Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua korjaamoiden hinnoittelusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #46
    Originally posted by Spetke View Post
    Eikös tämän pitänyt olla keskustelua korjaamoiden hinnoittelusta, eikä kebapin hinnasta?
    No nykyisellään taitaa olla merkkiliikkeet palttiarallaa 100€ h. :think
    Siitä mekaanikolle annetaan 10-15€ tunilta, ja kun miettii tuollaisten talojen kulurakennetta niin kyllähän noissa on mekaanikon / huoltomyyjän jälkeen ukkoa istumassa isolla palkalla mm:
    korjaamo(jm)päällikkö (joka on täysin turha henkilö), on väkeä laatimassa taulukoita kannattavuudesta ym, on väkeä miettimässä markkinointia, kirjoittelemassa nimiä paperiin,
    laskemassa kassaa, call centterissä istuu rivi kaupalla amatöörejä alasta kokemattomia vastailemassa puheluihin, henkilöstöpäällikköä, kaiken maailman "koordinaatio" henkilöitä ja
    sen jälkeen varsinaiset ISOT päälliköt ym osastoiden johtajat ja aluepäälliköt ym ym... Näillekkin kaikille pitää mekaanikon tienata palkka, no toki osa tulee automyynnistä tai varaosista mutta kuitenkin.
    Ja tuohon kun lätkäistään 2000 neliöisen lasipalatsin muut ylläpito ja kiinteistö kulut niin tokkopa siitä konsernin omistajalle enään hirveitä siitä yhdestä satalappusesta jää.
    Kyllä suurissakin korjaamoissa toki voitaisiin säästää henkilöstökuluissa suoraviivaistamalla prosesseja esimerkiksi mekaanikkojen suorapalvelun avulla jolloin huoltoneuvoja jää välistä pois. Useimmiten tämä vain estyy ammattitaitokysymyksiin, mekaanikon töiden lisäksi kun tulisi hallita hyvin myös asiakaspalvelu ja korjaamon tietojärjestelmät. Ei tietystikään ylivoimaista jos siihen pyritään. Toinen ongelma mikä tästä syntyy on se, kuka vastaa puhelimeen... mekaanikko kun ei varmasti ehdi. Korjaamopäällikkö mahdollisesti toki voisi hoitaa nämä puhelinvaraukset paremmalla ammattitaidolla kuin huoltoneuvoja.
    Suurimmat säästöt varmasti saataisiin kuitenkin kohdistamalla henkilöstön voimavarat oikein. Korjaamopäälliköksi se joka on ollut mekaanikkona hyvin pitkään ja on muilta ominaisuuksiltaan siihen sopiva. Huoltoneuvojan tehtävää hoitamaan ikänsä tai terveydentilansa puolesta mekaanikon töistä estynyt / hidastunut, kuitenkin työykyinen ja asiakaspalveuhenkinen ex mekaanikko. Ja niin edelleen. Nyt kun kuulee millä "ammattitaidolla" monessakin liikeessä mennään ei hyvältä näytä asiakkaan eikä liikkeen tuloksenkaan kannalta.
    Ei näitä töitä koulussa opita, eikä juuri muitakaan, vaan tekemällä ja kiinnostuksen kautta. Se on monessa yrityksesssä unohtunut nykyaikana. Ja palkkaus enemmän tulokseen perustuvana, mutta asiakkaan huijaamisesta eli yritysimagon rapauttamisesta täytyisi tällöin myös sanktioida ankarasti, koska kiusaus ylimääräisen myymiseen kasvaisi.

    Korjaamopäälikkö on varmasti yksi tarpeellisimmista henkilöistä suuressa korjaamossa mutta tietysti henkilöstä itsestään riippuu miten hän tehtäväänsä kykenee hoitamaan, varmasti suuremmissa työpaikoissa on henkilöitä jotka tekevät itsensä ns. tarpeettomaksi, toki tämä tulisi yrityksen johdon ajoissa huomata ja korjata asia tarvittaessa henkilöstömuutoksin. Myös vähänkään suuremmassa autotalossa on kyllä varmasti erillinen kassahenkilö tarpeellinen, voi vain kuvitella sitä työaikaa mikä siinä menisi hukkaan jos makaanikot / huoltoneuvojat / korjaamopäällikkö / varaosamyyjät vielä hoitaisivat kassapalvelunkin!
    Mitä suurempi yritys on kyseessä sitä enemmän tulee tarvetta henkilöstöjohdolle ja laskutukseen, byrokratia vaatii uskomattoman paljon työtä, joka ei lisää tulosta suoranaisesti mutta on pakko tehdä - muutoin verottaja ja eläkevakuutusyhtiöt lähestyvät saatavien muodossa, puhumattakaan vakuutus- ja tapaturma / saisraustapauksien vaatimasta työstä.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17474
      • Turku

      #47
      Originally posted by WSE1 View Post
      mekaanikon töiden lisäksi kun tulisi hallita hyvin myös asiakaspalvelu ja korjaamon tietojärjestelmät.

      Ei näitä töitä koulussa opita, eikä juuri muitakaan, vaan tekemällä ja kiinnostuksen kautta. Se on monessa yrityksesssä unohtunut nykyaikana. Ja palkkaus enemmän tulokseen perustuvana, mutta asiakkaan huijaamisesta eli yritysimagon rapauttamisesta täytyisi tällöin myös sanktioida ankarasti, koska kiusaus ylimääräisen myymiseen kasvaisi.
      Useimmiten vain on niin, että valitettavasti mekaanikot ovat täysin asiakaspalveluun sopimattomia ja lähes kommunikointikyvyttömiä.

      Jälkimmäinen kappale on todella asiaa. Työt opitaan tekemällä! Työkokemus ja kiinnostus on kaiken A ja O.

      TES-palkkauksesta pitäisi ylipäätään luopua ja tulospalkkaukseen kaikki alat. Taisi mennä politiikan ja ammattiyhdistystoiminnan puolelle. Em. tapauksessa taitaisi tosin monelta jäädä leipä ansaitsematta....
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎