Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autovero 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zoui
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 6344
    • Tampere

    #16
    Originally posted by bemu2000 View Post
    näinpä, muutenhan tulli voisi vitkutella veropäätöksen antamista alkuvuodesta. vaikka eipä tuokaan yllättäisi...
    Veropäivä on se milloin hakemus jätetään.
    Elämä on pihakivestä.

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11057
      • ?

      #17
      Originally posted by KissKiss View Post
      Pilkun viilaamista. Varmaan itsekin tiedät mikä ero on "uudella autolla" ja "tuontiautolla"..............................
      Kas siinäpä onkin pohtimista, sillä autovero- ja arvonlisäverolain mukaan sama auto voi olla sekä uusi että käytetty. Samaan kimppaan kun otetaan autokauppiaitten "esittelyauto", joka voi vielä 9kk:n kuluttuakin olla verotuksellisesti uusi, niin homma ei olekaan enää niin yksinkertaisesti pilkulleen viilattu.

      Comment

      • bayern
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1109
        • Tuusula

        #18
        Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten nimenomaan käytettyjen tuontiautojen tilanne muuttuu, en usko että mitenkään.
        Uusien autojen kohdalla kyse on todellakin uudesta autosta, eikä vanhaa vertailupohjaa ole, eli veroa tulee lisää taas ja uuden ostaja maksaa entistä suuremman summan.
        Käytetyn tuontiauton kohdalla kuitenkin useimmiten löytyy vastaava auto jo entuudestaan suomesta, eikä käytettynä tuodun ajoneuvon veron määrä voi ylittää vastaavan, jo rekisterissä olevan ajoneuvon jäljellä olevan veron määrää. Tästähän Suomi nimenomaan sai keppiä EY-tuomioistuimelta ELVin lisäksi ja muistaakseni samoissa yhteyksissä elvi ympättiin näppärästi autoveron sisään. Päättäjät vissiin kuvittelivat että homma on hienosti hoidettu ja rahaa vaan tulee, mutta tulli on näyttänyt laskevan reilusti alakanttiin noista päätöksistä lähtien monen auton kohdalla "markkina-arvon", jonka perusteella vero määräytyy. Voisin kuvitella että tullin ainoa keino välttää järjetön valitusruuhka tällä hetkellä on laskea markkina-arvo niin alas ettei veroa mene enempää kuin vastaavissa muissa ajoneuvoissa. Jos tulli laskis arvon "normaalin" arvon mukaan, menis veroa enemmän kuin muissa jo rekisteröidyissä ajoneuvoissa ja taas alkais valitusrumba ja EY:n kanssa taistelu. Ehkäpä edes tulli on siis saannut tarpeeks jo.
        Nyt siis 2012 tulli varmaan laskee markkina-arvoa verolaskennassa entisestään samasta syystä, eikä uutta autoa kannata ostaa senkään vertaa kuin ennen. Well done Katainen ja six-fail, autokanta meillä periferiassa vanhenee entisestään onnistuneilla vero-ohjauksilla.
        EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!


        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11057
          • ?

          #19
          Komppaan em.

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1421

            #20


            "Valtiovarainministeriö esittää myös uusista autoista kannettavaan autoveroon korotusta. Keskimäärin korotus olisi 650 euroa autoa kohden veron ollessa tuolloin 7550 euroa autoa kohden. Käytettynä tuotujen autojen autoveron veronkorotus olisi keskimäärin 700 euroa kokonaisveromäärän noustessa 5400 euroon. Autoveron veroprosentti vaihtelisi CO2-päästöjen mukaan 10-50 prosentin välillä."

            eli VM on viemässä veronkorotusta täysimääräisenä myös käytettyihin tuontiautoihin.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • bayern
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1109
              • Tuusula

              #21
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              http://www.autoliitto.fi/?x20043=4960575

              eli VM on viemässä veronkorotusta täysimääräisenä myös käytettyihin tuontiautoihin.
              Kyllä, VM kuvitteli nimenomaan vievänsä ELVinkin täysimääräisenä autoveron sisään, mutta toisin kävi. Yritän avata tota ajatusta bulletteina, esimerkkinä auto, josta kannettu autovero ja ELV, yhteensä vaikka 10 000€:
              • Ennen EY-tuomioistuimen päätöstä siis jäljellä oleva autovero ollut esimerkin autossa 10 000€, josta ELV osuus esim. 2500€
              • ELV-tuomion jälkeen valtio palautti ELVit, ja sisällytti ELVin autoveroon, kuvitellen että vastaisuudessa edelleen saadaan 10 000€ kaikista vastaavista tulevista autoista. ELV nimenä siis hävitettiin ja korotettiin vain autoveroa
              • Esimerkin autossa ei kuitenkaan ollut enää autoveroa jäljellä kuin 7500€, koska ELV oli laittomasti peritty. Tämän vuoksi tulli ei voi periä VM:n kuvittelemaa veron määrää(10 000€) vastaavista autoista jotka myöhemmin tuodaan, joutumatta jälleen EY-Tuomioistuimeen
              • Tullin on siis toimittava niin, että se perii veroa VM:n asettaman prosentin mukaan, mutta kuitenkin niin, ettei sitä mene enempää kuin ELV-palautuksien jälkeen on vastaavissa aikaisemmin rekisteröidyissä ollut.
              • Ainoa keino tullilla on ollut tuon ELV-tuomion jälkeen laskea veron määrittelyssä käytetyn markkina-arvon määrää REILUSTI alakanttiin; silloin voidaan periä isolla prosentilla pienempi vero. VM kuvittelee tehneensä hienon verotusjärjestelmän ja EY-säädökset täyttyvät.


              Jos katselee toteutuneita verotaulukoita, on monen auton kohdalla markkina-arvo paljon alempi kuin se oikeasti pikaisella silmäilyllä on esim. nettiautossa.
              Näin siis VM voi kuvitella jälleen onnistuneensa ja tulli yrittää vain täyttää sille asetetut tehtävät niinkuin parhaiten taitaa.
              Nykyisillä vero-ohjauksilla siis ohjataan vanhempaan autokantaan enkä usko edelleenkään että käytettyjen autojen veron määrä muuttuu mihinkään, ellei tullilla ole pirun paljon ylimääräistä aikaa taas käsitellä valituksia jne.
              Last edited by bayern; 14-10-2011, 14:53.
              EVERYBODY likes a little bit of ass, but NOBODY likes a smart-ass!


              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by bayern View Post
                Kyllä, VM kuvitteli nimenomaan vievänsä ELVinkin täysimääräisenä autoveron sisään, mutta toisin kävi. Yritän avata tota ajatusta bulletteina, esimerkkinä auto, josta kannettu autovero ja ELV, yhteensä vaikka 10 000€:
                • Ennen EY-tuomioistuimen päätöstä siis jäljellä oleva autovero ollut esimerkin autossa 10 000€, josta ELV osuus esim. 2500€
                • ELV-tuomion jälkeen valtio palautti ELVit, ja sisällytti ELVin autoveroon, kuvitellen että vastaisuudessa edelleen saadaan 10 000€ kaikista vastaavista tulevista autoista. ELV nimenä siis hävitettiin ja korotettiin vain autoveroa
                • Esimerkin autossa ei kuitenkaan ollut enää autoveroa jäljellä kuin 7500€, koska ELV oli laittomasti peritty. Tämän vuoksi tulli ei voi periä VM:n kuvittelemaa veron määrää(10 000€) vastaavista autoista jotka myöhemmin tuodaan, joutumatta jälleen EY-Tuomioistuimeen
                • Tullin on siis toimittava niin, että se perii veroa VM:n asettaman prosentin mukaan, mutta kuitenkin niin, ettei sitä mene enempää kuin ELV-palautuksien jälkeen on vastaavissa aikaisemmin rekisteröidyissä ollut.
                • Ainoa keino tullilla on ollut tuon ELV-tuomion jälkeen laskea veron määrittelyssä käytetyn markkina-arvon määrää REILUSTI alakanttiin; silloin voidaan periä isolla prosentilla pienempi vero. VM kuvittelee tehneensä hienon verotusjärjestelmän ja EY-säädökset täyttyvät.


                Jos katselee toteutuneita verotaulukoita, on monen auton kohdalla markkina-arvo paljon alempi kuin se oikeasti pikaisella silmäilyllä on esim. nettiautossa.
                Näin siis VM voi kuvitella jälleen onnistuneensa ja tulli yrittää vain täyttää sille asetetut tehtävät niinkuin parhaiten taitaa.
                Nykyisillä vero-ohjauksilla siis ohjataan vanhempaan autokantaan enkä usko edelleenkään että käytettyjen autojen veron määrä muuttuu mihinkään, ellei tullilla ole pirun paljon ylimääräistä aikaa taas käsitellä valituksia jne.
                Tässähän se on hienosti tiivistetty. Eli aika turhaa on pelätä, että jatkossa tuontiautot kallistuisivat ainakaan sen takia, että alettaisiin periä suurempia autoveroja, koska se olisi silloin EU-säädösten vastaista toimintaa (tuontiautoja syrjittäisiin suhteessa kotimaisiin autoihin) ja tämän vuoksi VM nyt ei voi mennä autoveroa nostamaan ainakaan siten, että se kostautuisi auton tuojalle.

                Ainoastaan uusista autoista joutuu pulittamaan enemmän ja ajan saatossa kun nämä autot alkavat vanheta, voi niiden jälleenmyyntiarvo olla teoriassa suurempi ja näin tuontiautonkin verot nousisivat, mutta mikäli puheet paikkansa pitävät, ei enää vuoden 2015 jälkeen pitäisi koko hankintaveroa olla.

                Mutta halvaksi ei tämä autoilu kuitenkaan suomessa muutu, sillä hankintaveron lisäksi, korotuslistalla ovat ajoneuvoverot, polttoaineverot (dieseliin lisää n. 16 snt/litra, bensaan n. 5 snt/litra) ja mm. matkailuautot aiotaan tuoda autoveron piiriin. Ilmeisesti myöskään kaikki kulkupelit eivät saa dieselveronhelpotuksia?? Vastapainona tieinfran määrärahoja kutistetaan entisestään ja asfalttiteitä muutetaan sorateiksi.

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1421

                  #23
                  Ajatuksena on tuoda maahan LCI e61XDrive. Nähtävästi nelivetojen verotusarvo on sama kuin kaksivetoisellakin. Kuitenkin korkeammasta normikulutuksesta johtuen CO2-pohjaista veroa menee enemmän. Suomessa on myyty uusia e61 Xdrivejä esim. alkuvuodesta 2008 takavetojen hinnalla, rajoitetun ajan kampanjatarjouksena.

                  Tuona aikana rekisteröidyissä suomi-nelivedoissa on veroa siis jopa vähemmän kuin takavetoisissa, ellei tehdas ole myynyt autoja samaan hintaan ulos. Jos nyt tuon maahan helmikuussa 2008 käyttöönotetun 530Xi:n niin miten pääsen tuomaan sen 530i:n veroilla? Onko minulla jokin näyttövelvollisuus että suomen liikenteessä on alhaisemmana verokannan autoja, kun veroa peritään kuitenkin yli 200g päästöistä.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • dieseljussi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 592
                    • Suomi

                    #24
                    Eli jossain 110 g/km kohdalla uusi ja vanha autovero leikkaavat siten, että enemmän kuluttavilla uuden mallinen vero olisi suurempi kuin nyt.
                    Eipä tuo minua kosketa, kun auto kuluttaa kuukaudessa vähemmän löpöä kuin öljypoltin yhdessä pakkaspäivässä, mutta aika reilulta jälleen kerran kuulostaa tuollaiset 10 ke korotukset joidenkin autojen hinnoissa.

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #25
                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Ajatuksena on tuoda maahan LCI e61XDrive. Nähtävästi nelivetojen verotusarvo on sama kuin kaksivetoisellakin. Kuitenkin korkeammasta normikulutuksesta johtuen CO2-pohjaista veroa menee enemmän. Suomessa on myyty uusia e61 Xdrivejä esim. alkuvuodesta 2008 takavetojen hinnalla, rajoitetun ajan kampanjatarjouksena.

                      Tuona aikana rekisteröidyissä suomi-nelivedoissa on veroa siis jopa vähemmän kuin takavetoisissa, ellei tehdas ole myynyt autoja samaan hintaan ulos. Jos nyt tuon maahan helmikuussa 2008 käyttöönotetun 530Xi:n niin miten pääsen tuomaan sen 530i:n veroilla? Onko minulla jokin näyttövelvollisuus että suomen liikenteessä on alhaisemmana verokannan autoja, kun veroa peritään kuitenkin yli 200g päästöistä.
                      Oletko katsonut MAHTI:sta onko x-mallit erikseen? Veikkaan, että on.
                      Tuo, että niitä on myyty uutena samalla hinnalla, voisi olla hyvä valitusperuste, mutta ongelma on se, että KAIKKIA ei ole myyty samalla hinnalla. Tuosta toki kannattaa alkaa rakentaa valitusta.
                      Verot maksat tasan sen, mitä MAHTI (tai arvontalautakkunta, ellei MAHTI:sta arvoa löydy) ja sitten 5 - 9 vuoden päästä saat 2 - 5 valituskierroksen jälkeen takaisin. Reilua, eikö...
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1421

                        #26
                        Originally posted by jaki View Post
                        Oletko katsonut MAHTI:sta onko x-mallit erikseen? Veikkaan, että on.
                        Tuo, että niitä on myyty uutena samalla hinnalla, voisi olla hyvä valitusperuste, mutta ongelma on se, että KAIKKIA ei ole myyty samalla hinnalla. Tuosta toki kannattaa alkaa rakentaa valitusta.
                        Verot maksat tasan sen, mitä MAHTI (tai arvontalautakkunta, ellei MAHTI:sta arvoa löydy) ja sitten 5 - 9 vuoden päästä saat 2 - 5 valituskierroksen jälkeen takaisin. Reilua, eikö...
                        Näytti olevan e60 takaveto ja e61 nelivedon arvostuksessa eroa pari tonnia. Eikös se EU:n kanta mennyt niin että veroa ei saa periä enempää kuin suomessa liikenteessä olevasta yksilöstä on vähimmillään peritty? Jos päästöperusteinen vero tuli voimaan jo vuonna 2008 niin noita nelivetoja on myyty hyvällä alennuksella keväällä 2008 jos loppukäyttäjän hinta veroineen on ollut sama kuin takavetoisissa. Eiköhän tullaushintaa ole polkaistu alas jotta veroakin menisi vähemmän. Mulla on sähköpostissa tarjous helmikuu 2008 BMW-myyyjältä, josta käy ilmi että XDrivestä ei tule lisähintaa. Todettiin silloin että auto tulisi aivan liian kalliiksi järkevillä varusteilla alesta huolimatta.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #27
                          Originally posted by 205/65-15H View Post
                          Näytti olevan e60 takaveto ja e61 nelivedon arvostuksessa eroa pari tonnia. Eikös se EU:n kanta mennyt niin että veroa ei saa periä enempää kuin suomessa liikenteessä olevasta yksilöstä on vähimmillään peritty? Jos päästöperusteinen vero tuli voimaan jo vuonna 2008 niin noita nelivetoja on myyty hyvällä alennuksella keväällä 2008 jos loppukäyttäjän hinta veroineen on ollut sama kuin takavetoisissa. Eiköhän tullaushintaa ole polkaistu alas jotta veroakin menisi vähemmän. Mulla on sähköpostissa tarjous helmikuu 2008 BMW-myyyjältä, josta käy ilmi että XDrivestä ei tule lisähintaa. Todettiin silloin että auto tulisi aivan liian kalliiksi järkevillä varusteilla alesta huolimatta.
                          No, tuon MAHTI:n mukaan maksat, tai kilpiin et saa. Ilmeisesti joissakin tapauksissa autoa verolla pantaessa, mukaan on laitettu jotain dokumentteja & todisteita, joilla ehkä on ollut jotain vaikutusta. Faktaa en tiedä. EU-tuomion mukaan veroja ei saa maksaa enempää kuin vastaavasta Suomessa likimääräisyydet huomioon ottaen. Nyt valituksista on kokemusta jo vaikka kuinka, ja hyvät dokumentit & todisteet pitää olla, että noista MAHTIhinnoista pääsee tinkaamaan. Siis mahdotonta se ei todellakaan ole, mutta verrattuna alkuaikoihin, homma on huomattavasti haastavampaa.
                          Tuollainen yksittäinen tarjous kannattaa valitukseen laittaa mukaan.
                          varaudu maksamaan MAHTI:n mukaan, ja sitten ekä 5 - 10 vuoden päästä saat jotain ehkä takaisin.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • Nupe68
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2012
                            • 105
                            • Häme

                            #28
                            Tämän päivän hesarissa:

                            Autoveron laillisuudesta uusi kiista

                            Autoveroihin perehtyneen juristi Petteri Snellin mukaan Suomen autovero syrjii käytettyjen autojen tuontia yhä räikeämmin ja EU-lakien vastaisesti. Uudet taulukot kiristävät tuntuvasti käytettyjen tuontiautojen verotusta.

                            Valtio perustelee linjaansa EY-tuomioistuimen päätöksillä vuodelta 2006. Snellin mukaan tuomioistuin kuitenkin ratkaisi selvästi vuonna 2011, ettei käytettyjä tuontiautoja saa verottaa siten kuin Suomessa nyt tehdään.

                            Snellin mukaan Suomen autoverotus rikkoo selvästi EU-lainsäädäntöä erityisesti nyt, kun hiilidioksidipäästöjen mukainen veroporrastus jyrkkenee huhtikuussa. Mitä enemmän pakoputkesta tulee hiilidioksidia, sitä enemmän veroja autosta kannetaan.

                            Tuontiautoihin uudet verotaulukot iskevät täysillä, mutta vastaavat kotimaassa olevat autot välttyvät maksulta.

                            Hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus otettiin Suomessa käyttöön vuonna 2008.

                            Snell ajaa parhaillaan autoverotustapausta vuodelta 2009. Asia on alkuvaiheessaan.

                            "Suomen oikeusprosessissa asia voi junnata vuosia. Vuosien kuluttua se ehkä päätyy EU:n komissio punnittavaksi. Siihen mennessä Suomen autoverolaki saattaa taas muuttua olennaisesti", Snell pohtii.


                            sama Taloussanomissa:


                            Eli näin. Vaikka tässä ketjussa sama jo yllä todettiinkin, kyllä se käytettyjen tuontiautojen co2 -rankaisu toteutuu, vaikka ratkaisu EU:n lainsäädännön vastainen onkin. Tuttu Suomi-kuvio toistuu, eli asia muuttuu vasta joskus kun sinnikkäitä valittajia tulee tarpeeksi.
                            e46 330d touring -04
                            Ex: 1502 -75 Pastellblau

                            Comment

                            • kuukankorpi
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2004
                              • 634

                              #29
                              Ei sitä kai kukaan olettanutkaan etteikö ilman valitusruljanssia tästä asiasta selvitä.Suomihan on sarvikuonojen maa ja mikään ei mene kerrasta oikein.Pitänee lähteä hakeen vaikka ihan vittuillakseen jokin isokoneinen auto ja laittaa taas valitukset vireille.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎