Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muuttoauton tuominen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

Muuttoauton tuominen

Elikkäs mites kyseinen prosessi menee? Esimerkkinä lähtis vaikka Norjaan töihin (minimi 1vuosi). Ostaisi auton sieltä ja pitäisi sitä sen reilu puoli vuotta jollon saisi tuoda auton Suomeen "vero" vapaasti XXXX-määrä euroihin asti. OK!
    Entäs jos olisi Norjassa töissä niin voisikko auton ostaa esim; Saksasta/ Ruotsista ja tuoda sen sitten verovapaasti Suomeen vai onko auto ostettava siitä maasta missä on toissä?
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

M3 e90 & "M3" e30 turbo
  • -Tate-
    Moderator
    • Jan 2004
    • 3211
    • Nurmijärvi

Ainakin pari vuotta sitten vielä sai ostaa auton ihan mistä maasta tahansa. Eli ei ole tietääkseni pakko ostaa siitä maasta missä on töissä. Itse ostin esim. eri maasta.
    I Believed I Would Die.

Comment

• Janne.L
      BTCF Member
      • Aug 2005
      • 356
      • Savonlinna

Meille ostettiin auto Suomesta ja vietiin Norjaan, joten ei ole pakko ostaa siitä maasta missä on töissä.
      Nyt

Köyhä

Ennen

E39 528i Sedan M-sport Orientblau Metallic -00
      E46 325i Touring M-Sport II Imolarot -04
      E39 528i Sedan Schwarz II -97
      E36 318i Touring Farngruen Metallic -98
      E34 525ia Touring Macaoblau Metallic -92
      E36 325i Sedan Fjordgrau Metallic -94
      E30 320i 2d Sedan Delphin Metallic -88
      E32 730i Granitsilber -92
      E36 316i Sedan Dunkelgrün -93

Comment

• Miltzu
        BTCF Member
        • May 2008
        • 2476
        • Finland

Juu aika moni ostaa verovapaana auton Suomesta ja ajaa sitten sinne kohdemaahan, syystä että Suomessa on vissiinkin veroton hinta autoilla usein suht edullinen (ainakin väittävät että jotkut autotehtaat kompensoivat Suomen korkeita autoveroja myymällä autot verottomana halvemmalla Suomeen).

Siinä ei oo (enää?) mitään kiinteää hintarajaa minkä alle se on verovapaa, vaan sille lasketaan tullin toimesta myyntihinta, sitten veroprosentti jollain lottokoneella ja sen mukaan veron määrä josta muuttoautolla saa 13 500 euroa alennusta. Esim. oman E92:n arvoksi ne määritti 54 500 e, siitä verot 32% oli 17 500 e ja maksettavaa jäi alennuksen jälkeen 4 000 e. Ja verotus on erilainen riippuen siitä tuoko sen EU-maasta vai EU:n ulkopuolelta, ainakin uusille autoille EU:n sisällä tehdään verotus hiilidioksidipäästöjen perusteella kun taas EU:n ulkopuolelta painon perusteella.

Comment

• Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

Tuo olikin uusi juttu että ostaa auton Suomesta ja pittää sen sitten ulkomailla ja saa näin verot pelattua huomattavasti pienemmäksi. Kiitos vinkistä! Mutta käytettyä autoa alunperin tarkoitin ja kyseinen systeemi onnistuu. Olikos tässä myös sellainen juju että auton hinta täytyy tienata kyseisessä maassa? Toisaalta noin +50k€ ei nyt ole mikään ongelma tienata esim: Norjassa.
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

M3 e90 & "M3" e30 turbo

Comment

• jopeh
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 694
            • Tampere

Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Olikos tässä myös sellainen juju että auton hinta täytyy tienata kyseisessä maassa?
            Ei tartte tienata. Siinä ei ole mitään rajaa.
            "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

Comment

• jva
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1419

Ei tarvii tienata, eikä olla edes töissä, mutta ulkomailla pitää olla se vuosi ennenkuin saa verosta vähentää 13 450euroa.

Ehdot ovat tarkkaanottaen nämä:

* Yksityishenkilö tuo ajoneuvon omaan käyttöönsä.
              * Ajoneuvon tuoja on maahanmuuttaja.
              * Henkilö on välittömästi ennen muuttoaan ollut ulkomailla yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan.
              * Ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä vähintään kuuden kuukauden ajan.
              * Ajoneuvo on tuotu muuton yhteydessä.
              * Henkilö, joka on aiemmin asunut Suomessa, ei ole muuttoaan edeltävän vuoden aikana ollut päätoiminen opiskelija.
              * Jos muuttaja on aikaisemmin tuonut maahan alennetulla verolla tai verotta ajoneuvon, sen verottomalle luovutukselle säädetty tai määrätty määräaika on päättynyt ennen muuttoa Suomeen.
              Last edited by jva; 26-11-2009, 15:30.

Comment

• GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3028
                • Sjundeå

Originally posted by Miltzu View Post
                Juu aika moni ostaa verovapaana auton Suomesta ja ajaa sitten sinne kohdemaahan, syystä että Suomessa on vissiinkin veroton hinta autoilla usein suht edullinen (ainakin väittävät että jotkut autotehtaat kompensoivat Suomen korkeita autoveroja myymällä autot verottomana halvemmalla Suomeen).
                Mä muistelen samanlaista. Niille autoille on luokiteltu joku maahantuojan oma hinta, joka on erisuuruinen eri maissa (esim Italiasta verovapaana ostettu uusi auto on huomattavasti kalliimpi, kuin suomesta)

Toisekseen siinä on se etu, että saa suoraan suomenkieliset huoltokirjat, ja autosta "pohjoismaisen version", jota ei välttämättä esim Espanjasta pyytämättä saa. Norja tietty asia erikseen. Tämän takia faija tilasi suomesta (nyttemmin jo Igorin sosialisoiman) muuttoauton. Sai vielä suomenkielistä palveluakin

Originally posted by jva View Post
                Ei tarvii tienata, eikä olla edes töissä, mutta ulkomailla pitää olla se vuosi ennenkuin saa verosta vähentää 13 450euroa.

Ehdot ovat tarkkaanottaen nämä:

* Yksityishenkilö tuo ajoneuvon omaan käyttöönsä.
                * Ajoneuvon tuoja on maahanmuuttaja.
                * Henkilö on välittömästi ennen muuttoaan ollut ulkomailla yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan.
                * Ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä vähintään kuuden kuukauden ajan.
                * Ajoneuvo on tuotu muuton yhteydessä.
                * Henkilö, joka on aiemmin asunut Suomessa, ei ole muuttoaan edeltävän vuoden aikana ollut päätoiminen opiskelija.
                * Jos muuttaja on aikaisemmin tuonut maahan alennetulla verolla tai verotta ajoneuvon, sen verottomalle luovutukselle säädetty tai määrätty määräaika on päättynyt ennen muuttoa Suomeen.
                Tässähän ne tulikin jo. Paljon yksinkertasempaa, kuin äkkiseltään luulisi.

Venäjän byrokratia vaan osaa olla jotenkin äärettömän takapajuista ja korruptoitunutta. Palatakseni tähän oman faijan tapaukseen: Noin kuukausi taaksepäin tuli venäjän pään tullilta ilmoitus että isän pitää maksaa noin 25000€ koska auto on vielä venäjällä. Faija totesi tuohon sitten, että "näyttäkääs mulle missä se on. Ottaisin mieluusti takasin". Ja että "eikös tämä asia jo loppuunkäsitelty viime keväänä, kun se milisinkin kanssa käytiin jo loppuun". Eivät kuulemma olleet milisiltä saaneet ilmoitusta. Tosin faija oli jo aikanaan pistänyt oman ilmoituksen tulliinkin, mutta se nyt on mystisesti kadonnut jonnekin.
                Nyt ei saa enää viisumia (buhuu), eikä sitä toisaalta jää kaipaamaankaan. Tilanne on tietenkin paskamaisempi niille, joilla on venäjälle joitain henkilökohtaisia kytköksiä. Isä on tutustunut muutamiin ihmisiin, joille on käynyt samalla tavalla ja saanut samanlaiset laskut tullilta jne. Yhdellä sällillä sattu vaan asumaan venäläinen vaimo ja pari lasta Moskovassa. Yritäppäs siinä sitten mennä perhettä tapaamaan, kun ei pääse maahan tuommosista syistä.
                Venäjää kohtaan ei sinänsä ole kaunoja. Helppo siellä on asioida, kun ite käyttäydyt kunnolla. Eikä sekään nyt maailman ainoa paikka ole, missä autoja varastetaan. Mutta tuo byrokratian toimimattomuus on kyllä jotain älyttömän kuluttavaa touhua, ettei pysty käsittämään.

sorry OT
                -25 Toyota Proace City Verso
                -23 Nissan Leaf

...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

Comment

• Miltzu
                  BTCF Member
                  • May 2008
                  • 2476
                  • Finland

Nyt hajoo pää noihin muuttoautosäännöksiin... Oon yrittänyt keksiä keinoa millä saan poikaystävälle luvan ajaa tota autoa. Hiukan hölmöä kun se on viikon-parikin kerrallaan mun luona kylässä, mä oon töissä ja se ei pääse kämpästä mihinkään kun ei saa ajaa mun autolla. No, tämä ongelma ratkeaa ainoastaan sillä että mies muuttaa virallisesti mun kanssa asumaan, eli siirtää kirjat tänne. Eihän siinä mitään, tulee vaan vähän kalliiks kun se on työttömänä ja menettää kaikki tuet kun mun tulot otetaan sit huomioon kun ollaan avoliitossa.

No, tammikuun puolivälissä ollaan kuitenkin muuttamassa yhdessä Australiaan kun mä lähden sinne komennukselle. Auto jää seisontaan ja karenssi siitä ei kulu kun en oo itse Suomessa eikä auto oo liikenteessä. Mies on näillä näkymin muuttamassa Suomeen takas vähän ennen mua, se on siellä ehkä 6 kk kun minä oon 9-10 kk. Kyselin alustavasti tullista että jos me nyt asutaan virallisesti yhdessä ennen Ausseihin lähtöä ja mies jatkaa virallisesti samassa osoitteessa Suomeen paluun jälkeen niin saahan hän ajaa mun autoa vaikka itse oon vielä ulkomailla?

"Kyseessä on tapauskohtaista harkintaa edellyttävä asia ja siksi kehotan hakemaan Tullihallitukselta sitovaa ennakkoratkaisua asiassa. Ennakkoratkaisuhakemukseen yksityishenkilölle annetusta päätöksestä peritään suoritemaksu, jonka suuruus vuosina 2009-2010 on 130 euroa."

Eli mun pitäis nyt maksaa 130 euroa siitä että hakisin päätöksen joka EHKÄ antaa mun poikaystävälle luvan ajaa mun autoa

On tää Suomi hieno maa.

Comment

• MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7533
                    • Jyväshyvä

Eipä enää ole verottomat hinnat suomessa halpoja,
                    nythän hinnat on täysin läpinäkyviä ja auton saa selkeästi halvemmalla hakemallas en Ruotsista tai Saksasta.
                    Ja kannattaa huomioida se että jos auton vie EU:n ulkopuolelle (eli Norjaan) niin alvitkin osaa takaisin ostohinnasta... Eikä niitä tarvitse Norjaankaan maksaa jos auton vie sinne esim. suomalaisilla vientikilvillä.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

Comment

• zanta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 2908
                      • Oulu

Originally posted by Miltzu View Post
                      Nyt hajoo pää noihin muuttoautosäännöksiin... Oon yrittänyt keksiä keinoa millä saan poikaystävälle luvan ajaa tota autoa. Hiukan hölmöä kun se on viikon-parikin kerrallaan mun luona kylässä, mä oon töissä ja se ei pääse kämpästä mihinkään kun ei saa ajaa mun autolla. No, tämä ongelma ratkeaa ainoastaan sillä että mies muuttaa virallisesti mun kanssa asumaan, eli siirtää kirjat tänne. Eihän siinä mitään, tulee vaan vähän kalliiks kun se on työttömänä ja menettää kaikki tuet kun mun tulot otetaan sit huomioon kun ollaan avoliitossa.

No, tammikuun puolivälissä ollaan kuitenkin muuttamassa yhdessä Australiaan kun mä lähden sinne komennukselle. Auto jää seisontaan ja karenssi siitä ei kulu kun en oo itse Suomessa eikä auto oo liikenteessä. Mies on näillä näkymin muuttamassa Suomeen takas vähän ennen mua, se on siellä ehkä 6 kk kun minä oon 9-10 kk. Kyselin alustavasti tullista että jos me nyt asutaan virallisesti yhdessä ennen Ausseihin lähtöä ja mies jatkaa virallisesti samassa osoitteessa Suomeen paluun jälkeen niin saahan hän ajaa mun autoa vaikka itse oon vielä ulkomailla?

"Kyseessä on tapauskohtaista harkintaa edellyttävä asia ja siksi kehotan hakemaan Tullihallitukselta sitovaa ennakkoratkaisua asiassa. Ennakkoratkaisuhakemukseen yksityishenkilölle annetusta päätöksestä peritään suoritemaksu, jonka suuruus vuosina 2009-2010 on 130 euroa."

Eli mun pitäis nyt maksaa 130 euroa siitä että hakisin päätöksen joka EHKÄ antaa mun poikaystävälle luvan ajaa mun autoa

On tää Suomi hieno maa.
                      Et tarvi mitään erityistä lupaa jos olette avoliitossa eli Suomessa osoitteenne on sama.
                      Vai hankkiudutko eroon kämpästä ulkomaankomennuksen ajaksi?
                      Mulla oli ainakin koko ajan osoite Suomessa vaikka asuin ja työskentelin muualla.
                      LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

eksälista:
                      E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

Comment

• Miltzu
                        BTCF Member
                        • May 2008
                        • 2476
                        • Finland

Originally posted by zanta View Post
                        Et tarvi mitään erityistä lupaa jos olette avoliitossa eli Suomessa osoitteenne on sama.
                        Mulla oli ainakin koko ajan osoite Suomessa vaikka asuin ja työskentelin muualla.
                        No joo Suomessa osoite on meillä yhteinen (tai on ensi maanantaista alkaen) eli on ehditty asua yhdessä ennen kun muutetaan pois. Toki meillä säilyy sama kämppä koko ajan (kun on oma) mutta postit on käännettävä muualle kun niitä ei ole täällä kukaan lukemassa.

Mutta ainakaan tuon tullin vastauksen mukaan tuo ei riitä vaan pitäisi hakea toi niiden mainostama 130 euron ennakkopäätös...

Comment

• _artsi_
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 579
                          • Pori

Sulla vain oli hyvää tuuria.
                          Lain tulkintoja on yhtä paljon, kuin Suomessa on tulleja!
                          Omakin auto oli 2kk tullihäkissä, kun tullin mielestä kyseessä oli
                          "piilomuuto". Tarkoittaa sitä, että liian aikaisin tein hommia ulkomailla.
                          Auton kanssa jouduin odottamaan 6 vuotta, ennen kuin karenssi oli tullut
                          täyteen.
                          Sekin vielä, että toinen tulli ei voi kumota toisen tullin päätöstä,
                          vaikka se olisi väärä tai miten hölmö.
                          Valitus kestää aina vähintään pari kuukautta.
                          BMW 330dA e92 M-SPORT

Comment

• zanta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 2908
                            • Oulu

Käsittääkseni Miltzu on Suomalaisen yhtiön palkkalistoilla lähetettynä työntekijänä siellä ulkomailla joten hän on käytännössä rinnastettavissa Suomessa asuvaan henkilöön, ainut vaan että se karenssiaika ei kulu sillon kun ei ole itse maassa, mutta avio/avopuoliskolla lain mukaan on oikeus käyttää ajoneuvoa silloinkin Suomessa.
                            LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

eksälista:
                            E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

Comment

• Miltzu
                              BTCF Member
                              • May 2008
                              • 2476
                              • Finland

Käsittääkseni Miltzu on Suomalaisen yhtiön palkkalistoilla lähetettynä työntekijänä siellä ulkomailla joten hän on käytännössä rinnastettavissa Suomessa asuvaan henkilöön
                              Ei, vaan Australian tytäryhtiön palkkalistoilla määräaikaisella työsopparilla. Komennussopparit tulis aivan liian kalliiks firmalle niin ne siirtää aina suoraan paikallisen yhtiön palkkalistoille.

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎