Moi,
Vaihdoin juuri vanhan Volvo V70:ni vm. 2008 120d:hen (ja täytyy vaan ihmetellä miksi en ole sitä tehnyt jo aikaisemmin).
Kyseisessä autossa on tehtaan Professional -mankka ja kaiutinupgradet penkin alle tulevine subbareineen ja pilaridiskantteineen jne. Soundi on osastoa "ihan OK", mutta bassontoistossa subitaajuuksilla (< ~50Hz) todella ponnettoman oloinen. Huonompi kuin tuossa vm. -98 Volvossa, (!) jossa siinäkin tosin oli tehtaan audioupgrade subbarilla. Basso "honottaa" rasittavasti. EQ:lla saa jotain pelastettua tiputtamalla 80Hz taajuutta ronskilla kädellä ja ruuvaamalla sävysäädöistä bassoa isommalle, jolloin taajuusalue hiipii edes vähän alemmas.
Tähän väliin disclaimer: En ymmärrä autohifistä juuri mitään, mutta jonkinlaisena muusikonrenttuna tiedän äänestä ja äänentoistosta keskitalliaista enemmän.
Millä saisin tilannetta korjattua mahdollisimman helposti, siististi ja lompakkoystävällisesti? Olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa:
1.) Alkuperäisten subwoofer-elementtien korvaaminen penkkien alta paremmilla elementeillä. (Mitä sinne mahtuu ilman modifiointia? Onko ero kummoinen kun tehot eivät muutu?)
2.) Irrallinen subwoofer-kotelo takakonttiin. Ei mitään hajua mitä tämä tarkoittaisi käytännössä. (Onko ne aktiivivehkeitä, ts. tarvitsenko erillisvahvarin jonnekin? Mistä soittimen ulostulosta se saisi signaalin? Minkälainen homma johdotus on vetää?)
3.) Homman toteuttaminen autohifiin erikoistuneessa pajassa. (Mitä lysti maksaa? Mitkä firmat tekee homman hyvin?)
Tavoitteena ei todellakaan ole siis saavuttaa äänenpainekuninkuuksia, vaan kasvattaa alapään ulottuvuutta *tirsk* että subitaajuudet kuuluisivat edes jotenkin.
Kovin suuriin DIY-suorituksiin en kykene enkä viitsi koska verhoilun purkamisesta saati sitten kotelointien nikkaroimisesta ja johdotuksien vetämisestä ei juuri kokemusta ole. Sen takia viimeinen vaihtoehto on olemassa ja saa vähän maksaakin, kunhan vaan jälki on hyvää.
Mitäs sanotte? :think
Vaihdoin juuri vanhan Volvo V70:ni vm. 2008 120d:hen (ja täytyy vaan ihmetellä miksi en ole sitä tehnyt jo aikaisemmin).
Kyseisessä autossa on tehtaan Professional -mankka ja kaiutinupgradet penkin alle tulevine subbareineen ja pilaridiskantteineen jne. Soundi on osastoa "ihan OK", mutta bassontoistossa subitaajuuksilla (< ~50Hz) todella ponnettoman oloinen. Huonompi kuin tuossa vm. -98 Volvossa, (!) jossa siinäkin tosin oli tehtaan audioupgrade subbarilla. Basso "honottaa" rasittavasti. EQ:lla saa jotain pelastettua tiputtamalla 80Hz taajuutta ronskilla kädellä ja ruuvaamalla sävysäädöistä bassoa isommalle, jolloin taajuusalue hiipii edes vähän alemmas.
Tähän väliin disclaimer: En ymmärrä autohifistä juuri mitään, mutta jonkinlaisena muusikonrenttuna tiedän äänestä ja äänentoistosta keskitalliaista enemmän.
Millä saisin tilannetta korjattua mahdollisimman helposti, siististi ja lompakkoystävällisesti? Olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa:
1.) Alkuperäisten subwoofer-elementtien korvaaminen penkkien alta paremmilla elementeillä. (Mitä sinne mahtuu ilman modifiointia? Onko ero kummoinen kun tehot eivät muutu?)
2.) Irrallinen subwoofer-kotelo takakonttiin. Ei mitään hajua mitä tämä tarkoittaisi käytännössä. (Onko ne aktiivivehkeitä, ts. tarvitsenko erillisvahvarin jonnekin? Mistä soittimen ulostulosta se saisi signaalin? Minkälainen homma johdotus on vetää?)
3.) Homman toteuttaminen autohifiin erikoistuneessa pajassa. (Mitä lysti maksaa? Mitkä firmat tekee homman hyvin?)
Tavoitteena ei todellakaan ole siis saavuttaa äänenpainekuninkuuksia, vaan kasvattaa alapään ulottuvuutta *tirsk* että subitaajuudet kuuluisivat edes jotenkin.
Kovin suuriin DIY-suorituksiin en kykene enkä viitsi koska verhoilun purkamisesta saati sitten kotelointien nikkaroimisesta ja johdotuksien vetämisestä ei juuri kokemusta ole. Sen takia viimeinen vaihtoehto on olemassa ja saa vähän maksaakin, kunhan vaan jälki on hyvää.
Mitäs sanotte? :think
Comment