Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paljonko moottorin lämmöt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    Paljonko moottorin lämmöt?

    Paljonko on moottorin lämpötila matka-ajossa?
    Automallisi / konetyyppi
    diesel / bensa

    Ja jos noin 90 astetta niin onko vaihdettu EGR-termostaatti, päätermostaatti tai vaihdelaatikon lämmönvaihtimen termostaatti?

    Minun vastaukset näin aluksi.

    Ex - (E90 M47N2) kulkineessa pää ja EGR- tarmarin vaihdon jälkeen n 85 astetta oli pakkasta (-35) tai ei.

    Nykyisessä (E90 M57N2)aamulla 62 astetta, vaihdettiin EGR-termari ja nyt pikku lenkin jälkeen 82 astetta.
    seuranta jatkuu edelleen kunhan pääsen enemmän liikenteeseen.( molemmissa termari 88-asteinen)

    Vahva epäilys, että ainakin Diesel E9X, E6X issä miltei kaikissa termarivikaa!
    Last edited by Nettipepe; 15-11-2011, 15:18. Reason: Hyvästä syystä autotiedot lisätty
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Oliskohan kuitenkin syytä mainita, että mikä auto, mikä moottori, mikä termari, MILLE TERMARILLE SUUNNITELTU jne.
    esim mulla on M73N -99 mosassa jatkuvasti 105 astetta eikä autossa ole mitään vikaa, siinä kun on termarikin 105-asteinen. Täyskaasukiihdytyksessä lämmöt taas laskee sinne 9x-puolelle, kun sähköinen ohjaus antaa lisää jännitettä termarille ja se aukeaa tappiin lämmönvaihdon varmistamiseksi.

    -> 9/98 asti M73N koneissa on ollut 95-asteinen termari, ja sekin pitää mulla lämmöt kohdallaan.

    Eli haluatko tietoa jostain tietystä moottorityypistä vai meinaatko ihan geneeriseksi tätä topicia?

    EDIT:
    E38 750 -99 / M73NB54 / Bensa / termari 105 astetta
    E38 750 -98 / M73NB54 / Bensa / termari 95 astetta
    Last edited by BeamR; 15-11-2011, 15:51. Reason: editoitu aloituspostin editin mukaiseksi :)
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Alkaa olla taas se vuoden aika jolloinka dieseleihin aletaan vaihteleen tarmareita. Dieseleissä termarihan on 88c joten jos ei ole niillä kuikamilla niin rikkihän ne on, -Ja niitähän on.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • -challenger-
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 2150
        • L a h t i

        #4
        Originally posted by Rahu View Post
        Alkaa olla taas se vuoden aika jolloinka dieseleihin aletaan vaihteleen tarmareita. Dieseleissä termarihan on 88c joten jos ei ole niillä kuikamilla niin rikkihän ne on, -Ja niitähän on.
        Ne on noi kiisseli vehkeet ihan muita kun oikeita autoja
        Ja turha tulla sanomaan että niillä tehdään voimaa sillä ilman turboa dieselillä ei todellakaan tee mitää.
        Omassa bensassa lämmöt siinä aika tarkalleen 93-94°c miinuksenpuolella tietenkin..

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Joo, kyllähän se termostaattirumba aina alkaa kun ensimmäiset pakkaset saapuu.
          Ja kannattaa suosiolla vaihtaa molemmat termostaatit.
          Tämä siis dieseleissä

          Eipä noissa bensakoneiden termostaateissa juurikaan ongelmia ole ollut paitsi, joskus vikakoodien osalta pomppaa leimalla obd koodeista.
          Ja noista vanhemista haurastuu ajanmyötä muovikopat ja tulee ikäviä nestevuotoja.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • janner
            Newbiemmer
            • Nov 2011
            • 23
            • Kempele

            #6
            voisko joku kertoa miten saan ne lämmöt katottua tuosta autosta, kyseessä siis 320da vm. 2008, business navilla varustettu, pro versiolle ohjeita löytyy mutta tähän en ole vielä löytänyt

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Joo, kyllähän se termostaattirumba aina alkaa kun ensimmäiset pakkaset saapuu.
              Ja kannattaa suosiolla vaihtaa molemmat termostaatit.
              Tämä siis dieseleissä

              Eipä noissa bensakoneiden termostaateissa juurikaan ongelmia ole ollut paitsi, joskus vikakoodien osalta pomppaa leimalla obd koodeista.
              Ja noista vanhemista haurastuu ajanmyötä muovikopat ja tulee ikäviä nestevuotoja.
              Joo, oon muuten kuullut tuosta MAP coolingista, eilen kolmannen kerran samaan bensakoneeseen termarin vaihdettuani totesin että tarvikkeet on perseestä myös näissä osissa!
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1341
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by janner View Post
                voisko joku kertoa miten saan ne lämmöt katottua tuosta autosta, kyseessä siis 320da vm. 2008, business navilla varustettu, pro versiolle ohjeita löytyy mutta tähän en ole vielä löytänyt
                Eipä liene väliä mikä navi tai navia ollenkaan niin toimii

                Tuossa ohjeet asian tarkastamiseen.



                Eli painetaan trippiä pitkään pohjassa kunnes tulee tuo 01.00 näyttöön.
                sitten naputetaan alavalikkoon 19 jossa tuo lock on.
                odotetaan hetki ja naputetaan tuo runkonumerosta laskettu numero.
                mennään 07.00 valikkoon ja siinä ne veden lämmöt on.
                Tuoltahan näkee paljon muutakin.... itse joskus kovilla pakkasilla katsonut akkujännitteen ennen starttia.
                F30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by Rahu View Post
                  Joo, oon muuten kuullut tuosta MAP coolingista, eilen kolmannen kerran samaan bensakoneeseen termarin vaihdettuani totesin että tarvikkeet on perseestä myös näissä osissa!
                  Joo, kyllähän noissa termariasioissakin kannattaa pysytellä alkuperäisosissa.
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • junkkri
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 679
                    • Järvenpää

                    #10
                    itsellä

                    E65 745ia:ssa lämmöt n 11km jälkeen 78C ja ulkona +1C.Kun ulkona oli +10C oli moottorin lämpö samassa paikassa (11km)89C! Onko normaali lämmöt!??Tuntuu, että ulkolämpötila vaikuttaa moottorin lämpenemis nopeuteen? Eikös termarin pitäis hoitaa tuo lämpenemis tapahtuma niin, että moottori lämpeis aina suht`samanlailla!? Mielestäni ei puhalla kuumaa!? ( kylläkin lämmintä niin että tarkenee!)

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      Originally posted by junkkri View Post
                      E65 745ia:ssa lämmöt n 11km jälkeen 78C ja ulkona +1C.Kun ulkona oli +10C oli moottorin lämpö samassa paikassa (11km)89C! Onko normaali lämmöt!??Tuntuu, että ulkolämpötila vaikuttaa moottorin lämpenemis nopeuteen? Eikös termarin pitäis hoitaa tuo lämpenemis tapahtuma niin, että moottori lämpeis aina suht`samanlailla!? Mielestäni ei puhalla kuumaa!? ( kylläkin lämmintä niin että tarkenee!)
                      vaikuttaa se ulkolämpötila siihen, pitäähän se koko lohko lämmittää 10C matalammasta lämpötilasta. Molemmissa tapauksissa se termari on varmasti kiinni, mutta lohko vaan on paljon kylmempi -> käyttölämpötilaan nouseminen kestää kauemmin.

                      Aja vaikka varttitunti ja katso sitten lämpöjä.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Ovlov
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 171
                        • Tre/Jvi

                        #12
                        Alkuperäiseen aiheeseen liittyen:

                        Koneena M57 ja lämmöt noin 90 - 92 C. Vaihdettu molemmat termarit, kun lämmöt alkoi roikkumaan jossain alle 70 C. Myös vesipumppu vaihdettu, mutta ei lämpenemisongelmien takia.

                        Viime talven webasto oli irti ja nokassa ei ollut mitään tuulensuojaa, mutta ehjillä termereilla kone lämpeni kuitenkin normaalisti.
                        E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

                        Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

                        Comment

                        • Ackbar
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 253
                          • Espoo

                          #13
                          M54, termari, pumppu ja syyläri vaihettu ~1v sitten, eikä tässäkään lämpöjen takia vaan vuotojen. Lämmöt pysyneet +93C nurkilla, kiihdytyksissä tippuu johonkin +90 - +91C.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎