"Sekä KL:n että Tuulilasin että varmaan muillakin foorumeilla spekuloidaan autoveron poistumisella. Alla KL:n foorumilta napattu lista syistä, miksi autovero poistuisi 1.1.2010. Ehkä, ehkä ei. En ota kantaa tuohon listaan, kun en ymmärrä asiasta enempiä.
1. Professori Esko Linnakankaan mainitsema "ulkopuolinen painostus" Suomen autoveron poistamiseksi
2. EU-komission autoverodirektiiviehdotus
3. EYT:n tuomiot autoverolle
4. Autoveron kerääjän tullin pääjohtajan Tapani Erlingin rankka autoveron arvostelu
5. Tie- ja liikenneministeri Anu Vehviläisen esitykset luopua autoverosta
6. Vaihtoautojen määrän väheneminen autotalli.comissa ja pienemmät varastotappiot autoliikkeille autoveron poistuessa
7. AKE:n 100 miljoonan euron järjestelmämuutos vain 668 miljoonan euron ajoneuvoveron keräämiseksi
8. Valtiontalouden Tarkastusviraston rankka arvostelu autoveroa kohtaan
9. KHO:n Pekka Hallbergin arvostelu hänen "epälainsäädäntönä" pitämäänsä autoverolakia kohtaan
10. Uusien autojen kaupan hiipuminen huomattavasti enemmän kuin lama edellyttäisi
11. Työsuhdeautojen verokohtelun muuttuminen epätasa-arvoiseksi yksityisautoihin verrattuna 1.4.2009 alkaen (autoveron alv vähennyskelvoton)
12. Ruuhkat hallinto-oikeuksissa autoverovalituksista
13. Tarve suosia sähkö- ja hybridiautoja päästöjen vähentämiseksi
14. Autotuotannon elpyminen Uudessakaupungissa
15. Tulli ei ole palkannut lisähenkilökuntaa autoveron palautusjärjestelmän ("kaikkien epälakien äiti") käyttöönottoa varten
16. AKE ilmeisesti on palkannut lisähenkilökuntaa ajoneuvoverotuksen hoitamista varten
17. Autoveron tuoton tippuminen ja verotulojen epätasaisuus
18. Elvytystarve. Budjettia on arvosteltu liian tiukaksi nykytilanteeseen.
19. Autoveron kokonaisuudistuksen tarve
20. EU:n vanhin autokanta
21. Autoliikkeiden kapinointi muutosta 1.4.2009 vastaan ("arvioitu autovaro")
22. Esittelyautojen poistaminen autoliikkeiden rekistereistä 1.4.2009 (ei varastotappioita esittelyautoista)"
Teksti napattu suoraan BCF:n foorumilta.
1. Professori Esko Linnakankaan mainitsema "ulkopuolinen painostus" Suomen autoveron poistamiseksi
2. EU-komission autoverodirektiiviehdotus
3. EYT:n tuomiot autoverolle
4. Autoveron kerääjän tullin pääjohtajan Tapani Erlingin rankka autoveron arvostelu
5. Tie- ja liikenneministeri Anu Vehviläisen esitykset luopua autoverosta
6. Vaihtoautojen määrän väheneminen autotalli.comissa ja pienemmät varastotappiot autoliikkeille autoveron poistuessa
7. AKE:n 100 miljoonan euron järjestelmämuutos vain 668 miljoonan euron ajoneuvoveron keräämiseksi
8. Valtiontalouden Tarkastusviraston rankka arvostelu autoveroa kohtaan
9. KHO:n Pekka Hallbergin arvostelu hänen "epälainsäädäntönä" pitämäänsä autoverolakia kohtaan
10. Uusien autojen kaupan hiipuminen huomattavasti enemmän kuin lama edellyttäisi
11. Työsuhdeautojen verokohtelun muuttuminen epätasa-arvoiseksi yksityisautoihin verrattuna 1.4.2009 alkaen (autoveron alv vähennyskelvoton)
12. Ruuhkat hallinto-oikeuksissa autoverovalituksista
13. Tarve suosia sähkö- ja hybridiautoja päästöjen vähentämiseksi
14. Autotuotannon elpyminen Uudessakaupungissa
15. Tulli ei ole palkannut lisähenkilökuntaa autoveron palautusjärjestelmän ("kaikkien epälakien äiti") käyttöönottoa varten
16. AKE ilmeisesti on palkannut lisähenkilökuntaa ajoneuvoverotuksen hoitamista varten
17. Autoveron tuoton tippuminen ja verotulojen epätasaisuus
18. Elvytystarve. Budjettia on arvosteltu liian tiukaksi nykytilanteeseen.
19. Autoveron kokonaisuudistuksen tarve
20. EU:n vanhin autokanta
21. Autoliikkeiden kapinointi muutosta 1.4.2009 vastaan ("arvioitu autovaro")
22. Esittelyautojen poistaminen autoliikkeiden rekistereistä 1.4.2009 (ei varastotappioita esittelyautoista)"
Teksti napattu suoraan BCF:n foorumilta.
Comment