Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viritetyn auton tuominen muuttoajoneuvona...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    Viritetyn auton tuominen muuttoajoneuvona...

    Moi,

    Onkos foorumilla sattumalta ketään viritetyn auton muuttoajoneuvona tuoneita? Kaipaisin vähän kokemuksia ja vinkkejä.

    Oma potilas on N. 400hv e90. Tämä on nyt neljäs muuttoajoneuvo, jota olen tuomassa, joten prosessi on jokseenkin tuttu. Lähinnä kiinnostaa siis se miten maahantuonti eroaa vakiotehoisesta auton tuomisesta. Tarvitaanko teholappuja, miten muutokset pitää olla dokumentoitu, tuleeko muutokset ja tehot rekisteriotteeseen jne.

    Ja pieni pyyntö: toivoisin ettei tätä säiettä sotkettaisi ns normimaahantuontiin liittyvillä kokemuksilla, kun niistä ei ole mitään apua: muuttoajoneuvot kun tuodaan ihan eri pykälillä ja perusteilla.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7543
    • Kotona

    #2
    Originally posted by bmw323it View Post
    Oma potilas on N. 400hv e90.
    Mikä malli tarkemmin kyseessä? Bensa-auto ja tähän on ilmeisesti heitetty puhallin nokalle? Ohjelmoiduilla vireillä ei ole merkitystä, koska niitä ei rekisteröinneissä oikein voi todentaa.
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
    Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
    -

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      Kysymys lienee: mitä muutoksia autoon on tehty ja onko ne otteessa (kts. trafin tiedote alla)? Koska täällä kekkosslovakiassa ei aina voi olla ihan varma, kannattanee mennä jollekin oikeasti keskustelukykyiselle katsastusasemalle keskustelemaan asiasta. Voi olla että onnistuu, voi olla että ei onnistu:

      Muuttotavarana maahantuodut ajoneuvot

      Muuttotavarana maahantuodun ajoneuvon katsotaan täyttävän sitä koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää aiemman rekisteröintimaan kyseistä mallivuotta koskevat vaatimukset ja vastaa vuotta 1992 ja sitä uudempien autojen päästöjen osalta vähäpäästöisen ajoneuvon päästötasoa. 1993 ja sitä uudempien L-luokan ajoneuvojen tulee täyttää E-säännön n: o 40/01 päästötaso. Tätä vanhempien ajoneuvojen tulee täyttää lähtömaan pakokaasupäästöjä koskevat vaatimukset.
      Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu. Vähäpäästöiseksi voidaan todeta sellainen ottomoottorilla varustettu auto, joka on varustettu katalysaattorilla ja moottori on lambda-ohjattu sekä auto täyttää käytönaikaisessa mittauksessa kolmitoimikatalysaattorilla varustettua autoa koskevat pakokaasupäästöjen raja-arvot. Diesel-moottoristen autojen ja kaikkien L-luokan ajoneuvojen osalta päästötaso voidaan yleensä todeta vain erillisistä dokumenteista.
      Samoin käsitellään myös ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan tai olleen, perintönä tai testamentilla saadun sekä tullihuutokaupasta tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun M-, N- ja L-luokan ajoneuvon vaatimuksenmukaisuutta."

      Lähde: http://www.trafi.fi/tieliikenne/kats...Muuttotavarana
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1827
        • N/A

        #4
        Auto täyttää kyllä BeamR:n mainitsemat pykälät, ja on tuotavissa muuttoajoneuvona. Tämä puoli on jo selvä. Lähinnä kysymys oli siitä, pitääkö muutokset jotenkin erityisesti olla dokumentoituna ja miten työläs lisäprosessi tuosta syntyy.

        Auto on 335i, jossa softavirityksen lisäksi muutoksia lähinnä imupuolella (IC taitaa olla merkittävin ja mainitsemisen arvoisiin). Pakokaasujen puhdistusjärjestelmät alkuperäiset.

        Noita muutoksia tuskin katsastaja huomaisi ollenkaan, ja auton voisi uittaa sisään vakiona. Mutta mieluummin menisin pykälien mukaan ja ottaisin muutetun tehon myös rekisteriotteeseen, ettei joskus myöhemmin joudu aiheesta hankaluuksiin.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • Zeta
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7543
          • Kotona

          #5
          Originally posted by bmw323it View Post
          Auto on 335i, jossa softavirityksen lisäksi muutoksia lähinnä imupuolella (IC taitaa olla merkittävin ja mainitsemisen arvoisiin). Pakokaasujen puhdistusjärjestelmät alkuperäiset.
          Puhtaana MuTuna sanoisin, ettei noista ole mitään merkitystä. Softausta ei auton rekisteröinnissä millään todeta. Eri asia olisi, jos olisi vaikkapa bensa 330i ja tähän olisi lyöty turboa koneeseen ulkomailla.
          -
          Käyttöautona: F20
          Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
          Myydään: HP 14" kannettava **90e**
          Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
          -

          Comment

          • -pekkis-
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 128
            • Turku

            #6
            Originally posted by Zeta View Post
            Puhtaana MuTuna sanoisin, ettei noista ole mitään merkitystä. Softausta ei auton rekisteröinnissä millään todeta. Eri asia olisi, jos olisi vaikkapa bensa 330i ja tähän olisi lyöty turboa koneeseen ulkomailla.
            Välijäähdyttimen vaihdon johdosta voi tulla kakka tuulettimeen. Ainakin päästöt pitää todistaa tuon osalta, taitaa VTT olla paikka jonka puoleen kääntyä. Toki jos valmistaja on tyyppihyväksyttänyt kamppeen, tai on ollut otteessa niin muuttoautona kelpaa.
            E39 M5 -01

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1827
              • N/A

              #7
              Originally posted by -pekkis- View Post
              Välijäähdyttimen vaihdon johdosta voi tulla kakka tuulettimeen. Ainakin päästöt pitää todistaa tuon osalta, taitaa VTT olla paikka jonka puoleen kääntyä. Toki jos valmistaja on tyyppihyväksyttänyt kamppeen, tai on ollut otteessa niin muuttoautona kelpaa.
              Onko tietoa vai mutua?

              Aiempien omien kokemuksieni mukaan muuttoajoneuvojen ei tarvitse olla mitenkään EU-tyyppihyväksyttyjä, riittää kun täyttää BeamR:n lainaaman pykälän, ja pari muuta kohtaa lakikirjasta. Käytännössä muuttoajoneuvon hyvä puoli on siinä, että sen tarvitsee :
              1. täyttää lähtömaan vaatimukset ja olla siellä hyväksytysti rekisterissä
              2. katalysaattori ja lambda näissä uudemmissa autoissa
              3. etuparkit ei saa olla keltaiset
              4. takana on oltava sumari
              5. rungossa pitää olla runkonumero

              That's it. Periaatteessa auto voisi olla vaikka itse rakennettu

              Mitään VTT-testejä tuskin siis tarvitaan, jos täyttyy kohdat 1 ja 3 edellä mainitusta.

              Siis epäilystä ei ollut siitä, etteikö tämä onnistu, mutta olisin kaivannut vinkkiä siitä, miten mun pitäisi valmistautua dokumentoimaan nuo muutokset, ja merkitäänkö niitä loppujen lopuksi kuitenkaan rekisteriotteeseen. Tästä syystä haeskelin, jos olisi löytynyt joku on prosessin jo käynyt läpi.
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                Nyt taitaa tuo taikasana olla "jälkikäteen muutettu". Sinun autosi selvästi on jälkikäteen muutettu (IC). Eli tarkka ja pedantti katsuri sanoisi että ei käy. Jossain toisaalla jos löytyy neuvottelukykyinen katsuri niin voi antaakin leiman. 20% tehonlisäyskin on vasta 365 pollea, joten jos jollain ilveellä saisit tehot noihin lukemiin, niin sitten voisi olla helpompaa (tää viimeinen on ihan mutua). +400hv luvun saaminen otteeseen voikin sitten olla vähän haasteellisempaa.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7543
                  • Kotona

                  #9
                  Originally posted by BeamR View Post
                  Jossain toisaalla jos löytyy neuvottelukykyinen katsuri niin voi antaakin leiman. 20% tehonlisäyskin on vasta 365 pollea, joten jos jollain ilveellä saisit tehot noihin lukemiin, niin sitten voisi olla helpompaa (tää viimeinen on ihan mutua). +400hv luvun saaminen otteeseen voikin sitten olla vähän haasteellisempaa.
                  Penkitetäänkö rekisteröintikatsastuksessa autot vai mistä ne tietää olemassa olevat teholukemat?
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                  Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                  Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
                  -

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1827
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by BeamR View Post
                    Nyt taitaa tuo taikasana olla "jälkikäteen muutettu"a.
                    Mutta toisaalta, auto on noilla muutoksilla hyväksytty täällä rekisteriin ilman poikkeuslupia, eikä sitä ole sen jälkeen muutettu. Tällä perusteella tiedän että suomeen on tuotu ainakin yksi remmiahdettu e39 ja e46. En vaan tiedä ketä he ovat, joten en ole päässyt kysymään suoraan :( elin toivossa että olis foorumilaisia.

                    En välttämättä kaipaa teholukemaa otteeseen, mutta olisi kiva Jos otteessa mainittaisiin laillinen ic ja softaviritys, jottei tulisi pulmia myöhemmin.
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      lukeeko sulla paikallisessa otteessa se IC? Jos se lukee siellä eikä tosiaan ole poikkeuslupaa niin sittenhän kaiken pitäisi olla kunnossa: tulostat vain tuon lakipykälän mukaan leimaan varmuuden vuoksi, jos katsuri meinaa alkaa hankalaksi. Eihän ne leimassa penkitä autoa, mutta saattavat vaatia jotain todistusta tehoista jos autossa on selvästi jotain viriä.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • -pekkis-
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2012
                        • 128
                        • Turku

                        #12
                        Niin lähinnä tarkoitinkin että sen IC:n on syytä olla siinä lähtömaan otteessa, vai millä muuten todistat että oli paikallaan ja hyväksytty siellä? Onhan sitä maailman sivu saatu muuttoautona monenlaista, mutta pitää pystyä vaan todistamaan muutokset ja niiden hyväksyttävyys.

                        Jos tehot haluaa lappuun Suomessa, niin varmaan ne pitää ensin lähtömaan otteeseen saada. Jos korotetut tehot kirjataan vasta suomessa, on ne käytännössä tehty maahantuonnin jälkeen..

                        Kannattaa varmaan aika vahvaksi saada näyttö niin sitten on helpompaa kaikkinensa.
                        E39 M5 -01

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1559
                          • Helsinki

                          #13
                          Jatkon kannalta olisi hyvä saada ulkomaan otteeseen mahdollisimman suuret tehot on autossa potkua tai ei. Kun ne kopioidaan Suomen otteeseen on varaa vähän viritellä lisää.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1827
                            • N/A

                            #14
                            Ei täällä ole rekisteriotetta siinä mielessä kuin Suomessa. On vain omistajuuden todistava dokumentti 'title' ja todistus rekisteröinnistä 'registratlion'. Jälkimmäinen uusitaan kerran vuodessa eikä sitä saa ellei täytä määräyksiä. Tässä osavaltiossa riittää pakokaasutesti. Ei siihen merkitä mitään modauksia, ei vaikka olisi laittanut 5 litran v8:n. Lappua vaan ei saa Jos ei täytä vaatimuksia eli pakokaasutestiä. Ja sen suhteen ei hyväksytä poikkeuksia.

                            Täällä kun saa modataa autoa jokseenkin niin paljon kuin haluaa.
                            Nyt:
                            BMW 530e (g30)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • Tuokki2
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 377
                              • hamina

                              #15
                              Mä muutan tonne
                              Skyline R33 GT-R v-spec
                              Subaru legacy GT spec B -03
                              e39 528ia
                              ski-doo x600rs -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎