Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Tinkaaminen" ja sen perusteet.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sonikk
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 1664
    • Kerava

Autoa kun harvoin vaihdan niin siitä annan yleensä tarjouksen mikä on muutama satku hinnasta pois. Yleensä se päätyy semmoiseen "kirkko keskellä kylää" -ratkaisuun että molemmat tyytyväisiä. Kyllä on myös "täysi" hinta monesti maksettu mukisematta.

Kyllä hävettää kun yksi tuttu on juuri semmoinen että pitää tingata suunnilleen maitokaupassakin. Tossa kesälomareissulla oli kaupan pihalla joku koju missä nuoret tytöt myi marjoja ym, niin piti alkaa siinäkin vänkäämään.

Comment

• Rudenorth
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 2415
      • Iisalmi

Originally posted by Mr.Speed View Post
      Itseä ärsyttää sellaiset ostajat jotka jo puhelimessa tinkaa hulluna hintaa, tai vielä pahempi jos ei uskalleta edes soittaa, vaan käydään kauppaa tekstiviestien välityksellä
      Sama täällä. Sanon jokaiselle puhelin tinkaajalle että tulee paikan päällä, tutustuu myytävään tuotteeseen ja sitten jos tinkaa niin pitää löytyä hyvät perustelut. Ja noihin tekstiviesti tarjouksiin/kyselyihin harvemmin edes vastaan, jos ei ole kanttia soittaa niin sitten ei tarvitse mitään ostaakaan.
      MB W204 C320 CDI
      Kawasaki Ninja ZX-7R

Comment

• Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5438
        • S:t Karins

Originally posted by Piikkinen View Post
        Jos hinta on kohdallaan niin en edes kehtaa tingata
        Tässä se asian ydin nyt on, harvoin hinta on esim. nettiautossa kohdallaan.
        Minusta tuo on normaalia kaupankäyntiä. Itse myyjänä olen yleensä valmis pieneen korjausliikkeeseen. Enpä ole vielä koskaan kaupankäynnissä (auto/mp) ole joutunut tilanteeseen jossa myyjä ei olisi tullut "hinnassa vastaan". Tämä onnistui jopa Saksassa liikkeessä.
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

Comment

• sonikk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 1664
          • Kerava

[OT]
          Ex-Audia kun myin niin paras tarjous tuli joltain hoonosoomelta, olis maksanut "käsirahan" pari tonnia ja loput muutama satku per kuukausi. Ei tullut kauppoja.

Comment

• BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

noita turhansoittajia riittää aina. Joskus mondeota myydessä hintapyyntö oli muistaakseni 16700€, niin joku tampereelta soitti että hän tulee hakemaan auton ja maksaa siitä 12k€. Hiukan häkellyin ja kysyin että puhutaanko me nyt edes samasta autosta, niin intti että mun auto olis sen 12k€ arvoinen. Käskin tulemaan paikan päälle tinkimään jos osaa, niin lopetti puhelun siihen.

Toisen auton kohdalla soitti joku innokas Oulusta ja taas sama kuvio: auton hintapyyntö oli jotain 14k€, niin sanoi että hyppää heti lentokoneeseen jos auto lähtee 10k€. Sanoin että voi toki hypätä lentokoneeseen, mutta autoa ei saa 10k€:llä. Sitten alkoi jankutus että "kun ei sen värikään ole oikein hänen mielestään hyvä ja ei ole kaikkia varusteita". Totesin puhelimessa että tää ei kuule taida olla sun autos, niin oulunmies sanoi että "ei kai se taida olla" ja lopetti puhelun.

Jotta kummia tyyppejä sitä riittää tässä maailmassa. Silti autot on saatu aina kaupaksi ja mielestäni kohtuullisessa ajassa jos puhutaan muutamista viikoista.
            Last edited by BeamR; 03-08-2012, 11:02. Reason: typoja... täytynee treenata vielä kymmensormijärjestelmää...
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

Comment

• Guest's Avatar

Originally posted by Rudenorth View Post
              Sama täällä. Sanon jokaiselle puhelin tinkaajalle että tulee paikan päällä, tutustuu myytävään tuotteeseen ja sitten jos tinkaa niin pitää löytyä hyvät perustelut. Ja noihin tekstiviesti tarjouksiin/kyselyihin harvemmin edes vastaan, jos ei ole kanttia soittaa niin sitten ei tarvitse mitään ostaakaan.
              En minäkään ala millekään näiden tekstiviestiurpojen kanssa. Korkeintaan laitan viestin takaisin että etköhän kuule ota ja soita jos kaupan hierominen oikeasti kiinnostaa.

Toinen juttu mikä tässä tinkaamisessa tuli mieleen on nämät perustelut.

"kun nettiautossa myydään samanlaista monta tonnia halvemmalla, katso itse vaikka" mitä siinä voi muuta sanoa ku että hae saatana sitten se kun se on niin paljon halvempi?

Viimes väittelin asiasta autoliikkeen myyjän kanssa. Silloin vastasin "samoilla aseilla" kuin kauppias, ja se järki palautui siihen kaupan tekoon. Meillä oli siis välirahasta kiistaa kun laitoin entisen auton vaihdossa.

Comment

• eiskalt
                Bimmer Fanatic
                • May 2012
                • 836
                • Hyvinkää

No ite en joutunut varsinaisesti tinkimään. Tuttu yritti tätä e39:ä minulle myydä kolmella tonnilla, niin en viittinyt edes neuvotella, kun tilillä oli vaan 1500. Haistatti paskat ja lähti jatkamaan töitään. Kuitenkin seuraavana päivänä tuli toisiin ajatuksiin. Pakkohan se oli ottaa, kun noin halvalla sai.

Comment

• Ripe
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 198
                  • Espoo

Tinkiminen paikalla on hyväksyttävää. Mutta se ainainen tiukan hinnan kysely ennen näkemistä on ärsyttävää. Sen arvaa, että tingintä jatkuu vielä autoa esitellessäkin niin miksi moinen turhuus. Kyllä mua kerran harmitti, kun puhelimessa lupasin alennettuun hintaan ja lähteä esittelemään autoa, mutta paikalla jatkui se tingintä ja vedottiin johonkin keltaisen pörssin pyyntiin. Oon siitä lähtien ollut tiukka ja ilmoittanut, että tulla paikalle katsomaan ja neuvottelemaan hinnasta. Ja väärillä linjoilla liikkuu nekin, jotka ilmoittaa naurettavan tarjouksen ja lupaavat hakea auton ASAP. Ja oon ottanut opiksi, että autoa ei kannata varata ilman mitään varausmaksuakaan.

Tinkiminen on perusteltua jos auto on huonosti pidetty. Kerran olin vaihtamassa erästä entistä autoani johonkin hintaluokaltaan lähellä oleviin autoihin. Yhden henkilön kanssa sovittiin tapaaminen, mutta henkilö kertoikin, että olikin kiinnostunut mersuista eli aivan muusta. Noh koeajettiin toistemme autot, mutta tämän toisen henkilön auto oli aivan epäluotettavassa kunnossa. Huoltoleimoja puuttui, kytkin oli finaalissa ja vaihteet rusahti ikävän kuuloisesti. Surkeammassa kunnossa kuin mun silloinen auto olikaan. Ajojen lopuksi auton omistaja ehdotti, että jos maksan väliä niin silloin hän vaihtaa, koska hän olikin kiinnostunut mersuista. Tähän minä vastasin, että "en kyllä enään suostuisi päikseenkään vaihtamaan" ja "ehkä silloin jos maksat mulle sitä välirahaa tai hoidat autosi kuntoon". Ei tullut kauppoja, koska sen huonokuntoisen auton omistaja sinnikkäästi oli edelleen toista mieltä ja kaiken lisäksi hänen autonsa pyyntihinta oli muistaakseni ainakin tuhansia euroja ja ylihinnoiteltu. Pitäisihän sen itse kukin tietää, että romuilla ei tehdä kauppaa hyvällä menestyksellä jos hinta ei ole kohillaan.
                  Last edited by Ripe; 03-08-2012, 13:41.
                  Nyk - Honda Civic Executive A 1.8 -08
                  Ex - VW Polo 1.4 6N2 -01
                  Ex - E34 520i -89
                  Ex - Honda Accord EXi 2.0 -88
                  Ex - Audi 80 2.0E -92
                  Ex - Nissan Almera 1.6 SLX -98
                  Ex - E36 316i -98
                  Ex - E30 316 -86
                  Ex - Peugeot 405 SRi -88
                  Ex - Toyota Starlet 1.2 -82
                  Ex - Mazda 323 1.3 -84

Comment

• Ishvan
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 254

Aina tingataan, joka paikassa ja joka asiasta ( ei sentään ruokakaupassa yms. ). Mitä järkeä maksaa ylimääräistä mistään. Jos hinta ei tipu tavarasta senttiäkään, en osta. Hinta ei ole koskaan kohdallaan.

Ihmiset jotka eivät koskaan tinkaa heittävät elämänsä aikana paljon rahaa hukkaan ( toisten taskuihin ). Itsellä kestää ainakin pokka heittää paskoja tarjouksia. Hauskaa kyllä, välillä ne menevät läpikin. Käteistä vaan mukaan ja kauppoja hieromaan. Tulee mukavasti myyjällekin myyntipaineita, kun hillot on heti valmiina lyötäväksi käteen ilman turhia pelleilyjä.
                    Last edited by Ishvan; 03-08-2012, 17:22.
                    -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

Comment

• wta
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 641
                      • ------

Mä teen varmaan erikoista autokauppaa. Edellistä autoa myydessä pistin ensiksi ilmoitukseen perus "tinkivaran" ja neuvottelinkin hetken hinnoista "ostajien" kanssa. Sit meni hermo myymiseen ja laitoin auton ilmoitukseen hinnan kohdilleen (nettiauton halvimmaksi) ja kirjoitin, että olen kyllästynyt tinkaamiseen eikä hinta tipu senttiäkään. Neuvoin olemaan ottamatta yhteyttä jos ei ole valmis pyydettyä hintaa maksamaan. Samana iltana 4 "tosiostajan" kuuloista kaveria otti yhteyttä ja ensimmäinen joka ehti vielä samana iltana paikalle pyysi, että säilytän autoa sen aikaa että saa nostettua rahat. Sanoin, että en varaa vaan ensimmäinen joka tuo rahat käteen saa auton. Yritti kyllä tosi vaivihkaa kysyä hinnasta niin kysyin, että luitkos sen ilmoituksen niin loppui kysely siihen. Seuraavana aamuna haki auton pois ja oli ja on edelleen puolen vuoden jälkeen tyytyväinen.

Kyllä teillä jääräpäillä voi joskus mennä hyvätkin kaupat sivu suun periaatteidenne vuoksi.

Itse kun ostin nykyisen autoni, niin kerroin myyjälle, että olen oikeasti autoa ostamassa. Auto kun sattui olemaan 400 km päässä niin tinkasin puhelimessa 40 k€:n auton hinnan sopivaksi ja sanoin myyjälle, että otan auton jos se vastaa annettua kuvausta. Noh, myyjä toi auton ja katsottiin se läpi. Se vastasi kerrottua, eikä tarvinnut enää naamatusten vääntää hinnasta.

Toki se varmasti riippuu tilanteesta ja ilmeisesti onnistuin antamaan itsestäni tosiostajan kuvan puhelimessa.

Comment

• Ripe
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 198
                        • Espoo

Tietyt ostajat odottaa vielä, että tavara on priimaa. Japanilaisissa on se paha puoli, että kun ne ruostuu niin kukaan ei halua ostaa ellei hinta ole ihan pohjilla. Näin kävi Almeran kohdalla. Joku pieni autoliike suostui vaihtokauppaan, vaikka ei nähnyt autoa kuin kuvien perusteella. Kun myyjä näki auton niin hän tokaisi, että liian ruosteinen, mutta kun hän lupasi vaihtaa niin ei hän viitsi rikkoa lupaustaan. Taisi saada melkoisen oppitunnin vaihtokaupastaan.

Sitten se e36 316. Enpä ois uskonut, että arvon alennus on todella tuntuva. Ranskalaisetkin taitaa mennä paremmin kaupaksi, kuin pienellä koneella varustettu painava korinen premium auto. Muistan vieläkin sen kommentin automyyjän suusta "316 bemari on raskas myydä eteenpäin". Eräs henkilö laittoi e36:sta niin härskin tarjouksen tekstarilla, että vedin kyllä herneet nenään ja kommentoin takaisin, että "sillä hintaa et mistään saa vastaavaa autoa".
                        Last edited by Ripe; 03-08-2012, 20:18.
                        Nyk - Honda Civic Executive A 1.8 -08
                        Ex - VW Polo 1.4 6N2 -01
                        Ex - E34 520i -89
                        Ex - Honda Accord EXi 2.0 -88
                        Ex - Audi 80 2.0E -92
                        Ex - Nissan Almera 1.6 SLX -98
                        Ex - E36 316i -98
                        Ex - E30 316 -86
                        Ex - Peugeot 405 SRi -88
                        Ex - Toyota Starlet 1.2 -82
                        Ex - Mazda 323 1.3 -84

Comment

• Juhaska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 3989
                          • Suomi

Omia laitteita, kun olen myynyt niin hinnasta voidaan aina keskustella, mutta ei nyt sentään mitään naurettavia "puolet hinnasta pois" tarjouksia aleta kuuntelemaan...
                          Eipä sillä, että niitä olisi koskaan edes tullutkaan.
                          ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

Comment

• Brasco
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 221

En kyllä ymmärrä tota että jotkut sanoo että ei voi vastaa tekstiviesti tai s-posti kyseilyihin/tinkauksiin..?

Itseäni ei häiritse minkäänlaiset tarjoukset/tinkaukset jos jotain olen myymässä ja kaikille vastaan aina kun kerkeen..

Mitä väliä sillä on jos pyydät vaikka autosta 10t€ joku lähettää viestin ja sanoo että maksan seittemän ja tulen hakemaan??

Loukkaantuuko siinä Bmw kuski ,kun se omarakas tonttiin tiputettu bmw lippivanteilla ei olekaan kaikkien mielestä 10t€ arvoinen????

Comment

• Ishvan
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 254

Originally posted by Brasco View Post
                              En kyllä ymmärrä tota että jotkut sanoo että ei voi vastaa tekstiviesti tai s-posti kyseilyihin/tinkauksiin..?

Itseäni ei häiritse minkäänlaiset tarjoukset/tinkaukset jos jotain olen myymässä ja kaikille vastaan aina kun kerkeen..

Mitä väliä sillä on jos pyydät vaikka autosta 10t€ joku lähettää viestin ja sanoo että maksan seittemän ja tulen hakemaan??

Loukkaantuuko siinä Bmw kuski ,kun se omarakas tonttiin tiputettu bmw lippivanteilla ei olekaan kaikkien mielestä 10t€ arvoinen????
                              Itse vastaan kyllä kaikkiin kyselyihin. Varsinkin sähköposteihin. Nykyään s-posti on kuitenkin todella hyvä kaupanteon väline. Viimeksi kun tein itse autokauppaa, niin hoidin myyjän kanssa kaikki asiat sen välityksellä. Nimen kävin paperiin vetämässä, että saatiin auto tilaukseen. Hyvitys vanhasta autosta hoidettiin myyjän lainkaan sitä näkemättä. Ei edes vilkaissut autoani kun aikanaan paikalle menin.

Samainen myyjäkin totesi, että paljon tehdään kauppaa pelkästään sähköisesti. Ensimmäisen kerran nähdään asiakas siinä vaiheessa, kun tinkaamiset yms. on jo hoidettu.
                              -21 BMW X1 xDrive 25e Charged Edition Sport

Comment

• Jube
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 9636
                                • ...

Pääsääntöisesti tinkaan aina, on mennyt monta kauppaa ohi ja on myös monta myyjää ottanut nokkiinsa mutta onnistuneissa kaupoissa olen myös säästänyt tuhansia tinkaamalla :think
                                Se kannattaa muistaa niin myyjän kuin ostajan että autokaupoissa on 98% ostajan markkinat poislukien todella harvinaiset tai todella alihintaiset yksilöt
                                Jos myyjä nokkaantuu tinkaamisesta ---> siirrytään seuraavaan myyjään/autoon...

Itse ainakin osaan tingata ja ottaa tarjoukset vastaan myös myyjän asemassa, se on herra kenellä on nippu taskussa

Tinkaan vaikka olisin ostamassa Rautiasta 20€ maalipurkkia, aina siitä 10% saa pois ja jokaisesta ostoksesta kun saa niin se tekee köyhälle vuositasolla paljon koska jokainen lompsaan jäävä euro on kotiinpäin!
                                Last edited by Jube; 04-08-2012, 08:16.
                                Näillä mennään:
                                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡