Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 vai E38 ja millä moottorilla ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka K
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 157

    E32 vai E38 ja millä moottorilla ?

    Alkaa kohta aika olemaan kypsä hankkia työmatka/talviauton tilalle (E23, 728i, '84) tuoreempi auto.

    Voisinko saada mielipiteitä, alanko katselemaan E32:sia vai E38:ja ?

    Mikä olisi hyvä ja luotettava kori/moottorikombinaatio ? Manuaalivaihteinen on etusijalla, mutta myös automaatti on harkinnassa.

    Mitä tyyppivikoja on esim. M52B28 moottorissa, V8:ien murheista olen lukenut.
  • ka00z
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1805
    • Varsinais-Suomi

    #2
    E38 728i jos haluaa pihistellä, jos tunnetta pelissä niin kuningasmoottorilla. Tuosta moottorista löytyy ummet ja lammet searchilla, mutta huohotinviat ja vanos noissa taitaa yleisimmät olla? BMW:n kestävimpiä moottoreita kuitenkin, heikkona kohtana vesipumppu?
    W124 voll, markalla pidemmälle

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      E38 750. pomminvarmaa perustekniikkaa, kunhan pitää imuvuodot kurissa. Ei vanoksia, kaksiventtiilitekniikka, matala viritysaste, kestävä aski perässä, eikä varmasti häpeä kulutukseltaan tuota sun vanhaa autoa... esim mulla 13,9/100km seka-ajossa.

      Kasikoneet huomattavasti monimutkaisempaa tekniikkaa ja tuo M52B28 on kyllä ihan liian pieni kaksitonniseen autoon...

      Lisäksi E38:ja on mun mielestäni järkevämmin tarjolla kuin E32:ta.

      This was my 10 cents.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • ka00z
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1805
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Originally posted by BeamR View Post
        E38 750. pomminvarmaa perustekniikkaa, kunhan pitää imuvuodot kurissa. Ei vanoksia, kaksiventtiilitekniikka, matala viritysaste, kestävä aski perässä, eikä varmasti häpeä kulutukseltaan tuota sun vanhaa autoa... esim mulla 13,9/100km seka-ajossa.

        Kasikoneet huomattavasti monimutkaisempaa tekniikkaa ja tuo M52B28 on kyllä ihan liian pieni kaksitonniseen autoon...

        Lisäksi E38:ja on mun mielestäni järkevämmin tarjolla kuin E32:ta.

        This was my 10 cents.
        Arvasin että Herra 38 tulee kommentoimaan, ja siksi lisäsinkin tarkoituksella tuon täysmoottorin tuonne. Oliko tuossa täysmoottorissa muuten eri aski, kuin esimerkiksi kasissa? Ja tuo kulutus on kyllä aika maltillinen noinkin isoksi koneeksi, johan mulla 540i vei tuon :think
        W124 voll, markalla pidemmälle

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14353
          • Oulu

          #5
          E32:sta jos harkitsee, niin ehdottomasti M60 moottorilla. M70 on toki kuningas, mutta ei mikään varmin käyttöautoksi.

          Millainen lie tuo E38 ja M52TU yhdistelmä olisi. Kulutuksen puolesta, nyt ei oikee noitakaan voi M73:een verrata.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Originally posted by ka00z View Post
            Arvasin että Herra 38 tulee kommentoimaan, ja siksi lisäsinkin tarkoituksella tuon täysmoottorin tuonne. Oliko tuossa täysmoottorissa muuten eri aski, kuin esimerkiksi kasissa? Ja tuo kulutus on kyllä aika maltillinen noinkin isoksi koneeksi, johan mulla 540i vei tuon :think


            Ydinkeskustapyöritystä ei juurikaan meillä tule, mutta pks-ajoa enimmäkseen. Jos ihan ydinpyöritystä tulisi niin sitten kulutus up-to ~18l/100km.

            Isoin ero lienee että 750 tuli steppiaski vakioksi jo 1996. DSC on kuningasmalleissa vakiona (ellei ole erikseen rustattu pois kuten mun XL:ssä), sisusta on aina kokonahkainen kojelautaa myöten jne jne, eli aika paljon "hyvää" tulee tuon isolohkon mukana.

            EDIT: Ja isolohkoissa kannattaa unohtaa ekojen vuosien mallit, niissä on aika erilainen sähköjärjestelmä ja esim autoon kiinni pääseminen vaatii vanhempia laitteita. 95-> (ja varmasti 96->) on sitten jo helppoa kuin heinänteko tuo autoon kiinni pääseminen. lisäksi 9/97 tuli pieniä muutoksia tekniikkaan, juurikin huohotus/imupuolelle, jolloin esim IMM:n putket on 15€/kpl vs aikaisempi 55€/kpl. TOisaalta on aika paljon enemmän huohotusletkuja... 9/98 tuli isompi muutos koneeseen, jolloin koneen termari muuttui 105-asteiseksi (varhaisemmissa 95-asteinen). Tällä saatiin jatkoaikaa "päästökauppaan", eli korkeampi lämpötila - pienemmät päästöt. Uudemmissa kannattaa sen takia pitää huolta että sähköinen termari skulaa ja vesipumppu on kondiksessa, koska lämpöongelmat on suurempi riski (been there, done that).

            knoppitietona: Hot Climate versiossa on sama jäähdytin kuin E39 M5 ja Z8, eli jos jäähdytin hajoaa niin vain noiden osat käy korvaavina...
            Last edited by BeamR; 03-04-2012, 13:36.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • VaihtoVirta
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 558
              • Kuusamo

              #7
              Originally posted by BeamR View Post
              DSC on kuningasmalleissa vakiona (ellei ole erikseen rustattu pois kuten mun XL:ssä)
              Onko näin? Eikös tuo DSC tullut 08/98 ja sitä aiemmat ovat vanhemmalla ASC+T -systeemillä, eli ilman "ajonvakaudenhallintaa"?

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                Originally posted by VaihtoVirta View Post
                Onko näin? Eikös tuo DSC tullut 08/98 ja sitä aiemmat ovat vanhemmalla ASC+T -systeemillä, eli ilman "ajonvakaudenhallintaa"?
                tuo 3/98 valmistunut seiska pitää varusteluettelossaan tällaisen kummallisuuden:
                S208A DELETION DSCIII DSC III

                Tosin en tähän mene nyt varmaksi sanomaan mitään...
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Olisikohan tuohon V8 murheista lukemiseen jotain tekoa sillä että niitä on varmaankin eniten tarjolla?

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #10
                    Originally posted by VaihtoVirta View Post
                    Onko näin? Eikös tuo DSC tullut 08/98 ja sitä aiemmat ovat vanhemmalla ASC+T -systeemillä, eli ilman "ajonvakaudenhallintaa"?
                    Ei pidä paikkaansa. Onhan tuosta DSC:stä aiempiakin versioita. Itselläni on ollut aikoinaan loppuvuodesta 1995 valmistettu E38 750iA, jossa oli sekä DSC-ajonvakautus + luistonesto että Steptronic-automattivaihteisto. Jos oikein muistan, niin DSC oli kuitenkin "vain" versiota II.

                    Itse asiassa ensimmäistä kertaa DSC-ajonvakautus + luistonesto tuli lisävarusteeksi jo E31-mallisarjaan (BMW 800-sarja) 1990-luvun alkupuolella. Totta kai siinä kesti pitkään, ennenkuin hienot ja kallit varusteet tuli tarjolle ns. kansanmalleihin.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Jukka K
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 157

                      #11
                      Kiitoksia kommenteista tähän asti. Ainakin minä arvostan niitä.

                      Hieman on ollut mielessä joku V8 versio E38:sista.

                      Voisiko saada ihan lyhyesti listaa V8 moottoreiden tyyppiviosta ja koskevatko ne kaikki moottoreita ? Tulevatko viat esille tietyillä kilometreillä vai randomisti ?

                      P.S. Onkohan nimim. zener se henkilö, jonka pihalta kävin kerran irrottamassa ovet eräästä varaosa E23:sesta ? Naapurissa asuu eräs brittiautoharrastaja :-)

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14353
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Jukka K View Post
                        P.S. Onkohan nimim. zener se henkilö, jonka pihalta kävin kerran irrottamassa ovet eräästä varaosa E23:sesta ? Naapurissa asuu eräs brittiautoharrastaja :-)
                        Ei taida olla...
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Jukka K View Post
                          Kiitoksia kommenteista tähän asti. Ainakin minä arvostan niitä.

                          Hieman on ollut mielessä joku V8 versio E38:sista.

                          Voisiko saada ihan lyhyesti listaa V8 moottoreiden tyyppiviosta ja koskevatko ne kaikki moottoreita ? Tulevatko viat esille tietyillä kilometreillä vai randomisti ?

                          P.S. Onkohan nimim. zener se henkilö, jonka pihalta kävin kerran irrottamassa ovet eräästä varaosa E23:sesta ? Naapurissa asuu eräs brittiautoharrastaja :-)
                          Huohottimen kalvo ja vuotavat venakopan tiivisteet tähän nyt tuon V8:n kanssa tulevat mieleen.

                          Ei itsellä ole pahemmin tuosta V8:sta ongelmia ollut E38:ssa.
                          Autona E38 on kyllä todella kiva. 740:ssä on jo vähän voimaa ja kulutuskaan ei ole posketon.

                          Comment

                          • Tomi T
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 3828
                            • Nokia

                            #14
                            Originally posted by Jukka K View Post
                            Alkaa kohta aika olemaan kypsä hankkia työmatka/talviauton tilalle (E23, 728i, '84) tuoreempi auto.

                            Voisinko saada mielipiteitä, alanko katselemaan E32:sia vai E38:ja ?

                            Mikä olisi hyvä ja luotettava kori/moottorikombinaatio ? Manuaalivaihteinen on etusijalla, mutta myös automaatti on harkinnassa.

                            Mitä tyyppivikoja on esim. M52B28 moottorissa, V8:ien murheista olen lukenut.
                            Ei tuossa mielestäni näillä spekseillä kannata edes muuta miettiä kuin E38 728i manuaalivaihteistolla, jos kerran manuaalivaihteisen seiskan haluat (hyi helvetti )

                            E32 tuntuu kuitenkin selkeästi vanhemmalta. E38 tarjoilee miellyttävää mukavuutta ja pehmeyttä käyttöautoon ja M52 moottorina on kuitenkin jonkinverran taloudellisempi kuin M60. Sitten tietty jos suorituskyky kiinnostaa niin 740i ja 750i kannattaa katsella, kuitenkin unohtaen se E32 750i (vaihteisto josta puuttuu ykkösvaihde, helvetin iso kulutus, jne..)
                            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                            ex. 53*BMW

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #15
                              V8 moottorissa suurimmat ongelmat lienevät seuraavia:

                              - Vuotavat venakopan tiivisteet
                              - imuvuodot
                              - jäähdytysjärjestelmän vuodot M62 koneisissa (käyntilämpötila 105 astetta)
                              - vanoksen rallatus uudemmissa M62, eli TU-koneissa.
                              - jos seokset pidemmän aikaa pielessä, menevät katit entisiksi
                              - nokka-akselin asentotunnistin reistaa
                              - öljypumpun kiinnitys voi löystyä ajan saatossa (vaatii joka tapauksessa tsekkaamisen mielenrauhan säilyttämiseksi)


                              Ja muita vähän yleisempiä vikoja ylipäätänsä e38-sarjaa koskien ovat seuraavat:

                              - sähköpumpun toimimattomuus (ei riitä lämmintä kabiiniin tyhjäkäynnillä)
                              - vesiventtiilien korroosio ja siitä johtuva jumittaminen
                              - bensatankin vuotaminen (huohotus tukossa, vaatii useimmiten tankin uusimisen)
                              - alustan nivelet yleensä 200+ tkm ajetuissa vaihtokunnossa, iskareita näistä harvoin menee
                              - sähköjarjestelmän erinäiset viat (joku anturi ei pelaa, tai joku boksi oikkuilee/ei toimi)
                              - electrochrome peilinlasit ovat entiset (pysyvät tummina)
                              - joissakin tapauksissa automaattilaatikko on antautunut (useimmissa tapauksissa siitä johtuen, että on alkanut vuotaa öljyä ja koska öljyjä harvemmin tutkitaan näissä, aiheuttaa se laatikon hajoamisen)
                              - takalasin verho ei toimi (muoviratas rikki)
                              - takaluukun kaasujouset ovat kuoleentuneet
                              - jonkin verran lieviä ruostevaurioita ovien reunoissa ja takaluukussa
                              - joissakin erityistapauksissa toinen kateista voi mennä entiseksi, vaikka seokset olisivat kunnossa
                              - pikseliviat mittaristossa
                              - tehostimen letkujen vuodot


                              Ja koska itse olen omistanut vain V8-koneisia seiskoja, niin täytyy sitäkin konetyyppiä vähän kehua. V8 on kokolailla luotettava itse moottorin osalta, ainoa "akuutti" vika on tuon öljypumpun kiinnityksen löystyminen ajan saatossa, mutta sekin on yksilökohtaista ja kun muistaa kiinnityksen tarkistaa vaikka 60 tkm välein, niin ei tarvitse yöuniaan menettää. Muutoin aika perusvarma kone ja koska niin yleinen, tietoa on todella helppo löytää, kuten varaosiakin. Myös tietyt varaosat tulevat halvemmaksi kasiin kuin kuningasmottoriin. Eikä oikein voi olla enää tänä päivänä huomioimatta tuota polttoaineen hintaakaan, joten sellaisilla ihmisillä, kellä tulee enemmän kilometrejä vuodessa, parin litran säästö satasella vaikuttaa lompakossa hyvin äkkiä. Harrastepelinä V12 kieltämättä toimii hyvin.
                              Last edited by Ramzez; 03-04-2012, 21:40.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎