Mitä helvettiä? Bangle oli parasta, mitä BMW:lle on sattunut 80-luvun lopun jälkeen. :think
Bangle ei ole ainoastaan tulevaisuuden superklassikoiden luoja, vaan edelläkävijä, joka noiden mallien kautta luotsasi koko modernin autoteollisuuden/-muotoilun uudelle vuosituhannelle. Joku toimii aina suunnannäyttäjänä - tämän ajan autoissa näkyvä kädenjälki kuuluu Banglelle, oli keulalla mikä merkki tahansa.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Niin onhan noihin Banglen luomuksiin aina totuttu, ehkä tuohon uuteen seiskaankin vielä joskus. Tuskin tämä uusi tyyppikään nyt kuitenkaan haikeulaa ja pyöreävalomaskeja tuo takaisin oldschool-miesten sydäntä lämmittämään..
__________________________________
G12 740Le M-Sport almandin-braun metallic
ex.
E93 330i M-Sport saphirschwarz metallic
E90 325i M-Sport Le Mans blau metallic
E46 328i Coupe topazblau metallic
E36 320i Coupe diamantschwarz metallic
Niin onhan noihin Banglen luomuksiin aina totuttu, ehkä tuohon uuteen seiskaankin vielä joskus. Tuskin tämä uusi tyyppikään nyt kuitenkaan haikeulaa ja pyöreävalomaskeja tuo takaisin oldschool-miesten sydäntä lämmittämään..
Oldschool-mies minäkin olen, mutta totuus on se, että esim. E36, E38, E39 ja E46 ovat malleja, joita vuosien päästä ei muista enää kukaan. Vähän kuin pimeä keskiaika siinä antiikin kultakauden ja modernin maailman välissä. Bangle sen sijaan sai aikaan jotain uutta ja kiistatta merkittävää, vaikka kaikki eivät siitä (vielä) pidäkään.
Oldschool-mies minäkin olen, mutta totuus on se, että esim. E36, E38, E39 ja E46 ovat malleja, joita vuosien päästä ei muista enää kukaan. Vähän kuin pimeä keskiaika siinä antiikin kultakauden ja modernin maailman välissä. Bangle sen sijaan sai aikaan jotain uutta ja kiistatta merkittävää, vaikka kaikki eivät siitä (vielä) pidäkään.
Noi haikeulaiset ja pyöreävaloiset autot on vielä vähän vanhempia kuin nuo sinun luettelemasi. Siitä olen toki samaa mieltä että ei noissa 90-luvun vehkeissä ole hirveästi klassikon aineksia. Paitsi ehkä E36/7
Banglen seuraajan eli Adrian van Hooydonkin kädenjälki on näkynyt jo 6-sarjassa, uudessa 7-sarjassa samoin kuin tulokas Z4 on sen luomus, joten hyvään suuntaan ollaan menossa
Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Niin kivaa kuin nostalgia onkin, niin ei se vie eteenpäin. Amerikoissahan on kaikenlaista Mustangia ja Chargeria tuotu linjoilta kauppaan ja ihan kivan näköisiähän ne ovat, mutta keulat olivat samaa linjaa jo 60-luvulla. Haikeula, C-pilarin kaarre jne olivat aikansa muotoiluinnovaatioita ja Banglen jälki on ollut sellaista, mikä on vaatinut tottumista, mutta sen jälkeen näyttänyt jopa hyvältä.
Kehittyminen vaatii kokeiluja, kaikki eivät onnistu mutta lopputuloksena on sitten jotain uutta. Ja se on arvokasta.
Bangle ei ole ainoastaan tulevaisuuden superklassikoiden luoja, vaan edelläkävijä, joka noiden mallien kautta luotsasi koko modernin autoteollisuuden/-muotoilun uudelle vuosituhannelle.
Superklassikoista en sano mitään, mutta siitä olen samaa mieltä, että paikoillaan ei voi polkea. Edelläkävijäksi ei pääse kuin ottamalla se riski, että kaikkia tulos ei miellytä.
O... mutta totuus on se, että esim. E36, E38, E39 ja E46 ovat malleja, joita vuosien päästä ei muista enää kukaan.
Tästä olen kuitenkin hiukan eri mieltä. Minusta myös näiden mallien muotoilu on ollut onnistunutta, vaikka ne eivät olleetkaan mitenkään vallankumouksellisia vaan enemmänkin pientä evoluutiota. E39:n osalta on tietysti oma lehmä ojassa, mutta kun ajattelen E60:stä niin tulee aina mieleen tämä kuva:
Tottakai E39 on vanha ja E60 paljon tuoreempi, mutta se ei poista sitä ongelmaa mikä mulla E60:n muotoilun suhteen on. Ja tuossa kuvassa se asia jotenkin tulee esille paremmin kuin monissa muissa.
Tästä olen kuitenkin hiukan eri mieltä. Minusta myös näiden mallien muotoilu on ollut onnistunutta, vaikka ne eivät olleetkaan mitenkään vallankumouksellisia vaan enemmänkin pientä evoluutiota.
Tämä on oikeastaan juuri se, mitä tarkoitin. Vaikka kaikkien aikojen parhaaksi Bemariksikin tituleerattu E39 on kaikin puolin hieno auto, on se muotoilun ja teknisten uudistustensa puolesta ainoastaan hieman uudempi vedos E34:stä, joka mallina on legendaarinen jo ainoastaan M5:n takia. Sen enempää tekniseen kehitykseen kantaa ottamatta, on Banglen muotoilu BMW:n ainoa uusi ja merkittävä asia melkein kahteenkymmeneen vuoteen. Oli E60:n muotoilusta mitä mieltä tahansa, ei se ole mallina vanhentunut vielä päivääkään julkaisunsa jälkeen ja on selvästi referenssi, jonka juoksevia linjoja hakee edelleen lähes koko tämänhetkinen autoteollisuus.
Niin ja tarkemmin ajatellen täytyy vetää sanat takaisin E36:sta, vaikka tuskin sekään E30:n kulttimainetta tulee koskaan saavuttamaan.
E46:kin on osittain Banglen tuotoksia ja kyllähän ne mallit hiljakseen kasvaa hyvän näkösiksi, minusta bemarilla mennään hyvään suuntaan kun katsoo uutta Z4:ää, uutta seiskaa, faceliftattua 3-sarjaa... ja Hooydonkin ideat vaikuttaa mahtavilta, niinkuin alottamassani topicissa () jo sanoin niin kuka ei tykkää M1 hommagesta?! Ja concept cs:än muodothan näkee pitkälti F01:sessä. Samalla kummastuttaa että BMW on tehny samaan aikaan kauheimman ja typerimmän mallin koskaan, X1:sen.
Comment