Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on: "RIITTÄVÄ TEHO"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaivo
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 866
    • Helsinki/Nurmijärvi

    #31
    No, mulla on vähän empiiristä tutkimustietoa tästä asiasta n. 4 vuoden ajalta.

    140hp E36 Coupe manuaali (M42b19): Tehoa oli tarpeeksi arkiajoon ja kulutus TODELLA MALTILLINEN kulkuun nähden. Sit jos tuli oikeesti kiire, niin tosissaan kenkimällä jopa kiihtyi vähän..

    170hp e39 sedan automaatti(M54B22): Niin vähän tehoa, että maantielle ei hirveän mieluusti lähe, mielellään et sielä meinaan ohittele. Kaupungissa ja moottoritiellä oikeen hauska peli tavalaan. Kulutus ei oikeen kohdannut tehoja..

    170hp E30 touring manuaali(M20B25): Tässä tietysti auton kokonaismassa suhteutettuna tehoon vaikutti huomattavasti ajonautintoon, oli luonnollisesti paljon ripeämpi auto ajella. Mutta Wanha M20b25 otti kyllä omansa jos innostui kenkimään, pintakaasulla meni ihan siedettävissä lukemissa. Aika harvoin vaan sitä malttoi kovin pintakaasulla ajella Sekä tässä tapauksessa tehtaan ilmoittava hp-määrä on vähintäänkin viitteellinen, dynossa ei käyty.

    231hp e46 coupe automaatti(M54B30: Tästä ei enää arkiauto parane. tehoa on juuri tarpeeksi ja maantiellä ohituksissakaan lämää ei tarvitse tosiaan painaa lähellekkään pohjaa, ellei halua kuunnella maukkaasti ärjyvän ison kutosen murinaa. Kulutus mielestäni aika linjassa tehoon/kulkuun..

    Eli pienessä autossa n 220-240 ja isossa autossa 240-280 alkaa olla varmasti riittävä näille suomen teille. Itse en ainakaan ihan herkästi hitaamaan autoon vaihda mitä tuo coupe nyt on. Testasin tossa yks päivä tuota e39 ja voi jumalauta kun alkoi naurattaa kun laitoin lapun lattiaan ku liityin isolle tielle. Mitään ei kyllä tapahtunut, kun vertaa coupeen.
    Last edited by Kaivo; 16-07-2011, 00:10.
    E39 530iA 2001

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14339
      • Oulu

      #32
      Tehdas ilmottaa 450nm. Se mitä on/oli ko yksilössä jäljellä, alko olla sopiva. Ainoa huono oli että laatikosta uupui yksi eteenpäin vaihde. Pitäisi siis siirtyä seuraavaan korimalliin ja se taas ei kaikkineen ole sen yhden vaihteen väärti.

      Ajelu oli kuitenkin kivaa, kun ei sopivaan etenemiseen tarvinnut yli 2krpm kierrättää.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 998
        • 29100/310053

        #33
        valvovan viranomaisen mielestä 7kg/kw on riittävä teho

        sehän tarkoittaisi 1700kg perheautoon n. 330hp
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2758
          • Espoo, HML

          #34
          Ok >200hv/300Nm, riittävä >400hv/500Nm, kiva >500hv/600Nm. Tietysti myös auton paino ja tehoalue vaikuttavat lopputulokseen.
          Pelkässä matka-ajossa "ympäristösuojelua ja kuluja ajatellen" voisi mennä myös >140hv/300Nm.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • LASSI-S
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 4918
            • hattula/hämeenlinna.

            #35
            500-600hp +800nm
            Last edited by LASSI-S; 16-07-2011, 03:26.
            E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #36
              0-100km/h alle 6 sekuntia ja todellinen huippunopeus yli 250km/h arvoja pidän riittävinä suoritusarvoina normaaliin ajoon. Eri painoisissa autoissa niiden suorittamiseen tarvitaan eri verran tehoa. Mutta nyrkkisääntönä voisi sanoa, että vähintään 250-300hv tulisi tehoa olla normaalin painoisessa henkilöautossa, että sitä voisi sanoa olevan riittävästi joka tilanteeseen. Urheiluautossa tietty reilusti enemmän, jos halutaan nautiskella kunnolla.

              Tehoa ei voi koskaan olla liikaa, jos ajo-ominaisuudet ovat kohdallaan!
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • smpovers
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 2372
                • Tammela

                #37
                En tiedä sitten mikä riittäisi. e34 m5:llä ajon jälkeen tuli semmonen tunne että ehkä tuokin voisi kulkea paremmin.

                Noh mun autossa tehoa on vain 115hp. Kyl se tavallaan riittää tuota kippoa kuljettaan, mutta toisalta siitä ei ole mihinkään..
                BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                BMW 330d touring e46 -05
                Ford Cortina Mk2 1600 -70
                ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                Comment

                • Janza182
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4987
                  • 013

                  #38
                  Originally posted by HC91 View Post
                  valvovan viranomaisen mielestä 7kg/kw on riittävä teho

                  sehän tarkoittaisi 1700kg perheautoon n. 330hp
                  Tuolla ole mitään väliä jos tehdastekoisena ylittyy. Eli ei viranomaisetkaan ole este

                  T: ~3.3kg/hp

                  Comment

                  • Johnny
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 420
                    • Kouvola

                    #39
                    Originally posted by Takamisakari View Post
                    riittävä= 350>hv
                    välttävä= <350hv

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #40
                      Aattelin etten kirjota mitään mut menkööt.

                      Voiman määrää tuijottamalla missaa Ajamisesta kaikki oleelliset jutut.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • -juzzi-
                        BTCF Member
                        • May 2004
                        • 525
                        • Klaukkala

                        #41
                        Semmoinen 200hv on sopiva käyttöautoon millä ajetaan paljon niin pysyy kulutuskin järkevänä. Kesä autona oleva 325 e30 on vähän liian laiska verrattuna käyttis lastutettuun 530D.

                        Mutta oikeasti jos ei puhuta enään käyttöautoista vaan oikeasti että missä kohtaa tuntuu siltä että riittää niin kyllä se raja vaan siellä 1000hv jälkeen on tuommoisessa semi painavassa autossa. 1600kg 800hv autolla pystyy vielä ajamaan kaasupohjassa mutta yli 1000hv autolla ei enään oikein pysty.
                        530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
                        https://www.instagram.com/juzzi1984/

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎