Moi,
Isäntä osti matkailuauton, ja nyt tietenkin muuttui se laki ajoneuvoverosta siten, että matkailuautoillakin peritään kokonaismassan mukainen vero. Noista kun on harvoin CO2-tietoja olemassa. Eikös se kuitenkin mene niin, että jos valtiolle toimittaa virallisen todistuksen auton päästöistä, niin silloin valtio verottaa nämäkin tapaukset CO2-tiedon mukaan?
Kyseessä siis 2009 vuosimallinen auto, jossa moottorina Fiat Ducato 130 JTD (2,3). Miten tuohon saisi CO2-todistuksen? Käsittääkseni on olemassa jotain paikkoja, joissa voi mittauttaa autosta CO2-päästöt, ja ainakin henkilöautojen autoverotuksessa näillä todistuksilla on voitu sitten asettaa auto verotettavaksi CO2:sen perusteella, vaikka auto olisikin ollut vanhempi kuin se autoveron CO2 rajana oleva 2001.
AKE:n sivuilta:
---
Matkailuauto on tavallisesti monivaiheisesti rakennettu ajoneuvo, jolloin sillä ei ole EY-tyyppihyväksynnän mukaista päästötietoa ajoneuvorekisterissä. Matkailuauto voi kuitenkin tulla verotetuksi CO2-päästön perusteella, jos sillä on valmistajan hankkima CO2-tiedon sisältävä tyyppihyväksyntä. Käytännössä matkailuautojen vero perustuu kokonaismassaan, koska vain pienellä osalla uusimpia matkailuautoja on tyyppihyväksynnässä mitattu CO2-päästö.
---
Tero
Isäntä osti matkailuauton, ja nyt tietenkin muuttui se laki ajoneuvoverosta siten, että matkailuautoillakin peritään kokonaismassan mukainen vero. Noista kun on harvoin CO2-tietoja olemassa. Eikös se kuitenkin mene niin, että jos valtiolle toimittaa virallisen todistuksen auton päästöistä, niin silloin valtio verottaa nämäkin tapaukset CO2-tiedon mukaan?
Kyseessä siis 2009 vuosimallinen auto, jossa moottorina Fiat Ducato 130 JTD (2,3). Miten tuohon saisi CO2-todistuksen? Käsittääkseni on olemassa jotain paikkoja, joissa voi mittauttaa autosta CO2-päästöt, ja ainakin henkilöautojen autoverotuksessa näillä todistuksilla on voitu sitten asettaa auto verotettavaksi CO2:sen perusteella, vaikka auto olisikin ollut vanhempi kuin se autoveron CO2 rajana oleva 2001.
AKE:n sivuilta:
---
Matkailuauto on tavallisesti monivaiheisesti rakennettu ajoneuvo, jolloin sillä ei ole EY-tyyppihyväksynnän mukaista päästötietoa ajoneuvorekisterissä. Matkailuauto voi kuitenkin tulla verotetuksi CO2-päästön perusteella, jos sillä on valmistajan hankkima CO2-tiedon sisältävä tyyppihyväksyntä. Käytännössä matkailuautojen vero perustuu kokonaismassaan, koska vain pienellä osalla uusimpia matkailuautoja on tyyppihyväksynnässä mitattu CO2-päästö.
---
Tero
Comment