Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kelju piirre liikennekäytöstä poistossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    #31
    Originally posted by juu-das View Post
    voikos tuon liikennekäytöstä poiston käydä tekemässä katsastuskonttorilla? ilman että tarvii vakuutusyhtiöön lähteä?
    Kyllä.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • intfreak
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 2966
      • Uusikaupunni

      #32
      Originally posted by juu-das View Post
      voikos tuon liikennekäytöstä poiston käydä tekemässä katsastuskonttorilla? ilman että tarvii vakuutusyhtiöön lähteä?
      Voi, ilmotusosa (2. osa) mukaan.
      N62 Money Spender Club

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        #33
        Originally posted by juu-das View Post
        voikos tuon liikennekäytöstä poiston käydä tekemässä katsastuskonttorilla? ilman että tarvii vakuutusyhtiöön lähteä?
        Sinnehän se nimenomaan pitääkin tehdä ja ne hoitaa sitte vakuutuksien keskeytykset jne.

        Itsekkin kirosin tänä keväänä tuota liikennekäytöstä poistoa, kun katsastusaika osuu aina noille talvikuukausille. Yllätys olikin suuri keväällä kun kävin ottamassa auton takaisin käyttöön, niin papereissa lukee käyttökieltö. No pakolliset siirtymät korjaamolle puslien vaihtoon, ohjauskulmien säätöön jne. oli tehtävä ennen kuin pystyi käymään konttorilla katsastuksessa.

        Toki hyvä ja helppo systeemi toi käytöstäpoisto, mutta olisi kaivannut hienosäätönä tuota 30pv ajoaikaa käyttöönotosta

        Comment

        • Karva
          Bimmer Rookie
          • May 2008
          • 125

          #34
          Originally posted by kama View Post
          Niin tällainen systeemihän jo oli kunnes Ake sotki kaiken.
          Vakuutusyhtiöön pystyi ilmoittamaan mihin vuorokauden aikaan tahansa webin kautta tai puhelimella.
          Joka kerta on kyllä konttorilla saanet palautetta siitä kuinka Ake elää paperisotineen kivikaudella...
          Nyt haukut väärää puuta. Mikään ei velvoittanut vakuutusyhtiöitä lopettamaan seisonta-aika -järjestelmää, vaan he keskenänsä päättivät näin tehdä. Syytä ei liene vaikea arvata. Ainoa lakimuutos autoilijan kannalta huonompaan suuntaa on se minkä ketjun aloittaja toi esille.

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1842
            • Lappeenranta, Finland

            #35
            Originally posted by Karva View Post
            Ainoa lakimuutos autoilijan kannalta huonompaan suuntaa on se minkä ketjun aloittaja toi esille.
            Näin juuri. Tuossa on AKE:lta saamani "tunnustus" kun laitoin saman tarinan myös sinne.

            Hei!

            Tämä on valitettava epäkohta. Varsinkin tässä teidän tapauksessa kuukauden ajoaika olisi varmaan auttanut ja jarrujärjestelmän vika olisi tullut korjattua ennen katsastusta. Mutta säädökset ovat säädöksiä ja täytyy vain toivoa, että tämä otetaan huomioon kun seuraavan kerran muutoksia tehdään.

            Kesä on jo onneksi alkanut ja toivottavasti auto on jo korjattuna ajossa, niin pääset nauttimaan avoauton eduista huolettomasti Saimaan maisemissa.

            Terveisin AKE-tekniikka
            Ville Linnosmaa

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1842
              • Lappeenranta, Finland

              #36
              Ja tulihan sieltä ministeriöstäkin vastine. Jos ei vielä ollut sikariportaassa tiedossa, niin nyt on. Vaatii varmaan jotain erityistaitoja osata kirjoittaa tuollaisia vastauksia ja päästä minsiterin avustajan sihteeriksi.

              Kiitos viestistäsi liikenneministeri Anu Vehviläiselle. Olemme toimittaneet sähköpostisi edelleen liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuusyksiköön, jossa näkemyksenne tulee parhaiten arvioiduksi ja mahdollisuuksien mukaan työssämme huomioon otetuksi.

              Kiitämme Teitä aktiivisuudestanne ja toivotamme hyvää kesää.

              Ystävällisin terveisin

              Jenni Löflund
              Liikenneminsiterin
              erityisavustajan sihteeri

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17505
                • Turku

                #37
                Originally posted by 525iiäxä View Post
                Ja tulihan sieltä ministeriöstäkin vastine. Jos ei vielä ollut sikariportaassa tiedossa, niin nyt on. Vaatii varmaan jotain erityistaitoja osata kirjoittaa tuollaisia vastauksia ja päästä minsiterin avustajan sihteeriksi.

                Kiitos viestistäsi liikenneministeri Anu Vehviläiselle. Olemme toimittaneet sähköpostisi edelleen liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuusyksiköön, jossa näkemyksenne tulee parhaiten arvioiduksi ja mahdollisuuksien mukaan työssämme huomioon otetuksi.

                Kiitämme Teitä aktiivisuudestanne ja toivotamme hyvää kesää.

                Ystävällisin terveisin

                Jenni Löflund
                Liikenneminsiterin
                erityisavustajan sihteeri
                OT: Naurettavaa. Onko erityisavustajillakin sihteeri? Eikö erityisavustaja ole jo ministerin sihteeri? Eli sihteerin sihteeri ?
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1842
                  • Lappeenranta, Finland

                  #38
                  Originally posted by Laku View Post
                  OT: Naurettavaa. Onko erityisavustajillakin sihteeri? Eikö erityisavustaja ole jo ministerin sihteeri? Eli sihteerin sihteeri ?
                  Miten sen nyt tulkitsee, valtion hommia kuitenkin...

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1842
                    • Lappeenranta, Finland

                    #39
                    Tarina jatkuu...

                    No niin, sitten itse liikenneneuvos Kari Suuri - eikun Saari - otti asiaan kantaa oheisella minulle lähettämällään viestillä. Sama viesti meni muuten cc:nä 7 eri ihmiselle, ministeriöön ja akeen.

                    Nyt saa joku kertoa minulle, miten Saaren jarru- ja sähkövikainen auto edistää liikenneturvallisuutta kun sen kanssa pitää lähteä suoraan talviseisonnasta liikenteen sekaan suhaamaan kohti katsastuskonttoria...? :think

                    Annoin vielä ihan suhteellisen asiallista palautetta takaisin muutamalla kitkerämmällä kommentilla höystettynä. Oletettavasti mikään pykälä ei muutu. Toisaalta, ei myöskään kevätkäytäntö muutu. Otetaan pelit ajoon, testaillaan missä testaillaan ja viedään konttorille kun varmat hylkysyyt on korjattu, näinhän sitä ennenkin tehtiin. Katsastamattomalla autolla siinä joutuu vähän ajelemaan testejä, mutta minkäs teet. Tällä tapaa se olisi pitänyt tehdä nytkin, mitäs yritin hoitaa kaiken yhdellä kertaa, tyhmä...

                    Olkoon, pitäkööt tunkkinsa...

                    Kiitos autojen katsastusasiasta ministeriöön lähettämästänne palautteesta. Kuten kerroitte olitte toimittaneet asiaanne koskeneen palautteen myös Ajoneuvohallintokeskukseen. Valitettavasti Ajoneuvohallintokeskuksesta saamassanne vastauksessa ei oltu aivan riittävästi otettu huomioon niitä syitä ja perusteita, jotka johtivat säädösten ja katsastusmenettelyn muuttumiseen niin, ettei enää ole mahdollista käyttää koko katsastusajan liikennekäytöstä poissaolleeksi ilmoitettua autoa 30 ajopäivää liikennekäyttöön ottamisen jälkeen ennen katsastukseen viemistä.

                    Kun uusi liikennekäytöstä poiston järjestelmä otettiin käyttöön samalla tarkoituksellisesti muutettiin säännökset niin, ettei koko katsastusajan liikennekäytöstä poissa olevalle ajoneuvolle enää sallita liikennekäyttöön otettaessa 30 päivän ajo-oikeutta ennen katsastukseen viemistä. Keskeisenä perusteluna muutokselle oli, että kaikkien ajoneuvon osalta tulisi pyrkiä siihen, että liikenteessä käytettäessä autot olisivat liikenneturvallisessa kunnossa ja katsastettuja. Käyttämättömyyden takia katsastusajan poissa liikenteessä oleville autoille ei enää pidetty liikenneturvallisuussyistä perusteltuna pitää voimassa oikeutta liikennekäyttöön otosta ajaa katsastamattomana 30 päivän ajan. Liikenneturvallisuuden kannalta oli perusteltua poistaa mahdollisuus käyttää kuukauden ajan liikenteessä katsastamatonta ajoneuvoa, jos se on seissyt koko katsastusajan, koska esim. sähkö- ja jarruvikoja tulee helposti juuri silloin, kun ajoneuvoa ei käytetä.

                    Autojen määräaikaiskatsastusajankohdan määrittää nykyisin EY:n katsastusdirektiivi kytkettynä kunkin auton käyttöönottopäivämäärään, jolloin käyttämättömyyssyiden vuoksi ei määräaikaiskatsastuksen ajankohtaa ole siirrettävissä.

                    Jotta koko määräaikaiskatsastusajan liikennekäytöstä poissa olevan auton katsastusjärjestelyt saataisiin uudenkin järjestelmän aikana mahdollisimman joustavasti hoidetuksi on liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annettuun asetukseen lisätty 5 a §, jossa säädetään liikenteestä poistetun ajoneuvon katsastuksesta ja käytöstä. Se mahdollistaa auton viemisen katsastukseen ja sieltä tarvittaessa korjaamolle liikennekäytöstä poiston aikana. Lisäksi liikennekäyttöön otettaessa katsastusajan liikennekäytöstä poissa ollut auto on mahdollista ajaa ensitöikseen sille erikseen varattuna aikana katsastukseen. Näillä toimilla on haluttu helpottaa katsastusten hoitamista uuden liikennekäytöstä poistojärjestelmän aikakautena.

                    Ystävällisin terveisin liikenneneuvos Kari Saari

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • kama
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1264
                      • Savonmua

                      #40
                      Originally posted by Karva View Post
                      Nyt haukut väärää puuta. Mikään ei velvoittanut vakuutusyhtiöitä lopettamaan seisonta-aika -järjestelmää, vaan he keskenänsä päättivät näin tehdä. Syytä ei liene vaikea arvata. Ainoa lakimuutos autoilijan kannalta huonompaan suuntaa on se minkä ketjun aloittaja toi esille.
                      Juu luultavasti vakuutusyhtiöt halusi eroon tuosta kätevästä ja ilmaisesta palvelusta.
                      Kuitenkin tuo paperisota on Ake:n tietojärjestelmäpelleilyn peruja.
                      Tuo uudistushan piti olla jo valmis 2003, mutta nuo rassukat suojatyöpaikooissaan ovat onnistuneet sössimään koko homman siten, että aikataulu sekä budjetti on räjähtänyt käsiin. Valmistusmisajankohdasta ei vieläkään tietoa, vuonna 2002 budjetti oli 3,5MEUR. Tällä hetkellä budjetti on 49MEUR!! Onneksi meillä on riittävän korkeat verot niin on millä mällätä. On aivan järjetöntä lomauttaa opettajia ja terveydenhuoltoa kun toisalla tuhlataan ilman mitään vastuuta.

                      Tuosta sähköisestä liikennekäytöstäpoistosta/käyttöönotosta kysäisin konttorilta ja kuulemma homma on ollut koekäytössä, mutta vielä ei uskalla palvelua julkistaa
                      E24 - M88/3 N/A
                      E85 - M54 Supercharged
                      G26 - M50 Supercharged
                      IG:kamamikko

                      Comment

                      • Matula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1706

                        #41
                        Originally posted by Laku View Post
                        OT: Naurettavaa. Onko erityisavustajillakin sihteeri? Eikö erityisavustaja ole jo ministerin sihteeri? Eli sihteerin sihteeri ?
                        OT, niin ja eikö sihteeri osaa kirjoittaa sanaa "ministeri"?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎