Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dieselin sopivuus 5 km työmatkalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • japemw
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 51
    • Oulu

    Dieselin sopivuus 5 km työmatkalle

    Minkälaisia kokemuksia on lyhyen 5 km työmatkan ajamisesta dieselillä? Hiukkassuodattimen tukkeutumista (uusimmissa taitaa olla suodatin), polttoaineen kulutus, miten kerkeää lämmetä/tarkeneeko talvella jne..

    Nykyinen E39 528i olis tarkoitus päivittää tuoreemmaksi ja mahdollisesti löpöllä kulkevaksi.

    Veiled vei sanat suusta. Itse ajelen 9 km työmatkani 24 vaihteisella Helkama Kulkurilla. Tänäkään talvena ei montaa reissua ole tarvinnut jättää ajamatta. Pakkasraja -25 astetta
    Vaimo sahaa tuota 5 km työmatkaansa laadukkaalla Baijerilaisella.
    Last edited by japemw; 12-03-2013, 11:19. Reason: More info
  • Veiled
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 1130
    • Helsinki

    #2
    mitäs jos hankkisit vaikka Jopon?

    -V-
    /// X6 35i AlpinWeiss ///

    Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

    www.automatrix.fi

    Comment

    • janne320d
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1342
      • jns

      #3
      itselläkin on työmatka 2km ja isolla d:llä mennään
      riippuu vähän tuleeko muuta ajoa,jos on pelkästään lyhyttä pätkäajoa niin ei varmaan sitten ainakaan dpf:vehjettä!
      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

      Comment

      • JermuS
        BTCF Member
        • Jul 2008
        • 4211
        • Kaustinen

        #4
        Itekki tulee dieselillä ajettua reilun kilometrin työmatkaa. eipä oo ilmenny ongelmia. Tosin tyhjäkäyntiä tulee varmasti monta kertaa enemmän kun ajoa... nyt talvellaki ennen töihin lähtöä n. vartti ennen käyntiin ja työpaikan pihalla käy monesti puolesta tunnista tuntiin... eikä muutenkaan näin talvella tuu sammutettua kaupassa tai teboililla kahvilla käynnin ajaks...


        Ei tuu kilometrejäkään ku n. 15tkm vuoteen mut ei sitä silti millään pensa autolla huvita ajaa...


        Ja autona siis tuo wanha 530d...
        -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
        -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
        -Volvo S60 2.4i -04
        -LMC Munsterland LUX 495 -98

        https://www.instagram.com/jermus_h/

        Pohjanmaa - Connection

        Kaustinen connection

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4621
          • Lahti.

          #5
          Jep, dpf tahtoo mennä tukkoon noilla ajoilla, joten ennen about 2006vm kiisseli olis paremmpi.
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • -TT
            Bimmer Rookie
            • Dec 2010
            • 192
            • Oulu

            #6
            Mä kokeilin tässä talvella Lonksvakenilla ajaa jonkin aikaa. Auto oli roikassa yleensä muutaman tunnin ja ajon aikana webasto oli päällä koko 3.5km matkan. Moottorin lämpö nousi normaaliin juuri ennen kuin sammutin auto. Kulutus oli jotain 8.5l pintaa 10-15 asteen pakkasilla.

            Samassa ajossa M52Tu28 vei semmoisen 12.5l satkulla. Tätä konetta mä vain käytin aina ennen lähtöä noin 5min. Lämmöt nousi normaaliin huomattavasti nopeammin.

            Jatka vain M52 ajamista. Älä sotke käsiä tohon huonommin syttyvään polttikseen Se haiseekin niin pahalle.
            Coupe :think
            sigpic

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Ei dieselissä oo järkeä noilla kilsoilla. Taloudellisuusetu katoaa siinä, ettei kone lämpene koskaan normaaliin käyntilämpötilaan ja vie siksi enemmän soppaa. Lisäksi tuohon vielä DPF ja EGR murheet, niin ei ole järkeä. Tai no ehkä, jos tasaisin väliajoin tulisi ajettua edes vähän pidempää siivua, mutta itse en dieseliä tuollaiseen ajoon hankkisi.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Juppe View Post
                Ei dieselissä oo järkeä noilla kilsoilla. Taloudellisuusetu katoaa siinä, ettei kone lämpene koskaan normaaliin käyntilämpötilaan ja vie siksi enemmän soppaa. Lisäksi tuohon vielä DPF ja EGR murheet, niin ei ole järkeä. Tai no ehkä, jos tasaisin väliajoin tulisi ajettua edes vähän pidempää siivua, mutta itse en dieseliä tuollaiseen ajoon hankkisi.
                Kai ihmisillä on muutakin elämää kuin pelkästään työssäkäyntiä?

                jos vain käy töissä ja ajaa 50 km/ viikko,
                taitaa melkeoin olla halvempaa mennä taksilla kuin omistaa auto?
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • -TT
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2010
                  • 192
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Kai ihmisillä on muutakin elämää kuin pelkästään työssäkäyntiä?

                  jos vain käy töissä ja ajaa 50 km/ viikko,
                  taitaa melkeoin olla halvempaa mennä taksilla kuin omistaa auto?
                  Tai jos on työauto erikseen :think Vain yksi auto on kompromissi.

                  Taksia on hyvä käyttää sitten viikonloppuisin
                  Coupe :think
                  sigpic

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    No vääntäkään nyt tääkin siihen hanttiin,että on tosi fiksua ostaa diesel 5km työmatkaa varten. Tottakai on muutakin ajoa, mutta ainakin itsellä suurin osa ajoista on työmatkaa. Siihen sitten päälle tietty muuta ajoa. Ei siitä silti mihinkään pääse, että prosentuaalisesti sitä työmatkaa osuu suurimmalla todennäköisyydellä kohdalle, kun avaimesta käännetään.

                    5km työmatka on niin lyhyt, että siinä ajossa kone ei iknä lämpene ja juuri kylmällä koneella esim. EGR tunkee sitä paskaa imusarjaan oikein huolella. Kulutuskin on bensakoneen luokkaa, ennen kuin lämpenee normaaliin käyntilämpötilaan. Hiukkassuodatinjutut on varmaan selvillä ja eihän tänä päivänä mitään vähän ajettua järkevää dieseliä saa edes ilman DPF:ää. Voi niitä toki poistella, mutta on siinäkin oma hommansa. Niitä alkaa olla kaikissa dieseleissä, joilla ajettu kohtuullisesti (alle 150tkm).

                    Mitä sitten pidemmän matkan kulutuksiin tulee, niin aika pienellä noi bensakoneetkin maantiellä menevät. Jos se diesel vetää vitosen ja bensakone kutosen niin onko se niin valtava ero, että sen takia hankkisi dieselin tuohon 5km työmatka-ajoon. Sitä tämä kysyjäkin postissaan painotti, että tulisi 5km työmatka-ajoon. Saa sitä dieselilläkin ajaa, mutta nyt kai keskusteltiin sen järkevyydestä tässä nimenomaisessa tapauksessa.
                    Last edited by Juppe; 12-03-2013, 19:29.

                    Comment

                    • japemw
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 51
                      • Oulu

                      #11
                      Toki muutama pitempi reissu tulee välillä tehtyä, mutta suurimmalta osalta tuota työmatkaa. Kiitos kaikista kommenteista.
                      Tietenkin jos hommaisi sellaisen vaimon joka myös ajaa pyörällä töihin Jäis auton käyttö vain pitemmille reissuille.

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Jos oikeasti työmatka olisi vain muutaman kilometrin, niin harkitsisin vakavasti pyöräilemistä tai jotakin muuta edullista kulkutapaa. Kenties korkeintaan jotakin halpaa benskoneista autoa, jota ei tarvitsisi niin paljoa sääliä ja jonka ylläpitokustannukset eivät olisi kovat. Jos sitten lyhyiden työmatkojen ulkopuolella tulisi ajettua vähän enemmän, mutta vuositasolla kuitenkin alle 10-15 tkm, ajaisin todennäköisesti 740-750i:llä tai M5:llä. Ihan vaan sen takia, että kustannukset noin vähillä kilometreillä olisivat joka tapauksessa vähäiset.

                        Comment

                        • KJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 695
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Jos oikeasti työmatka olisi vain muutaman kilometrin, niin harkitsisin vakavasti pyöräilemistä tai jotakin muuta edullista kulkutapaa. Kenties korkeintaan jotakin halpaa benskoneista autoa, jota ei tarvitsisi niin paljoa sääliä ja jonka ylläpitokustannukset eivät olisi kovat. Jos sitten lyhyiden työmatkojen ulkopuolella tulisi ajettua vähän enemmän, mutta vuositasolla kuitenkin alle 10-15 tkm, ajaisin todennäköisesti 740-750i:llä tai M5:llä. Ihan vaan sen takia, että kustannukset noin vähillä kilometreillä olisivat joka tapauksessa vähäiset.
                          Olen täysin samaa mieltä. Vaimo ajelee meillä 6km matkaa juna-asemalle 600€ maksaneella bensa Xsaralla. Ei tulisi mieleenkää ostaa esim. 10k€ autoa tuota matkaa varten, etenkin kun se jätetään ahtaalle parkkipaikalle asemalla. Xsara on järjettömän halpa ylläpitää, kun on halvat vakuutukset, suht pieni kulutus ja niillä parkkipaikoilla tulevilla pikkulommoilla ja naarmuilla ei ole tuon hintaisessa autossa mitään merkitystä. Niin kauan sillä ajetaan kunnes se hajoaa, ja sit ostetaan uus vastaava tilalle. Edellisellä Pololla (joka maksoi myös 600€) pääsi 1,5 vuotta päivittäin tuon matkan.
                          F30 330e -17 Alpinweiss 3
                          E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎