Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutuksen nousu E10: kalliimpaa autoilua?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    Kulutuksen nousu E10: kalliimpaa autoilua?

    Tässä itsellä havaittua ja muiltakin kuultua ja ihmeteltyä, kun tuo kulutus E10 tuppaayllättävän paljon nousemaan verraten siihen että ajaisi edelleen E5 tms.

    Mitään mittausfaktaahan asiasta ei ole vaan ajotietokoneen ja tankkausten kertomaa.

    Eli : tuleeko halvemmaksi ajaa ysikasilla kuitenkin, varsinkin kun joillain asemilla tuo hintaero on senttejä. Joillakin kymmenenkin.

    Ainakin älyttömän kallista on E10 nykyään, eikös hinnan pitänyt olla halvempi kun vain bensiinin osuutta verotetaan, vai vetääkö kauppiaat omaan taskuun?

    Eli summa summarum: taas nousi autoilun kustannukset. E10 kuluu enemmän, jos ajaa sen sijaan 98lla se maksaa enenmmän.

    Ajamisen puolesta voisin ajaa (kesällä) vaikka E85llä jos se olisi taannoisissa ruotsin hinnoissa alle euron litra, hyvin kulki bmw silläkin.

    Vaalit on lähellä, kuunnellaankohan autoilijoiden ääniä missään puolueessa...
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8231
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by WSE1 View Post
    Tässä itsellä havaittua ja muiltakin kuultua ja ihmeteltyä, kun tuo kulutus E10 tuppaayllättävän paljon nousemaan verraten siihen että ajaisi edelleen E5 tms.

    Mitään mittausfaktaahan asiasta ei ole vaan ajotietokoneen ja tankkausten kertomaa.

    Eli : tuleeko halvemmaksi ajaa ysikasilla kuitenkin, varsinkin kun joillain asemilla tuo hintaero on senttejä. Joillakin kymmenenkin.

    Ainakin älyttömän kallista on E10 nykyään, eikös hinnan pitänyt olla halvempi kun vain bensiinin osuutta verotetaan, vai vetääkö kauppiaat omaan taskuun?

    Eli summa summarum: taas nousi autoilun kustannukset. E10 kuluu enemmän, jos ajaa sen sijaan 98lla se maksaa enenmmän.

    Ajamisen puolesta voisin ajaa (kesällä) vaikka E85llä jos se olisi taannoisissa ruotsin hinnoissa alle euron litra, hyvin kulki bmw silläkin.

    Vaalit on lähellä, kuunnellaankohan autoilijoiden ääniä missään puolueessa...
    polttoainekulut ovat aika tarkkaan 1:1 polttoaineiden välillä, jos moottorinohjaus ei osaa hyödyntää korkeampaa oktaanilukua. jos osaa niin ysikasilla pääsee halvemmalla.

    ihtehän ajelen mieluummin ysikasilla kun en halua ruostuttaa kaikkia rautaosia (mm. tankki) ja haurastuttaa kumiosia polttoainejärjestelmässä, ainakaan niin nopeasti.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      polttoainekulut ovat aika tarkkaan 1:1 polttoaineiden välillä, jos moottorinohjaus ei osaa hyödyntää korkeampaa oktaanilukua. jos osaa niin ysikasilla pääsee halvemmalla.

      ihtehän ajelen mieluummin ysikasilla kun en halua ruostuttaa kaikkia rautaosia (mm. tankki) ja haurastuttaa kumiosia polttoainejärjestelmässä, ainakaan niin nopeasti.
      Ja sun ajokki on 20 vuotta vanha?
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8231
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by petrolhead View Post
        Ja sun ajokki on 20 vuotta vanha?
        onhan noita vanhempia ja uudempiakin. kyllähän sen vanhankin kumin haurastuminen nopeutuu alkoholin avustuksella :think mä en ny oikeen tie mitä haet?
        Last edited by peto2; 19-01-2011, 21:54.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          [QUOTE=peto2;2258464]onhan noita vanhempia ja uudempiakin. kyllähän sen vanhankin kumin haurastuminen nopeutuu alkoholin avustuksella :think mä en ny oikeen tie mitä haet? [/QUOTE]

          ..että eiköhän 20 vuotiaassa ole tapahtunut jo yhtä ja toista. Toki kun pa-järjestelmästä jokin rivahtaa niin voi vetää syy-yhteyden siihen että etanolia on nyt 10% aiemman 5% sijaan. Ja unohtaa että johan tuo on aika pitkään kestänytkin.
          Last edited by petrolhead; 19-01-2011, 21:59.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8231
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Originally posted by peto2 View Post
            onhan noita vanhempia ja uudempiakin. kyllähän sen vanhankin kumin haurastuminen nopeutuu alkoholin avustuksella :think mä en ny oikeen tie mitä haet?
            ..että eiköhän 20 vuotiaassa ole tapahtunut jo yhtä ja toista. Toki kun pa-järjestelmästä jokin rivahtaa niin voi vetää syy-yhteyden siihen että etanolia on nyt 10% aiemman 5% sijaan. Ja unohtaa että johan tuo on aika pitkään kestänytkin.
            öö joo.. sitä asiaa nyt ei auton ikä muuta että kumiosat haurastuu alkoholin vaikutuksesta nopeammin kuin puhtaan bensan. :think

            E: miksi en ajaisi 98:lla jos voin sillä jonkun turhan polttoainevuodon välttää varsinkaan kun se ei ole YHTÄÄN kalliimpaa?
            Last edited by peto2; 19-01-2011, 22:14.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • dieseljussi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 592
              • Suomi

              #7
              Aika kovia kulutusnousuja olen ihmisiltä kuullut. Teoriassa ei pitäisi vaikuttaa montaakaan prosenttia, mutta moni puhuu luokkaa litran kulutuserosta.

              Muutaman kuukauden sisällä varmaan nähdään valtakunnallisista kulutuslukemista, onko kyseessä todellinen ilmiö.
              Tai sitten vain uutisoidaan, että "taantuman väistymisen vuoksi autoilu on lisääntynyt 15%"

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                öö joo.. sitä asiaa nyt ei auton ikä muuta että kumiosat haurastuu alkoholin vaikutuksesta nopeammin kuin puhtaan bensan. :think

                E: miksi en ajaisi 98:lla jos voin sillä jonkun turhan polttoainevuodon välttää varsinkaan kun se ei ole YHTÄÄN kalliimpaa?
                Aja menemään !
                Sitähän en toki tarkoittanut. Korkeaoktaanisempihan on aina parempi. Riippumatta siitä mitä viralliset tietäjät väittää.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11662
                  • Kouvola

                  #9
                  Niin siis E10 eli yhtäkuin max. 10% etanolia polttoaineen seassa. Esim Nesteen bensalaaduissa on ollu jo liki 5 vuotta E5-laadun mukaisesti max. 5% etanolia. Onko jalostamoiden edes kannattavaa työntää sitä etanolia tuo maksimi sallittu määrä bensan sekaan rahallisesti? Siinä missä autoilijat pelkää autojensa kestävyyden puolesta, pelkää myös huoltamoyrittäjät bensamittareiden kestävyyden puolesta eli onko jalostamot valmiita kusemaan omien jakeluketjujensa nilkoille? Kysympä vaan..

                  Comment

                  • dumppi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 4351
                    • sotkamo

                    #10
                    nii mutta miten sinä sen vältät e5:sta tankkaamalla kun siinä on kuitenkin samanverran sitä etanolia kun entisessä 95:kin:think haurastutat letkujas ym kumiosia ihan yhtä paljon kun ennenkin tankkasit mitä tankkasit itsehän tankkaan tuota e5:sta kesällä varmasti tuohon kesäautoon vaikka siihen se e10:kin kävisikin.. ja vain ja ainoastaan siks että tuossa taannoin tankkasin talvikulkine ferrariin e10:ä tankin täyteen ja ajoin sillä n.320km kun taas ennen sillä (tilavuus n.35l) ajoi ainakin sen 450km työmatka-ajoa eli kulutus nousi ainakin vanhassa fiiatissa tiiä sitten miten käy tuon 323:n kanssa:think
                    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                    e36 325i coupé R.I.P
                    e30 316 2d
                    e36 318is coupé
                    e36 323i 4d ac schnitzer replica


                    Käyttis: e39 523i 4d
                    Originally posted by rizzo
                    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                    |Sotkamo Connection|

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      #11
                      Originally posted by Esko View Post
                      Niin siis E10 eli yhtäkuin max. 10% etanolia polttoaineen seassa. Esim Nesteen bensalaaduissa on ollu jo liki 5 vuotta E5-laadun mukaisesti max. 5% etanolia. Onko jalostamoiden edes kannattavaa työntää sitä etanolia tuo maksimi sallittu määrä bensan sekaan rahallisesti? Siinä missä autoilijat pelkää autojensa kestävyyden puolesta, pelkää myös huoltamoyrittäjät bensamittareiden kestävyyden puolesta eli onko jalostamot valmiita kusemaan omien jakeluketjujensa nilkoille? Kysympä vaan..
                      nii vaan ajetaan nyt vihreetä asiaa:think sillähän ei oo rahan kanssa vitunkaa merkitystä
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • CarlosM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2008
                        • 4292
                        • Kouvola

                        #12
                        Kulutukset nousee -> etanolin kysyntä nousee -> raaka-aineita lisää....
                        Eli onkohan tää nyt edes millään tapaa ympäristöystävällisempää
                        Monet kerrat tätä jo jokapaikassa puitu, mut olipa taas oiva kohta se todeta.
                        No periaatteessa autoilun ympäristöhaitat voi vähän pienentyä? Mut kyllä ne tulee korjattua moninkertasesti siinä etanolin tuotossa kaikkine kuluineen.
                        Kaadetaan vaan ne loputkin sademetsät maailmasta että saadaan peltoja vähän lisää. Jännä juttu ettei puhdasta vettäkään missään enää riitä, tungetaan sinne maahan lisää paskaa vaan, kunhan ei auton pakoputkesta tule mitään

                        Comment

                        • dumppi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 4351
                          • sotkamo

                          #13
                          Originally posted by CarlosM View Post
                          Kulutukset nousee -> etanolin kysyntä nousee -> raaka-aineita lisää....
                          Eli onkohan tää nyt edes millään tapaa ympäristöystävällisempää
                          Monet kerrat tätä jo jokapaikassa puitu, mut olipa taas oiva kohta se todeta.
                          No periaatteessa autoilun ympäristöhaitat voi vähän pienentyä? Mut kyllä ne tulee korjattua moninkertasesti siinä etanolin tuotossa kaikkine kuluineen.
                          Kaadetaan vaan ne loputkin sademetsät maailmasta että saadaan peltoja vähän lisää. Jännä juttu ettei puhdasta vettäkään missään enää riitä, tungetaan sinne maahan lisää paskaa vaan, kunhan ei auton pakoputkesta tule mitään
                          :think näinhän se on
                          hyvin sanottu...
                          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                          e36 325i coupé R.I.P
                          e30 316 2d
                          e36 318is coupé
                          e36 323i 4d ac schnitzer replica


                          Käyttis: e39 523i 4d
                          Originally posted by rizzo
                          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                          |Sotkamo Connection|

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15194
                            • Ajamisen Iloa

                            #14
                            Tottakai etanolia menee enemmän. Halloo!
                            Ja mitä enemmän on etanolia sitä enemmän sitä menee!
                            Mutta myös bensa-etanoliseosta menee enemmän koska etanoli on hyötysuhteeltaan huonompaa kuin bensa.

                            Kyllähän esim nämä etanolilla käyvät autot aka E85:t kuluttaa paljon enemmän. Ja varsinaisessa kansanautossa Koenigseggissä tuo E85 puoli kuluttaa paljon enemmän, toki myös antaa enemmän huipputehoa.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8231
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Originally posted by CarlosM View Post
                              Kulutukset nousee -> etanolin kysyntä nousee -> raaka-aineita lisää....
                              Eli onkohan tää nyt edes millään tapaa ympäristöystävällisempää
                              Monet kerrat tätä jo jokapaikassa puitu, mut olipa taas oiva kohta se todeta.
                              No periaatteessa autoilun ympäristöhaitat voi vähän pienentyä? Mut kyllä ne tulee korjattua moninkertasesti siinä etanolin tuotossa kaikkine kuluineen.
                              Kaadetaan vaan ne loputkin sademetsät maailmasta että saadaan peltoja vähän lisää. Jännä juttu ettei puhdasta vettäkään missään enää riitä, tungetaan sinne maahan lisää paskaa vaan, kunhan ei auton pakoputkesta tule mitään
                              nimenomaan. Etanolilla on yksi hyvä puoli, sitä voidaan valmistaa "tosta noin vain" toisin kuin bensaa.. loput taisi olla enemmän tai vähemmän huonoja puolia, poislukien kurkkuun kaataminen
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎