Ajetut kilometrit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ramzez
    replied
    Sanotaanko sitten näin, että niille, joita hirvittävät käytetyn auton mahdolliset ongelmat tai ajotuntuman puute, suosittelen ostamaan uuden auton autoliikkeestä takuulla varustettuna. Käytetty auto on aina käytetty, ei se siitä muuksi muutu.

Mutta käytetyissäkin autoissa on eroja, vaikka kilometrilukemat olisivat hieman erilaiset. Ja kuten aiemmin mainitsin, pitää olla jonkinlainen suhteellisuudentaju siinäkin asiassa. Ei pidä lähteä vertaamaan sellaisia autoja keskenään, joilla on 100 tkm tai enemmän eroa. Mutta voin myös luvata sen, että sellainen auto, jonka huoltoja laiminlyödään, korjataan vasta, kuin katsuri vaatii, jne. ei takuulla ole yhtä hyvässä kunnossa, kuin sellainen, jolla on ehkä muutaman kymmenentuhatta enemmän ajettu, mutta jokainen huolto on tehty viimeisen päälle, jopa "ylihuollettu". Eli ei voida yksiselitteisesti sanoa, että joka ainoassa tapauksessa enemmän ajettu auto on huonompi. Ainoa asia, missä se voi päteä, on silloin, jos molemmat autot ovat olleet yhtäläisellä pidolla, mutta ovat ajomäärältään erilaiset.

Leave a comment:

• naikou
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Tämä pätee hyvin hieman tuoreempien ajokkien kanssa. Kun autolla alkaa olla ikää sen 15-20 vuotta on se lähes kilometreistä huolimatta loppuun nautittu. Tällöin ainoa konkreettisesti auton mekaanisesta kunnosta kertova asia on esitetyn kuittinipun paksuus.
    Nimenomaan tätäkin tässä on ajettu takaa mutta jos auto omasta mielestä sitten koeajolla tuntuu hyvältä eikä nitise, natise tai pidä muutakaan ylimäärästä häppeninkiä päällä....kone käy hyvin ja tasasesti eikä tiputa tai syle putkesta ja tehot tallessa nii voiko se sillon olla paska vaikka mittarissa oliskin 320tkm?

En nyt siis toki voisi väittää että noista mun mainitsemista kumpikaan olisi tuollaisia kun en ole käynyt niitä kattomassa/ajamassa.

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Tämä pätee hyvin hieman tuoreempien ajokkien kanssa. Kun autolla alkaa olla ikää sen 15-20 vuotta on se lähes kilometreistä huolimatta loppuun nautittu. Tällöin ainoa konkreettisesti auton mekaanisesta kunnosta kertova asia on esitetyn kuittinipun paksuus.
    Totta tuokin , paali-iän kauan aikaa sitten ohittaneiden (toi 15v->) kohdalla toinen juttu. Himohuolletusta voi saada vähän enemmän kilometrejä irti vähemmällä rassaamisella. Mutta tonnin autossa ei hirveitä voi "hyvässäkään" odottaa. Kyllä se on melko herran hallussa, ja jokainen ostaissa toimivaksi todettu komponentti on plussaa.
    Originally posted by Ramzez View Post
    Minun mielestäni juttu taas riippuu aivan siitä, kuinka hyvin autoa on pidetty ja huollettu...............
    Lainaan itseäni vastaukseksi:
    "Enemmän ajettu auto on huonommassa kunnossa........ käy kysymässä muutamalta ammattilaiselta onko näin vai ei , jos et usko."
    Last edited by petrolhead; 09-05-2011, 16:52.

Leave a comment:

• Ramzez
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tässä on yksi asia josta olen Hemin kanssa samaa mieltä. Enemmän ajettu auto on huonommassa kunnossa piste. Kaikki muu on toiveajattelua. Topikin aloittajalle, käy kysymässä muutamalta ammattilaiselta onko näin vai ei , jos et usko.
    Minun mielestäni juttu taas riippuu aivan siitä, kuinka hyvin autoa on pidetty ja huollettu. Ei pidä myöskään verrata 100 tkm ja 300 tkm ajettua keskenään, koska ero on jo niin valtava. Voisin kuitenkin melko hyvin mielin ostaa vaikka 50 tkm enemmän ajetun auton, jos se vain on hyvin pidetty. Ei 100 tkm ja 150 tkm ajetulla autolla ole vielä massiivista eroa keskenään. Sitten kun mennään oikein korkeisiin kilometrilukemiin eli +300 tkm, niin on jo syytä olettaakin, ettei auto ole ehkä enää niin tikissä, kuin alle 200 tkm ajettu, vaikka se olisi huollettu viimeisen päälle. No toki kuussakin on käyty, että onhan se mahdollista saada paljonkin ajettu auto lähes uuden veroiseksi, mutta siihen palaakin sitten useamman vähän ajetun auton hinta.

Toinen seikka, mikä pitää myös huomioida, kaikki myytävät Bemarit eivät ole sillä kilometrilukemalla, mikä mittaristossa lukee. Pari vuotta sitten olin veljeni apuna ostamassa hänelle "uutta" autoa ja kävimme katsomassa muutamaa E36:tta, joista ainakin kolmessa pystyi heti sanomaan, ettei lukema pitänyt lähellekään paikkansa. Mittarissa 170 tkm, mutta auto näyttää ja kuullostaa, kuin sillä olisi ajettu ainakin 400 tkm.

Sitten ovat vielä nämä yksilöt, jotka ovat olleet niin huonolla pidolla, että jopa alle 150 tkm ajettu auto näytti 300 tkm ajetulta. Esimerkiksi eräs tuttavani oli ajellut Mazdallaan öljyjä vaihtamatta niin pitkään, että lopulta öljyn huonolaatuisuuden ja vähyyden vuoksi, nokka-akseli katkesi. Ja kyse oli Suomi-autosta sekä mittarissa 160 tkm. Elikkäs huolloilla on suurin vaikutus auton elinikään. Ei se paljon ajettukaan auto yleensä hieman vähemmän ajetulle häpeä, jos se on ollut hyvällä pidolla koko ajan. Lisäksi myös enemmän ajetut autot ovat halvempia, eikä niihin silti välttämättä tule juuri yhtään sen useammin vikaa, kuin hieman vähemmän ajettuihin.

Leave a comment:

• naikou
    replied
    [QUOTE=Hemi;2367153]...ja näiden kuvien perusteella näet missä kunnossa koneiden vanokset ovat, tai laatikkojen sekä perien sisuskalut? Entä pyöränlaakerit, alustan+takakelkan puslat? Entä bensapumppu laturi ja startti?
    Jäähdytys ja jarrujärjestelmän kunnonkin ilmeisesti voi kuvista päätellä?
    Entä kuinka paljon käyttötunteja on jäljellä eri elektroniikkakomponenteilla?
    Katalysaatorit? ...tai sivulasien sähkönostimet?
    Entä koneen massamittarit ja muu mittaus/anturi elektroniikka?
    Entä vesiventtiilit? Kuvasta näkee senkin missä kunnossa kaikki koneen mahdolliset imuvuotoihin vaikuttavat letkut ja tiivisteet ovat?
    Vetareiden ja kardaanin nivelet sekä kardaanin tukilaakeri?
    ....jne,jne?

...niinkö se oikeasti on että kilometrit näkyy vain mittarissa?[/QUOTE

JOS auto on KATSASTETTU ja se on muutenkin ajokuntonen ni toi sun vikalistas on aika kaukaa haettua, muistaakseni kummassakaan noista pommeista ei ole vanostakaan...vanos-koneella olevaa vanhaa bemaria nyt ei muutenkaa tee täysjärkisen mieli ostaa. Mun mielestä kyllä ohjainlaitteiden sunmuiden elektroniikkaturhuuksien pitäis toimia niin kauan ku ite autokin toimii(juu johtosarjojen kuluminen ne tottakai myös voi saada sekoomaan), taino anturit ja sähkömoottorit nyt ovat lähinnä niitä mitä joutuu uusimaan joskus. SITTEN on näitä "pikkuvikoja" mitä E36 bemarissa jos toisessakin vastaantulevassa on jokatoisessa vähintään(kattoluukku, lasinnostimet, ilmastointi, ajotietokone, mittaristo yms.) jotka eivät vaikuta auton jokapäiväiseen käyttöön nyt niin vakavasti, niitä kyllä kerkee iltasin fiksailla kun ei muutenkaa mitää erityisen kalliita vikoja ole.

Sitten viimein kun pääsee koeajamaan niin siinä sitten kuunnellaan/tunnustellaan tietenkin se auto lopullisesti(muistaa myös kattoa että koneessa pysyy nesteet sisällä, putkesta ei tuu ylimäärästä auton käydessä, voimansiirtolaitteisto toimii eikä pidä ylimääräisiä "rallisoundeja" sekä alusta ei vetele mihinkää suuntiin vasten tahtoa)

Mutta siis ihan nyt ton ensivaikutelman perusteella näyttää/tuntuu siltä ettei tuo n.85tkm vähemmän ajettu vaihtoehto ole yhtään parempi kun tuo coupé. Kaikkihan sitten toki selviää kun käyn koeajamassa autoja....

Leave a comment:

• r.w.
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tässä on yksi asia josta olen Hemin kanssa samaa mieltä. Enemmän ajettu auto on huonommassa kunnossa piste. Kaikki muu on toiveajattelua. Topikin aloittajalle, käy kysymässä muutamalta ammattilaiselta onko näin vai ei , jos et usko.

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    ...ja näiden kuvien perusteella näet missä kunnossa koneiden vanokset ovat, tai laatikkojen sekä perien sisuskalut? Entä pyöränlaakerit, alustan+takakelkan puslat? Entä bensapumppu laturi ja startti?
    Entä vesiventtiilit? Kuvasta näkee senkin missä kunnossa kaikki koneen mahdolliset imuvuotoihin vaikuttavat letkut ja tiivisteet ovat?
    ....jne,jne?

...niinkö se oikeasti on että kilometrit näkyy vain mittarissa?
    Kun ne ei tuolla tienpäällä ajossa tuu paremmiksi.
    Last edited by petrolhead; 09-05-2011, 16:35.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    No eihä ne kilometrit tosiaan paljoakaa auton kunnosta kerro kun tässä nettiautoa selaillu jo puolen vuotta aktiivisesti. Tässä nyt pieni vertailuesimerkki:

E36 325 coupé vm.93...320tkm
    http://www.nettiauto.com/bmw/325/3946230

E36 325 sedan vm.94...232tkm
    http://www.nettiauto.com/bmw/325/3953949

coupéssa mun mielest parempi yleiskunto kun taas sedani on vähempi rullattu(KÖ?) miusta noitten autojen mittarilukemat ei näy kun siitä mittarista lähinnä...Pistetään nyt vielä kysymys että kumpaa autoa itse olisit mielummin ostamassa??

Tosiaan tässä 3000-4000€ haarukalla E36 sedania etiskelen, tai kyllä coupéenkin voi tyytyä jos ei hyvää 4-ovisenä löydy tässä kuukauden aikana. Autonhan siis pitäis olla sellanen että siitä olis luotettavaks kulkineeks ainakin pariks vuodeks ilman suurempia tekniikkamurheita
    ...ja näiden kuvien perusteella näet missä kunnossa koneiden vanokset ovat, tai laatikkojen sekä perien sisuskalut? Entä pyöränlaakerit, alustan+takakelkan puslat? Entä bensapumppu laturi ja startti?
    ....jne,jne?

...niinkö se oikeasti on että kilometrit näkyy vain mittarissa?

Leave a comment:

• naikou
    replied
    No eihä ne kilometrit tosiaan paljoakaa auton kunnosta kerro kun tässä nettiautoa selaillu jo puolen vuotta aktiivisesti. Tässä nyt pieni vertailuesimerkki:

E36 325 coupé vm.93...320tkm
    http://www.nettiauto.com/bmw/325/3946230

E36 325 sedan vm.94...232tkm
    http://www.nettiauto.com/bmw/325/3953949

coupéssa mun mielest parempi yleiskunto kun taas sedani on vähempi rullattu(KÖ?) miusta noitten autojen mittarilukemat ei näy kun siitä mittarista lähinnä...Pistetään nyt vielä kysymys että kumpaa autoa itse olisit mielummin ostamassa??

Tosiaan tässä 3000-4000€ haarukalla E36 sedania etiskelen, tai kyllä coupéenkin voi tyytyä jos ei hyvää 4-ovisenä löydy tässä kuukauden aikana. Autonhan siis pitäis olla sellanen että siitä olis luotettavaks kulkineeks ainakin pariks vuodeks ilman suurempia tekniikkamurheita

Leave a comment:

• U. Turhapuro
    replied
    Originally posted by illu^^ View Post
    Myit auton 320tkm ajettuna ja ajoit sillä 380tkm?:think
    Vähän epäselvästi kirjoitin. Myin auton 320tkm ajettuna ja se oli myynnissä muutaman vuoden päästä 380tkm ajettuna ja kävin silloin sillä ajamassa. Mietin, että olisin ostanut sen silloin kesäautoksi, mutta jäi ostamatta.

Leave a comment:

• Eetu
    replied
    520 Tuli mulle 310tkm ajettuna, nyt mittarissa 324tkm.. Uuden laatikon kun saisi paikalleenn

525 tuli 303tkm ajettuna, nyt 325tkm mittarissa..

Leave a comment:

• illu^^
    replied
    Originally posted by U. Turhapuro View Post
    Oma entinen E30 320i bemarin möin 320tkm ajettuna ja samalla autolla ajoin 380tkm ja kävi ja kukku niin kuin pitikin. Mitä lie mittarissa nykyisin?
    Myit auton 320tkm ajettuna ja ajoit sillä 380tkm?:think

Leave a comment:

• U. Turhapuro
    replied
    Oma entinen E30 320i bemarin möin 320tkm ajettuna ja samalla autolla ajoin 380tkm ja kävi ja kukku niin kuin pitikin. Mitä lie mittarissa nykyisin?

Enemmän on huollosta ja kunnosta kiinni 10v vanhan auton kunto kuin se mitä on ajettu. E36 compactin ostin ensimmäiseltä omistajalta 112tkm ajettuna ja ajoin sillä reilut 60tkm ja matkan varrella piti vaihtaa jarrut, iskarit, jarruletkut,ym. ja myytäessä kytkin ravisti ja olisi pitänyt lämppärin kennoa ym vaihtaa. Nykyinen E39 on ajettu 320tkm jolla itse olen ajanut 150tkm ja vähemmällä laitolla on ollut kuin vähän ajettu E36.

Aika hurjia km-määriä oon kuullu, mitä on E39 bensoilla ajettu.

Leave a comment:

• EnniSofia
    replied
    mun 525:n mittarissa kohta 280t km ja toistaseks toimii tosin nyt justiin huollossa kun ei lähtenyt käyntiin, mut ainakin 278t km toimi kun unelma

Leave a comment:

• smpovers
    replied
    Mun e30:llä on ajettu 247tkm. Kilometreistä olen täysin varma..

Leave a comment:

Working...
X