123d Pätkii täyskaasukiihdytyksessä *Problem solved!*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4llu-
    BTCF Member
    • Jul 2010
    • 1065
    • Esbo

    123d Pätkii täyskaasukiihdytyksessä *Problem solved!*

    Potilas: N47D20S - 123d Bi-turbo

    Oireet: Tänään aamulla töihin ajaessa ohitustilanteessa auto alkoi yhtäkkiä nykimään/pätkimään voimakkaasti kesken kiihdytyksen, nykiminen tapahtuu vain täyskaasukiihdytyksessä juuri siinä kohtaa kun auton pitäisi alkaa vetää kunnolla. Esim puolikaasulla pystyy kierrättämään vaikka rajoittajalle asti, mutta heti kun painaa kaasun pohjaan alkaa tajuton nykiminen ja tuntuu että auto "tukehtuu"

    Vikakoodeja ei ole ehtinyt vielä lukea mutta ajattelin että kysäisen täältä jos jollakulla tulisi joku mahdollinen vika mieleen suorilta käsin?

    Kiitos jo etukäteen!
    Last edited by 4llu-; 05-10-2016, 14:27.
    Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
    Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
    Harley Davidson Dyna Streetbob -08

    Ex. M140i -17
    Ex. 430D -14
    Ex. F20 M135i -15
  • 4llu-
    BTCF Member
    • Jul 2010
    • 1065
    • Esbo

    #2
    Yksinpuhelua:

    Vikakoodit luettu ja sieltähän löytyi koodi:

    428b DDE: Boost pressure control, low pressure stage, control deviation.

    Pikaisella googletuksella en löytänyt selvää vastausta mikä voisi olla kyseessä, joku viallinen anturi tms? Kellään ollut vastaavaa omassa autossaan?
    Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
    Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
    Harley Davidson Dyna Streetbob -08

    Ex. M140i -17
    Ex. 430D -14
    Ex. F20 M135i -15

    Comment

    • walde
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 947
      • Melkein Espoo

      #3
      Suuremman, "matalapaineahtimen" ahtopaineen säätöpoikkeama, ts. ahtopaine suuremman ahtimen käyttöalueella poikkeaa ohjearvosta joko negatiivisesti tai positiivisesti. Tämän ahtimen ahtopainetta ohjataan muistaakseni sähköpneumaattisesti hukkaportilla. Hukkaporttia avataan alipaineella, ja painetta säätävää solenoidia taas PWM signaalilla. Todennäköisesti paine nousee liian korkeaksi, jolloin vika voisi olla yksinkertaisimmillaan viallinen alipaineletku hukkaportin ja sen säätösolenoidin välissä.
      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

      Comment

      • PekkaSavolainen
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 195
        • Uusimaa

        #4
        Multa löytyy ehjät solenoidit 05/2010 yksilöstä, mikäli vika ei ole alipaineletkuissa tai hukkaportin kellossa.

        Vaihdoin omaani turhaan uudet, kun vika oli p@skassa softassa.

        Comment

        • 4llu-
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1065
          • Esbo

          #5
          Kiitos paljon vastauksista! Menen tänään tallille selvittelemään mahdollista vikaa. Vikakoodista ei tosiaan löydy googlesta kamalasti tietoa ja jos löytyy on vaihtelevuus hyvin suurta. Joku oli kuitenkin päässyt vastaavasta viasta eroon MAP-anturin vaihdolla joten ajattelin aloittaa sen puhdistamisesta, samalla tarkastelen alipaineletkut ja ahtoputket.

          Ovatko nuo solenoidit osanumerolla: 01PRESSURE CONVERTER209/2008 11658509323

          Mihinköhän vuosimalliin asti nuo käyvät?
          Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
          Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
          Harley Davidson Dyna Streetbob -08

          Ex. M140i -17
          Ex. 430D -14
          Ex. F20 M135i -15

          Comment

          • PekkaSavolainen
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 195
            • Uusimaa

            #6
            Nuo ovat keskenään vaihtokelpoisia osanumerosta riippumatta. Tuo 323- loppuinen on uusin versio, käytössä 2009 alkaen.

            Comment

            • 4llu-
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 1065
              • Esbo

              #7
              Hommaa tutkiskeltu eilen vähän lisää, ajettiin autolla ja tutkittiin livedataa josta selvisi että ahdot seilaavat ihan miten sattuu, välillä ahtaa yli ja välillä ali. Putsailin eilen tallilla map-anturin, ahtopaineen lämpöanturin ja maf anturin, kokeilin myös ajamista ilman maffia mutta vika ei poistunut tai muuttunut mihinkään. Miten tuon hukkaportin toiminnan saisi parhaiten testattua? Kuuluuko tuon olla kovinkin jäykkä kun kädellä painaa kasaan? Auto ei myöskään antanut eilen enää mitään vikakoodeja kun ne toissapäivänä nollattiin, vaikka vika on samanlainen edelleen.

              Ajattelin nyt aloittaa uusimalla kaikki alipaineletkut, ei tee varmaan huonoa vaikkei vika niissä olisikaan.
              Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
              Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
              Harley Davidson Dyna Streetbob -08

              Ex. M140i -17
              Ex. 430D -14
              Ex. F20 M135i -15

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17865
                • PKS

                #8
                Eilen tosiaan diagnosoitiin allun autoa ja nyt tulin tänne kurkkimaan sen tiimoilta.

                Vähän hankala vika, varsinkin kun aiemmin tullut koodi ei tullut uusiksi esiin, mutta vanhan koodin perusteella olen hyvin samaa mieltä Walden kanssa -

                Originally posted by walde View Post
                Suuremman, "matalapaineahtimen" ahtopaineen säätöpoikkeama, ts. ahtopaine suuremman ahtimen käyttöalueella poikkeaa ohjearvosta joko negatiivisesti tai positiivisesti. Tämän ahtimen ahtopainetta ohjataan muistaakseni sähköpneumaattisesti hukkaportilla. Hukkaporttia avataan alipaineella, ja painetta säätävää solenoidia taas PWM signaalilla. Todennäköisesti paine nousee liian korkeaksi, jolloin vika voisi olla yksinkertaisimmillaan viallinen alipaineletku hukkaportin ja sen säätösolenoidin välissä.
                Tässä järjestyksessä etenisin:
                -Alipaineletkut
                -Sähköventtiili koneen etuosassa (olettaen että tulkittiin ETK:n kuva oikein ja tästä menee suoraan alipaineletku isommalle ahtimelle)
                -Isomman ahtimen jumittava hukkis
                -Säätösolenoidit
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • PekkaSavolainen
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 195
                  • Uusimaa

                  #9
                  Koneen etuosassa majaileva sähköventtiili liittyy EGR:n ohjaukseen. Takapäästä löytyy samanlainen, josta menee letkut hukkaportille ja solenoideille.

                  Hukkaportin toiminnan/toimimattomuuden saa tarkistettua käynnistämällä auton. Kellolle menevän tanko liikkuu reilun sentin, mikäli ei ole jumissa/kalvo paskana tai letkuissa vuotoa jne.
                  Last edited by PekkaSavolainen; 24-08-2016, 15:03.

                  Comment

                  • 4llu-
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1065
                    • Esbo

                    #10
                    Kiitos neuvoista, ja kiitos vielä villelle kun jaksoit pikkulohkoa ihmetellä!

                    Aloitan tosiaan noilla alipaineletkujen vaihdoilla, ja jos/kun ongelma jatkuu niin ihmetellään taas lisää.

                    Originally posted by PekkaSavolainen View Post
                    Koneen etuosassa majaileva sähköventtiili liittyy EGR:n ohjaukseen. Takapäästä löytyy samanlainen, josta menee letkut hukkaportille ja solenoideille.
                    Jos venttiilejä on 2kpl samanlaisia, niin eikö näitä voisi vaihtaa keskenään ja näin testata niiden toiminnan? Kuvassa osa nro. 4 siis?



                    Sait muuten Pekka YV:tä solenoideista!
                    Last edited by 4llu-; 24-08-2016, 13:22.
                    Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                    Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                    Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                    Ex. M140i -17
                    Ex. 430D -14
                    Ex. F20 M135i -15

                    Comment

                    • PekkaSavolainen
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 195
                      • Uusimaa

                      #11
                      Letkujen uusiminen on niin riemukas homma, että melkein vaihtaisin solenoidit ja sähköventtiilin samalla vaivalla. Etenkin, jos letkut näyttävät ehjiltä.

                      Comment

                      • walde
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 947
                        • Melkein Espoo

                        #12
                        Letkujen, solenoidien ja alipainevaraajan tiiveys on helppo tarkastaa käsikäyttöisellä alipainepumpulla. Solenoidien virtapiiri ja ohjaussignaali myös varsin helppo mitata. Ehjiä osia ei kannata huvin vuoksi vaihtaa. Lisäkuvausten perusteella kuulostaa yhä enemmän hukkaportin mekaaniselta vialta.
                        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                        Comment

                        • PekkaSavolainen
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 195
                          • Uusimaa

                          #13
                          Ihan siitä kiinni, paljonko laskee omalle työtunnilleen hintaa. Se, että testaat 123:n letkut, solenoidit ja sähköventtiilin ei onnistu parissa tunnissa. Jos mä nuo esiin kaivettuani huomaisin letkujen olevan ehjiä, miettisin hetken haluanko tehdä purku- ja kasausoperaation uudestaan mahdollisen rahansäästön vuoksi. Etenkin, kun noiden solenoidien hajoaminen ei ole ihan tavatonta.

                          Mut joo, kyllä kai joku jättää painelaakerinkin vaihtamatta kytkinrempan yhteydessä jos se ei putoa osina syliin.

                          Comment

                          • 4llu-
                            BTCF Member
                            • Jul 2010
                            • 1065
                            • Esbo

                            #14
                            Noniin, updeittia tilanteeseen.

                            Eilen vaihdeltu kaikki alipaineletkut mitkä liittyivät turboon, egr meneviä en vaihtanut kun menivät ihan ufo paikoissa. Samalla toinen sähkösolenoidi, toistakin olin vaihtamassa mutta letkua kiinnittäessä solenoidin letkulähtö vain mureni käsiin.. Sitten sähköventtiili ja MAP-Anturi tuli myös vaihdettua.

                            Lopputulos: ei mitään vaikutusta mihinkään...

                            Mistähän vikaa lähtisi seuraavaksi tutkimaan? nyt on ainakin vaihtoehdot jossain muualla kuin tuolla alipainepuolella (jollei se nyt ole tuo viimeinen vanha sähkösolenoidi, olisi kyllä paskaa tuuria) hukkaporttien kelloja liikuttelin ja kaikki ainakin liikkuivat käsin, syvemmällä oleva tuntui aika löysältä verrattuna lähempänä konepeltiä olevaan, en sitten tiedä miltä nuo kuuluisivat tuntua.

                            Ärsyttävä vika kyllä, vielä kun auto ei enään mitään vikakoodeja anna asiaan liittyen

                            Edit: Ja jos jollain olisi jotain hyvää tuttua/korjaamoa tässä pk seudulla joka näistä tietäisi enemmän ja ei olisi ihan ryöstöhintainen, niin saa ehdottaa jos tuon veisi tarkasteltavaksi jollekkin viisaammalle.
                            Last edited by 4llu-; 29-08-2016, 13:57.
                            Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                            Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                            Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                            Ex. M140i -17
                            Ex. 430D -14
                            Ex. F20 M135i -15

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17865
                              • PKS

                              #15
                              Eli kaikki muu meni uusiksi paitsi se toinen säätösolenoidi? Kumman ahtimen se oli? Ettei se vika olisi siellä?

                              Bensapelissä kampuran asentotunnistin tekee samanlaista tunnelmaa kiihdytykseen, mä en näistä dieseleistä tiedä voiko semmonen tulla ees kyseeseen.
                              Last edited by Dualfun; 29-08-2016, 14:53.
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                              E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X