Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 118i N43 Käy vajailla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17854
    • PKS

    #16
    Sillä korjausarvollahan säädetään se aukioloaika että tuotto mätsää muiden kanssa. Ja se korjausarvon vaikutus on todella pieni, kuuleman mukaan ilman tietojen syöttämistä DME:lle kaikki pelaa ihan ok (en toki näe syytä miksi sen jättäisi tekemättä).
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #17
      Niin tätä juuri hain että N43 koneessa kerrotaan joka suuttimelle omat korjausarvot enkä ole törmännyt ohjeisiin että pitäisi vaihtaa saman bankin suuttimet kerralla.
      Suutinkohtaisen adaptaation toimivuus on sitten riippuvainen täysin nox anturin ja järjestelmän toiminnasta.
      Ei lähde tekemään adaptaatioita jos on siihen liittyviä vikakoodeja päällä.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Wesulius
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 304
        • Mynämäki

        #18
        Originally posted by Supa View Post
        Niin tätä juuri hain että N43 koneessa kerrotaan joka suuttimelle omat korjausarvot enkä ole törmännyt ohjeisiin että pitäisi vaihtaa saman bankin suuttimet kerralla.
        Suutinkohtaisen adaptaation toimivuus on sitten riippuvainen täysin nox anturin ja järjestelmän toiminnasta.
        Ei lähde tekemään adaptaatioita jos on siihen liittyviä vikakoodeja päällä.
        Sen kuulee heti koneen käynnistä tyhjäkäynti on hiljaisempaa kun laihaseos modi menee pois käytöstä.
        Tottakai se uuden suuttimen korjaus arvot on oikeat , mutta niiden vanhojen ei.
        Ja kuten kirjoitin vertailu toimii pareina , ja jos parin arvot poikkeavat menee käynti huonoksi.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #19
          Kyllä ohjaus N43 tapauksessa nimenomaan säätää suuttimien adaptaatioita yksitellen eikä pareina. Perinteisissä moottoreissa adaptaatiot on bank kohtaisia eli joko 2 tai 3 suutinta kerrallaan.
          Adaptaatioiden sisäänajossa muuttaa yksittäisen suuttimen seosta ja mittaa miten se vaikuttaa mitattuun lambda arvoon. Tästä pystytään laskemaan sitten haluttu korjaus.
          Ja korjaukset myös avaus ja sulkeutumisajoille.
          Last edited by Supa; 18-02-2021, 07:54.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Wesulius
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 304
            • Mynämäki

            #20
            Originally posted by Supa View Post
            Kyllä ohjaus N43 tapauksessa nimenomaan säätää suuttimien adaptaatioita yksitellen eikä pareina. Perinteisissä moottoreissa adaptaatiot on bank kohtaisia eli joko 2 tai 3 suutinta kerrallaan.
            Adaptaatioiden sisäänajossa muuttaa yksittäisen suuttimen seosta ja mittaa miten se vaikuttaa mitattuun lambda arvoon. Tästä pystytään laskemaan sitten haluttu korjaus.
            Ja korjaukset myös avaus ja sulkeutumisajoille.
            No mutta mietippä miksi lambdoja on 2kpl.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #21
              Originally posted by Wesulius View Post
              No mutta mietippä miksi lambdoja on 2kpl.
              On siellä toki bankki kohtaiset korjaukset. Mutta lisäksi suutinkohtaiset.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1898
                • Turku

                #22
                Koodi 3073 Cylinder balancing on uneven running cylinder 4 tuli taas.

                Löysin nyt tämmöisen sivu, jossa aika laveasti noita mahdollisia syitä on listattu. https://www.autocodes.com/p0304_bmw.html

                Lyhennettynä noi syyt voi olla sytystulpan, suuttimen tai puolan vioista johtuvaa, tai niiden sähköjen kytkennän ongelmista. Pitää tuossa paremmalla ajalla ja kelillä katsoa noi kaikki sähköliittimet ja putsata ne. Ja sitten vielä tulpan ja suuttimen voisi vaihtaa päittäin jonkin muun sylinterin kanssa.

                Listan lopussa on sitten vielä puristuksen ongelmat ja polttoaineen paineen ja ilmansaannin ongelmat listattu.

                Tää on kyllä sikäli outo ongelma, että tämä tulee VAIN kylmällä koneella käynistäessä ja kun sen jättää heti tyhjäkäynnille (tai muutaman minuutin sisällä jättää tyhjäkäynnille). Kun kylmällä koneella lähtee heti liikkeelle tai pitää hieman kierroksia niin ongelmaa ei ilmene.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1898
                  • Turku

                  #23
                  Olen miettinyt tätä vielä tässä ja kun ilmeisimmin sylinterien vajaakäynnin tunnistus tehdään vauhtipyörän liikkeen perusteella, niin jäin miettimään, että voisiko se vauhtipyörä olla tässä se ongelman varsinainen syy? Toisaalta, kun kone osaa 'tunnistaa' ongelmat lähinnä nelossynlinteriin, niin se ei tunnu ihan luontevalta selitykseltä.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Dunky
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 4929
                    • Kotka

                    #24
                    Oliko tästä mitattu jo puristukset ja ohivuodot?
                    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 1898
                      • Turku

                      #25
                      ^Ei ole. Ei ennen tullut edes mieleen.
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • Wesulius
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2012
                        • 304
                        • Mynämäki

                        #26
                        Jos kuitenkin tarkastat sen 4 sylinteri suuttimen jos vaihdettu niin kyllä siellä on eri indexi kuin muissa ja kohtuu nopsaan tuonvaihtaa vaikka 2 kanssa päikseen.

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1898
                          • Turku

                          #27
                          Kun oma talli on kylmä, niin ihan vielä ei näitä remppoja viitsi tehdä. En tosin tiedä viitsiikö noita suuttimia kovin paljon irrotella ja laittaa uudestaan takaisin, kun se tiiviste ei siitä välttämättä tykkää hyvää. Tai näin olen ymmärtänyt.

                          Tosin ongelmakin on nyt pakkasten loputtua hävinnyt. Käyntihäiriöitä ei ole perstuntumalla tai vilkkuvalojen muodossa ollut. Virhekoodit on tosin parin viikon ajalta lukematta.
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1898
                            • Turku

                            #28
                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Nostan tämän vanhan ketjun, kun tämä on käytännössä ainoa paikka täällä jossa on mainittu koodi 3073.

                            Omassa E90 N43 koneessa on talven aikana ilmennyt kylmänä käynnistäessä sylinterin 4 misfireä. Lämpimänä ongelmat ovat kadonneet. Ongelmat ovat jopa kadonneet kun on minuutin käytön jälkeen sammuttanut koneen ja käynnistänyt sen uudestaan. Nyt kun lukaisin koodeja Carlyllä, niin sain misfiren lisäksi muutakin:
                            29D0 Misfiring, cylinder 4
                            3073 Cylinder balancing on uneven running cylinder 4
                            3070 Cylinder balancing on uneven running cylinder 1
                            2DED Power management, closed-circuit protection
                            2EFE Electric fan control
                            2F11 Cooler jalousie top

                            Nuo kaksi viimeistä ovat ennenkin olleet ja jälkimmäiselle ei ole korjaustapaa tiedossa, mutta toiseksi viimeiselle on. Niiden kummankaan ei pitäisi vaikuttaa tähän asiaan.

                            kolmanneksi alin 2DED tuli varmaan siitä kun kaupassa käydessäni pihasta startatessa auton kello ei ollut enää ajassa. Joten jokin lyhyt katko oli ollut (ei ole ennen tullut), mutta epäilen ettei sekään liity tähän moottorin ongelmaan.

                            Mutta mitä nämä koodit 3073 ja 3070 ovat ja mitä analyysiä noista pitäisi tehdä? Googlettamalla en ole löytänyt mitään järkevää näillä tiedoilla. Tämä ketju oli tällä foorumilla ainoa paikka, joten pakko on täältä kysäistä, että onko enää mitään muistikuvaa miten tälle E87:lle lopulta tämän ongelman osalta kävi?
                            Palaan tähän nyt kun ongelma näyttää korjaantuneen. Joko tässä on valohoito auttanut tai sitten nuo koodit 29D0, 3073 ja 3070 johtuivat huonossa hapessa oleesta akusta. Kun alkusyksystä vaihdoin akun, niin nyt aamupakkasten tultua kone käynnistyy nätisti ja jää tyhjäkäynnille käymään ilman mitään virhekoodeja.

                            Epäilen, että kun tuo vanha akku oli 13 vuotias, niin kylmänä se pystyi juuri antamaan tarpeeksi virtaa käynnistykselle, mutta sen jälkeen tyhjäkäynnillä se ei enää jaksanut tarpeeksi antaa virtaa esim. bensapumpulle tms. jolloin nuo virhekoodit ilmenivät. Sitten taas jos samantien viime talvena lähti liikenteeseen (kierrokset nousivat) syötti laturi akun avuksi tarpeeksi virtaa, jotta ongelmia ei ilmennyt. Tai näin minä tuon olen tulkinnut.

                            Hyvä etten viime talvena lähtenyt vaihtamaan suuttimia turhaan.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Silmaauki
                              BTCF Member
                              • Jan 2015
                              • 1898
                              • Turku

                              #29
                              Vanha ongelma, mutta sattuneista syistä on tullut tämä ratkottua vasta nyt. koneeseen on vaihdettu tulpat ja puolat kaikkiin sylintereihin ja tuohon nelossylinteriin myös suutin. Tulpat ja puolat uusia, mutta tuo suutin on käytety 7-indeksin suutin (uusi tiiviste ja sovitinrengas). Se vanha suutin oli index 11 ja edellinen omistaja kertoi muinoin, että yksi suutin olisi vaihdettu kolmisen vuotta sitten käyntiongelmien takia. Hieman kyllä ihmetyttää miten toi uusi suutin on voinut nyt jo hajota. Se nelosen tulppa oli toki myös aika pahan näköinen.

                              Ykkössylinterin puola tuli ulos kahtena kappaleena, joten se saattoi olla syynä tuohon ykkössylinterin häiriöihin.

                              Pitänee toki tätä vähän pidempään seurata, mutta ainakaan nyt vielä lyhyen käytön jälkeen ei ole ollut enää näitä virhekoodeja.

                              Sen sijaan sitten on ihan uusi ongelma, mutta siitä lisää omassa ketjussa.
                              E93 335i Aarre, Montego blue
                              E90 318i talvipulkka

                              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17854
                                • PKS

                                #30
                                Oliko suutin varmasti aito ja alkuperäinen uusi BMW osa? Noita näkee paljon kaikenlaisia feikkejä, jopa käytettyjä, mitkä on olevinaan sitten testattuja ja aina tottakai #11 indeksillä.

                                Puolissa ainoa oikea valinta on harmaa "umpikuminen" Bosch. Alkuperäinen puola on vaihtunut tuosta ajan saatossa valitettavasti Delphiin missä on fyysisen rakenteensa vuoksi monia ongelmia.

                                Tulpat tulee aina kiristää näissä koneissa momenttiin ja katsoa että kiinnityspinta on puhdas ja tasainen. Jos käytät tulppiin jotain sellaista (väärää) tulppa-avainta mikä ottaa kiinni pienoisen mutkan vuoksi sylinterin/kannen seinämiin, menee kiristys helposti väärin.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎