Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin vaihto nykyaikaisempaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wta
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 641
    • ------

    Moottorin vaihto nykyaikaisempaan?

    Tuli tuossa uudesta hybridibmw:stä lueskellessa mieleen, kun siinä puhuttiin näistä uusista 3 litran tuplaturboilla varustetuista moottoreista (340 hp), että miten tuollaisen asentaminen tällaisen vanhahkon 4,4 litrasen V8 louskun tilalle onnistuisi.

    EN pohdiskele tätä vakavissani, koska tykkään tuosta V8:sin "louskutuksesta", mutta ihan vain teorian tasolla.

    Siis teknisen toteuttamisen mahdollisuus kiinnostaisi ja sit taas nämä rakentelusäännökset.

    Teknisestihän tuo varmasti olisi mahdollista, mutta kuinka helposti/kalliisti?

    Mitä taas inssi tykkäisi? Tehot tuossa tuskin tulee vastaan 333 hp vs 340 hp ja päästötkin tuskin ainakaan nousisivat...

    ps. äläkääkä turhaan tuhlatko palstatilaa siihen, "ei ole vaparin voittanut", "koneilla erilainen luonne" yms. yms. En oikeasti ole mitään vaihtamassa vaan mietiskelen vain teorian kannalta... tai no jos valtio innostuu vielä hirveästi lyömään isoilla bensahirmuilla ajavia niin tiedä vaikka tuosta teoriasta joskus tulisikin käytäntöä. E63:sen kori nyt miellyttää niin paljon, että sitä en ainakaan heti ole vaihtamassa, muuta kuin ehkä cabriolettiin.
  • smo83
    Banned
    • Dec 2009
    • 1988
    • oulucity

    #2
    Originally posted by wta View Post
    Mitä taas inssi tykkäisi? Tehot tuossa tuskin tulee vastaan 333 hp vs 340 hp ja päästötkin tuskin ainakaan nousisivat...
    tältä osin taisit vastata itse itsellesi:think

    Comment

    • wta
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 641
      • ------

      #3
      Originally posted by smo83 View Post
      tältä osin taisit vastata itse itsellesi:think
      Kyllä kai Suomi on kuitenkin tuollaisenkin rakentamisen jollakin perusteella kieltänyt?

      Comment

      • 525TurboIC
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 663
        • Pomarkku

        #4
        taitaa nuo ajonestolaitteet jo tehdä homman lähes mahdottomaksi...

        Comment

        • [Snowboarder]
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 2188
          • Karstula

          #5
          Originally posted by 525TurboIC View Post
          taitaa nuo ajonestolaitteet jo tehdä homman lähes mahdottomaksi...
          Ajonesto ei tee mahdottomaksi ja varmasti on mahdollista osaavissa käsissä laittaa tekniikka kuin tekniikka, mutta halpaa se ei varmasti ole.
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by 525TurboIC View Post
            taitaa nuo ajonestolaitteet jo tehdä homman lähes mahdottomaksi...
            Otat tarpeeksi paljon sähköjä luovuttaja-autosta niin ei se kone tiedä minkä pellin alla se pyörii.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by wta View Post
              Kyllä kai Suomi on kuitenkin tuollaisenkin rakentamisen jollakin perusteella kieltänyt?
              No onhan se, menee tehot yli.

              Comment

              • wta
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 641
                • ------

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                No onhan se, menee tehot yli.
                Eikös se ollut se joku sääntö, että 20 % saa kasvaa tehot mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. E63:n tapauksessa se tarkoittanee 650:n 364 hp:tä.

                Vai voiko jopa verrata M6:seen? Ainakin audilla taitaa nuo RS:t olla ihan omia malleja, mutta onko BMW:llä sama homma?

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by wta View Post
                  Eikös se ollut se joku sääntö, että 20 % saa kasvaa tehot mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. E63:n tapauksessa se tarkoittanee 650:n 364 hp:tä.

                  Vai voiko jopa verrata M6:seen? Ainakin audilla taitaa nuo RS:t olla ihan omia malleja, mutta onko BMW:llä sama homma?
                  Jep mallisarjan tehokkaimpaan ja silloin pitää olla alusta ja jarrut kyseisestä mallista.

                  Alemmassa mallissa kun ei sovi tuollainen 20% tehonkasvatus.

                  Comment

                  • wta
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 641
                    • ------

                    #10
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Jep mallisarjan tehokkaimpaan ja silloin pitää olla alusta ja jarrut kyseisestä mallista.

                    Alemmassa mallissa kun ei sovi tuollainen 20% tehonkasvatus.
                    Niin, siis tarkoitatko, että jos vaihtais tuollaisen 340 hp:n moottorin niin pitäisi myös leimaamista varten vaihtaa jarrut/alusta vastaamaan 650:stä?

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7087
                      • Forssa

                      #11
                      Originally posted by wta View Post
                      Niin, siis tarkoitatko, että jos vaihtais tuollaisen 340 hp:n moottorin niin pitäisi myös leimaamista varten vaihtaa jarrut/alusta vastaamaan 650:stä?
                      Kyllä.

                      Tai sitten otat selvää mitkä jarrut/alusta nyt autossa alla ja kuinka tehokkaan moottorin kanssa sitä on käytetty. Kyseisen tehokkaimman moottorin tehoihin lisäät 20% niin saat laskutulokseksi jotain, mikä kertoo että saako tuolla sinun nykyisellä alustalla olla noin paljon tehoa.
                      Menikö vaikeaksi?
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • wta
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 641
                        • ------

                        #12
                        Originally posted by |foder| View Post
                        Kyllä.

                        Tai sitten otat selvää mitkä jarrut/alusta nyt autossa alla ja kuinka tehokkaan moottorin kanssa sitä on käytetty. Kyseisen tehokkaimman moottorin tehoihin lisäät 20% niin saat laskutulokseksi jotain, mikä kertoo että saako tuolla sinun nykyisellä alustalla olla noin paljon tehoa.
                        Menikö vaikeaksi?
                        No eikös tällä "laskuopilla" perus 645:n (333 hp) jarru/alustaosilla saisi sit nostaa tehoja 399,6 hp:n asti? Eli tuo 340 hp:n moottori ei tehojensa puolesta tulisi ongelmaksi?

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehok-kaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massal-taan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.
                          Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % paina-vampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumootto-ria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuu-teen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, te-hokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.

                          Tuossa ihan suoraan trafin ohjeesta

                          Tuo näyttää olevan vähän miten se otetaan konttorilla.
                          Eivät ihan aina laske että pienempi riittää kun vaihdat mallisarjaan kuulumattoman koneen.

                          Eli menee 650 palat vaihtoon.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎