Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia Z3:sta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jleino
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 204

    Kokemuksia Z3:sta

    Moikka vaan kaikille!

    Jokunen vuosi on tullut oltua ilman bemaria ja nyt paluu leiriin alkaa taas päässä itämään ja katseet ovat Z3:seen päin suuntautuneet. Siitä lähinnä olisi mukavaa saada yleistä jutustelua aikaiseksi ja vinkkejä sekä käyttäjäkokemuksia saada mikä on hyvää ja onko olemassa todellisia heikkouksia moottorissa tai jossakin muussa, ja mitä mallia tai moottoria tulisi välttää ja mitä suosia.

    Tässä on hieno yksilö minkä netistä bongasin


    Vähän on ajettu ja on tuolla isommalla koneellakin. Tekeekö pienemmillä moottoreilla mitään?? Heppoja niissäkin näyttäs olevan sen 140 kahta puolta. Polttoaine talouskin lienee kohdallaan jos vertaa esimerkiksi nykyiseen turbo-volvoon.

    Onko tästä muuten ympärivuotiseen käyttöön vai ovatko nämä pelkästään kesäautoja?
    Voimaa...
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6935
    • N/A

    #2
    Omia kokemuksia on yhden koeajon verran kertynyt. Moottorina oli tuo 140hv 1.9i kone ja mielestäni se autoa liikutti ihan ok, ei nyt mitenkään whou elämyksiä tuonut. Suuremmalla koneella ja varsinkin M52TU / M54 moottorilla varustettuna antaisi hyvää kyytiä. Z3 tuntui reilusti kevyemmältä ja ketterämmältä kun vaikkapa E36 328i cabriolet. Kori tuntui melkoisesti tukevammalta vrt. E36 avoon. Ajettavuudesta en oikein osaa sanoa 1 koeajon perusteella, sitä samaa bemarimaista levottomuutta että urissa kiskoo ja on hieman levoton ajettava. Pienillä pyörillä tietysti tylsän näköinen, mutta paras ajettava.
    Kattomekanismi koeajamassani yksilössä oli käsikäyttöinen ja sillä valitsisin myös itse auton. Se peite mikä laitetaan neppareilla kiinni oli ehkä hieman hankalakäyttöinen mutta eihän sitä ole pakko aina pitää kiinni.

    Ps. Kannattaa Zetan hintataso katsoa myös mobilesta, välistä melko edullisen oloisia yksilöitä myynnissä.
    Last edited by Antti O; 01-05-2011, 19:40.

    Comment

    • BeemeR1
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 310
      • Junttilan mutka

      #3
      Pari kesää kurvailin 2.8 -koneisella Zetalla. Suosittelen sitä moottoria. Ei vielä mitään urheiluauton suorituskykyä, mutta ripeää ja alhaalta vääntävää kyytiä. Lisäksi äänimaailma on loistava (etenkin viripöntöllä). Mahtavan miehekkäät "pöhinät" katto auki ajattessa, etenkin moottorijarrutuksissa. Lisäksi 6-koneisissa malleissa takalokarit on leveämmät. Sanoisi suoraan, että unohda 4-koneiset.

      Käyttöautoksi en ottaisi. Liian levoton ajaa (ainakin leveällä ja matalalla rengastuksella) sekä todella rasittavan meluisa moottoritienopeuksilla. Takakonttiin mahtuu viikonloppuvarusteet, ohjaamoon ei mitään. Omassani oli sport-penkit, mutta niissä puutui selkä pitemmän päälle aika pahasti, koska ristiseläntukea ei penkeissä ollut.

      Ihan kiva kevyen budjetin kesäharrasteauto, mutta vaatii leveät vanteet ollakseen "minkään näköinen".

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15229
        • Ajamisen Iloa

        #4
        hyvin menee käytöautona. Näillä nykyisillä tienpinnoilla ei kyllä mee hetkeäkään suoraan mutta mitä sitten.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Sigfried
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 261
          • Rannalla

          #5
          Meillä on ollut Z vuoden 2007 syksystä. Välillä ollut ajossa myös talvella ja toimii hyvin ymäri vuoden. Kilometrejä on muistaakseni noin 150 tkm mittarissa ja mitään isoja remppoja ei ole pitänyt tehdä (katon vaihdatin viime syksynä), aina on mennyt leimasta ekalla läpi.

          Meillä on automaatilla ja 2.8 koneella, ja yhdistelmä on mukava kesäiseen kruisailuun. Suosittelen kyllä ehdottomasti kutosen koneella juurikin kelvollisen kulun ja leveämmän perän takia.

          Comment

          • jleino
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 204

            #6
            Kerran tuossa etelästä tullessani ajelin zetan perässä ja voi että näytti kauniilta. Isot vanteet tekevät tuosta autosta oikean karamellin vaikkei siitä toki kaikki tykkääkkään.

            Täytys varmaan alkaa kattelee jotain liikettä missä vois käydä koeajolla. Mukavaa olisi myös verrata tuota nelikkoa ja kutosta keskenään, vaikka kylläpä sen tietää jo etukäteen suunnilleen että eroa on. Tuskin kauheasti kuitenkaan esim bensankulutuksessa, vai olenko aivan hakoteillä?

            Kahtalaista mielipidettä on tullut, mutta olisko tuosta oikeasti talviautoksi? Ja jos siitä siihenkin pitäisi olla niin onko joku tietty juttu mikä pitää ottaa huomioon?
            Voimaa...

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              Originally posted by Remotion View Post
              hyvin menee käytöautona. Näillä nykyisillä tienpinnoilla ei kyllä mee hetkeäkään suoraan mutta mitä sitten.

              pyöränkulmat ja etuvanteiden ET kun on kohdallaan, niin aivan nätisti menee. toki sen ajettavuuden saa helposti myös pilattuakin.

              ehdottomasti tosiaan vähintään 2,8 koneella. vanhemmat 4 sylinteriset on myös koriltaan kapeampia, eikä ollenkaan niin näyttäviä. kabiini on sitten Z3:ssa todella pieni. yli 185cm ja +100kg kuskille ei ehkä voi suositella.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4987
                • 013

                #8
                Itsellä oli Z3 coupe(2.8 singlevanos) ja ajoin yhden talven satunnaiset ajot sillä.
                Lämmin ja hemmetin kiva ajaa talvella jos tiet OK kunnossa. Olisin varmaan ajanut talvella enemmänkin mutta säälin vanhusta epätasasien teitten takia. Tuolla taka-akselin lähellä istuessa kun huomaa paremmin kaikki montut.
                Lukkoperä ehdoton jos ajaa talvella. Sehän on vakiona 2.8i ja isommissa (korjatkaa jos löytyy pienemmistäkin vakiona). Jos miinusta talviautoilusta niin nuo coupen laskevat ikkunat. Ne oli aina jäässä jos vähänkin aikaa oli lumisateessa auto. Ja maavarakaan ollut ehkä paras talviautoiluun..

                omassa autossa kulutus pyöri kaupungissa 9-9,5 luokkaa ja matkassa 7-8luokkaa riippuen nopeuksista. autossa oli M50 imusarja, iso kaasuläppä, visko poistettu, kevyt/kova vauhtipyörä, eisenmann race vaimennin.

                Comment

                • jari kihlman
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 3270
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Itselläni oli 2.8 z3 coupe ja hieno auto on kyllä ajaa ja huoletonkin mielestäni.
                  Isillä on

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15229
                    • Ajamisen Iloa

                    #10
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    pyöränkulmat ja etuvanteiden ET kun on kohdallaan, niin aivan nätisti menee. toki sen ajettavuuden saa helposti myös pilattuakin.

                    ehdottomasti tosiaan vähintään 2,8 koneella. vanhemmat 4 sylinteriset on myös koriltaan kapeampia, eikä ollenkaan niin näyttäviä. kabiini on sitten Z3:ssa todella pieni. yli 185cm ja +100kg kuskille ei ehkä voi suositella.
                    Ei siis tuu ajaa näille kehäteille. Paikka-massaa ja kuoppaa on enemmän kuin alkuperäistä asfalttia. Ei näillä mene yksikään auto suoraan vaikka ois varapyörässäkin kulmat kunnossa.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • -TT
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 192
                      • Oulu

                      #11
                      Käyttöautona toi menee mainiosti ympäri vuoden. Perheautona on vähän toivomisen varaa. Toki coupeen mahtuu peräkonttiin ihan hyvin muutama lapsi
                      Toi uraherkkyys on kyl totta ja talvella korostui viel enempi. Vakiopuslilla takapäässä 2.3-2.4 astetta campperi sopivalla madalluksella. Takapään campperi pitäisi saada tonne 1 asteen tuntumaan, niin eiköhän se parantaisi ainakin uraherkkyyden kanssa.
                      Matka-ajossa olen päässyt M52TU:lla 6.5l/100km, mut kaupungissa pätkäajossa talvella veti helposti 14 litraa satkulla. Tuskin toi on kuitenkaan se vaikuttava tekijä tollaisen auton hankintaan.
                      Coupe :think
                      sigpic

                      Comment

                      • jleino
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 204

                        #12
                        Ei olekkaan. Kunhan mielenkiinnosta kyselin, lähinnä ekoautolta vaikuttaa loppujen lopuksi. Mukava vertailla nykyseen kulkimeen.

                        Mukavaa että tuli käyttäjäkokemuksia näinkin runsaasti. Täytyy alkaa pikkuhiljaa kattelemaan ympärille että mistä sitä sitten
                        Voimaa...

                        Comment

                        • Justabanana
                          BTCF Member
                          • Jul 2008
                          • 835
                          • Käpylä

                          #13
                          Originally posted by Janza182 View Post
                          Lukkoperä ehdoton jos ajaa talvella. Sehän on vakiona 2.8i ja isommissa (korjatkaa jos löytyy pienemmistäkin vakiona).
                          Onko tämä faktaa? Mulla on sellainen mielikuva, että joskus olen 3.0i:n ilmaan nostettuja takapyöriä pyöritellyt, ja eri suuntaan kääntyivät...

                          Toi aloittajan linkittämä yksilö on ollut melkoisen pitkään nettiautossa myynnissä mielestäni. Onko kellään mitään tietoa siitä? Meinaan, että ei vaikuta mitenkään miinalta, eikä hinta nyt ole sen rivompi kuin näissä peleissä yleensäkään.
                          Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
                          Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

                          Comment

                          • Janza182
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4987
                            • 013

                            #14
                            Originally posted by Justabanana View Post
                            Onko tämä faktaa? Mulla on sellainen mielikuva, että joskus olen 3.0i:n ilmaan nostettuja takapyöriä pyöritellyt, ja eri suuntaan kääntyivät...
                            Ei 100% faktaa.
                            Zetojen perien ympärillä muutenkin pyörinyt välillä ihme juttuja. Aikanaan kerrottiin että noissa on torsen ja välillä kitkaa. KAMA nimimerkki yhden perän avanneena tietää että löyty kitka mutta ei samanlainen kuin esim. E36/E30 malleissa (perä oli Z3 coupe 2.8 -98 autosta).

                            Comment

                            • Beast_Man
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 911
                              • Turku

                              #15

                              Zetan mallimerkintä on E36/7. LSD standard in all 6cyl. 2.8 manuals had 3.15s, S52 Ms had 3.23s, S54s had 3.15s
                              Ripustukset takana on vanhanmalliset E30 eli klassinen perän repeäminen korista ei ole ongelma.

                              Hauska auto ajaa todella elävä, tämä kuvaa parhaiten:
                              sigpic
                              Hakkarainen approves this post.
                              X5 4.4i -2003
                              ex:
                              E36/8 Z3 Coupe 2.8 -2000
                              E46 325Ci 2001
                              E39 528iA Shadowline -96

                              E36 325i coupe -92 "afterburner"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎