Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyöräilijöiden huomioiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miltzu
    BTCF Member
    • May 2008
    • 2476
    • Finland

    #16
    Originally posted by rp View Post
    Muut kuin "kilpapyöräilijät" tekee tuota vain pakosta, koska on se mukavampi pyöräilijällekin ajaa pyörätiellä.

    Sen verran olen perehtynyt aiheeseen, että kyllä minä ymmärrän miksi kilpapyöräilijät tuota tekee. Niillä on oikeasti KESKInopeus lähes 40 eikä se ole kellekään turvallista pyörätiellä, joilla on paljon autotietä pahempia töyssyjä, mutkia, koirien ulkoiluttajia ja hankalia risteyksiä (alikulkutunnelit erityisesti). Sitten jos vielä useampi maantiepyöräilijä harjoittelee ryhmässä peesissä ajoa, mikä on oleellinen osa kilpailuajoa, niin mahdottomaksihan se menee pyörätiellä. Kyllähän ne yleensä hiljaisille maanteille suuntaileekin. Eli ymmärrän kyllä miksi, mutta jää tietysti jokaisen päätettäväksi kumpi painaa enempi vaakakupissa, harrastuksen mahdollistaminen vai autoilijoiden matkan hidastaminen.
    Aluksi on sanottava, että ketju on hyvä ja olen jopa tuosta yllä olevasta samaa mieltä - lujaa ajavan on varmasti turvallisempi ajaa ajoradalla kuin pyörätiellä / kevyenliikenteenväylällä missä on koiria, lapsia jne tiellä.

    Mutta pistipä kuitenkin silmään - miksi kilpa-ajoa pitäisi päästä harjoittelemaan (vieläpä lainvastaisesti) liikenteen seassa? Vai pitäiskö meidänkin pitää seuraavat kerhon ratapäivät vaikka tuossa Nokian keskustassa, sanotaan vaan että me nyt vähän tässä venytetään noita liikennesääntöjä, koska me tultiin tähän harjoittelemaan kilpa-ajoa ja se on meidän harrastus

    Comment

    • rp
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 246

      #17
      Originally posted by Miltzu View Post
      Mutta pistipä kuitenkin silmään - miksi kilpa-ajoa pitäisi päästä harjoittelemaan (vieläpä lainvastaisesti) liikenteen seassa? Vai pitäiskö meidänkin pitää seuraavat kerhon ratapäivät vaikka tuossa Nokian keskustassa, sanotaan vaan että me nyt vähän tässä venytetään noita liikennesääntöjä, koska me tultiin tähän harjoittelemaan kilpa-ajoa ja se on meidän harrastus
      Siinäpä sitä on ongelmaa... onneksi tilanne taitaa kyllä olla se, että tuo harjoittelu tapahtuu siellä missä pyöräteitäkään ei ole ja liikenne on vähäistä. Mutta liittyyhän siihen muutakin lain rikkomista kuten peesiketjua ajaessa pitää ajaa ainakin kaksi rinnan kun vuoro vaihtuu ja usein muutenkin ajetaan semmoisena ryppäänä kuten kisoissa. Voisi vähän harrastus vähentyä jos pitäisi moottorirata vuokrata...

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #18
        Originally posted by rp View Post
        Muut kuin "kilpapyöräilijät" tekee tuota vain pakosta, koska on se mukavampi pyöräilijällekin ajaa pyörätiellä.
        Ja paskat. Ainakin täällä päin kilpapyöräilijöitä tulee vastaan päivittäin kymmeniä. Keskustassa, taajamassa ja maantiellä. Mutta ei siinä mitään, ei ole ikinä vituttanut niiden ajotapa tai muutenkaan ole haitannut käytännön tasolla millään tavalla liikennevirtaa. Taino kerran kyllä vähän otti päähän ajella monta kilometriä traktorin perässä 35kmh, kun ei ohi päässyt ja hetken päästä kilpapyöräilijä polki perse penkissä ylämäessä ohi piennarta pitkin. Sen verran lähellä kuitenkin oli, että pyöräilijän reppu hipaisi auton peiliä. Taisi olla luotto kuskilla kohdallaan, kun parin kymmenen sentin vahinkoliikkeellä olisi pyöräilijä ottanut pienen ilmalennon peiliin osuessaan.

        Mutta sitten itse aiheeseen.

        Mummot, papat, monesti keski-ikäiset naiset ja aikuisopiskelijoiden näköiset taiteilijaheput tuntuvat vähän liikaakin soveltavan tätä autotiellä kurvailua. Ja se on niin saatanan rasittavaa katsottavaa, että itse en henkilökohtaisesti edes väistä vesilätäkköä jos sattuu olemaan juuri kohdallaan kun pyöräilijää ohittaa. Ja tässä kohtaa pyöräilijällä tarkoitan nimenomaan näitä neljää edellämainittua kohderyhmää, vaikka mahdollisuus ja myös velvollisuus olisi ajella siellä pari metriä sivummassa. Eli pyörätiellä.

        Tuollainen yhdistelmä, eli esimerkiksi 75v pappa ja 50-vuotislahjaksi saatu tunturi kun tuppaa helpostikkin tekemään sellaista puolen metrin sivuttaisliikettä kun sitä on pakko polkea perse penkissä vaikka luontevampaa olisi taluttaa tai laskea vauhtia että pääsee sen huiman ylämäen ylös. Vielä pahempaa on näiden tuntureiden renkaat (ilmeisesti vaaralliset premium-mallit) mitkä vetää 75v kuskin alla siihen malliin urissa että mennään ajokaistan puolelta toisella keskinopeuden ollessa alle 8kmh. Arvatkaa vaan alkaako siellä takana olevalla ohituspaikkaa kyttäävällä autonkuljettajalla nousta iso kyrpä otsaan, parhaimmillaan kun joutuu kilometrinkin työmatkasta kuluttamaan tähän.

        Mutta keskimäärin kaikista pahimpia on tämä hippi/taiteilijaryhmä. Siis ei jumalauta. Ajaa niin "reikä päässä" sillä fillarilla että sitä ei usko, ennenkun ihan oikeasti näkee. Risteyksistä mennään miten sattuu, tie ylitetään poikittain toiselle puolelle katsomatta edes taakse. Liikennevaloista pamautetaan suoraan yli punasten, toivoen samalla että kyllä siitä juuri ja juuri kerkee ennenkun se moottoritielle 60kmh alkuvauhdin kerännyt auto tulee yli.

        Itsekkin kuljen pyörällä töihin niin paljon kun pystyy (n.12km suunta) ja siinä samalla näkee jos jonkinlaista suoritusta. Kaikista eniten ihmetyttää edellä mainitun ryhmän risteyksen ohitukset. Ei siinä mitään, valtaosan voi lain mukaan ajaa suoraan yli väistämättä ketään. Mutta varmaan 50% on täysin pimeitä risteyksiä, ja ei käytännössä voi olla varma että ei jää kolmien yli tulevan auton alle ellei pysähdy melkein kokonaan katsomaan ennen risteystä.

        Mutta ei siinä mitään, ensimmäistä onnettomuutta odotellessa.

        Ja pyöräily on mukava laji, vielä kun saisi/viitsisi sijottaa kunnon kalustoon niin kyllä kelpaisi taittaa työmatkaa.

        Comment

        • J-Beat
          Aluevastaava
          • Jun 2005
          • 3059
          • Jyväskylä

          #19
          Nimesin nuo pyöräilijät kuolemattomiksi. Satanen taulussa kaupungissa tien yli pitkin teitä jne. KOSKAAN ei pää käänny, että katsoisivat ovatko jäämässä jonkin alle.

          Myydään:
          Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

          K-S Connection
          Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11122
            • Oulu

            #20
            Itse ainakin tulee aina kääntyessä katsottua tuleeko mistään suunnasta pyöräilijöitä ja käytännössä aina vielä väistettyäkin niitä. En tiedä meneekö aina liikennesääntöjen mukaan, mutta oulussa ei ainakaan ole tullu mitään ongelmia. Käytännössä siis niin, että auto väistää pyöräilijää niin risteyksissä kuin liikenneympyröissä (oikesti kiertoliittymä). Toimii sekä autollessa, että pyöräillessä. En tiiä sit muissa kaupungeissa toimii. Autotiellä hortoilevista pyöräilijöistä ei ainakaan mulle oo ikinää ollu mitään haittaa.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #21
              Itse tulee myös harrastettua kesäkaudella melko paljon pyöräilyä. Valitettavan harvoin autoilijat ymmärtävät väistää pyöräilijää. Eilen viimeeksi minulla oli vauhtia arviolta 40kmh loivaan alamäkeen kun jouduin vetämään täyden jarrutuksen etten ajanut sen micran kylkeen kun kääntyi suoraan eteen. Tekisi mieli joskus kysyä että katsoitko sä edes kun lähdit kääntymään. Eipä ole vielä tilaisuutta tullut kun autolijat kaasuttaa vaan tilanteesta pois kun jää siihen pyörä pysähtyneenä tuijottamaan. Ja tuossa paikassahan on siis autoilijalle kolmio ja pyörätie menee siitä edestä.

              Kyllä saa vähintäänkin yhtä hereillä olla liikenteessä polkupyörän kanssa kun mp:llä ajaessa..

              Comment

              • Antza
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2143
                • Espoo

                #22
                Itsekin +100km / viikko työmatkapyöräilijänä toivoisin autoilijoilta kevyen liikenteen huomioimista paremmin. Eräs ihmetyttävimmistä ja ärsyttävimmistä asioista on, kun auto tullessa kolmion takaa pieneltä tieltä isommalle alkaa jarruttaa vasta kevyen liikenteen väylää lähestyessä, tai sen kohdalla. Ei ennen vaikka pyörätie ylittää ajoradan. Ts. autoilija hidastaa siksi, että on väistämisvelvollisena aikeissa liittyä muiden autojen joukkoon ja hidastaa siksi mahdollisia autoja varten. Nyt pyörällä joutuu jokaisessa tällaisessa paikassa hidastamaan ja varomaan, että tuleeko sieltä asuinalueella vielvältä tieltä auto vai ei. Sama asia kuin autolla alkaisin maantiellä hidastelemaan jokaisen pienen tieliittymän kohdalla autoja, jotka voivat yllättäen tulla mökkitieltä kolmion takaa eteen. Pitäjänmäentie toimii hyvänä esimerkkinä. Toinen asia on sitten jalankulkijat. Ne ne vasta hasardiliikkeitä tekevätkin. Aamulla juostaan ratikkaan latte yhdessä kädessä ja kännykkä toisessa miten sattuu. Kokeilkaapa joskus ajaa pyörällä pyörätietä Bulevardi päästä päähän joko aamulla tai iltapäivällä
                Current rides:
                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                Previous rides:
                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                Comment

                • Joma
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 1320
                  • Masku

                  #23
                  Tänään ajoin omakotitaloaluetta (missä paljon tasarvoisia risteyksiä, ei pyörätietä).

                  Olin sitten käänytmässä oikealle mersu tulee vasemmalta himmaa vauhtia. Ajattelen että okei hyvä käännytääs.
                  Sitten sieltä pamahtaa noin 50v pappa pyörällä, vittu että pelästyin. Meinas jäädä alle ja sitten keskaria mulle, meinas kyllä verisuoni pullahtaa ulos. Piti vähän hillitä itseään kun oli nainen kyydissä. Eikä edes ollut bmwtä alla vaan skoda.
                  Siis mikä näillä kamikaze pyöräilijöillä oikein on, ei kai se pyörä oikeuta ajaa stopmerkin takaatakaan silmätkiinni kaikkien eteen?

                  Vaikken itsekkään nyt kaikkia liikennesääntöjä pyörällä mutta hei silti oikeesti, jos näät et auto väistää ja pysähtyy. Pitääkö siitä sujahtaa ohi ja vielä näyttää keskaria, kun tullaan eteen?
                  E30 M52b28 M122h Amme
                  E28 x monta
                  E23 728i Ministeri
                  E10 1600-2 Garret

                  VW LT50 Huoltoajoneuvo
                  HD lapio jätskikruiseri

                  Comment

                  • rp
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 246

                    #24
                    Originally posted by Antza View Post
                    Kokeilkaapa joskus ajaa pyörällä pyörätietä Bulevardi päästä päähän joko aamulla tai iltapäivällä
                    Helsingin ydinkeskustassa ei pääse millään kulkuvälineellä kovin vapaasti etenemään, joten turha kai vaatia että pyöräilijöillekään tulisi sinne mitään täysin esteettömiä pyörämotareita.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎