Sillä korjausarvollahan säädetään se aukioloaika että tuotto mätsää muiden kanssa. Ja se korjausarvon vaikutus on todella pieni, kuuleman mukaan ilman tietojen syöttämistä DME:lle kaikki pelaa ihan ok (en toki näe syytä miksi sen jättäisi tekemättä).
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E87 118i N43 Käy vajailla
Collapse
X
-
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
-
-
Niin tätä juuri hain että N43 koneessa kerrotaan joka suuttimelle omat korjausarvot enkä ole törmännyt ohjeisiin että pitäisi vaihtaa saman bankin suuttimet kerralla.
Suutinkohtaisen adaptaation toimivuus on sitten riippuvainen täysin nox anturin ja järjestelmän toiminnasta.
Ei lähde tekemään adaptaatioita jos on siihen liittyviä vikakoodeja päällä.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostNiin tätä juuri hain että N43 koneessa kerrotaan joka suuttimelle omat korjausarvot enkä ole törmännyt ohjeisiin että pitäisi vaihtaa saman bankin suuttimet kerralla.
Suutinkohtaisen adaptaation toimivuus on sitten riippuvainen täysin nox anturin ja järjestelmän toiminnasta.
Ei lähde tekemään adaptaatioita jos on siihen liittyviä vikakoodeja päällä.
Tottakai se uuden suuttimen korjaus arvot on oikeat , mutta niiden vanhojen ei.
Ja kuten kirjoitin vertailu toimii pareina , ja jos parin arvot poikkeavat menee käynti huonoksi.
Comment
-
-
Kyllä ohjaus N43 tapauksessa nimenomaan säätää suuttimien adaptaatioita yksitellen eikä pareina. Perinteisissä moottoreissa adaptaatiot on bank kohtaisia eli joko 2 tai 3 suutinta kerrallaan.
Adaptaatioiden sisäänajossa muuttaa yksittäisen suuttimen seosta ja mittaa miten se vaikuttaa mitattuun lambda arvoon. Tästä pystytään laskemaan sitten haluttu korjaus.
Ja korjaukset myös avaus ja sulkeutumisajoille.Last edited by Supa; 18-02-2021, 07:54.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostKyllä ohjaus N43 tapauksessa nimenomaan säätää suuttimien adaptaatioita yksitellen eikä pareina. Perinteisissä moottoreissa adaptaatiot on bank kohtaisia eli joko 2 tai 3 suutinta kerrallaan.
Adaptaatioiden sisäänajossa muuttaa yksittäisen suuttimen seosta ja mittaa miten se vaikuttaa mitattuun lambda arvoon. Tästä pystytään laskemaan sitten haluttu korjaus.
Ja korjaukset myös avaus ja sulkeutumisajoille.
Comment
-
-
Koodi 3073 Cylinder balancing on uneven running cylinder 4 tuli taas.
Löysin nyt tämmöisen sivu, jossa aika laveasti noita mahdollisia syitä on listattu. https://www.autocodes.com/p0304_bmw.html
Lyhennettynä noi syyt voi olla sytystulpan, suuttimen tai puolan vioista johtuvaa, tai niiden sähköjen kytkennän ongelmista. Pitää tuossa paremmalla ajalla ja kelillä katsoa noi kaikki sähköliittimet ja putsata ne. Ja sitten vielä tulpan ja suuttimen voisi vaihtaa päittäin jonkin muun sylinterin kanssa.
Listan lopussa on sitten vielä puristuksen ongelmat ja polttoaineen paineen ja ilmansaannin ongelmat listattu.
Tää on kyllä sikäli outo ongelma, että tämä tulee VAIN kylmällä koneella käynistäessä ja kun sen jättää heti tyhjäkäynnille (tai muutaman minuutin sisällä jättää tyhjäkäynnille). Kun kylmällä koneella lähtee heti liikkeelle tai pitää hieman kierroksia niin ongelmaa ei ilmene.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Olen miettinyt tätä vielä tässä ja kun ilmeisimmin sylinterien vajaakäynnin tunnistus tehdään vauhtipyörän liikkeen perusteella, niin jäin miettimään, että voisiko se vauhtipyörä olla tässä se ongelman varsinainen syy? Toisaalta, kun kone osaa 'tunnistaa' ongelmat lähinnä nelossynlinteriin, niin se ei tunnu ihan luontevalta selitykseltä.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
^Ei ole. Ei ennen tullut edes mieleen.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Kun oma talli on kylmä, niin ihan vielä ei näitä remppoja viitsi tehdä. En tosin tiedä viitsiikö noita suuttimia kovin paljon irrotella ja laittaa uudestaan takaisin, kun se tiiviste ei siitä välttämättä tykkää hyvää. Tai näin olen ymmärtänyt.
Tosin ongelmakin on nyt pakkasten loputtua hävinnyt. Käyntihäiriöitä ei ole perstuntumalla tai vilkkuvalojen muodossa ollut. Virhekoodit on tosin parin viikon ajalta lukematta.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostNostan tämän vanhan ketjun, kun tämä on käytännössä ainoa paikka täällä jossa on mainittu koodi 3073.
Omassa E90 N43 koneessa on talven aikana ilmennyt kylmänä käynnistäessä sylinterin 4 misfireä. Lämpimänä ongelmat ovat kadonneet. Ongelmat ovat jopa kadonneet kun on minuutin käytön jälkeen sammuttanut koneen ja käynnistänyt sen uudestaan. Nyt kun lukaisin koodeja Carlyllä, niin sain misfiren lisäksi muutakin:
29D0 Misfiring, cylinder 4
3073 Cylinder balancing on uneven running cylinder 4
3070 Cylinder balancing on uneven running cylinder 1
2DED Power management, closed-circuit protection
2EFE Electric fan control
2F11 Cooler jalousie top
Nuo kaksi viimeistä ovat ennenkin olleet ja jälkimmäiselle ei ole korjaustapaa tiedossa, mutta toiseksi viimeiselle on. Niiden kummankaan ei pitäisi vaikuttaa tähän asiaan.
kolmanneksi alin 2DED tuli varmaan siitä kun kaupassa käydessäni pihasta startatessa auton kello ei ollut enää ajassa. Joten jokin lyhyt katko oli ollut (ei ole ennen tullut), mutta epäilen ettei sekään liity tähän moottorin ongelmaan.
Mutta mitä nämä koodit 3073 ja 3070 ovat ja mitä analyysiä noista pitäisi tehdä? Googlettamalla en ole löytänyt mitään järkevää näillä tiedoilla. Tämä ketju oli tällä foorumilla ainoa paikka, joten pakko on täältä kysäistä, että onko enää mitään muistikuvaa miten tälle E87:lle lopulta tämän ongelman osalta kävi?
Epäilen, että kun tuo vanha akku oli 13 vuotias, niin kylmänä se pystyi juuri antamaan tarpeeksi virtaa käynnistykselle, mutta sen jälkeen tyhjäkäynnillä se ei enää jaksanut tarpeeksi antaa virtaa esim. bensapumpulle tms. jolloin nuo virhekoodit ilmenivät. Sitten taas jos samantien viime talvena lähti liikenteeseen (kierrokset nousivat) syötti laturi akun avuksi tarpeeksi virtaa, jotta ongelmia ei ilmennyt. Tai näin minä tuon olen tulkinnut.
Hyvä etten viime talvena lähtenyt vaihtamaan suuttimia turhaan.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Vanha ongelma, mutta sattuneista syistä on tullut tämä ratkottua vasta nyt. koneeseen on vaihdettu tulpat ja puolat kaikkiin sylintereihin ja tuohon nelossylinteriin myös suutin. Tulpat ja puolat uusia, mutta tuo suutin on käytety 7-indeksin suutin (uusi tiiviste ja sovitinrengas). Se vanha suutin oli index 11 ja edellinen omistaja kertoi muinoin, että yksi suutin olisi vaihdettu kolmisen vuotta sitten käyntiongelmien takia. Hieman kyllä ihmetyttää miten toi uusi suutin on voinut nyt jo hajota. Se nelosen tulppa oli toki myös aika pahan näköinen.
Ykkössylinterin puola tuli ulos kahtena kappaleena, joten se saattoi olla syynä tuohon ykkössylinterin häiriöihin.
Pitänee toki tätä vähän pidempään seurata, mutta ainakaan nyt vielä lyhyen käytön jälkeen ei ole ollut enää näitä virhekoodeja.
Sen sijaan sitten on ihan uusi ongelma, mutta siitä lisää omassa ketjussa.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Oliko suutin varmasti aito ja alkuperäinen uusi BMW osa? Noita näkee paljon kaikenlaisia feikkejä, jopa käytettyjä, mitkä on olevinaan sitten testattuja ja aina tottakai #11 indeksillä.
Puolissa ainoa oikea valinta on harmaa "umpikuminen" Bosch. Alkuperäinen puola on vaihtunut tuosta ajan saatossa valitettavasti Delphiin missä on fyysisen rakenteensa vuoksi monia ongelmia.
Tulpat tulee aina kiristää näissä koneissa momenttiin ja katsoa että kiinnityspinta on puhdas ja tasainen. Jos käytät tulppiin jotain sellaista (väärää) tulppa-avainta mikä ottaa kiinni pienoisen mutkan vuoksi sylinterin/kannen seinämiin, menee kiristys helposti väärin.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Comment