Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suomen tieverkoston kunto: Pohdiskeluja, ajatuksia ja avautumista.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mäkki
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2010
    • 2190
    • Orimattila

    #16
    En tiedä, mutta miksi kun tehdään putki töitä niin minkä takia sitä asvalttia ei voi tehdä perunamaata tasasemmaks? Se on ihan hirvee ajaa, kerran sojotti joku asvaltin kikkare keskellä tietä. Samoin jotkut Lahden perkeleen kolmiohidasteet, jotka on vähintään sen 20cm korkeita. Millä autolla niistä nyt yli ajaa ilman että raapii öpohjaan

    E: Sitten vielä kun ajat hitaasti perunamaassa ja väistelet monttuja niin eikö se Volvo tule siihen puskuriin kiinni vilkuttelemaan pitkiä
    Last edited by Mäkki; 21-04-2012, 23:15.
    #Ilmastoahdistus

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #17
      Kyllä tulee hyvää harjoitusta autoslalomia varten, kun yrität tuolla liikenteessä väistellä asvaltissa olevia reikiä ja tajuttomia routakuoppia. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun aivan tavallisetkin autot hajoavat, jos noihin erehtyy ajamaan!

      Ratkaisu ongelmaan Suomi edition? Laitetaan ihan v*tusti lisää kameratolppia, GPS-valvonta autoihin, alkolukko pakolliseksi, promilleraja nollaan, lasketaan nopeusrajoituksia, tiukennetaan rangaistuksia ylinopeuksista ja pidennetään ajokieltoja, nostetaan polttoaineveroa, kiristetään autoverotusta..
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #18
        Originally posted by Pretoriaani View Post
        Kertokaa tänne missä kunnossa suomen tieverkosto tällähetkellä on ja jakakaa syvimmät tuntonne ja mielipahan aiheuttajanne. Tuli vapaa.
        Ei oo kyllä ollu ongelmia.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #19
          Originally posted by Ramzez View Post
          Suurin ongelma on se, että tieinfran määrärahat ovat olleet jo useita vuosia selvästi alle sen, mitä kohtuullinen ylläpito vaatisi. Toisaalta, jos suhteutetaan liikenteestä perittävät maksut määrärahoihin, joilla ylläpidetään nykyistä tieverkkoa, vain n. 10% liikenteen verotuksesta menee tiestön ylläpitoon. Vain muutaman prosentin korotus ja tiestön kuntoa voitaisiin parantaa.
          "Selvästi alle" on melko kauniisti ilmaistu, en ole parin viimeisen vuoden osalta statistiikkaa tankannut, mutta Tiehallinnon budjetille on ollut tyypillistä n.40-50% vaje siitä summasta, joka vaadittaisiin pelkästään jokavuotiseen kunnossapitoon sekä jo aloitettujen perusparannushankkeiden läpivientiin.

          Mikä parasta, nyt puhutaan (toistaiseksi) vain sadoista miljoonista, alle maksettavan kehitysavun määrän.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • Miltzu
            BTCF Member
            • May 2008
            • 2476
            • Finland

            #20
            Originally posted by Juhis View Post
            Kyllä tulee hyvää harjoitusta autoslalomia varten, kun yrität tuolla liikenteessä väistellä asvaltissa olevia reikiä ja tajuttomia routakuoppia. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun aivan tavallisetkin autot hajoavat, jos noihin erehtyy ajamaan!
            Autoslalomilta se on todellakin tuntunut kun oon ajellut töistä kotiin - Lahdenperänkadun Shelliltä Helsingin motarille ja siitä suoraan ohitustielle Nokiaa kohti. Koko liittymä on ihan järkyttävässä kunnossa, täynnä sellaisia monttuja että ei oo viitsinyt kokeilla kestäiskö rengas jos sellaiseen ajaisi... Saattanut takanatulijat vähän ihmetellä kun meitsi sahaa tietä laidasta laitaan

            Originally posted by Juhis View Post
            Ratkaisu ongelmaan Suomi edition? Laitetaan ihan v*tusti lisää kameratolppia, GPS-valvonta autoihin, alkolukko pakolliseksi, promilleraja nollaan, lasketaan nopeusrajoituksia, tiukennetaan rangaistuksia ylinopeuksista ja pidennetään ajokieltoja, nostetaan polttoaineveroa, kiristetään autoverotusta..
            Just näin. No toivottavasti mun ei tartte enää vuoden päästä asua täällä...

            Comment

            • Jamppa1983
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 739
              • Pirkanmaa

              #21
              Kylla Suomen tiet mielessa pyorii aika hyvina verrattuna USA:n ja tarkemmin Floridaan/ Californiaan. Ymmarran nyt taysin miksi katumaasturit niin suosittuja taalla. Niinkuin USA:n sportti autot, helvetin korkeita ja kunnon makkara renkailla. Camaro, mustang yms...

              Tiet on taynna monttuja, (ei mitaan pienia niinkuin Suomessa). Tien pinta mita sattuu, auto vetelee ravistaa rattia kun tietty pinta. OK, osittain rengaskuviosta johtuvaa, mutta kuitenkin. Motarillakin semmosia heittoja etta paa kavis katossa jos ei vyo ois paikoillaan. Kaupunki alueella kaivon kannet painautunut ja torrottaa miten sattuu. Niin ja en puhu mistaan pikku kylasta Floridassa vaan yhdesta suurimmasta miljoona kaupungista ja yleisimmasta motarista missa menee kuusi kaistaa yhteen suuntaan. Tullatut motarit OK, mutta ei viimesen paalle. Yksinkertaisesta talla maalla ei todellakaan ole mahdollista pitaa tien pintoja kunnossa. Muutamia kaupunkeja taallakin on missa tien pinnat viimesen paalle.

              Puhumattakaan silloista ja siita fiiliksesta kun istut valoissa. Rekka menee ohi ja koko kuusi kaistainen silta hytkyy alla. Liitokset on sellaisia etta kaljapullon vois piilottaa liitoksen valiin.

              On Suomessakin paskoja teita, mutta taalla 90% niista teista milla oon ajanut on huonompia kun Suomessa keskiverto tie.

              Katumaasturi OK, M3 ei!
              Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

              M3 e90 & "M3" e30 turbo

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #22
                En kyllä voi olla samaa mieltä edellisen topicin kirjoittajan kanssa. Onhan niissä Floridan teissä sanomista, mutta ei ne Suomessa ole yhtään sen parempia. Viimeksi olin siis vuoden vaihteessa juurikin Etelä-Floridassa pyörimässä auton kanssa reilun viikon verran. Suomessa teiden kunto on erityisesti viime vuosien aikana päässyt rapistumaan todella nopeaa tahtia.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Miltzu
                  BTCF Member
                  • May 2008
                  • 2476
                  • Finland

                  #23
                  Ainoa paikka missä olen jenkeissä itse ajanut todella huonokuntoisia teitä on New Yorkin alue. Toisaalta siellä on myös ajonopeudet alhaisempia, kun on kyse kaupunkialueesta ja liikennemäärät on suuria, joten kertaakaan siellä ei tullut oloa että jokin monttu tiessä olisi pahasti yllättänyt. Mutta kyllä ne sen verran häiritsee, että useampi tuttu bemaristi siellä käyttää pykälän verran pienempää vannekokoa että saa korkeamman rengasprofiilin. Ja kaikilla on vanteet & renkaat erikseen vakuutettu...

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7044
                    • Forssa

                    #24
                    Täyttä paskaa!

                    Voin muistaa summat väärin mutta jokunen aika sitten taisi televisiossa olla juurikin tästä aiheesta joku pikanen juttu.
                    Autoveroja kerätään n.7 miljardia vuodessa mutta vain muutama kymmenen miljoonaa siitä menee teiden kunnossa pitoon.
                    Minäpä vaan kysyn että eikö tuolta loppuosasta voisi muka vetästä muutaman sata miljoonaa teiden ylläpitoon ja lopettaa kreikan hyysääminen.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Eilen luin Taloussanomista jutun liittyen juuri tähän autoiluun, kuinka joku Turkulainen professori lyttäsi virkamiehet, kun hän kommentoi hijattain uutisoitua asiaa, missä valtio mukamas tukee autoilua kahden miljardin edestä. Jos autoilua todellisuudessa tuettaisiin kahden miljardin edestä, niin luulisi sen näkyvän jossain.

                      Autoilua tuetaan kahden miljardin edestä verovaroin

                      Liikenneviraston laskelmat mielivaltaisia

                      Comment

                      • Jamppa1983
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 739
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Juhis View Post
                        En kyllä voi olla samaa mieltä edellisen topicin kirjoittajan kanssa. Onhan niissä Floridan teissä sanomista, mutta ei ne Suomessa ole yhtään sen parempia. Viimeksi olin siis vuoden vaihteessa juurikin Etelä-Floridassa pyörimässä auton kanssa reilun viikon verran. Suomessa teiden kunto on erityisesti viime vuosien aikana päässyt rapistumaan todella nopeaa tahtia.
                        Millanen auto oli alla? Kylla mullakin kun on vuokra auto alla niin ei vituta yhtaan ja teiden kunto paranee kummasti. Onhan se totta etta on taallakin hyvia tien pintoja. Mutta ei niin hyvia etta M3 ratissa niista vois suuremmin nauttia. Aika paljon saa autoslaalomia treenata kun motarillekkin kaivonkansia laitettu.
                        Sitten kun mennaan suht uuteen kaupunkkiin missa isoja omakotitajola / rivareita. Niin tien pinta on niin sileetaa ja uutta pintaa tulee kokoajan etta Suomesta ei loydy mistaa. Eli tien pinnat taalla niin laidasta laitaan.
                        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                        M3 e90 & "M3" e30 turbo

                        Comment

                        • Jamppa1983
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 739
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by Miltzu View Post
                          Ainoa paikka missä olen jenkeissä itse ajanut todella huonokuntoisia teitä on New Yorkin alue. Toisaalta siellä on myös ajonopeudet alhaisempia, kun on kyse kaupunkialueesta ja liikennemäärät on suuria, joten kertaakaan siellä ei tullut oloa että jokin monttu tiessä olisi pahasti yllättänyt. Mutta kyllä ne sen verran häiritsee, että useampi tuttu bemaristi siellä käyttää pykälän verran pienempää vannekokoa että saa korkeamman rengasprofiilin. Ja kaikilla on vanteet & renkaat erikseen vakuutettu...
                          Kun taalla ei ole ainoastaan monttuja vaan heittoja. Eli kun ajat motrilla esim 80mailia ja jos sulla ei oo vyo niin paa kavisi hyvin todennakoisesti katossa. Suomesta muistan muutamia kohtia 5-tielta missa vahan saman tyylisia. Mutta ei kuitenkaan lahellekkaan samaa tasoa kun taalla. Suomessa (keski,ita,pohjois) alueella ainakaan ei tarvinnu jannittaa ajamista vaikka edellisessa autossa oli matalempi profiili renkaassa kun nytten ja sama vannekoko.

                          Mutta ei yhtaan hassumpi idea tuo pienempi vannekoko, 18" vois todellakin toimia taalla paremmin. Mita tuo edellinen kirjoittamasi kertoo teiden kunnosta jos laitetaan pienempaa vannetta ja renkaat+vanteet erikseen vakuutettu. Kuinka monella Suomessa on?
                          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                          M3 e90 & "M3" e30 turbo

                          Comment

                          • Miltzu
                            BTCF Member
                            • May 2008
                            • 2476
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by Jamppa1983 View Post
                            Mutta ei yhtaan hassumpi idea tuo pienempi vannekoko, 18" vois todellakin toimia taalla paremmin. Mita tuo edellinen kirjoittamasi kertoo teiden kunnosta jos laitetaan pienempaa vannetta ja renkaat+vanteet erikseen vakuutettu. Kuinka monella Suomessa on?
                            Mulla varmaan olis vakuutettu jos olis vähänkään arvokkaammat vanteet ja sellasen vakuutuksen sais Suomesta järkihintaan. Mutta ei mun kavereista vakuutusta ollut kenelläkään muilla kuin niillä, jotka ajoi päivittäin New Yorkin alueella. Itse asuin Pennsylvaniassa eikä mulla ollut ongelmia 19" / 35 profiilin renkailla.

                            Comment

                            • LordHamwich
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 436
                              • Kuopio-Kuhmo

                              #29
                              Kantatie 75 on itselleni sellainen nemesis, se koko tie kun pitää ajaa päästä päähän joka kerta kun päättää lähteä Kuopiosta vanhempien luona käymään. Eikä siinä muuten pahemmin valittamista olekaan, mutta Nurmeksen halki menevä osuus on uskomattoman kauhea.

                              Kesäkelissä siinä ei pahemmin vikaa ole vaikka pintarikkoa ja monttua löytyy, mutta talvisin sitä ei paljoa viitsitä aurailla ja ennenpitkää se menee sellaiseksi jäiseksi mukulapinnaksi. Jos oikein rankasti alkaa lunta tuprutella niin parhaillaan saa sen koko pätkän ajella letkan perässä pariakymppiä alle rajoituksen kun ei aina ole edellisenkään sateen jälkiä aurattu pois. Se tie ottaa talvikunnossaan niin pahasti päähän, että jos lähtiessä on pinna tarpeaksi kireällä niin ajaa mieluummin toista, puolet pidempää reittiä.
                              1997 E39 523i Cosmosschwartz
                              sigpic

                              Gone with the wind:
                              1994 VW Passat 2.0
                              1995 E36 323i

                              Comment

                              • K_K_K
                                Newbiemmer
                                • May 2012
                                • 9
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Euroopassa tullut jonkin verran ajeltua ja mielestäni suomessa tiet on kohtalaisen hyvässä kunnossa. Viimeiset puoli vuotta ajellut pitkin balttian maita ja aivan naurattaa kuinka täällä haukutaan suomen teitä huonoiksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎