Taajamassa yleensä ihan rajoitusten mukaan, moottoritiellä yms "isommilla" teillä yleensä 20-40km/h ylinopeutta.
Mulla aika sama, mittari näyttää sen 10km/h yli korkeintaan taajamamestoilla mutta motarilla sitten sitä 20km-30km/h ylinopeutta mittarin mukaan josta voi vähentää sen 10km/h ainakin niin ei lähde kortti heti hyllylle.
Mielestäni mahdollinen ylinopeus pitäisi suhteuttaa tiellä olevaan rajoitukseen, ettei ala ajaa mitään 70km/h+ lasissa millään 40km/h alueella, se jo vastaisi 120km/h alueella sitä 160km/h ajoa.
Joskus nuorena tuli ajettua kyllä kun mukamas kiire oli kaverin kisakireellä gofilla, 140km/h 40km/h alueella, ei sitä silloin paljoa miettinyt että jos auto olisi tielle tullut ja noilla alustoilla, jarruilla olisi kuolemakin voinut olla lähellä. Onneksi lähemmäksi 30v kun on päässyt niin hölmöydet jätettään sitten tyhjälle moottoritielle jos aikoo kaasua laittaa menee.
Olet ajasta jäljessä. Moottoritielle on jo vuosia suunniteltu 60 km/h rajoitusta, koska siinä Jyväskylän pään mutkassa on joku vetänyt kahtasataa pihalle.
Hidasteluun on myös se syy, että tuon mutkan seutu on erittäin yleinen tutkapaikka.
Semi-OT;
Jos me nyt puhutaan samasta pätkästä, niin eihän siinä 100kmh alueella ole edes kunnon mutkia :think ja muistan lukeneeni joku vuosi sitten että koko moottoritie suunniteltiin muutettavaksi kaduksi, jolloin luonnollisesti rajoitukset menisi (korkeintaan?) sinne mainitsemiisi lukemiin. Aivan sama, muutama hassu kilometrihän se vain on. Tuo Kanavuori - Jyväskylä -väli on muutenkin sellainen pullonkaula, toivotaan että nyt käynnissä olevat ja osin vielä aloittamattomat rakennusprojektit auttavat asiaa.
BTW, en ole eläissäni havainnut tutkailua tuolla tienpätkällä.
Siinä on kyllä sattunut ja tapahtunut, on ajeltu väärään suuntaan ja on ajeltu helkkaristi liian kovaa ja sit on tullut pipiä.
Vähän enemmän aiheeseen liittyen;
Viime keväänä siirtyi monessa paikassa (ainakin tällä seudulla) rajoituskyltit sadoilla / jopa tuhansilla metreillä. Kuudenkympin rajoitusaluetta siis jatkettiin joko toisesta tai molemmista päistä useassa paikkaa.
Silti hyvin monet noudattavat vielä niitä vanhoja kohtia; siinä missä ennen alkoi 80kmh alue, nostetaan nytkin sitä nopeutta. Tätä olen itsekin harjoittanut, liekkö syynä sekin että se "jatkettu alue" on monesti ihan suoraa tietä peltoaukealla tms jossa tuntuu hyvinkin turhauttavalta madella kuuttakymppiä...
Kannattaa ajaa rajoitusten mukaan ennen kuin Dieter tulee ja kertoo miten Moskovassa lyödään ikkunat rikki ja kyljet naarmutetaan kun joku ajaa ylinopeutta.
VW Passat 1.4 TSI -12 Ex: VW Golf 2.0 FSi 4MOTION -05, Opel Zafira 1.8 -07, BMW E46 325xiA Touring -01, BMW E46 320i sedan -02, BMW E39 523i sedan -96, Seat Ibiza 1.4 -95
Mulla kun on kesärenkaissa "väärä" (vai sittenkin oikea) rengasprofiili niin mittari näyttää prikulleen oikein. Normaalisti ajan siis tarkalleen 103-105 km/h joka on muuten silti nopeampi matkavauhti mitä 90 %%:lla autoilijoista -> aiheuttaa ohitteluja jolloin en aja nopeusrajoitusten mukaan.
Pakko kyllä sanoa että eipä ole monesti tuossa työmatkalla kukaan ohittanut, mutta jos joku on niin se on ollut BMW Valoja ei ole vilkutellut kukaan mutta kahdesta pakettiautosta on noussut keskisormi
Comment