ei enää omalla autolla suomeen. itsellä viron kansalisuus ja suomen työlupa. eli jos on työlupaaa niin pitä olla möyskin oleskelulupaa. olen ajanut 3 eri autolla n. 3 vuoten aikana vantaale ja viroon. nyt kysymys? on selvä jos jään kiini ja auton omistaja olen minä itsee. mutta jos on esimerkiksi omistaja on rahoitus yhtiö ja minä oon käyttäjä? tai omistaja on joku muu viron kansaline ja rekisteri ottessä käyttäja taas minä? viellä olen kuulu sitä että pitä maksaa 3 X verot jos jää kiini. entäs jos ajan 3 eri autolla ja vaihtelen niitä säänölisesti? Pitä osta ehkä 100 euron lada ja käyttä sitten sitä kaljakärrynä. en halua kyllä että auto takavarikoitaan ja sitten siitä tulee 3 x verot. ( 2001 vm. 530d)
Karpossahan selvitettiin sitä, miksei tulli ole vastuussa sanomisistaan, poliiseista nyt puhumattakaan. Eihän ne tullissa myöntäny edes neuvoneensa, mutta muistaakseni ukko oli nauhottanut toisen virkailijan kanssa käymänsä puhelun....
Sitä en tiedä miten juttu selvis lopulta, eli saiko pariskunta verot takas vai ei.
En nyt mitenkään haluaisi Karpoa mollata, mutta kyllä ainakin minulle on jäänyt sellainen kuva, että niissä kerrotaan juuri sellaiset asiat jolla se saadaan kuulostamaan ihan miltä tahansa.
Tulee mieleen se, kun Pietarissa varastettiin muistaakseni X5, vaikka omistajalla oli kaikki avaimet tallella. Ja vakuutusyhtiö itsepintaisesti kieltäytyi korvaamasta. Kyllä sekin kuulosti todella oudolta. No, sitten myöhemmin tuli "vähän" lisää faktaa: auto oli jonkun rahoitusyhtiäön omistama, se haltija oli vuokrannut edelleen jollekin luottokelvottomalle yritykselle jne jne... Lopulta taisi auto sitten "ihmeen" kaupalla löytyä. Just joo :roll:
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
No joo en mäkään usko kaikkee mitä tv:stä tulee ja 7-päivää-lehdessä lukee, mutta en mä nyt paljoo epäile jos tullissa on tollasta tehny.
Itekkin kyselin tullilta aikanaan minkä takia mun pitää laittaa tuontiautojen siirtokilpiä varten joku saatanan päiväkohtanen reitti jos asun virallisesti ulkomailla ja tullissa Hgissä sanottiin, että ei tarvii, mutta ois nyt sitten joku kertonu sen saman tonne satamien tullimiehille ja katsareille. Vasen käsi ei taas tiedä mitä oikee tekee...
Viimesin koomaus oli se, että yrittivät väkisin satamassa kaupata jotain 3kk lappuja vaikka autossa oli kiinni ulkomaiset ulosvientikilvet. Muuttaja kun saa ajaa niillä, mutta tätä ei taas tiedetty, vaan piti vähä opastaa...huoh...
Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Kyllä se tulli nimenomaa hyväksyy sen, että asuu Ruotsin puolella ja ajaa ruotsinkilpisellä autolla päivittäin Suomessa, käy päivittäin töissä Suomen puolella Suomeen rekistöröidyn työnantajan töissä ja maksaa ne verot vielä Suomen valtiolle. Tosin verot maksetaan siinä tapauksessa asuinmaahan jos asuu ja käy töissä rajakunnassa. Eli siis asuu esim. haaparannalla ja käy töissä torniossa. Sitten jos käy kauempana töissä niin vero menee lähdeveron muodossa Suomeen.
Kävin tänään muilla asioilla tullissa ja kysyin tuosta Haaparanta -asiasta. Tilanne on se että kyseisellä tavalla menettelevän henkilön pitää hakea kotipaikka -ennakkopäätös tullista joka myönnetään aina vuodeksi kerrallaan. Ilman sitä toiminta on lainvastaista.
Samalla annettiin ymmärtää että tulossa on lainmuutos joka koskee nimenomaan tuota erikoisaluetta joka poistaisi tuon ennakkopäätöksen hakutarpeen. Kyse on yhtenäisestä talousalueesta vaikka eri valtioissa sijaitsevatkin. Tästä voitaneen päätellä ettei Tallinnaa ja Helsinkiä hyväksytä samanlaiseen asemaan.
Tuo mitä jacekille sanottiin tullista on kyllä puhdasta paskaa. Tässä rajalla asuu ruotsin puolella tuhansia suomalaisia jotka käy suomen puolella päiväseltään töissä. Mitään ennakkopäätöksiä en ole kenenkään kuullut koskaan hakeneen enkä saaneen. Jos tuollainen menettely tarvittiin tai tarvitaan vieläkin, niin kyllä tulli olisi pysäyttänyt varmaan jollain niistä kerroista kun rajan ylitti. Kumminkin noin neljän vuoden aikana raja tuli ylitettyä varmaan sen 2000 kertaa autolla josta olisi sen ajan lain mukaan pitänyt maksaa tuhansien eurojen verot.
Pohjoismaissa voi vapaasti muuttaa maasta toiseen ilman että kellään viranomaisella on siihen asiaan mitään nokan koputtamista. Myöskin liikkuminen on täysin sallittua Jos nyt muutan ruotsiin, niin ruotsin viranomaiset voi kyllä pysäyttää ja sanoa ettei suomenkilpisellä autolla saa ajaa vakituisesti ruotsissa asuva ajaa. Se johtuu siitä, että haluaahan Ruotsikin kerätä tieveronsa. Mutta ei suomen tulli voi keneltäkään ruotsissa vakituisesti asuvalta vaatia yhtään mitään. Tilannehan olisi äkkiä sellainen, että Ruotsissa asuva Suomalainen ei saisi ajaa suomen- eikä ruotsinkilpisellä autolla. Olisihan tilanne täysin absurdi, kun pitäisi pitää auto ruotsin rekisterissä ja samalla maksaa autovero suomeen.
Tuo mitä jacekille sanottiin tullista on kyllä puhdasta paskaa. .
En voi sanoa muuta kun mitä tullissa sanottiin ja jos lukee lakia niin se tukee myös tuota tullin lausumaa. Asiahan ei minua henk. koht kosketa kun en asu siellä poronhoitoalueella.
Originally posted by pmv
Pohjoismaissa voi vapaasti muuttaa maasta toiseen ilman että kellään viranomaisella on siihen asiaan mitään nokan koputtamista.Mutta ei suomen tulli voi keneltäkään ruotsissa vakituisesti asuvalta vaatia yhtään mitään. Olisihan tilanne täysin absurdi, kun pitäisi pitää auto ruotsin rekisterissä ja samalla maksaa autovero suomeen.
Koko EUn aluella voi vapaasti muuttaa minne haluaa mutta sillä ei ole mitään tekemistä meidän autoverolain kanssa. Ulkomailla asuvan henkilön oikeudesta käyttää ulkomailla rekisteröityä autoa Suomessa on säädetty autoverolaissa ja sen perusteella tulli voi ja on lukuisissa tapauksissa menestyksekkäästi vaatinut autoveroa täytäntöönpantavaksi.
Kehotan lukemaan asiaa koskevan lakitekstin niin siitä ei tarvitse kinata. Siinä ei ole mitään absurdia.
Kuten myös mainitsin niin Tulli katsoo Torniojokilaakson olevan erityisasemassa ja asiasta on tulossa lakimuutoskin. Tämä olisi syytä huomioida asiaa esittäessään ettei joku vielä luule voivansa huoleti toimia samalla tavalla esim vaikka Tallinnassa tai Tukholmassa "asuen".
Mun tietääkseni saa ajaa jos omistaja kyydissä. Jos ajaa yksin voi tulla koko autovero maksettavaks jos jää kiinni siitä.
ilmeisesti samaan perheeseen kuuluvat saa ajaa autoa. jos vaiks aviopuolisoist toinen on saksalainen ja se tuo auton suomeen niin aviopuoliso sais ajaa tätä autoa. auto on sit taas vietävä oliks se nyt 3kk välein pois suomkesta joksku viikoks.
autoveroa ei muuten peritä siltä ketä autolla on ajanut vaan siltä ketä auton omistaa. Jos esim. joku riihimäkeläisnisti vie ranskalaisturistin hienon peugeotin ja jää sillä Suomen poliisin haaviin, niin se nisti selviää kuin koira veräjästä (luvaton k-otto) ja ranskalainen menettää autonsa ja joutuu maksamaan autoveron korotettuna Suomeen (sen jälk saa auton takas).
On vähä idiootti systeemi, mutta tästähän on esimerkkejä vuosien varrelta esim. romaanien (Suomen kansalaisuus) Ruotsista vuokrattu auto, jolla jäätiin kiinni Suomessa ja ruotsalainen vuokrausfirma menetti auton ja heiltä karhuttiin verot.
Tais tuo autovuokraamo homma mennä niin, että tulli yritti tuota rahaa karhuta ruotsalais vuokraamolta, mutta oikeudessa ei menny läpi. Sama homma kävi usealle sadalle muulle tullin yritykselle maksattaa autoveroja vääränkilpisellä autolla ajaneille. Tästä syystä tulli ei ole viime aikoina yrittänytkään noita veroja karhuta. Tais mennä useampi miljoona euroa hukkaan yrittäessä.
Itse olen suomalaisena jäänyt kiinni poliisille ruotsinkilpisellä autolla, ku ajelin melko reipasta ylinopeutta. Poliisit kysyivät multa, että "saisikos sinä tällä ajaakkaan"? Vastasin niille, että "Kyllä ainakin minun mielestäni". Tuhon polliisi totes vaan, että "Eipä heillä oo kyllä asiasta sen parempaa tietoa. Tämähän on täysin tullin asia ja me ei oteta kantaa siihen". Eli tuskin poliiseja paljoa kiinnostaa.
Maserati 4200 Coupe GT
Ford focus 1.6i
ex:
BMW 320d E90 -05
Porsche boxster 986 2.5 -98
VW Golf 1.6 -90
BMW 850i -91
Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
BMW 316i E36 -91
Nissan Sunny 1.3 -87
Ford Scorpio 2.0i
kannattaa huomioida viimeinen rivi....ehkäpä tämä selvittää asiaa ketjun aloittajalle.
Ajoneuvon myynti-, vuokraus- ja luovutuskielto
Väliaikaisesti autoverotta maahantuotua ajoneuvoa ei saa myydä, vuokrata tai muutoin luovuttaa eikä antaa käytettäväksi Suomessa vakinaisesti asuvalle henkilölle, ellei ajoneuvosta ole suoritettu autoveroa tai ellei verovelvollisuutta ole siirretty siten kuin autoverolain 4 pykälässä säädetään. Vaurioitunut ajoneuvo voidaan edellä sanotun estämättä luovuttaa vakuutusyhtiölle. Tällaista ajoneuvoa ei voida ottaa käyttöön eikä rekisteröidä Suomessa, ellei käyttöönottaja tai rekisteröijä suorita siitä autoveroa.
Ajoneuvoa voivat käyttää sen tuojan lisäksi hänen ulkomailla vakituisesti asuvat perheenjäsenensä ja muutkin sellaiset henkilöt, jotka itse ovat siinä asemassa, että he olisivat voineet tai voisivat tuoda ulkomailta ajoneuvon väliaikaista käyttöä varten.
Ajoneuvon ohjauksen voi kuitenkin luovuttaa toiselle henkilölle silloin, kun ajoneuvon haltija on siinä mukana.
niin soitappa sinne niin saat faktaa ei mitään MUTUA!
g30 530e iPerformance
g31 520 xda Sport edition touring
f20 120da Sport edition
f30 320da Sport edition
ex f31 318da M-SPORT LCI touring
ex f11 520 xda LCI touring
ex f11 530 xda touring
ex e90 316d sport
ex f30 318 da
ex f31 320 da touring
ex e91 318i LCI touring
ex e61 525ia touring
ex e46 330da touring
ex e39 520i touring
kannattaa huomioida viimeinen rivi....ehkäpä tämä selvittää asiaa ketjun aloittajalle.
Ajoneuvon myynti-, vuokraus- ja luovutuskielto
Väliaikaisesti autoverotta maahantuotua ajoneuvoa ei saa myydä, vuokrata tai muutoin luovuttaa eikä antaa käytettäväksi Suomessa vakinaisesti asuvalle henkilölle, ellei ajoneuvosta ole suoritettu autoveroa tai ellei verovelvollisuutta ole siirretty siten kuin autoverolain 4 pykälässä säädetään. Vaurioitunut ajoneuvo voidaan edellä sanotun estämättä luovuttaa vakuutusyhtiölle. Tällaista ajoneuvoa ei voida ottaa käyttöön eikä rekisteröidä Suomessa, ellei käyttöönottaja tai rekisteröijä suorita siitä autoveroa.
Ajoneuvoa voivat käyttää sen tuojan lisäksi hänen ulkomailla vakituisesti asuvat perheenjäsenensä ja muutkin sellaiset henkilöt, jotka itse ovat siinä asemassa, että he olisivat voineet tai voisivat tuoda ulkomailta ajoneuvon väliaikaista käyttöä varten.
Ajoneuvon ohjauksen voi kuitenkin luovuttaa toiselle henkilölle silloin, kun ajoneuvon haltija on siinä mukana.
Nämä ei sitten muuten ole mitään lakipykäliä vaan tullin omia sääntöjä. Tietenkin on kyseenalaista, että kannattaako lähteä koittaan rajojaan tullia vastaan oikeuteen. Historia kuitenkin osoittaa, ettei tulli pysty suomen lain puitteissa maksattamaan noita autoveroja autoista, joiden omistaja on joku muu, kuin kuljettaja itse.
Tietenkin oikeudessakin voidaan tulkita asiaa erillä tavoin, jos joku suomalainen oikeasti omistaa tuon ulkomaalaisen auton ja käyttää sitä jokapäiväiseen ajoon. En usko kuitenkaa, että tulli lähtisi kovin helposti oikeuteen noiden autoverojen kanssa.
Maserati 4200 Coupe GT
Ford focus 1.6i
ex:
BMW 320d E90 -05
Porsche boxster 986 2.5 -98
VW Golf 1.6 -90
BMW 850i -91
Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
BMW 316i E36 -91
Nissan Sunny 1.3 -87
Ford Scorpio 2.0i
niin soitappa sinne niin saat faktaa ei mitään MUTUA!
Tästäkin on Karpon ohjelmasta huonoja esimerkkejä. Oliko peräti niin, että Karpo soitteli tulliin 5 eri toimipisteeseen ja kysyi ulkomaalaisella autolla ajosta vissiin tullin ylimmältä pomoltakin. Erilaisia vastauksia oli yhtä monta, kuin soittoakin.
Hommahan liittyi oikeustapaukseen, jossa suomalainen yrittäjä oli käynyt koeajamassa virolaisen tyttöystävänsä Porschea huollon jälkeen. Ennen koeajoa hän oli soittanut tulliin ja tiedustellut, että onko tällainen koeajo laillista. Vastauksena oli tullu, että "anna mennä vaan".
Koeajolla oli sitten kateellinen poliisi pysäyttäny kaverin ja "juorunnu" tullille aiheesta. Virkaintoinen ja kateellinen tullivirkailija oli sitten vienyt asian osaltaan eteenpäin. Tuloksena oli miljoona mummonmarkkaa veroja tuosta autosta, joka piti maksaa heti. Homma meni sitten oikeuteen ja porsche virui todistusaineistona jossain tullin varastossa 2 vuotta, kunnes oikeus totes, ettei tullilla ole oikeutta periä tältä mieheltä veroja autosta, jota hän ei edes omista.
Mies oli kuitenkin joutunut myymään talonsa, autonsa, firmansa ja kaiken mitä omisti, jotta pystyi maksamaan nämä tullin vaatimat verot.
Tulli tuomittiin maksamaan kaikki oikeudenkäyntikulut, 3 miljoonaa markkaa korvauksia sällille ja korjauskulut porcheen, jota oli varastossa kolhittu. Sitten kannattaakin miettiä, että kannattaako noita tullin "auttavia" puhlimia uskoa.
Maserati 4200 Coupe GT
Ford focus 1.6i
ex:
BMW 320d E90 -05
Porsche boxster 986 2.5 -98
VW Golf 1.6 -90
BMW 850i -91
Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
BMW 316i E36 -91
Nissan Sunny 1.3 -87
Ford Scorpio 2.0i
Comment