Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viikon munakuski II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7045
    • Forssa

    No entäs kun oltiin tulossa partyilta vuonna 2011.
    En tiedä mikä tie mutta pääväylä. Käännyttiin seinäjoen jälkeen tampereelle, se iso T-risteys (voiko enään vaikeammin selittää).
    Ajoin rajoitusen mukaan ja hieman yli, eli vauhtia mittarissa 110 (todellista taisi olla just ja just yli 100). Saavutin piiitkän letkan. Noin tusina autoja köröttelee kahden rekan perässä. Letka ajeli rekkojen vauhtia, vauhti seilasi mäkisestä tiestä johtuen 60-85 välillä. Kokemuksesta tiesin että pitemmällä tulossa erittäin pitkä kiihdytyskaista ylämäkeen. Edellä olevien autojen ulkonäöstä huomasi että perheellisiä tai lomailijoita liikkeellä. Päätin etten jaksa jatkaa kyyräilyä letkan hännillä.
    Lähdin ohittelemaan yhden auton kerrallaan että joskus saavuttaisin rekat ja pääsisin ohi. Pääsinkin jo kahden auton etäisyydelle rekoista kun ohituskaista alkoi. Laitoin vaihdetta pienempään ja nilkan suoraksi. Näillä kahdella edellä menevällä oli reilu turvaväli. Ohittavien kaistalla olin jo ollut jonkin aikaa eikä pitäisi tulla yllätyksenä rekkakuskeille että takaa tulee autoja, varsinkin kun takana oli pitkä letka, josta menee varmasti muutama auto ohi. No ehei, rekkakuski vetääkin eteen ohituskaistalle, ohittaakseen edellään ajavan hitaamman rekan. Minähän tietenkin jouduin jarruttamaan voimakkaasti ja kyydissä olevat pelkäsi että nyt kolahtaa oikeasti. Onneksi ei kolahtanut, mutta oli muutaman millin päässä ettei automme keula ollut uudessa muodossa.

    Olenko nyt siis minä se munapää kuljettaja kun en ottanut huomioon että rekka saataisi haluta myös lähteä ohittamaan reilusti pienemmällä vauhdilla kuin minä?

    Voi olla vaikeeselkosta ja kirjoitusvirheitä, en jaksa korjata...
    Last edited by |foder|; 07-01-2014, 20:42.
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6169
      • Helsinki

      Ei ei mitä puutaheinää
      Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 08:33.
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • Epäuskollinen autoilija
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 365
        • Espoo

        Originally posted by akgii View Post
        Eikös tässä tapauksessa riitä vain, että näet sieltä takaa jonkun tulevan? Jos takaa tuleva on kerennyt aloittaa ohittamisen, ei sinulla ole mitään laillista oikeutta tulla hänen eteen autollasi?
        Ai eikö sillä oo merkitystä näkyykö se takana tuleva 500m päässä vai 100m päässä? Tuolla logiikalla vain jonon viimeinen vois lähteä ohittamaan, koska kaikkien muiden pitäis ilmeisesti ootella, että tämä kaveri tulee kohdalle.

        Eikä sulla mitään "laillista oikeutta" oo. Ei tuo maantie mikään villi länsi ole missä ensimmäisellä ehtivällä on kaikki oikeus Jos mennään lain kirjaimen mukaan, niin sulla on 80km/h rajoituksella oikeus ajella hätnäppää 90km/h tuota letkaa ohi. Kaikki mikä tuosta menee yli on laitonta. Että siinä sulle se laillinen oikeus. Yritäppäs ajella laillisesti ohi sellainen 10 auton letka yhden ohituspaikan kohdalla. Saa olla melkoinen suora, että ehtii.
        Last edited by Epäuskollinen autoilija; 07-01-2014, 23:06.
        Maserati 4200 Coupe GT
        Ford focus 1.6i
        ex:
        BMW 320d E90 -05
        Porsche boxster 986 2.5 -98
        VW Golf 1.6 -90
        BMW 850i -91
        Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
        BMW 316i E36 -91
        Nissan Sunny 1.3 -87
        Ford Scorpio 2.0i

        Comment

        • Epäuskollinen autoilija
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 365
          • Espoo

          Originally posted by |foder| View Post

          Olenko nyt siis minä se munapää kuljettaja kun en ottanut huomioon että rekka saataisi haluta myös lähteä ohittamaan reilusti pienemmällä vauhdilla kuin minä?

          Voi olla vaikeeselkosta ja kirjoitusvirheitä, en jaksa korjata...
          No et! Sinä et sentään ajanut rekan perässä seuraavalle huoltikselle ja menny opettaan kuskille liikennesääntöjä. :think Ois voinu olla kyllä mielenkiintoinen keskustelutuokio venäläisen rekkakuskin kanssa. Minun mielestä on vielä himppasen pöljempää mennä nuorena kuskina opettaan vanhoill jäärille liikennesääntöjä. Siitä ei kyllä varmasti saa muuta, ku paskaa mainetta. Mitäs ite oisit sanonu jos rekkakuski ois tullu sulla 50km perässä valojaan vilkutellen ja tullu sitten huoltikselle kertoon sulle kuinka liikenteessä pitää ajaa. Täälllä ois varmaan ihan erilainen "munakuski" juttu johon liittyis mulkku rekkakuski joka ei tajua vilkun merkitystä.

          Eihän tuo rekkojen kiilaaminen kaistalle sinällään oo yllättävää. Itselleni tapahtunut sama 100 kertaa ja joskus jopa saksan autobahnilla, jossa ei oo nopeusrajoituksia on ollu tilanteita, että on 3 puolalaista rekkaa rinnakkain ja itellä vauhtia lähes 250km/h. En oo siltikään ajanu jarrut tönkissä rekan alle. Kyllä noita tilanteita voi nähdä ja niihin voi varautua jos on vähän silmää ennakoida.

          Kuten tuossakin tapauksessa, niin koskaan ei voi tietää mitä muut tielläliikkujat saavat päähänsä. Rekoilla tuntuu olevan aina kiire ja myös ne ohittelevat toisiaan. Kellä tahansa on oikeus ohittaa edellään ajava ohituskaistan kohdalla.

          Rekkakuskit on sinällään hauskoja, että ne ei todellakaan välitä vaikka sinä tulisit jo sieltä keltaisen viivan kohdalta asti vilkku päällä "valloittaakses" ohituskaistan ennen muita vaan ne työntää autonsa just siihen sillä hetkellä, ku kaista alkaa. Jos joudut jarruttaan niin oot rikkonu sulkuviivaa.

          Noissa ohituskaistoissa on muuten sulkuviivat ihan syystä. Jos oot "kaistalla" ennenkuin se on alkanu niin oot automaattisesti väärässä. Kaikilla sinun edelläs ajavilla on etuajo-oikeus riippumatta siitä, että onko sulla vilkku päällä vai ei. Ei se vilkku mikään kaistanvarausvalo oo.

          Et ny ainakaan tuon selostuksen mukaan voinu ajella kovin hyvin liikennesääntöjen mukaan, koska sulla oli ohituskaistalle tullessa sellainen nopeus, että tartti lukkojarrutuksen. Harvemmin noin lain puitteissa onnistuu tuo homma. Siinä on taas letkallinen autoja kattellu, ku kaveri vetää bemarilla sulkuviivan kohdalla letkaa ohi ennenkuin ohituskaista on alkanu.

          Mitäs luultet, jos joku esim ensimmäinen auto letkassa ois ottanu sen vasemman kaistan nopeudella 85km/h sinun nenän edestäsi? Oisko hän saanu siirtyä alkavalle kaistalle sinun eteesi vai oliko kaista varattu jo sulle, ku sulla oli ollu 200m vilkku päällä? Siinä teille oiva kysymys iltalehden kysy eskolta liikennespesialistille. Voiko joku siis olettaa, että takaa tulee auto ennenkuin kaistaa on edes olemassa. Saako hän siis siirtyä "lain suomin" oikeuksin tälle kaistalle vilkuilematta taustapeiliin?
          Last edited by Epäuskollinen autoilija; 07-01-2014, 23:54.
          Maserati 4200 Coupe GT
          Ford focus 1.6i
          ex:
          BMW 320d E90 -05
          Porsche boxster 986 2.5 -98
          VW Golf 1.6 -90
          BMW 850i -91
          Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
          BMW 316i E36 -91
          Nissan Sunny 1.3 -87
          Ford Scorpio 2.0i

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            onneksi sinä, Maseratimies, et ole yhtään ennakkoluuloinen. Nyt on jo useampi viesti sinulta yhteen iltaan joissa toteat geneerisesti bemarikuskien olevan mulkkuja tai jotain muuta raflaavaa.

            Väitteesi, että 80kmh alueella saisi laillisesti ajaa "jotain 90kmh" on täyttä puppua. Laillisesti saat ajaa maksimissaan suurinta liikennemerkein osoitettua nopeutta, piste.

            enkä nyt kertakaikkiaan ymmärrä, että mistä keksit noita perusteluitasi, kun ei niitä kukaan ole tänne kirjoittanut, esim pitkä selityksesi siitä ettei vilkku ole varausmerkki.
            "lain suomia oikeuksia" kun ei ole; laki edellyttää että sinne peiliin PITÄÄ katsoa ennen kuin vaihtaa kaistaa.

            Jos ihan aidosti olet sitä mieltä (kuten kirjoituksesi antavat ymmärtää), että kaistanvaihtajalla on päälleajo-oikeus ja että takaa tuleva on aina väärässä, niin toivon syvästi, etten ikinä kohtaa sinua liikenteessä. Tuollainen ajattelutapa se vasta vaarantaakin muita ihmishenkiä. Varsinkin kun tieliikennlainsäädäntö on yksiselitteinen tässä asiassa (kansainväliset tieliikennettä koskevat yleisopimukset):

            2. Ennen ohitusta kuljettajan tulee, ottaen huomioon tämän yleissopimuksen 7 artiklan 1 kohdan ja 14 artiklan määräykset, varmistua siitä, että
            a) kukaan häntä seuraava kuljettaja ei ole ryhtynyt ohittamaan häntä;
            b) kukaan hänen edellään samalla ajokaistalla oleva kuljettaja ei ole antanut merkkiä aikomuksestaan ohittaa toinen kuljettaja
            c) ajokaista, jota hän aikoo käyttää, on vapaa riittävän pitkälle eteenpäin niin, että hänen ajoneuvonsa ohitusnopeuden ja ohitettavien tienkäyttäjien nopeuden eron huomioon ottaen hän ei vaaranna tai estä vastaantulevaa liikennettä; ja
            d) paitsi käyttäessään vastaantulevalta liikenteeltä suljettua ajokaistaa, hän pystyy aiheuttamatta haittaa ohitetulle tienkäyttäjälle tai ohitetuille tienkäyttäjille palaamaan tämän yleissopimuksen 10 artiklan 3 kohdan määräämään paikkaan,


            siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että on täysin turhaa seurata ketään yhtään mihinkään ripitystarkoituksessa, se on poliisien ja oikeuslaitoksen tehtävä jos tarve vaatii.
            Last edited by BeamR; 08-01-2014, 07:42.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Epäuskollinen autoilija
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 365
              • Espoo

              Originally posted by BeamR View Post
              onneksi sinä, Maseratimies, et ole yhtään ennakkoluuloinen. Nyt on jo useampi viesti sinulta yhteen iltaan joissa toteat geneerisesti bemarikuskien olevan mulkkuja tai jotain muuta raflaavaa.
              En toki väitä. Oonhan itsekkin ajellu tieliikenteessä bemarilla satoja tuhansia. Väistämättä vaan tulee tällaisesta. "Minä kuuule oon vilkulla koko kaistan varannu" asenteesta mieleen, ettei oo kavereilla paljoa tilanteenlukutaitoa. En toki voi väittää, että kaikki bemarikuskit ois tommosia, mutta ei luulis kellekkään tulevan yllätyksenä nuo keskusteluissa esillä olleet tilanteet, joissa joku muukin on lähtenyt ohittamaan.

              Yleensä siinä jonossa odotellaan omaa vuoroa ohitukseen. Harvempi siinä huvikseen ajelee. Vilkulla ei edelleenkään pysty varaamaan yhtään mitään. Sitä käytetään merkkinä aikeista, mutta jokaisessa tilanteessa edempänä oleva arvioi ehtiikö hän takaatulevaa ennen ohittamaan edessä olevaa. Eli aina saa olla varuillaan, että joku muu sohasee eteen ku tekee pitkää ohitusta.
              Maserati 4200 Coupe GT
              Ford focus 1.6i
              ex:
              BMW 320d E90 -05
              Porsche boxster 986 2.5 -98
              VW Golf 1.6 -90
              BMW 850i -91
              Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
              BMW 316i E36 -91
              Nissan Sunny 1.3 -87
              Ford Scorpio 2.0i

              Comment

              • Gemmi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 3355
                • Espoo

                Onneksi maseratilla saapuva liikennejumala on tullut valistamaan meitä vääräuskoisia, eikä saata meitä kiusakseen ohittaa edessä alinopuetta kyyrääviä perhevankkureita. 2-3autoa jos kerralla ohittaa, niin ainakin kannattaa reippaalla nopeudella mennä ohitte.

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Originally posted by Epäuskollinen autoilija View Post
                  Yleensä siinä jonossa odotellaan omaa vuoroa ohitukseen. Harvempi siinä huvikseen ajelee. Vilkulla ei edelleenkään pysty varaamaan yhtään mitään. Sitä käytetään merkkinä aikeista, mutta jokaisessa tilanteessa edempänä oleva arvioi ehtiikö hän takaatulevaa ennen ohittamaan edessä olevaa. Eli aina saa olla varuillaan, että joku muu sohasee eteen ku tekee pitkää ohitusta.
                  Aivan oikein: odotetaan omaa vuoroa. Tarkoittaen, että jos joku muu on ohittamassa niin silloin pysytään omalla kaistalla, OLI SE OHITTAJA SITTEN LÄHTENYT TAKAATA TAI EDESTÄ. kuten tieliikennelainsäädäntö sanoo.

                  Vilkulla varaamisesta ei ole kukaan edelleenkään puhunut yhtään mitään, ja kaikki tietävät että se ei ole edes mahdollista, joten se voitaneen jo unohtaa keskustelusta.

                  Jos joku sohaisee eteen, kun on tekemässä pitkää ohitusta (eli 2+ autoa), niin ihan yksiselitteisesti eteenkiilaaja on väärässä. On aivan sama, että missä se kaistanvaihto tapahtuu, niin kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Ja kuten jokainen edes auttavan luku- ja sisäistystaidon omaava voi ihan itse lukea, niin ohitukseen ei saa lähteä jos siellä on jo joku muu ohittamassa.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Originally posted by Gemmi View Post
                    Onneksi maseratilla saapuva liikennejumala on tullut valistamaan meitä vääräuskoisia, eikä saata meitä kiusakseen ohittaa edessä alinopuetta kyyrääviä perhevankkureita. 2-3autoa jos kerralla ohittaa, niin ainakin kannattaa reippaalla nopeudella mennä ohitte.
                    Onneksi nämä jutut ei koskaan mene epäolennaiseksi lässyttämiseksi sitten kun loppuu pointit kesken


                    Minä olin jälleen tänä aamuna munakuski. Käännyin aamun liikenteessä Siuntion risteyksestä kantatie 51:lle Helsingin suuntaan. viisykkönen on sinänsä melko vilkkaasti liikennöity tie, joten joskus joutuu kiihdyttämään reippaammin päästäkseen liikennevirran mukaan.

                    Tänä aamuna olin kuitenkin katsonut välin sopivaksi (väli oli oikeasti reilu) ja kiihdytin liikenteen sekaan. Kuitenkin saavutin nopeasti vielä kiihdyttämässä olevan rekan ja meidän 60km/h vauhtimme harmitti suuresti Inkoon suunnasta tullutta, silminnähden reippaasti ajavaa Volvo V70:stä joka ilmoitti pitkiä räpsyttämällä sitten ilmeisesti minun tulleen hänen eteensä haittaamaan hänen jouheaa matkantekoa.

                    Minua harmitti hänen puolestaan suuresti. Hän oli kuitenkin varmasti nähnyt valtavan vaivan Inkoo-Siuntio välillä ohitellessaan letkaa, jonka keulilla nyt ajoi. Ja sitten siihen eteen tulee Saabi joka ei voi hoputtaa edellä ajavaa rekkaa kiihdyttämään kovemmin ylämäkeen... Melkein vuodatin ihan kyyneleenkin.
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • öpel
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 253
                      • ??????

                      Nyt oli bemarikuski munakuski (en minä). Ajan vakkari päällä +10 kmh ilman juurikaan muuta liikennettä. Takana maasturibemari änkee ohi ja jää eteen ajamaan reilusti alle minun nopeuttani.

                      Menen ohi ja pidän jälleen alkuperäisen nopeuden, josta X hermostuu ja ohittaa, palaa omalle kaistalle metrin päässä minun keulasta heittäen kurat päälle, mutta sitten kaasuttaa ja kaahaa horisonttiin mitä autosta lähtee.
                      BMW 523i E39 MY1999

                      Comment

                      • Gemmi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 3355
                        • Espoo

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Onneksi nämä jutut ei koskaan mene epäolennaiseksi lässyttämiseksi sitten kun loppuu pointit kesken
                        Meikäläisen pointti oli lähinnä se että kannattaa mennä reippaasti ohitte jos letkaa tai enemmän kun yhden auton ohittaa, Ihan sen takia ette itarvi vastaantulevien kaistalla niin kauaa kupata. Kaistan vaihtajalla se vastuu on kuitenkin, ajettiin sitten kaupungissa tai moottoritiellä. Ohittajan nopeutta kun on aika vaikee arvioida jos ite ajaa 60km/h 80alueella ja ohittaja painelee 80-90ohitte.

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by Gemmi View Post
                          Meikäläisen pointti oli lähinnä se että kannattaa mennä reippaasti ohitte jos letkaa tai enemmän kun yhden auton ohittaa, Ihan sen takia ette itarvi vastaantulevien kaistalla niin kauaa kupata. Kaistan vaihtajalla se vastuu on kuitenkin, ajettiin sitten kaupungissa tai moottoritiellä. Ohittajan nopeutta kun on aika vaikee arvioida jos ite ajaa 60km/h 80alueella ja ohittaja painelee 80-90ohitte.

                          Ei siinä, oon samaa mieltä. Jos itsekin ohitan muutaman auton letkan niin kyllä päästelen ihan reippaasti ohi. Just sen vuoksi ettei tarvitsisi turhaan kökkiä vastaantulijoiden kaistalla.

                          Tosin ymmärrän kyllä maseratimiehenkin pointin todennäköisesti eri tavalla kuin moni muu. Oon nimittäin itsekin sitä mieltä että "pelisilmän" merkitys on melkoisen suuri kun tuolla ajaa. Erityisesti noissa ohituksissa tai muuten sellaisissa paikoissa joissa ajetaan useampaa kaistaa samaan suuntaan.

                          Hieman hankala koittaa selittää, mutta jokainen kilpailunomaisesti rataa kiertänyt voi varmaankin allekirjoittaa sen, että siinä kehittyy sitä "pelisilmää" ja reaktiokykyä myös normaaliin liikenteeseen. Tarkoitan tällä nyt sitä, kuinka radalla täytyy tarkkailla muiden liikkeitä päätelläkseen mitä seuraavaksi tapahtuu. Esimerkiksi jos olet ajamassa radalla suunnilleen samanvauhtisen kaverin perässä ja saavutatte hitaamman kuljettajan. Jos pelisilmä ja reaktiot ovat paremmat kuin tällä toisella samanvauhtisella kaverilla, pääset kummastakin ohi seuraavassa ohituspaikassa.

                          Ei nyt kannata suoraan johdatella tuota, enkä väitä mikään rattimestari olevani mutta väitän välttäneeni viimeisien vuosien aikana useamman kolarin vain sillä, että "pelisilmä" ja erityisesti reaktiot ovat tuolla vähäisellä (reilu kymmenkunta endurance-kilpailua ja muutamankymmentä harjoituskertaa) radankiertämisellä kehittyneet.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • Gemmi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 3355
                            • Espoo

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Tosin ymmärrän kyllä maseratimiehenkin pointin todennäköisesti eri tavalla kuin moni muu. Oon nimittäin itsekin sitä mieltä että "pelisilmän" merkitys on melkoisen suuri kun tuolla ajaa. Erityisesti noissa ohituksissa tai muuten sellaisissa paikoissa joissa ajetaan useampaa kaistaa samaan suuntaan.

                            Hieman hankala koittaa selittää, mutta jokainen kilpailunomaisesti rataa kiertänyt voi varmaankin allekirjoittaa sen, että siinä kehittyy sitä "pelisilmää" ja reaktiokykyä myös normaaliin liikenteeseen. Tarkoitan tällä nyt sitä, kuinka radalla täytyy tarkkailla muiden liikkeitä päätelläkseen mitä seuraavaksi tapahtuu. Esimerkiksi jos olet ajamassa radalla suunnilleen samanvauhtisen kaverin perässä ja saavutatte hitaamman kuljettajan. Jos pelisilmä ja reaktiot ovat paremmat kuin tällä toisella samanvauhtisella kaverilla, pääset kummastakin ohi seuraavassa ohituspaikassa.

                            Ei nyt kannata suoraan johdatella tuota, enkä väitä mikään rattimestari olevani mutta väitän välttäneeni viimeisien vuosien aikana useamman kolarin vain sillä, että "pelisilmä" ja erityisesti reaktiot ovat tuolla vähäisellä (reilu kymmenkunta endurance-kilpailua ja muutamankymmentä harjoituskertaa) radankiertämisellä kehittyneet.
                            Ittellä ei oo radalta kokemusta, mutta kilometrejä tulee kuukaudessa sen verran että väkisinkin oppii "lukeen" liikennettä vähän paremmin mitä ennen ja sen mukaan oma käytös liikenteessä muuttunu/rauhottunu aika paljon. Lähinnä maseratimiehen kirjotus tapa/tyyli pisti vaan silmään. Ittelläkää mikään paras ulosanti kirjotuksissa(lukemishäiriö).

                            Comment

                            • Tuttiritari
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 546
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by BeamR View Post
                              Aivan oikein: odotetaan omaa vuoroa. Tarkoittaen, että jos joku muu on ohittamassa niin silloin pysytään omalla kaistalla, OLI SE OHITTAJA SITTEN LÄHTENYT TAKAATA TAI EDESTÄ. kuten tieliikennelainsäädäntö sanoo.

                              Vilkulla varaamisesta ei ole kukaan edelleenkään puhunut yhtään mitään, ja kaikki tietävät että se ei ole edes mahdollista, joten se voitaneen jo unohtaa keskustelusta.

                              Jos joku sohaisee eteen, kun on tekemässä pitkää ohitusta (eli 2+ autoa), niin ihan yksiselitteisesti eteenkiilaaja on väärässä. On aivan sama, että missä se kaistanvaihto tapahtuu, niin kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Ja kuten jokainen edes auttavan luku- ja sisäistystaidon omaava voi ihan itse lukea, niin ohitukseen ei saa lähteä jos siellä on jo joku muu ohittamassa.

                              Se saattaa olla usein niin, että ensimmäisenä hitaamman ajoneuvon takana oleva kuljettaja ei välttämättä kato ees siihen peiliin just sen vuoksi, koska
                              "Olin tässä ekana, joten mun vuoro on ekana myös tästä lähtee ohittamaan"

                              Ja mitä ite Hämeessä ajelen autolla ja ohittelen, niin kyllä se vaan on miltei pakko aina oottaa sitä pisintä mahdollista ohituspaikkaa ja mennä sitten reippaasti koko letkan ohi. Oli siinä sitten 3 tai useampi auto. Täällä kun tuntuvat ajavan jonossa aivan keula toisen perseessä kiinni.

                              Comment

                              • van cleef
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1889
                                • 01830

                                Miksi tätä maseratimiestä nyt näin dumataan. Asiallisia pointteja liikennekeskusteluun ja allekirjoitan ainakin osaltaan hänen teesit. Itse kun valitettavasti ajan yhä edelleen sen n. 50-70 tkm vuoteen, josta noin 50-70 tkm joko ylinopeutta tai törkeää ylinopeutta, en taajamassa tosin. Oikeutan voimailuni maanteilla olemalla äärimmäisen huomaavainen taajama-alueilla. Mutta se ydin, jonka olen sisäistänyt liikennekäytökseni vuoksi on se, että olen mahdollisissa kolari-/läheltä piti -tilanteissa aina se väärässä oleva osapuoli, johtuen siitä ylinopeudestani. Kun käyttäytyy kuten käyttäydyn, on ymmärrettävä, etten missään tapauksessa voi alkaa muita kouluttamaan tai suuttumaan näiden kyyrien ajotavoista, joista usein puuttuu täydellisesti johdonmukaisuus. Sen sijaan on oltava äärimmäisen kohtelias liikenteessä muilta osin ja ymmärrettävä jatkuvasti se fakta, ettei kanssa-autoilija tosiaankaan tajua argumenttejasi tai ylipäätään koko logiikkaasi sujuvasta autoilusta. Tuntosarvien täytyy olla ulkona ja pitkällä.

                                Selvyyden vuoksi: Kaksi mälliä 18-20 -vuotiaana ja 2 sakkoa 15 vuoden aikana.
                                ...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎