Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on: "RIITTÄVÄ TEHO"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1493
    • Ilvola

    Mikä on: "RIITTÄVÄ TEHO"?

    Tätä Bimmerismiä harrastaneena ongelmaksi alkaa muodostua se, etten tiedä:
    MIKÄ ON RIITTÄVÄ TEHO/VÄÄNTÖMOMENTTI ARKIAUTOSSA?

    -> Kustannukset karkaavat käsistä.
    -> Kaikenmaailman paperiongelmia.

    Onko teillä kaiken jo kokeneilla ohjetta mikä on "Sopiva teho ympärivuotiseen arkikäyttikseen?"

    Kaksi on kuulemaani neuvoa ylitse muiden:
    1) Osta kakkoseksi Fiesta 1200cc ja aja sillä. Vaihtelu nostaa taas tunnelman!
    2) Kyllähän sitä voi elää, mutta ilman 500hv se on kitumista! (jotenkin näin Kankkunen).

    Täsmennetään vielä, että millä tehopainosuhteella voi olla onnellinen - perusteluja?
    Kokemuksia kehiin Bimmerien teho/paino/kustannukset harrasteen vaiheista!
    Last edited by tsbmw; 06-06-2011, 22:00.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #2
    No jos alle 1% tiellä autoista liikkuu rivakammin niin eiköhän omaan voi tyytyä ;-)
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Alle 3,0 kg/hv on riittävä.

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #4
        40kw puntolla pääsee mukavasti töihin, ja vielä takaisinkin. Eikä kukaan jätä liikennevaloista, tai jos jättää niin melko kiire on sitten kyseisellä kuljettajalla heti aamusta.

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1493
          • Ilvola

          #5
          Originally posted by primerap10gtr View Post
          Alle 3,0 kg/hv on riittävä.
          --- ja joka Euro hintansa väärtti?
          (On tämä aika paha kierre!)
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • Römpsä
            BTCF Member
            • Jun 2010
            • 821
            • Jyväskylä

            #6
            Iha kohtuu hyvinhän tuolla pärjää,tähä mennessä päässyt hyvin liikenteeseen mukaan,ja muiden ohi. Ja ei tuolla iiässällä jalkoihin jää jos nyt joku lähtee koittamaan,mutta ei tuossa kyllä liikaakaan sitä tehoa ole. Ite en nyt sitä haekkaan niin se ei haittaa.

            Ja olipa se tuossa reilun viikon pajalla,niin ajalin porukoiden 2.4d vapari Transporter,jossa on se 80hp,niin pääsipä silläkin vaan motarilla hyvää vauhtia päästämään.
            Bmw F11 520dA Touring -12
            EX:Bmw E61 530dA -04
            EX:Volkswagen Passat 2.0tdi 4-Motion -07
            EX:BMW E46 320d Touring -04
            EX:Bmw E39 525iA Touring -02
            EX:Bmw E46 320d Touring -03
            EX:Bmw E36 318Is Limited Edition Class II -94

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Originally posted by tsbmw View Post
              --- ja joka Euro hintansa väärtti?
              (On tämä aika paha kierre!)
              Varmasti rahansa voi järkevämminkin sijoittaa, mutta miksi laskea harrastukselle hintaa.

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                No jaa, en sit tiiä. Tänään ajelin työmatkat 2.4kw turvin. Mopolla nääs.

                Riittääkö teho? Joo.

                Mun mielestä arkiautossa on vääntö aika oleellinen asia. Töissä oon ajanu Fiestoilla, toisessa 60hv bensakone ja toisessa 68hv dieselkone. Dieselissä on vääntöä melkein tuplat tuohon bensakoneesen verrattuna + vetoalue puolet pienemmillä kierroksilla. Hermot tuon bensalaitteen kanssa menee, vääntö on niin ohutta 1.25 litraisessa että tuntuu kuin mopolla ajaisi. Turhauttavaa hakea kulkupuolta kierroksilla, kun ei sekään auta. Kumpikaan katiska ei loppupeleissä kulje mihinkään, mutta tuon dieselin kanssa ei mene hermot.

                Tehopainosuhde on muutenkin yliarvostettu juttu, siinä missä joku kiljuva pieni koppi lähtee valoista kuin ampiainen, autobahn nopeuksissa kiihtyvyydestä tulee vetelää kuin mopolla ajelisi.
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Kuqi
                  Moderator
                  • Sep 2002
                  • 12525
                  • Oulu

                  #9
                  mulle piisais vähempikin, ku ei tuu ajeltua yli rajoitusten juuri koskaan, ja kun tulee ajeltuakin korkeintaan kaks kertaa viikossa, sen 6km.
                  BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                  BMW CRUISE BIKE 2017
                  TREK POWERFLY 4 2021
                  @kukisenjussi instagram

                  Comment

                  • Mikazu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 266
                    • -

                    #10
                    e39 530d ollut pitkään käyttöautona, mielestäni ihan passeli suorituskyvyn puolesta. Kulutus siedettävä jaa ei suuremmin muutu vaikka monoa antaa

                    Comment

                    • Janza182
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4987
                      • 013

                      #11
                      Topikkiin en osaa vastata suoraan mutta tässä oppinut lyhyen ajan sisään muutaman kivan asian:

                      Mitä kevyempi auto -> Sen kivempaa ajaminen kun ei tarvitse massaa saada liikkeelle. Silloin pärjää täysin vakiolla perheauton moottorilla ja käyttökulut pysyy alhaalla

                      Tällä hetkellä mennään n. 3.3kg/hv tasolla mutta tarkoitus olisi vielä n.30kg laihduttaa ja saman verran hevosia saada lisää. Sit oltaisiin n. 2.5kg/hv tasolla.

                      Mitään järellistä syytä asiaan ei ole muu kuin harrastamisen ilo!

                      Kaipa se Riittävä on silloin kun oikeasti pelottaa painaa sitä oikeanpuoleista poljinta..

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #12
                        Henkilöautoista vähä vaikea sanoa tota riittävää tehoa, kun ei oo tullu hirmu tehokkailla autoilla ajettua. Ehkä ennemmin sytyttää moottorin luonne, eli esim. joku "siisti-sivikki" VTi-versiona on ihan hauska, tai sit noi BMW:n S-moottorit. Pointtina siis toi, että voima tulee korkealta ja kovaa.

                        Rekkapuolella vähä onnettoman tuntuinen toi nykyinen ajokki(R480 Scania) verrattuna viimekesäiseen ajokkiin, joka oli R560 ohjelmoituna 650-heppaiseksi.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3166
                          • 47200

                          #13
                          Itellä nyt pulkkana e30 316i ruisku 1.6l jättiläismoottorilla varustettuna ja on pelannu mulla ainakin ihan mukavasti koko talven ja menee vielä tämän kesänkin. Hyppäsin suoraan ton turbon puikoista tähän kun sen ajoin talliin ja tehoeroa on kuitenkin sen 300 kaakkia negatiiviseen suuntaan. MUTTA, tuleepahan ajettua huomattavasti rauhallisemmin eikä ole niin kova "kiire" yleensäkään enää minnekään. Ajelee vaan ja kattelee maisemia kun ei ton kenkiminen mitään auta vaikka varpaat ottais syyläriin kiinni nii kovempaa se ei mene juurikaan Aiheen kysymykseen ei taida olla semmosta oikeaa vastausta, pääsee sadalla tai alle hepalla mut pääsee myös sillä reilulla neljälläkin sadalla konilla..Ja tosiaan, mikä on riittävä teho koska kaikkeen tottuu ajanmittaan? nälkähän kasvaa syödessä ja ahneella on asiallinen loppu..

                          Comment

                          • Ässä
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 374
                            • Nokia

                            #14
                            Tähän tosiaan vois sanoa, että kaikkeen tottuu. Talvi tuli ajettua 1.6 litraisella Opelilla ja kyllähän kesäautona toimiva M3:n tuntui aluksi raketilta tuon jälkeen. Nyt sekin tuntuu taas jo aika vaisulta.
                            Porsche Cayman S
                            MB 200cdi W203

                            ex: BMW F36 420xd M-sport
                            ex: BMW e46 M3
                            ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                            ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                            ex: e36 M3 sedan
                            ex: e90 320d
                            ex: e30 320i (2.6) -87
                            ex: e39 520i -97

                            Comment

                            • Mica
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 688
                              • Häme

                              #15
                              Hyvin olen itse ehtinyt tolla vakiolla e39 530d:llä kauppareissut tekemään ja tuntuu sillä aika vaivattomasti ohituksetkin maantiellä sujuvan. Ja kärryn vetoonkin voima riittää ihan tarpeeksi järjellä perusteltuna.

                              Kesäkäyttiksessä on sitten tähän mennessä tehopainosuhde ollut parhaimmillaan 2,3kg/hv, kyllähän se tuntuu tietysti paljon kivemmalta vaikka eihän se pieni lisä siihenkään pahitteeksi olisi. Tottuminen on melkoisen ikävä ilmiö, miksei se vois tuntua aina samalta kuin ekalla vedolla? Käytännössä radalla pärjätään vähän vähemmälläkin paremman kestävyyden toivossa.
                              e36 M3 -97 "katukilpuri"
                              e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                              Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎