Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n jälkeen II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Sanoisin kyllä, että jäähdytysjärjestelmä kummassakin bensakoneisessa yhtä hanakka hapertumaan (korkeampi lämpötila ja paine vs. diesel).

    V8 jakopää kyllä todennäköisemmin vikaantuva kuin suorassa kutosessa ihan puhtaasti rakenteensa puolesta.
    Eikös v8:ssa ole kuumempi termari, yli 100astetta? Onko myös paine kovempi? Olen aina laittanut alkuperäisen 2bar korkin tilalle 1.4bar korkin. Yhtään jäähdytintä, letkua tai lämppärin kennoa ei ole pamahtanut.

    Comment

    • Zuuzo
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 441
      • Etelä-Savo, Pieksämäki

      #17
      itsellä on ollu useitakin E39:jä viime vuosien aikana ja aikamoinen ero on kyllä 530d touringin ja Alpina D10 välillä joista jälkimmäinen on paljon parempi ajaa

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7393
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Clavurion View Post
        Sanoisin kyllä, että jäähdytysjärjestelmä kummassakin bensakoneisessa yhtä hanakka hapertumaan (korkeampi lämpötila ja paine vs. diesel).
        Kohta 8 vuotta rullailtu ja vain kertaalleen vesipumppu vaihdettu.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Eikös v8:ssa ole kuumempi termari, yli 100astetta? Onko myös paine kovempi? Olen aina laittanut alkuperäisen 2bar korkin tilalle 1.4bar korkin. Yhtään jäähdytintä, letkua tai lämppärin kennoa ei ole pamahtanut.
          On kuumempi joo, 105C. Käytännössä auto on lämpimänä 107-110C. Mutta tota matalamman paineen korkkia en oikein ymmärrä. Järjestelmän tulee ehjänä kestää 2 bar, ja jos se ei sitä kestä niin sitten jotain on rikki ja se pitää korjata.

          Muutenkaan en jaksa ymmärtää tämmösten 10 vuotiaiden autojen kanssa sitä, että onko joku komponentti vikaherkempi jossain moottorissa kuin toisessa. Mitäs ihmeen väliä sillä on suuntaan tai toiseen? Hajoaa sitten kun hajoaa, ja sitten korjataan. Nämä autot on niin jumalattoman nautinnollisia ajaa, että itestä tuntuu vieraalta ajatus siitä, että esim V8:a pitäisi pelätä joidenkin jakopääjuttujen taikka hajoavien paisareiden jne vuoksi. Mullakin meni tosta uudesta autosta jäähdytin ja termari uusiksi. Ja taas mennään… Ei nuo asiat nyt sentään pääsääntöisesti mitään 5-10ke juttuja ole.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #20
            Originally posted by teropa View Post
            Mutta tota matalamman paineen korkkia en oikein ymmärrä. Järjestelmän tulee ehjänä kestää 2 bar, ja jos se ei sitä kestä niin sitten jotain on rikki ja se pitää korjata.


            Tero
            Varsin ikävää jos se hajonnut osa on lämppärinkenno. Aikamoinen homma vaihtaa, etenkin jos ei hajoa kotipihaan. Pienemmällä paineella vanhat osat saa lisäaikaa. Eikä siitä matalammasta paineesta ole mitään haittaa.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Eikä siitä matalammasta paineesta ole mitään haittaa.
              Oletko varma tästä?

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #22
                Originally posted by teropa View Post
                Oletko varma tästä?

                Tero
                No en, testiä 6 autolla vasta 6 vuotta ja mitä lie puoli miljoonaa kilometriä. Vielä ei ole ongelmia ollut, mutta ehtiihän niitä vielä tulemaan.

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  No en, testiä 6 autolla vasta 6 vuotta ja mitä lie puoli miljoonaa kilometriä. Vielä ei ole ongelmia ollut, mutta ehtiihän niitä vielä tulemaan.
                  Lueppa ao. teksti. En kiistä sun omia löydöksiä/kokemuksia. Itse ajattelen, että 2 barin korkilla on suunnitteluperäinen syynsä. Alla lisää:

                  "Unfortunately, changing the design operating pressure by going to a lower pressure radiator cap has a dark side. Inside the block at the surface interface where block and coolant meet, the temperature of the block and the temperature of the fluid are equal. This does not mean the fluid temp at this interface is equal to the bulk fluid temperature. The design goal is to maintain this surface temperature such that two ojectives are achieved: (1) The temperature differential across the cylinder walls is such that the heat flux (rate of heat transfer) will remove sufficient heat to avoid damage to the internal surfaces; and (2) the temperature at the interface never reaches a point where boiling can occur. You can very easily have a boiling condition at the surface while the bulk fluid remains safely below the boiling point. Once you have a boiling condition at the surface, you no longer have liquid coolant in contact with the metal surface, you now have steam in contact with the metal surface and steam - because of its vapor density - has much less ability to absorb/remove heat than does a liquid at the same temperature. You now have a "hot spot" where the heat flux is seriously compromised and the internal (combustion-side) surface temperature will increase dramatically. But it gets worse. At any area where boiling occurs, deposition also occurs. Suspended or dissolved materials in the coolant fluid will begin to deposit on the metal walls creating an insulating barrier resulting in increased metal temperatures until such time as the deposits are redissolved and removed.

                  Maintaining a system at the design pressure minimizes the chance that surface boiling will occur. There is surely some degree of "over engineering" in the cooling system design but just as there are long-term detrimental effects to maintaining pressure on the plastic components, there is also potential for other bad things to happen when you fool around with the cooling system design parameters.

                  The major difference in design pressures for the V8 vs. the smaller ("lowly") six-bangers is heat. The V8 produces a lot more heat to generate those additional horses and the heat flux across the cylinder walls is likely greater resulting in the need to maintain a higher cooling system operating pressure to minimize the chance for surface boiling and the problems that go along with that."

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • BMW_Harrastaja
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 819
                    • Oulu area

                    #24
                    Kutoskoneisissa ainakin 1,4 barin korkki on mielestäni ihan jees, mutta V8-koneisissa käyttäisin oikeaa korkkia selvästi isomman lämpötilan vuoksi. Tosin M5:ssa lämpötila on pienempi, mutta on syytä käyttää oikeita osia kuitenkin.
                    Last edited by BMW_Harrastaja; 22-12-2013, 16:45.
                    BMW driver and owner since 2000.

                    Comment

                    • BMW_Harrastaja
                      BTCF Member
                      • Dec 2012
                      • 819
                      • Oulu area

                      #25
                      Mutta ettei menisi ihan offtopikiksi, niin eipä hirveä hinku ole siirtyä esim. E60 tai E61 koriin. Eiköhän E39 kelpaa vielä ainakin 5 vuotta tai siihen asti, että nämä happanee käsiin. Kaks näitä nyt pihassa on.
                      BMW driver and owner since 2000.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Originally posted by teropa View Post
                        Itse ajattelen, että 2 barin korkilla on suunnitteluperäinen syynsä.

                        Tero
                        Varmasti sillä tarkoitus on, ajattelen asian olevan enemmänkin varotoimi kuumia maita varten. Mutta katsotaan koska mulla on kannessa reikä paikallisen kiehumisen vuoksi.

                        Kerroppas Tero kun sulla on ollut e39, e90 ja e60 niin miten arvostelisit ajoasentoa ja kuskin paikkaa? Onko e90 selvästi pikkuauto e39 tottuneelle? Tai sehän tietysti riippuu kuskin koosta.

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3500
                          • Raisio

                          #27
                          Täällähän käydään hyvää keskustelua, jees.

                          Nämä 8-sylinteriset Ämmää myöten on jo aikojen saatossa päästy koeajelemaan, joten sen suhteen homma hanskassa ja siltä pohjalta kiinnostus.

                          Minulle on merkitystä onko jossain automallin eri tekniikkaversiossa yksi vai viisi isompaa tyyppihajoamiskohtaa.

                          Ostan vaikka 150tkm ajetun huippukuntoisen yksilön joka huoltoja lukuunottamatta alkuperäinen ilman isompia remppoja. Hintaa tällä vaikka 12t€

                          Toisena vaihtoehtona siistinä säilynyt, mutta jo 250tkm ajettu, mutta viimeisimmän kahden vuoden aikana 5t€ korjailtu tyyppihajoamisia ja nyt iskussa ja hintakin on vain 8t€

                          540 kohdalla tiedossa oleva historia korostuu jos vertaan pykälän laimeampaan 530 malliin.

                          Ostovalinnan jälkeen viisampia tai entistä tuskaisempia
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • Martti
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 787
                            • Suomi

                            #28
                            Ihan yleensä ottaen kyllä se 250tkm tuntuu enemmän kuin 150tkm, siitä vain ei pääse mihinkään vaikka miten olisi "tyyppivikaa" korjattu. Toinen mikä itsellä näistä on selkeytynyt on se, että moottorina täytyy olla b44 tai isompi, jotta auto liikkuu edes jotenkin nykymittapuun mukaan. Kaikki muut on kohtuu vaisuja esityksiä etenkin automaattina.

                            Mun ymmärryksen mukaan noissa kansanmallin kasikoneisissa ei ole muuta "kallista" tehdä kuin tuo mahdollinen jakopää/vanos -remppa. Ja siinäkin puhutaan kuitenkin aivan toisen hintaluokan hommista, kuin esim. M5 kohdalla. Ja jos sen kerran 200tkm joutuu tekemään, niin...
                            Last edited by Martti; 23-12-2013, 21:58.

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3500
                              • Raisio

                              #29
                              Joo, päästös tehty jouluviinihuuruisen pään kanssa. Seuraava E39 on 540 ja 6-speed. Onko sitten porrasperä vai tourinki? Mielellään joku M-sportitettu tai edition sport, vai onko ne sittenkin samoja.

                              Manuaalin kanssa pääsee paremmin polttamaan kumia ja ei tartte valvoa öitä, vaihtaako vaihteistoöljyt vai noudattaa hemin ohjeita
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • Arrakis
                                Newbiemmer
                                • Jun 2006
                                • 19
                                • Valkeakoski

                                #30
                                e39 540

                                Oikein mukavaa keskusteluahan täällä on.. Itsellä menossa nyt toinen 540, edellinen oli e34 mallinen... Auto kohta ollu parivuotta ja sille on kertyny 54tkm tänä aikana mittariin.. yhteensä vajaa 260tkm nyt. Tänä aikana laittelin tähän jumalaiseen ajonautintoon bilstein b8 tolpat, eibach jouset, tukivarret, venttiilikoppien tiivarit, paisarin, vesiletkut ja damperin. tietty jarrut ja jarru letkut on menny samalla uusiks. katalysaattorit korvattu magnafloweilla ja loppu osa supersprintillä. Pakokaasu arvojahan saa kenkiä ihen perinteisesti katsastukseen mutta kyllä ne sieltä tulee.. x-putki tehtynä valmiiks muttei asennettu. Jakopaa on ilmeisesti erilainen kun näissä vanos malleissa, kaikki näytti olevan hyvissa sielun voimissaan vielä näissäkin kilometreissä kun koneen kopat oli poistettu. vaihdelaatikon kanssa ei ole ollut ongelmia, öljyt ja suodatin sinne on vaihdettu heti auton ostettuani.

                                Enkä todellakaan tiedä mitä seuraavaksi, ehkä tällä mennää seuraavat 50tkm vielä.. Semmosella fiiliksellä edelleenkin että uudemmassa facelift mallissa on sähkö häsäkkää enempi kun tässä vanhassa 97 mallisessa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎