........................................
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uusi autoverolaki 1.4.09
Collapse
X
-
[quote=Juice;1538007]Eli enää ei edes kaupasta ostaessa tiedä, onko verot maksettu asiallisesti tai tilittääkö kauppias ne lopulta valtiolle.
Onko tiennyt tähänkään asti? Kuten tiedämme CIF-pohjaisen veron aikana ei todellakaan maksettu asiallisesti, sen jälkeen - kuka tietää?
Esim. Tulli ei edes julkaise kaupallisten maahantuojien veropäätöksiä käytettyinä tuoduista.F01 740d -11
F11 530d -13
E93 325 -07
ex: E38 730d -00
ex: E39 523AT -97
ex: E39 530dAT -00
Comment
-
-
Verosta kun ei saanut EU:n mielestä enää periä veroa, niin poistetaan alv. ja lisätään se normiveron sisälle. EU on taas hetken tyytyväinen.
"Nerokas" ratkaisu Suomelta.
Hyvä Suomi.
Nyt vielä tulliin 1000e kertaluontoinen palvelumaksu verotuksesta veron päälle, 3v ja sitä vanhemmille autoille kova "päästömaksu" ja eläkeikä rohkeasti vaan sinne 80v tiimoille.
Nyt jo vituttaa kun koulussa tuli aikoinaan luettua Ruotsia heikosti..Aprilia RSV4
Comment
-
-
Rupee olee veroprosentit kohdallaan. Nuo maahanmuuttajajutut alkaa vituttaa päivä päivältä enemmän, menis sitten edes rehellisesti paskasti mutta ei kun vielä on vaan varaa syytää pöntöstä alas fyffeä. Poliittista egoilua?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Tälläinen kirjoitus tuli esiin tuularin palstalla..
"Tullihallituksen autoverotiimi on viimeisen puolen vuoden aikana hajonnut. Vanhoista tekijöistä ainoastaan Marde jatkaa tehtävissään.
Verorulettia pyörittäneet tulliylitarkastajat ovat yksi kerralla lähteneet tullista ja heitä paikkaamaan on värvätty ylitarkastajia Tullihallituksen muista tehtävistä ja tullipiireistä. Meno on muistuttanut satamajätkien huutokonttoria. Lähtijöiden myötä on kadonnut merkittävä osa autoverotuksen osaamista ja noudatetun linjan jatkuvuus on katkolla. Uudet tekijät ovat täysin tuuliajolla ja apuun on kaivettu pölyiset x-filesillekin vertoja vetävät Siilin-tapauksen kansiot.
Varsinainen uutinen tuli torstaina, kun Tullihallituksessa tehtiin pääjohtajan vetämänä organisaatiouudistus ja autoverotus siirrettiin muiden osastojen johdon alaisuuteen. Mirri sai siirron ns. asiantuntijatehtäviin. Mitä ilmeisimmin emme ensi torstaina kuule Mirrin lausuntoja Ey-tuomioistuimen tuomiosta. Mikäli tuomio tulee olemaan odotettu, eikä tuomion ajallista vaikutusta rajoiteta, niin ilmeisesti tullissa halutaan hoitaa oikaisuruuhka jotenkin muutoin kuin tähän asti on tapahtunut.
Tullin sisällä kuohuu, koska autoverotuksen sekoilun koetaan vievän resursseja oikealta tullityöltä, kuten rikostorjunnan huume- tai talousrikosten tutkinnalta. Viimeistään huutokonttorin myötä on muille henkilöstöryhmille käynyt selväksi, että autoverotuksessa työskentelevät ovat nauttineet keskimääräistä parempia palkkoja. Tämä linja pätee alimmalta suorittavalta portaalta aina ylös asti.
Tullin ja Valtiovarainministeriön välillä on ennennäkemätöntä kitkaa. Tulli on tähän asti ollut ministeriön uskollinen palvelija ja hoitanut autoverotuksen likaisen työn. Elvi-asiassa ministeriö iski hanskat tiskiin ja tunnusti rakennelman olleen kestämätön. Asiasta ei jää epäselvyyttä, kun tutustuu ministeriön lausuntoihin asiassa C-10/08 ja tuoreimman autoverolain muutoksen esitöihin.
Tulli on toiminut elvi-asiassa varsinaisena pomminpurkajana ja ilmeisestikin luottanut ministeriön järkkymättömän tuen jatkumiseen. Valtiovarainministeriö on jättänyt tullin yksin, kun suutari nyt kaikesta vakuuttelusta huolimatta uhkaa räjähtää silmille. Ministeriö ei muistanut kertoa tullille edes sitä, että yhteisöjen tuomioistuin antaa tuomion tulevana torstaina.
Mitä ilmeisimmin kulisseissa on neuvoteltu jo hyvinkin pitkälle autojen verotuksen kokonaisvaltaisesta siirtämisestä Ajoneuvohallintokeskuksen tehtäväksi. Käytännössä se tarkoittanee rekisteröintiverosta luopumista ja siirtymistä ajoneuvoverolla operointiin. Tullihallituksesta lähteneet ylitarkastajat ovat ymmärtäneet, että autoverotuksen asiantuntijatehtäviä ei tulevaisuudessa ole tarjolla, joten rotat ovat jättäneet uppoavan laivan.
Tälläkin palstalla on jo toisessa ketjussa kerrottu, että 1.4. voimaan tulevaa verotusmenettelyä koskeva ohjeistus on pahasti keskeneräinen. Se pitää paikkaansa ja tilanne johtuu ainakin kahdesta seikasta. Tullihallituksesta lähteneet ylitarkastajat ovat vieneet mukanaan sellaisen määrän osaamista, että vaihtopenkiltä värvätyt väliaikaiset pelaajat eivät näin lyhyellä varoitusajalla pysty pistämään peliä kuntoon. Tulli olisi halunnut lykätä uudistusta vähintään kesän ylitse, mutta Valtiovarainministeriö ei suostu edes neuvottelemaan asiasta. Vanhojen aseveljien sukset ovat kerrotulla tavoin ristissä, eikä todellista keskusteluyhteyttä ole. Toki yhteisöjen tuomioistuin pääsi yllättämään ministeriön lähes aseettomana, koska siellä odotettiin ensin julkisasiamiehen ratkaisuehdotusta ja senkin oletettiin tulevan vasta syksyllä."F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Tietääkö kukaan onko tuosta vientipalautusasiasta jotain valituksia menossa? Nythän siis tulevaisuudessa saisi jäljellä olevan autoveron takaisin myydessään autonsa ulkomaille. Minua ainakin kiinnostaisi saada tämä osuus tuosta harrasteautosta takaisin, koska ulkomailta autolle löytyisi ehkä jopa markkinoita.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Jos autovero poistetaan ja siirrytään käyttöveroon, mites käy vanhoille autoilla joista autovero on jo maksettu? Siitähän se helvetti alkaa jos mahdollinen käyttövero lätkäistään "tasapuolisesti" kaikille.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Mitähän tästäkin tulee? Olishan se kiva bonari jos muutaman tuontiauton autoveroista maksetaan ei-alvit takaisin. Omalla kohdalla palautusta taitaisi tulla sellaiset pari tuhatta euroa. No saa nähdä, miten noita saa perittyä takaisin, jos todella menee noin.
Mitä tuohon autoverotuksen poistamiseen tulee, niin kai se on henkilökohtainen voi-voi jos on sattunut ostamaan auton jossa autoveron osuus on jumalaton. Voi sillä lohduttautua, että sitten seuraava auto taas on halvempi ostaa. Itsellä ei ole romuissa niin paljoa kiinni, ettäkö harmittaisi tuollainen arvonalenema. Toki isommat muutokset käyttömaksujen kasvamisen muodossa sapettaisivat, mutta esim. Ruotsin malli olisi ihan siedettävä, jopa suositeltava.
Kaikkien käyttöpelien arvo tulee olemaan käytännössä nolla joku päivä. Autovero poistamalla nopeutetaan tuota arvonalenemaa Suomessakin lähemmäs keski-eurooppalaista käytäntöä. Eli että reilu 10 vuotta vanha loisto-bemari on muutaman tuhannen euron arvoinen ja jos siihen vikaa tulee, niin paaliin joutaa.
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostTietääkö kukaan onko tuosta vientipalautusasiasta jotain valituksia menossa? Nythän siis tulevaisuudessa saisi jäljellä olevan autoveron takaisin myydessään autonsa ulkomaille. Minua ainakin kiinnostaisi saada tämä osuus tuosta harrasteautosta takaisin, koska ulkomailta autolle löytyisi ehkä jopa markkinoita.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by H4ck View PostVoi viddu, suosiiko Suomi vain hevosia?
Pitäneen varmaa vaihtaa auto hevoseen, ni ei olis mitään ongelmaa.
kai siitäkin joku vero pitää maksaa, kun on kerta koiraverokin
Comment
-
Comment