Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tein itse ja säästin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Tein itse ja säästin

    Otsikon toteamuksen kuulee melko usein. Joten, hetken mielijohteesta tällainen topikki (saa nähä oliko tyhmä idea). Mitä itsevalmistettua osaa bemareista löytyy? Fotot olis toki plussaa.
    Monenkin osan kohdalla voi esittää kysymyksen että mikset ostanu kaupasta vaan teit itse? Tarviiko siihen sen kummempaa vastausta kuin "koska mä pystyn"
    Omasta romusta ei nyt tuu mieleen kuin polttoaineen kerääjäsäiliö sekä yksi kokeeksi paistettu kumihela akselistoon , mutta ainoot kuvat on niin jäätävän huonoja etten kehtaa tähän laittaa. Myöhemmin ehkä. Joitakin korin kiinteitä osia on tullut taputeltua (vakaajan korvakoita ja sen sellasta) ja laitettua autoon mutta ei nekään nyt oikeen mene kategoriaan.. :/

    modet voi lukottaa tai siirtää jos on turha topic
    Last edited by petrolhead; 14-01-2012, 14:08.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    #2
    Mulla taitaa säästäminen jäädä siihen että laitan migillä peltilappua kiinni tai sitten jarruputkia olen tehnyt itse. Eipä juur tule muuta mieleen...
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by smpovers View Post
      Mulla taitaa säästäminen jäädä siihen että laitan migillä peltilappua kiinni tai sitten jarruputkia olen tehnyt itse. Eipä juur tule muuta mieleen...
      Ehkäpä painotus on enemmän tuolla "tein itse" kuin "säästin". Eihän siinä ny välttämättä niin järkeä ole että on 3k€ TIG-laite jotta saa 300€ pakosarjan tehtyä (No, autonrakentamisen järkevyys yleensä.. ). Henk.koht. musta on jotenkin siistiä tehdä/teettää juttuja. Ja kuvia kattelee mielellään, kun joku osaa tehdä raakamateriaalista osia.

      Heitänpä piruuttaan pari linkkiä joista tuli idea tälle topikille.



      EDIT: Alennetaan nyt kerralla rima tosi alas niin muutkin ehkä uskaltaa laittaa kuvia. Omavalmisteinen E30-perämurikan kuminen hela.
      Last edited by petrolhead; 14-01-2012, 14:01.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Hebbu ///M3
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1627
        • Dallas

        #4
        puol tuumasesta 3/4 tuumaseen adapteri ja toisinpäin. 3/4 -> 1/2 kesti kymmenkunta käyttö kertaa, ja toisinpäin halkes pikku hylsy joka kerran jälkeen, pultti pyssy käytössä.

        Eli hioin 1/2 tuumasen hylsyn neliöks että menee 3/4 hylsyn sisään, ja toisinpäin sai vähän hitsailla.
        Sotkamo Connection

        Comment

        • mazajns
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 511
          • Joensuu

          #5
          Pakosarja, moottorin ohjaus, välijäähdytin, vauhtipyörä ja dump-valve.

          Edellisessä kokoonpanossa oli hukkaportti ja turbon pakopesä. Muutapa ei tule nyt mieleen.

          Kaiken teen itse minkä pystyy/tarvitsee... jos en osaa niin sitten opetellaan. Ei ehkä tule säästöä mutta perse aukisen pitää keksiä muita keinoja saada osat

          Comment

          • ss-works
            Newbiemmer
            • May 2011
            • 18
            • Karjaa

            #6
            Lambo.



            En tehnyt,mutta kyllä joku jaksaa ja osaa....

            Comment

            • wta
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 641
              • ------

              #7
              Ihan saakutin siistiä saumaa. En tiedä hitsaamisesta oikeastaan mitään ja voihan olla että jos osaa niin tuollaista saumaa tulee samassa ajassa kuin vähän huonompaakin, mutta tulee vain mielee, että eikös esim. tällaisissa paikoissa kannattais vaan räkiä liitoskohta täyteen ja sit hioa sauma siistiksi/tasaseksi?

              Comment

              • syncro^^
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 765
                • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

                #8
                Originally posted by wta View Post
                Ihan saakutin siistiä saumaa. En tiedä hitsaamisesta oikeastaan mitään ja voihan olla että jos osaa niin tuollaista saumaa tulee samassa ajassa kuin vähän huonompaakin, mutta tulee vain mielee, että eikös esim. tällaisissa paikoissa kannattais vaan räkiä liitoskohta täyteen ja sit hioa sauma siistiksi/tasaseksi?

                aika monesti aikaa vievää se hiominenki ja jos tuommosta jälkeä saa ni eipä tartte hioa
                Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

                BMW G31 540D x-Drive
                BMW F11 530DA -12

                Ex:
                BMW E61 535da individual -10 340/680nm
                BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
                BMW F30 320Da -12
                Bmw E70 3.0DA -07
                Bmw F10 525DA -10
                Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Olen tässä viikonlopun aikana korjannut erinäisiä kohtia käyttiksenä toimivasta Audistani, mitä oli joku entinen "automekaanikko" itse korjannut ja samalla tämä heppu oli auton edellinen omistaja. Todella kyllä näkee näitä ratkaisuja, että "tein itse ja säästin". Pakoputkisto oli katalysaattorista taaksepäin uutta, mutta jokainen liitos vuoti. Sekin selvisi, kun korjasin ensiksi takapöntön ja keskivaimentajan välisen laippaliitoksen, jonka jälkeen putkisto alkoi nähtävästi vuotaa myös pakosarjan ja katalysaattorin välisestä laippaliitoksesta ja myös katin ja keskivaimentajan välisestä liitoksesta. En oikein ymmärrä, kuinka tuo on onnistuttu ryssimään, kun nähtävästi vanhoja laipan tiivisteitä ja klemmareita on käytetty asennuksessa, vaikka uudet maksavat muutamia hassuja euroja.

                  Lisäksi paisuntasäiliö piti vaihtaa vuodon vuoksi ja samaten korkki, mutta ilmaaminen tahtoi olla hankalaa, kun lämppärin kennoon menevän letkun muovinen ilmausruuvi oli sorvattu entiseksi. Nyt hankintalistalle täytyy lisätä tuo muotoletku, joka sisältää kyseisen ilmaruuvin ja luultavasti menee vielä jäähdytinkin vaihtoon, mikäli tuo nyt vuotaa.

                  Jo heti oston jälkeen vaihdoin takaluukkuun uudet kaasujouset ja huomasin, että edellinen omistaja oli yrittänyt korjata ongelmaa, ostamalla biltemasta vain yhden kaasujousen. Sanomattakin selvää, kyseinen patetti ei toiminut. Nekin on nyt jo vaihdettu.


                  En yleensä suhtaudu negatiivisesti siihen, että ihmiset korjaavat itse autojaan, teenhän itsekin niin, vaikka ei minulla mitään autonasentajan koulutusta olekaan, mutta en nyt sentään yritä oikoa mutkissa, missä ei ole mitään järkeä ja käytän sentään jonkun verran logiikkaa korjatessani autoa, enkä riko paikkoja, saati tee mitään patenttiratkaisuja.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by syncro^^ View Post
                    aika monesti aikaa vievää se hiominenki ja jos tuommosta jälkeä saa ni eipä tartte hioa
                    TIGillä käsittääkseni onnistuu sauman matalaksi saaminenkin jossain määrin (ilman lisäainetta "hitsaa uudelleen" korkeita kohtia). TIG-mestarit täsmentäkööt.

                    Mut enpä tuon linkin takana olevaan palkoon paljon itte menis koskemaan..
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • thst
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 252
                      • Jkl

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      TIGillä käsittääkseni onnistuu sauman matalaksi saaminenkin jossain määrin (ilman lisäainetta "hitsaa uudelleen" korkeita kohtia). TIG-mestarit täsmentäkööt.

                      Mut enpä tuon linkin takana olevaan palkoon paljon itte menis koskemaan..
                      Onnistuu kyllä. Voi joko levitellä saumaa leveämmäksi tai sitten reilummin virtaa, niin painuu alaspäin, mutta aiheuttaa kyllä sitten sisäpuolelle pattia. Että mieluummin sopivasti sitä lisäainetta Ja turhaahan tuo on jos tuollaista saumaa pystyy vetelemään

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        #12
                        Harvoin mitään joutuu tekemään alusta alkaen, mutta vanhempien volkkareiden ovenkahvoihin on tullut tehtyä töissä teräksiset sisäosat alumiinivalujen tilalle. Nekun ei koskaan pysy ehjänä ja varsinkin Corradon kahvat olivat pirun arvokkaat vaihdella joka talvi. Ei valitettavasti kuvaa tästä.

                        Mersuun joutui kesällä tekemään pakoputken takapöntölle asti, kun oikeinlaista saastemallin orkkista ei ollut enää kätevästi saatavilla.
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎