Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katsastusaseman vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11125
    • Oulu

    #31
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Jos autos on EU tyyppihyväksytty niin tarvii Tüvit.
    EI!

    Tuolta voi lukasta oikeenkin dokumentin.

    Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallus- tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien korkeudenmuutososien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.

    Tuossahan lukee että edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty (ei "on tyyppihyväksytty") ja suluissa sitten mitä tämä sana edellytetty tarkoittaa. Eli 1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt ja 1.1.1998 käyttöönotetuihin tarvii vain TUV laput. e36 on tyyppihyväksytty jo ennen vuotta -96, eli suurinpaan osaan e36:sta no problem katsastaa BC/D2 alustoja. Aivan uusimmissa on toki pakko olla laput, mut quasimodon kampe tais olla -97 :think

    Äkkiseltään en kyllä nyt keksiny keinoa millä tyyppihyväksymis vuoden voi selvittää, mut ei oo tähän mennessä tarvinnu siihen asti mennä.
    Last edited by Pazi88; 23-11-2012, 16:14.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      #32
      Originally posted by Pazi88 View Post
      EI!

      Tuolta voi lukasta oikeenkin dokumentin.

      Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallus- tai korotussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien korkeudenmuutososien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.

      Tuossahan lukee että edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty (ei "on tyyppihyväksytty") ja suluissa sitten mitä tämä sana edellytetty tarkoittaa. Eli 1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt ja 1.1.1998 käyttöönotetuihin tarvii vain TUV laput. e36 on tyyppihyväksytty jo ennen vuotta -96, eli suurinpaan osaan e36:sta no problem katsastaa BC/D2 alustoja. Aivan uusimmissa on toki pakko olla laput, mut quasimodon kampe tais olla -97 :think

      Äkkiseltään en kyllä nyt keksiny keinoa millä tyyppihyväksymis vuoden voi selvittää, mut ei oo tähän mennessä tarvinnu siihen asti mennä.
      Jaa että sitä alettiin hiuksia halkomaan. On tullu ihan muutaman kerran enemmän näitä dokumentteja luettua kuin sinulla, mutta ihan kaikkea ei ulkoa muista... Toisaalta tuossa samassa 2007 olevassa Trafin ohjeessa lukee myös että EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton juositusta saa muuttaa vain siihen tarkoitetulla madallussarjalla ja milläs muulla sen sarjan soveltuvuuden kyseiseen autoon todistat kuin esim. tüv- todistuksella? Maahantuojan todistus ehkä kelpaa ehkä ei, siihen en ota kantaa. Näissä autossa myös pitää varmistaa että akselimassat yms täsmää näiden jousien kantavuuksiin jne. Liikenneministeriön päätöksessähän ei taidettu puhua mistään todistuksista yhtään mitään, joten trafin ohjeistuksella mennään. Toisaalta jos joku maahantuoja haluaa nuita todistuksia kirjotella nii mikäpäs siinä, voi olla että jossain kelpaa nuihin ihan ensimmäisiin hyväksyttyihin ajoneuvoihin ennen vuotta 1.1.1998. Sen jälkeen käytännössä tyyppihyväksyntä muuttuu ja tarvitaan myös törmäystestit joten siinä viimestään tippuu piirimyyjät pois.
      Tosiaan en ketjun aloittajan autosta mitään tiedä mutta eiköhän se ole ton vanhan e1*93/81 tyyppihyväksynnän piiriin kuuluva auto mutta eipä sillä oikeastaan ole merkitystä koska voihan se katsastaja periaatteessa vaatia ihan omiaanki. Tuo tyyppihyväksyntä on tainnut tulla voimaan 11.10.1993. E36 mallisarja taitaa alkaa jo 1.9.1990 jos siitä jollekki jotain apua on.
      Last edited by ThemeJ; 23-11-2012, 16:31.
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11125
        • Oulu

        #33
        No ainakin D2/BC alustojen mukana tullu aina joku lappunen, missä kerrotaan että mihin autoon alustasarja on tarkoitettu ja samalla jonkunnäköiset ohjeet asennukseen/säätöön. Tällöin täyttyy tämäkin kohta:

        "EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai muutososien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita"

        Osat on siis automalliin tarkoitettu ja valmistajalta ohjeet. Minusta siis asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää, mutta kyllähän ne katsurit tahtoo ruveta aina vänkäämään vastaan. Koittaa vaan tässäkin tapauksessa ettiä katsurin joka ei oo ihan älytön pilkunnussija.
        Last edited by Pazi88; 23-11-2012, 16:27.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • QUASIMODO
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2542
          • Pirkkala

          #34
          Tämä saatiin päätökseen..Leima tuli asemaa vaihtamatta, kunhan vain ensiksi soiteltiin Trafille.
          sigpic

          Comment

          • ruupanen
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 5155
            • Joensuu

            #35
            Originally posted by QUASIMODO View Post
            Tämä saatiin päätökseen..Leima tuli asemaa vaihtamatta, kunhan vain ensiksi soiteltiin Trafille.
            Hienoa. Tämähän meni sitten kuten pitkin.
            E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

            Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

            Comment

            • QUASIMODO
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2542
              • Pirkkala

              #36
              Originally posted by ruupanen View Post
              Hienoa. Tämähän meni sitten kuten pitkin.
              Kyllä. Muutama kymppikin tuli säästettyä.
              Katsastusmies joutui myöntämään olleensa väärässä
              sigpic

              Comment

              • rizzo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2007
                • 5418
                • Oulu

                #37
                Mun järkeen ei mahdu miten ("koulutettu insinööri") katsastusmies ei voi tietää tällaisia perusasioita? Ja näitä on paljon

                Comment

                • intfreak
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 2966
                  • Uusikaupunni

                  #38
                  Originally posted by rizzo View Post
                  Mun järkeen ei mahdu miten ("koulutettu insinööri") katsastusmies ei voi tietää tällaisia perusasioita? Ja näitä on paljon
                  Koska näitä "perusasioita" on aika paljon 50-luvulta ja kaikki pitäis osata. Ja on nähty näitä vanhoja ukkoja jotka on raavittu jostain kun on tarvittu työvoimaa, yritä niille nyt muutamassa viikossa opettaa asioita joita ei sitten välttämättä tule niille eteen
                  N62 Money Spender Club

                  Comment

                  • ThemeJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 997
                    • Turku/Raahe

                    #39
                    Originally posted by rizzo View Post
                    Mun järkeen ei mahdu miten ("koulutettu insinööri") katsastusmies ei voi tietää tällaisia perusasioita? Ja näitä on paljon
                    Mun järkeen ei mahdu se mitä tekemistä insinöörin koulutuksella on tämän asian kanssa. Tai sitte oon ollu siltä tunnilta pois missä on käyty läpi ajoneuvon rakennemuutoksia ja siihen liittyviä Trafin/Aken antamia ohjeita vuodelta 2007 koskien noin 2v ajanjaksolla valmistettujen murrosvaiheen kevyenkaluston tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen korkeudenmuuttamisesta.


                    Originally posted by intfreak View Post
                    Koska näitä "perusasioita" on aika paljon 50-luvulta ja kaikki pitäis osata. Ja on nähty näitä vanhoja ukkoja jotka on raavittu jostain kun on tarvittu työvoimaa, yritä niille nyt muutamassa viikossa opettaa asioita joita ei sitten välttämättä tule niille eteen
                    Ja näitä perusasioita on aika reilusti muitakin kuin alustan pienä muutoksia henkilöautoissa, ja mitä tätäkin foorumia lukee niin aina on joku hessuhopo mikä tietää omasta mielestään parhaiten tai vähintäänkin joku kaverinkaveri tietää. Trafin ohjeistukset on aina vähän "sinneppäin" ja kouluttajasta riippuen mielipiteet vaihtelee. Tietty osan näistä tiedoista voi paikkailla omalla aktiivisuudella mutta mistäpä niitä tietoja varmistelet kun trafin "tukihenkilöt" suurimaksi osaksi jakelee ihan ihme ohjeita. Mikä parasta Trafin kanta vaihtelee tasasin väliajoin.
                    Last edited by ThemeJ; 28-11-2012, 21:01.
                    Bmw E30
                    Bmw 2000Touring Scrap
                    Ex. Bmw E30 316
                    Ex. Bmw E36

                    Comment

                    • walde
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 947
                      • Melkein Espoo

                      #40
                      Mullekki väitti kassalla etten saa plussatarjousta puolison plussakortilla.
                      Koulutettu tradenomi saatana.

                      Theme puhuu paljon ja asiaa.
                      Last edited by walde; 28-11-2012, 21:19.
                      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                      Comment

                      • mazajns
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 511
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by QUASIMODO View Post
                        Kyllä. Muutama kymppikin tuli säästettyä.
                        Katsastusmies joutui myöntämään olleensa väärässä
                        Jos useastikkin katsastelet autoja (omia ja muiden) niin lähiaikoina voi katsastukset olla jänniä saman miehen kanssa. Varsinkin jos olet nuorempi kaveri.

                        Itse tappelin yhden katsastus aseman omistajan kanssa itsellä ikää silloin 24 ja katsastusmies n.45? Antoi hylsyn muutoskatsastuksessa hatusta heitetyllä syyllä. Soitin konttorilta lähtiessäni trafille ja vaihteen nainen suostui lopulta yhdistämään jollekkin inssille. Asian selitettyäni oli kanta suoraan että olet oikeassa, mene takaisin konttorille ja kerro että soittaavat hänelle.

                        15-30min myöhemmin sain rekisteriotteen muutoksineen kouraan "vähän" vittuuntuneen näköiseltä katsastusmieheltä Seuraavalla kerralla oltiinkin sitten niin tarkkoja että sitä konttoria en oo juuri nyt käyttänyt... Onhan noita muitakin.

                        Comment

                        • Ässä
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 374
                          • Nokia

                          #42
                          Itse kävin syksyllä Nokian Autokatsastuksessa.

                          Kävin katsastamassa talviautoani Opel Astraa -01. Katsastusaseman laitteilla ei saatu obd-portin kautta yhteyttä autoon, eikä vikakoodien lukeminen onnistunut. Hylätty!

                          Selvittelin asiaa ja löysin infoa, että mikäli obd-yhteyttä ei saada muodostettua, voidaan auto kuitenkin hyväksyä vaihtoehtoisesti päästömittausten perusteella ja lambda-arvoa seuraamalla.

                          Tulostin Trafin ohjeistuksen, menin samana päivänä takaisin asemalle, katsastaja myönsi olleensa väärässä ja leima tuli.

                          Varsin ystävällinen palvelu oli.

                          P.S. Obd-portin toimimattomuuden syynä oli vain palanut sulake, joka ei antanut virtaa pistokkeeseen. Jättämällä sulakkeen pois, periaatteessa jatkossakin voi välttää obd-mittauksen mahdollisesti tuomat harmit (mm. yleiset egr-venttiilin aiheuttamat vikakoodit) ja saada auto leimasta läpi. Autossahan päästöt voi olla ihan kohdillaan, vaikka vikakoodi olisi järjestelmään tallentunutkin.
                          Porsche Cayman S
                          MB 200cdi W203

                          ex: BMW F36 420xd M-sport
                          ex: BMW e46 M3
                          ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                          ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                          ex: e36 M3 sedan
                          ex: e90 320d
                          ex: e30 320i (2.6) -87
                          ex: e39 520i -97

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #43
                            Originally posted by Ässä View Post
                            Itse kävin syksyllä Nokian Autokatsastuksessa.

                            Kävin katsastamassa talviautoani Opel Astraa -01. Katsastusaseman laitteilla ei saatu obd-portin kautta yhteyttä autoon, eikä vikakoodien lukeminen onnistunut. Hylätty!

                            Selvittelin asiaa ja löysin infoa, että mikäli obd-yhteyttä ei saada muodostettua, voidaan auto kuitenkin hyväksyä vaihtoehtoisesti päästömittausten perusteella ja lambda-arvoa seuraamalla.

                            Tulostin Trafin ohjeistuksen, menin samana päivänä takaisin asemalle, katsastaja myönsi olleensa väärässä ja leima tuli.

                            Varsin ystävällinen palvelu oli.

                            P.S. Obd-portin toimimattomuuden syynä oli vain palanut sulake, joka ei antanut virtaa pistokkeeseen. Jättämällä sulakkeen pois, periaatteessa jatkossakin voi välttää obd-mittauksen mahdollisesti tuomat harmit (mm. yleiset egr-venttiilin aiheuttamat vikakoodit) ja saada auto leimasta läpi. Autossahan päästöt voi olla ihan kohdillaan, vaikka vikakoodi olisi järjestelmään tallentunutkin.
                            Onko sulla linkkiä tuohon ohjeistukseen, on ihan kätevän/pätevän kuuloinen.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • Ässä
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 374
                              • Nokia

                              #44
                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Onko sulla linkkiä tuohon ohjeistukseen, on ihan kätevän/pätevän kuuloinen.
                              Tässä tämä, jonka tulostin ja kävin asemalla näyttämässä. Se muuten oli vielä, että pakokaasutestin lisäksi tarkastivat, että moottorin vikavalo sammuu normaalisti starttauksen jälkeen.

                              http://www.trafi.fi/filebank/a/13251..._tarkastus.pdf
                              Porsche Cayman S
                              MB 200cdi W203

                              ex: BMW F36 420xd M-sport
                              ex: BMW e46 M3
                              ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                              ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                              ex: e36 M3 sedan
                              ex: e90 320d
                              ex: e30 320i (2.6) -87
                              ex: e39 520i -97

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                #45
                                Originally posted by Ässä View Post
                                Tässä tämä, jonka tulostin ja kävin asemalla näyttämässä. Se muuten oli vielä, että pakokaasutestin lisäksi tarkastivat, että moottorin vikavalo sammuu normaalisti starttauksen jälkeen.

                                http://www.trafi.fi/filebank/a/13251..._tarkastus.pdf
                                Saa sinne yhteyden ilman sitä sulakettakin....
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎