarjan jouset.
                            Ok, sittenhän homma helpottuu kummasti. Ilemisesti on kokemusta tuollaisen madaltamisesta, eli ei tapahdu mitään ikäviä sivuvaikutuksia?
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #59
                              Originally posted by BeamR View Post
                              Ok, sittenhän homma helpottuu kummasti. Ilemisesti on kokemusta tuollaisen madaltamisesta, eli ei tapahdu mitään ikäviä sivuvaikutuksia?
                              Kyllä olen madaltanut useamman EDC-alustalla olevan BMW:n, eikä ongelmia ole koskaan ollut. Kokemusta on esim. E34 M5 Touring ja E38 750iA malleista madallusjousien kanssa. EDC-alusta tai sähkösäätöiset iskunvaimentimet eivät estä millään tavalla madallusjousien asentamista. On tietysti iskunvaimentimien ominaisuuksista kiinni, kuinka hyvin ne toimivat eri mittaisten jousien kanssa. Usein tämä on kuitenkin huomioitu madallussarjoja suunniteltaessa ja täytyyhän muutenkin iskunvaimentimien toimia erilaisella kuormalla ajettaessa.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7367
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by BeamR View Post
                                Toinen asia mikä sisällä häiritsee, on säilytystilojen puute: riittää että on puhelin ja lompakko mukana, niin niitäkään ei meinaa saada mihinkään fiksusti aseteltua. Ovitaskut on lähinnä muodon vuoksi (niihin ei mahdu GT-karttaa ihmeellisempää), kyynärnojaan mahtuu just puhelin mutta siihen se sitten jääkin, takaseinässä olevaan lokeroon ei pääse käsiksi kuin akrobaatti ja hanskalokeroonkin joutuu kohtuuttomasti kurottelemaan. Eli vihje tehtaalle: keksikää siihen lisää ja isompia säilytystiloja.
                                Tuohonhan saa lisävarusteena säilytystilapaketin, jota esitteessä aukeaman verran esitellään listaamalla aika läjä tavaraa jotka saa siinne piilotettua. En tiedä oliko ajamassasi autossa tuo paketti vai ei, ehkä esite antaa siitä liian optimistisen kuvan.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎