Originally posted by Spetke
View Post
Suurimmat säästöt varmasti saataisiin kuitenkin kohdistamalla henkilöstön voimavarat oikein. Korjaamopäälliköksi se joka on ollut mekaanikkona hyvin pitkään ja on muilta ominaisuuksiltaan siihen sopiva. Huoltoneuvojan tehtävää hoitamaan ikänsä tai terveydentilansa puolesta mekaanikon töistä estynyt / hidastunut, kuitenkin työykyinen ja asiakaspalveuhenkinen ex mekaanikko. Ja niin edelleen. Nyt kun kuulee millä "ammattitaidolla" monessakin liikeessä mennään ei hyvältä näytä asiakkaan eikä liikkeen tuloksenkaan kannalta.
Ei näitä töitä koulussa opita, eikä juuri muitakaan, vaan tekemällä ja kiinnostuksen kautta. Se on monessa yrityksesssä unohtunut nykyaikana. Ja palkkaus enemmän tulokseen perustuvana, mutta asiakkaan huijaamisesta eli yritysimagon rapauttamisesta täytyisi tällöin myös sanktioida ankarasti, koska kiusaus ylimääräisen myymiseen kasvaisi.
Korjaamopäälikkö on varmasti yksi tarpeellisimmista henkilöistä suuressa korjaamossa mutta tietysti henkilöstä itsestään riippuu miten hän tehtäväänsä kykenee hoitamaan, varmasti suuremmissa työpaikoissa on henkilöitä jotka tekevät itsensä ns. tarpeettomaksi, toki tämä tulisi yrityksen johdon ajoissa huomata ja korjata asia tarvittaessa henkilöstömuutoksin. Myös vähänkään suuremmassa autotalossa on kyllä varmasti erillinen kassahenkilö tarpeellinen, voi vain kuvitella sitä työaikaa mikä siinä menisi hukkaan jos makaanikot / huoltoneuvojat / korjaamopäällikkö / varaosamyyjät vielä hoitaisivat kassapalvelunkin!
Mitä suurempi yritys on kyseessä sitä enemmän tulee tarvetta henkilöstöjohdolle ja laskutukseen, byrokratia vaatii uskomattoman paljon työtä, joka ei lisää tulosta suoranaisesti mutta on pakko tehdä - muutoin verottaja ja eläkevakuutusyhtiöt lähestyvät saatavien muodossa, puhumattakaan vakuutus- ja tapaturma / saisraustapauksien vaatimasta työstä.
Comment