Announcement

Collapse
No announcement yet.

130i kolahtaa ja tärähtää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • randomhero
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 8
    • Tre

    130i kolahtaa ja tärähtää kiihdyttäessä

    Tuli hommattua tuollainen E87 isomman tilalle, ja tässä pari viikkoa ajelleena havaitsin että pintakaasulla ajaessa jos lyö kaasun pohjaan, joskus auto tärähtää ja "jysähtää" todella kovaa ennen kuin lähtee kiihtymään. 6-lovinen manuaalihan tuossa on, ensimmäisenä se kallein mielessä eli voiko laatikko tehdä tuota? Saan sen tapahtumaan 4-5-6 vaihteilla mutta en juurikaan pienemmillä, enkä oikeastaan tohdi kokeillakaan kun meinaa repiä eteenpäin pienemmillä vaihteilla sen verran rivakasti muutenkin. Hieman vastaava kolahdus kuuluu (mutta ei juurikaan tärähdä) usein myös vaihtaessa 1>2 jos kytkimen ja kaasun ajoitus ei osu juuri sopivasti kohdalleen. Tällaista en edellisessä autossa havainnut.

    Ääni ja tärähdys eivät todellakaan ole pieniä, vaan isku jää tuntumaan sisuksiin hetkeksi aikaa. Käytin autoa pyöränsuuntauksessa jossa todettiin että taka-apurungon etupuslat näyttäisivät olevan finaalissa, runko oli kuuleman mukaan jäljistä päätellen ottanut jo kiinni puslan pidikkeeseen jos oikein ymmärsin.

    Ne täytynee joka tapauksessa vaihtaa, mutta kuitenkin myös vetoakseleissa sanoivat olevan aavistuksen verran välystä mikä saattaisi tehdä tuota. Varmaan aloitan noista puslista, kunhan ei laatikko olisi menossa?

    e: lisätään että vaihteet tuntuvat pelaavan normaalisti, menee paikoilleen ja pysyy paikoillaan ym. Laatikko ei pidä rahinaa tai muitakaan sivuääniä, kuten ei mielestäni peräkään.
    Last edited by randomhero; 04-11-2016, 12:44.
  • ALAnolla8
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 24
    • Öl

    #2
    Kaksoismassavauhtipyörä? Kokeileppa painaa kytkintä hieman alaspäin ja kuuntele kuuluuko kolinaa: https://www.youtube.com/watch?v=KwLz13SK8m0
    530XD e60 LCI -08 M57-D30 M-Sport

    Comment

    • randomhero
      Newbiemmer
      • Jul 2016
      • 8
      • Tre

      #3
      Originally posted by ALAnolla8 View Post
      Kaksoismassavauhtipyörä? Kokeileppa painaa kytkintä hieman alaspäin ja kuuntele kuuluuko kolinaa: https://www.youtube.com/watch?v=KwLz13SK8m0
      Ei kuulu ko.ääntä, kaksoismassapyörä on kyllä vaihdettu edellisen omistajan toimesta kertaalleen n. pari-kolme vuotta sitten. Aina kai se voi uudestaankin hajota, en nyt muista kilometrejä mitä siinä kuitissa luki. Autolla siis nyt ajettu 187 tkm, Suomi-auto.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Jos näissä on sama rakenne kuin vanhemmissa e46 jne niin kolahduksen syy löytyy:
        Takakelkan puslat
        Perän puslat
        Kardaanin tulilaakeri (tukilaakeri)
        Vaihteiston puslat
        Last edited by BMW525Xda; 04-11-2016, 18:58.

        Comment

        • randomhero
          Newbiemmer
          • Jul 2016
          • 8
          • Tre

          #5
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Jos näissä on sama rakenne kuin vanhemmissa e46 jne niin kolahduksen syy löytyy:
          Takakelkan puslat
          Perän puslat
          Kardaanin tulilaakeri
          Vaihteiston puslat
          Tietääkseni ykkösillä on enemmän yhteistä E90 kanssa, mutta noita itsekin mieluiten epäilisin.

          15.11. puslan vaihtoon.

          Comment

          • pro_tinnitus
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 273
            • Etelä-Suomi

            #6
            Originally posted by randomhero View Post
            Tietääkseni ykkösillä on enemmän yhteistä E90 kanssa, mutta noita itsekin mieluiten epäilisin.

            15.11. puslan vaihtoon.
            Mitäs puslia vaihdellaan? Ihan vaan mielenkiinnosta tiedustelen. Jos ei noilla korjauksilla poistu niin jopa moottorin tuennan puslia voisi ehkä epäillä.
            E90 320d -05
            EX: Z3 E36/8 3.0i

            Comment

            • randomhero
              Newbiemmer
              • Jul 2016
              • 8
              • Tre

              #7
              Originally posted by pro_tinnitus View Post
              Mitäs puslia vaihdellaan? Ihan vaan mielenkiinnosta tiedustelen. Jos ei noilla korjauksilla poistu niin jopa moottorin tuennan puslia voisi ehkä epäillä.
              Nuo loppuun kuluneiksi tuomitut taka-apurungon etummaiset palikat vaihdellaan ensin ja sitten seuraavaan vaihtoehtoon jos vielä paukkuu... Kuitenkin siellä on pintakaasullakin ajaessa veto päällä, niin vetoakselitkaan eivät liene se todennäköisin syy. Sulkisi nyt ainakin nuo kalleimmat pois mielestä.

              Comment

              • randomhero
                Newbiemmer
                • Jul 2016
                • 8
                • Tre

                #8
                Puslat vaihdettu, sitä kolahdusta ei enää kuule mutta kyllä se yhä nykäisee jos kaasun painaa kerralla voimakkaasti pohjaan tasakaasulta. Vähän niinkuin pieni katkos kävisi jossain, ei kuitenkaan näy kierrosmittarissa tms. Eikä ole luistonestosta kysymys, ei merkitystä onko se päällä vai ei tai onko liukasta vai sulaa. Liekö 'ominaisuus' joka korostui rikkinäisillä palikoilla? Jännä ettei tuota ilmene millään tavalla kun lähtee reippaammin paikoiltaan ja vaihtelee koko ajan isompaa silmään. Menee kuten pitääkin.

                Tuskin perehdyn enempää tuohon ennen kuin siihen tulee joku mukava sivuääni kaveriksi, kun mikään ei vingu eikä rahise. Pyöränkulmat sentään on säädetty nyt oikein.
                Last edited by randomhero; 15-11-2016, 19:22.

                Comment

                • Andy1
                  Newbiemmer
                  • Dec 2011
                  • 4
                  • Oulu

                  #9
                  Itsellä oli aikanaan samaa ongelmaa e91 korissa, perämurikan pusla oli kaput!

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎