Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokorjaamo rikkonut vaihteiston?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tmz84
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 35
    • Rauma

    Autokorjaamo rikkonut vaihteiston?

    Käytin autoani reilu viikko sitten lähellä olevassa nyrkkipajassa kytkinremontissa. Vanhasta kytkimestä oli painelaakeri mennyt. No parin viikon odottelun jälkeen (oli kuulemma kiireitä) sain vihdoin auton takaisin, ja n. viikon ehdin sillä ajaa, mutta nyt se on alkanut tekemään sellaista että ajaessa ei enää vaihteet pysy päällä!
    Tätä on tähän mennessä tapahtunut ainakin 2-,3- ja 4-vaihteilla. Eli ajon aikana vaihde vain yhtäkkiä pomppaa vapaalle. Lisäksi moottorista kuuluu samanlaista rohinaa kytkimen asennosta riippuen, kuin mitä ennen kytkinremonttia jolloin painelaakerissa oli vikaa.

    Voiko nyrkkipaja oikeasti olla rikkonut vaihteistosta (tai uudesta kytkimestä) jotain kytkimen vaihdon yhteydessä? Kyselen ihan sillä, että soittelin tänään nyrkkipajalle ja siellä vaan kovasti ihmeteltiin että miksi se nyt silleen, ja sanoivat että johtuu moottorin tukikumeista (???). Noh sovin kuitenkin että huomenna käyn näyttämässä autoa siellä.

    Remontti tehtiin kuitenkin ihan virallisesti, eli sain kuitin yms. Kai nyrkkipajallakin kuitenkin joku vastuu tekemästään työstä on? Voin varmaan vaatia heitä korjaamaan aiheuttamansa vian, ilman lisämaksua? Ei ole ennen ollut tarvetta reklamoida huolloista... lieneekö viimeinen kerta, kun nyrkkipajalle autoni huoltoon vein?
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by Tmz84 View Post
    Remontti tehtiin kuitenkin ihan virallisesti, eli sain kuitin yms. Kai nyrkkipajallakin kuitenkin joku vastuu tekemästään työstä on? Voin varmaan vaatia heitä korjaamaan aiheuttamansa vian, ilman lisämaksua? Ei ole ennen ollut tarvetta reklamoida huolloista... lieneekö viimeinen kerta, kun nyrkkipajalle autoni huoltoon vein?

    Vaatiahhan voi mitä tahtoo, mutta velvollisuus vian korjaamiseen tietysti riippuu siitä että mikä siellä on rikki. Jos ne osat mitä sinne jo pyynnöstäsi vaihdettiin eivät korjanneet vikaa, ei sen pajan tarvitse varsinaista vikaa korjata ilman edestä. Jos taas paja on sanonut sinulle että vika on painelaakerissa ja remontti tehty sen perusteella, voinet vaatia ainakin jonkinlaista hyvitystä.

    Ihan ensimmäiseksi pitää selvittää että mikä siellä on vikana.
    Jos vika on jo vaihdetuissa osissa, pitää korjaajan pistää se kuntoon kuluitta.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Throttle
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 793
      • -

      #3
      Ootko tsekkanut laatikon öljyt? Ehkä asentaja unohtanut lisätä/ laittaa uudet laskiessan vanhat pois?

      Comment

      • Tmz84
        Bimmer Rookie
        • Jul 2009
        • 35
        • Rauma

        #4
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Vaatiahhan voi mitä tahtoo, mutta velvollisuus vian korjaamiseen tietysti riippuu siitä että mikä siellä on rikki. Jos ne osat mitä sinne jo pyynnöstäsi vaihdettiin eivät korjanneet vikaa, ei sen pajan tarvitse varsinaista vikaa korjata ilman edestä. Jos taas paja on sanonut sinulle että vika on painelaakerissa ja remontti tehty sen perusteella, voinet vaatia ainakin jonkinlaista hyvitystä.

        Ihan ensimmäiseksi pitää selvittää että mikä siellä on vikana.
        Jos vika on jo vaihdetuissa osissa, pitää korjaajan pistää se kuntoon kuluitta.
        Kyllä pajakin totesi jo ennen korjausta vian olevan painelaakerissa, ja korjauksen jälkeen vielä oikein vahvistivat, että painelaakeri siellä tosiaan oli oireillut. Ja sen n. viikon se korjauksen jälkeen hyvin toimikin. Ajo tosin on ollut aika vähäistä.

        Mutta vaikka vika ei olisikaan juuri niissä vaihdetuissa osissa vaan niihin liittyvissä, niin kyllähän se mielestäni silti korjaamon vastuulla pitäisi olla laittaa homma kuntoon ilman lisäkuluja. Esimerkiksi jos autokorjaamo olisi uutta pakoputkea asennettaessa jotenkin kummasti rikkonut vaikka pakosarjan, niin kyllä tuollainenkin mielestäni kuuluisi laittaa kuntoon ilman lisäkuluja.

        En ole askin öljyjä tsekannut..pitää rasvanäpiltä huomenna pyytää, kun pajalla menen käymään.

        Comment

        • jopeh
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 694
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Tmz84 View Post
          Lisäksi moottorista kuuluu samanlaista rohinaa kytkimen asennosta riippuen, kuin mitä ennen kytkinremonttia jolloin painelaakerissa oli vikaa.
          Kuuluuko rohina kytkin painettuna vai ylhäällä?
          "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Mistähän autosta taas kerran onkaan on kyse? Onkohan vaihteensiirto/vivut säädetty/koottu oikein?

            Comment

            • Tmz84
              Bimmer Rookie
              • Jul 2009
              • 35
              • Rauma

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Mistähän autosta taas kerran onkaan on kyse? Onkohan vaihteensiirto/vivut säädetty/koottu oikein?
              Kyseessä ei-BMW tuote Mutta ajattelin kuitenkin tänne foorumille kirjoitella asiasta, kun en juuri muualla käy. Olen vain BMW-wannabe

              eli kyseessä pösö 407.

              Kuuluuko rohina kytkin painettuna vai ylhäällä?
              Itse asiassa nyt kun aloin miettimään, niin kun painelaakeri oli viallinen, niin rohina muistaakseni kuului kytkin pohjaan painettuna, mutta tällä kertaa rohina kuuluu kytkin ylhäällä. Ääni myöskään ei poistu vaikka vaihde olisi päällä ja auto liikkeessä, vaan kuuluu myös tässä tilanteessa...ehkä jopa enemmän kuin vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Mutta täytyy vielä tässä töistä lähtiessä kuulostella oliko se ääni juurikin noin päin.
              Äänen voimakkuus tosin ei ole yhtä kova kuin rikkinäisen painelaakerin kanssa, mutta ikkuna auki sen kuulee kyllä selvästi.

              EDIT: Rohina kuuluu silloin kun kytkin on ylhäällä. Kun kytkimen laittaa pohjaan, rohinaa ei kuulu. Ja nyt jälkeenpäin muistellessa, tuollainen se oli ennen korjaukseen menemistäkin. Tosin paljon voimakkaampana...
              Last edited by Tmz84; 24-08-2011, 16:37.

              Comment

              • turbopuusti
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 826
                • Helsinki

                #8
                Täytyykö auton olla aina liikkeessä että rohina kuuluu, vai kuuluuko paikallaankin vaihde päällä taikka vapaalla? Meinaan että ainakin vois mahdollista lootavikaa poissulkea...
                e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Itse asiassa nyt kun aloin miettimään, niin kun painelaakeri oli viallinen, niin rohina muistaakseni kuului kytkin pohjaan painettuna, mutta tällä kertaa rohina kuuluu kytkin ylhäällä.
                  Juuri tuolla tavalla oireili risa painelaakeri mun 106 ja 405 pösöissä joskus aikoja sitten.

                  Comment

                  • jopeh
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 694
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Tmz84 View Post
                    EDIT: Rohina kuuluu silloin kun kytkin on ylhäällä. Kun kytkimen laittaa pohjaan, rohinaa ei kuulu. Ja nyt jälkeenpäin muistellessa, tuollainen se oli ennen korjaukseen menemistäkin. Tosin paljon voimakkaampana...
                    Ei ole vika painelaakerissa. Vaikuttaa enemmänkin laatikkovialta.
                    "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                    Comment

                    • Zeta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7546
                      • Kotona

                      #11
                      Pösö paaliin ja bemua tilalle!

                      Olisikohan niissä vaihteiden "lukitusnastoissa" vikaa eli ei pidä vaihteita paikallaan pykälässä? :think Tai sitten öljyt ovat vähissä.
                      -
                      Käyttöautona: F20
                      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                      Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                      Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
                      -

                      Comment

                      • Tmz84
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2009
                        • 35
                        • Rauma

                        #12
                        Noniin, nyt on auto käynyt jälkitarkastuksessa. Puolisen tuntia rasvanäppi sitä vaihteistoa tutkisteli ulkoapäin ja testaili varmaan kaiken minkä voi (?), ja totes että ei nyt oikeen tiiä missä on vika. Vihjasin sitten öljyistä, ja kävi ilmi että kytkinrempan jälkeen oli laatikkoon laitettu vanhat öljyt takaisin, ja öljynpinta ei ollut ihan siinä kohtaa missä tehdas haluaisi sen olevan.
                        Laittoivat sitten lootaan sen verran uutta öljyä mitä sinne mahtui, eli kuulemma 5 dl. Nyt sitten kotiin päin ajellessa ei kyllä kertaakaan vaihteet pompannut pois paikaltaan, eli toistaiseksi vaikuttaisi että öljyn vähäisyys oli syyllinen

                        Seuraillaan viikonlopun yli jos vika tosiaan tuolla poistui. Niin, ja tämä kaikki siis "kaupan päälle", eli ei lisäkuluja öljystä eikä 45 minuutin työstä

                        Palautui taas luottamus noihin nyrkkipajojen toimintaan

                        Comment

                        • 330XD Touring
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 104

                          #13
                          Wanhat öljyt takaisin:think... Ei PRKL
                          Poliisi on ystävä

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by 330XD Touring View Post
                            Wanhat öljyt takaisin:think... Ei PRKL
                            Sama tuli mieleen. Vieläpä kaiken lisäksi on menty sekoittamaan uutta ja vanhaa sekaisin. Ei nyt olisi ollut kustannus eikä mikään, jos olisi kytkinrempan yhteydessä vaihdettu öljytkin, jos ne kerran oli sieltä jo valutettu ulos. Tietysti kyseessä manuaali, joka ei ole ehkä ihan niin ronkeli öljyjen suhteen, mutta kyllä itse olisin vaihdattanut kaikki öljyt laatikkoon, jos kerran siellä vajaustakin oli. Mikä oli syy edes säilöä niitä vanhoja öljyjä?

                            Comment

                            • Skena
                              BTCF Hallitus
                              • Dec 2004
                              • 1332
                              • Masala, Suomen Chicago

                              #15
                              Originally posted by Tmz84 View Post
                              Noniin, nyt on auto käynyt jälkitarkastuksessa. Puolisen tuntia rasvanäppi sitä vaihteistoa tutkisteli ulkoapäin ja testaili varmaan kaiken minkä voi (?), ja totes että ei nyt oikeen tiiä missä on vika. Vihjasin sitten öljyistä, ja kävi ilmi että kytkinrempan jälkeen oli laatikkoon laitettu vanhat öljyt takaisin, ja öljynpinta ei ollut ihan siinä kohtaa missä tehdas haluaisi sen olevan.
                              Laittoivat sitten lootaan sen verran uutta öljyä mitä sinne mahtui, eli kuulemma 5 dl. Nyt sitten kotiin päin ajellessa ei kyllä kertaakaan vaihteet pompannut pois paikaltaan, eli toistaiseksi vaikuttaisi että öljyn vähäisyys oli syyllinen

                              Seuraillaan viikonlopun yli jos vika tosiaan tuolla poistui. Niin, ja tämä kaikki siis "kaupan päälle", eli ei lisäkuluja öljystä eikä 45 minuutin työstä

                              Palautui taas luottamus noihin nyrkkipajojen toimintaan

                              Saisinko ehdottaa kuitenkin että vaihtaisit uudet öljyt sinne lodjuun?
                              Paserati

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎